Roland HD-1 vs. Yamaha DTX400K of een andere compacte kit

Gestart door Bbs, feb 17, 2013, 01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Bbs

Dag allemaal,

Onlangs ben ik begonnen met drumlessen en nu ben ik me langzaamaan een beetje aan het oriƫnteren op het gebied van zelf een drumstel aanschaffen. Ivm huisgenoten en buren zal dit (helaas) een elektronische kit moeten worden.

Nu heb ik een paar 'beperkingen', te weten mijn budget (max, echt max 500 euro en bij voorkeur daar onder), het moeten voorkomen van allerhande geluidsoverlast (zo min mogelijk dus) en voornamelijk ruimte. Mijn ruimte is nogal beperkt, dus hoe kleiner en compacter de kit, hoe beter het.

Waar ik tot nu tot op uitgekomen ben is een Roland HD-1 en een Yamaha DTX400K. Over beiden lees ik echter wisselende berichten, al heb ik het idee dat veel mensen de Yamaha boven de Roland zouden verkiezen, en ik vroeg me af wat jullie daarvan vonden. Voor zover ik heb kunnen horen klinken de snare en het kickpedaal van de Roland niet echt om over naar huis te schrijven, maar ik weet dat je dat misschien ook niet kunt verwachten voor die prijs en ik weet niet hoe dat met de Yamaha zit. Verder lijkt de snaredrum van de Roland me fijner qua gevoel, maar schijnt het kickpedaal weer heel erg anders dan dat van een akoestisch pedaal aan te voelen en is dat bij de Yamaha zo aan te passen dat dat minder is.

Al met al: welke van deze twee zouden jullie aanraden voor een beginnend drummer? Of hebben jullie nog andere suggesties? Ik weet dat een Roland TD aan te raden zou zijn, maar helaas heb ik daar echt de ruimte niet voor, dus het moet echt iets zijn rond de maten van de HD-1 of de DTX400 (tussen de 85 en de 110). Ik vroeg me dus af wat volgens jullie de beste (of eerder minst slechte) zeer compacte kit binnen dit budget is. Ik ben nog een aardige leek op het gebied van e-kits, dus alle info over de voor en de nadelen en het hoe en waarom zijn welkom.

Otje

Ik zal gaan voor de HD-1. Leuk setje, compact. Ideaal voor in een kleine ruimte. De basdrum geeft weinig contact geluid. Er is heel veel feedback en info van anderen. Een leuke drumtutor op de markt. Makkelijk weer te verkopen. Al zal ik h'm niet snel weg doen, want al heb ik een Roland met alle toeters en bellen. Ik zal hm er zelf nog wel een HD1 bij willen hebben. Just 4 fun! Ja ik vind t de ideale 'starters set'.  Met Yamaha heb ik niet zo veel. Al wat ik heb gehoord is dat de 'sound' beter klinkt dan die van Roland. Wel vind ik Yamaha er nogal fragiel uitzien.

paQ

naja, je begeeft je hier echt aan de onderste onderkant van wat de goede merken te bieden hebben. Ik vrees dat er niet veel in de melk te brokkelen valt voor een dergelijk bedrag...
HD1, ik vind het niks, maar de DTX400 zal niet echt verschillen vrees ik....

Robert-Jan

Ik zou dan weer gaan voor de yamaha ;) als je echt tussen deze twee moet kiezen
Bij de yamaha zijn de pedalen los en je kan terzijndertijd ook een betere basdrumpad eraan hangen, met een 'echt' basdrumpedaal. De sounds van de yamaha zijn ietsje beter inderdaad, de pads voelen best solide, maar zoals otje ook zegt, t ziet er niet bepaald fraai uit of zo.
Alle op en aanmerkingen die je gelezen hebt kloppen wel..

Je geeft aan dat je vast zit aan dat budget van 500,-.. Maar toch wil ik je wijzen op de roland td4 kp.
Super compact en een module die an sich qua mogelijkheden het prijs verschil tussen de hd1 al te rechtvaardigen is.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!


Nijlpaard

Zou het idd op de 2dehands markt zoeken. Roland TD3 en Yamaha explorers zijn er 2de hands plenty en je hebt dan absoluut wat beters dan zo'n Bart Smit set.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

djska

Als vooral ruimte voor opstelling het probleem is zou ik zeggen: probeer dan of losse hihat, snare, bassdrum pads op de kop te tikken of koop wel een complete set maar zet dan alleen weer hihat/snare/bd op. Een 5 delig, maar in elkaar gedrongen setje, lijkt mij niets.

Omhoog