Drummen via Mac met actieve studio monitors

Gestart door bertbertbert, jun 26, 2012, 17:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

bertbertbert

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum (en i like it!;-) en heb meteen een vraag:
Mijn Hart Dynamics drumkit wordt getriggered door een Alesis Trigger I/O en gaat via USB naar een Mac waarop Addictive Drums draait. Vervolgens gaat het geluid via een kabeltje (mini-jack naar 2x tulp) naar 2 actieve KrK Rokit 5 studio monitors. Maar.... dat klinkt niet heel geweldig.

Aan de monitors ligt het niet, die klinken geweldig. Maar ik heb het idee dat er nog iets tussen de koptelefoon-uitgang van de Mac en de monitors moet. Klopt dat? En zoja, wat?? Een audio interface, mixer... ik kom er niet uit en snap niet zo goed wat die apparaten allemaal doen.
Heeft iemand een soortgelijke configuratie en kan mij tips geven? Heel graag!!

Machiel

Hallo, ik heb een Peugot partner 1.9D en zwaar beladen gaat hij niet snel. Hij is rood en heeft een grote laadklep.

Waarom is de auto niet snel?



Oftewel. Wat klinkt er niet goed? Kraakt het?
Je moet niet vergeten dat het een altijd nog een elec. kit is met een VST.
Tip: Probeer de instellingen van je VST eens aan te passen. (grotere buffer etc)
Daarnaast probeer dingen uit te sluiten (door bv. een CD af te spelen op de monitoren, zo kun je uitsluiten dat het aan de verbinding ligt tussen je Mac en de monitoren.)

etc. etc.

Succes!
Neem mij vooral niet te serieus.

Hans

jammer van die Peugot Machiel. Mijn eerste vraag zou zijn : welke kleur ? Maar aangezien je al aangeeft dat hij rood is, is het mij een volstrekt raadsel waarom hij niet hard kan.

Anyway : De KRK's zijn best aardige monitors (heb ze zelf ook), maar met een eigen karakter (doen het wat mij betreft het best bij stevige muziek). Daarnaast is het zo dat het verschil tussen de klank in de koptelefoon (want dat is je alternatief waarschijnlijk) vaak veel gemakkelijker goed klinkt dan door een monitor speaker (effect van de ruimte, sweet spot voor de bas etc).  Dan is er nog de D/A converter (dus eigenlijk de geluidskaart van de Mac) die niet gemaakt is om een eerlijk, 'monitorwaardig' geluid te produceren, om over je kabeltje nog maar te zwijgen ;)

Dus : Ik zou inderdaad een interface aanschaffen en proberen zo goed mogelijk de monitors in de ruimte te positioneren. Da's een goed begin. Alternatief is gewoon een lekkere, gesloten,  koptelefoon en de moniors niet gebruiken ?

En Machiel .... peugot ? Really....

bertbertbert

Haha, inderdaad, een peugeot??? En nog een rode ook?
Maar Hans, wat doet zo'n interface dan precies? Versterkt hij de actieve monitors nog extra? aangezien de monitors al een versterker in zich hebben. En kun je me een voorbeeld (linkje) van zo'n (liefst niet al te dure) interface geven.
Sorry, ben een beetje audiobeet wat dat betreft.....


bertbertbert

Ter aanvulling op Machiel's reactie: ze klinken met een cd op zich prima. Maar het is moeilijk vergelijken omdat het contactgeluid ook hoorbaar is en je ze daarom al harder moet zetten om een beetje vergelijk te krijgen. Ik heb het idee dat ze versterking nodig hebbn, maar dat is best vreemd aangezien er al versterkers in de monitoren zitten.
Ik zat te kijken naar een iMic : http://store.apple.com/nl/product/TX532ZM/B?afid=p228%7CGBNL&cid=AOS-EMEA-SHOPIP-GoogleBase-NL
Zou dat iets uit kunnen halen?

drummerjory

Je vraagt voor iets niet te duur en je gaat op de apple store kijken?

bertbertbert

Dit apparaatje kost 39 euro. Maar ik weet niet of het iets toevoegt aan de geluidskwaliteit. Ik bedoel met niet te duur dat ik max 100 euro wil uitgeven voor zoiets. Maar ja, wat dan... Doet een mixer iets aan geluidskwaliteit?

Hans

FF terug naar de basis. Waarom wil je de KRK's gebruiken als monitoring voor je spel ?
Een goede koptelefoon werkt volgens mij veel lekkerder.

Wat voor ruimte gebruik je en is die akoestisch een beetje in orde ?

Zoniet, dan wordt het een heel verhaal om de boel lekker te laten klinken hoor. Een CD is door iemand met gouden oortjes gemastered en klinkt in een leeg containerschip waarschijnlijk nog goed. Als je op die MAC een CD afspeelt (kan waarschijnlijk niet meer tegenwoordig op die apples) of een commercieel MP3-tje. Klinkt het dan wel lekker ?

Kortom : is wat je wil überhaupt wel een mogelijkheid ?

Robert-Jan

Logisch dat het niet lekker klinkt, je gebruikt kleine studiomonitoren.
Cd 's klinken daar prima op, maar die zijn gemixed gemasterd en gemaakt dat ze dus op zulke speakers dik voor mekaar klinken.
Drumsoftware ala addictive is een heel ander verhaal..daarmee sta je aan het begin van het proces.
Rauwe sounds waarmee je uiteindelijk een song gaat maken.
Studio monitors zijn niet geschikt om te gebruiken om eens lekker te knallen met je ekit..ook niet met een interface.
Met een goede koptelefoon heb je veel meer plezier.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

bertbertbert

Ik speel normaliter met koptelefoon maar vind het af en toe leuk om over de monitoren te spelen...
Maar als ik het goed begrijp, heeft een audio interface of mixer ertussen geen enkele meerwaarde voor de kwaliteit van het geluid?

Robert-Jan

Dat denk ik niet nee.
Met de software en de output van de mac zou je al een dikke sound moeten kunnen neerzetten.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog