Vochtigheidsgraad te hoog?

Gestart door mdrummer, nov 12, 2011, 12:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

mdrummer

Hallo,

Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen, maar als het hier niet mag staan verplaatsen jullie het maar.

Mijn vraag:
Ik heb nu mijn drumstel in een geïsoleerd schuurtje achter in de tuin staan. Maar de vochtigheids graad is 74%. Is dat niet veels te hoog? Wat zou ik er aan kunnen doen?
Graag advies, wand anders denk ik dat het geen leuke gevolgen heeft voor me set -O-

Groet,
Maarten

paQ

#1
nov 12, 2011, 13:15 Last Edit: nov 12, 2011, 13:31 by paQ

Hallo,

Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen, maar als het hier niet mag staan verplaatsen jullie het maar.



Of je zet het meteen in het juiste board natuurlijk.

chitchat >> oefenruimte

mdrummer

Ik wist niet waarin ik het moest plaatsen, dus plaatste ik het maar hier.

Joris

Wij hebben een ontvochtiger in onze oefenruimte staan, elke 2 weken pompt dat ding er ongeveer 20 liter uit. Als we dat ding een paar jaar eerder hadden gehad zag mijn hardware er waarschijnlijk een stuk beter uit.  -O-

Anserini

70% is toch wel de max, voor de zekerheid is het wel verstandig om het met een marge eronder te houden.

Jip

Ik heb ook nog een vraagje over de luchtvochtigheid, ik hoop dat er hier mensen die mij ermee kunnen helpen.
Ik heb gemerkt dat de luchtvochtigheid op mijn kamer best wel afhankelijk is van het weer buiten. Met de verwarming op normale stand en een vochtvreter erbij weet ik in het natte herfstweer het vochtgehalte wel rond de 50% te houden. Maar de laatste tijd met dit koude weer is het droog (40% buiten) en is het vochtgehalte op mijn kamer gezakt tot iets boven de 30%. Mijn vraag is of dit binnen de redelijke marges valt. In de huiskamer staat een houtkachel en het zou me niet verbazen als deze de oorzaak was van de enorme scheur in de tafel die er staat (te droge lucht).
Weet iemand hier toevallig iets over? Ik heb voor de zekerheid al een beker water op de verwarming gezet. Je weet maar nooit  :)

Hans

#6
jan 16, 2012, 21:41 Last Edit: jan 16, 2012, 21:42 by Hans
Luchtvochtigheid is relatief. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Dus als je gaat stoken zonder ventileren (schone, vochtige lucht binnen laten) zal de relatieve luchtvochtigheid snel dalen.

Als hij bij een normale temperatuur nog te hoog is zou ik inderdaad ontvochtigen.

Als hij bij een normale temp te laag is moet je beter ventileren... of inderdaad vocht toevoegen.

Die scheur in de tafel kan zeer goed het resultaat zijn van te droge lucht !

Anserini

30% is wel erg laag inderdaad. In de winter met de koude lucht, die weinig vocht bevat, die naar binnen komt en daar verwarmd wordt waardoor de vochtigheid nog meer daalt kan het een probleem worden. Het raam open zetten heeft dan ook geen enkele zin.
Voor houten spul (drumstel!) kan het desastreus zijn en ook voor je gezondheid is het niet goed.
Waterbakjes aan de radiator kunnen wel iets helpen net als de afzuigkap niet aanzetten bij het koken, de badkamerdeur op een kier zetten na het douchen, veel planten neerzetten, maar als het echt een groter probleem is zul een een luchtbevochtiger neer moeten zetten.
50 tot 60% wordt ongeveer als ideaal ervaren.

RaZmEiSteR

Mijn drum 'studio' heeft een luchtvochtigheid van 44- 50% en houd de warmte goed binnen :)
http://drummer-lennart.blogspot.com/
Pearl Drums & Hardware - Sabian Cymbals - Promark & Vater Drumsticks

animal

Korg heeft met je/ons meegedacht en op de NAMM 2012 Humidi-Beat uitgebracht.
Een metronome, thermometer en hygrometer inéén. *O*

http://www.musicradar.com/news/tech/namm-2012-korg-humidi-beat-524969


Marty-B

Geinig, die Humidi-beat!

Op het gebied van luchtvochtigheid ben ik echt een leek, vandaar mijn volgende vraag:
heeft het nut om je drumstel in van die drum hoezen op te bergen, om deze te beschermen tegen vochtigheid?

Ik wil namelijk mijn drumstel in onze oefenruimte, een kelder, laten staan maar het is daar zeer vochtig, weet niet precies de vochtigheidsgraad.

Alvast bedankt!

paQ

"zeer vochtig" is zelfs in hoezen niet echt een strak plan.

Robert-Jan


Korg heeft met je/ons meegedacht en op de NAMM 2012 Humidi-Beat uitgebracht.
Een metronome, thermometer en hygrometer inéén. *O*

http://www.musicradar.com/news/tech/namm-2012-korg-humidi-beat-524969




Als ze daar nou een airco en ontvochtiger inbouwen ben ik om..  ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog