Oprichting Poppodium

Gestart door groovemaker, jul 08, 2012, 21:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

Hallo allemaal,


Mijn broer en ik zijn beiden van plan om een poppodium op te zetten in Franeker, Friesland.

We vinden beiden dat er veel te weinig te doen is in deze stad en de jeugd zelf klaagt hier ook over.
Langzaam aan is het hier aan het vergrijzen omdat de jongeren allemaal wegtrekken.

De gemeente wil hier zelf ook wel wat aan doen alleen ze komen volgens ons niet met de juiste oplossingen.

We hebben zelf al wat ideën betreft het poppodium zelf alleen we kunnen wel wat hulp gebruiken bij het een en ander.

Wat we zelf al in gedachten hadden:
-poppodium moet natuurlijk voor verschillende soorten muziek avonden/feesten organiseren.
-Er zijn 2 leegstaande gebouwen in de stad waar het poppodium zich kan vestigen
(over 1 pand hebben ze al jaren heibel wat hier in moet)
-Het poppodium moet opzichzelf kunnen draaien maar wel met subsidie.

We zijn al bezig geweest met begrotingen voor het een en ander, maar dat heeft weinig zin als de gemeente meteen nee zegt tegen het idee.
-De vraag is dus hoe presenteren we het plan aan de gemeente en hoe maken we hun enthousiast?
-Voor welk bedrag kun je aardig wat licht/geluid neerzetten? (lukt dat met 25000 euro?)



Voor de renovering van het pand is best wel een groot bedrag nodig denk ik, maar als ik de begroting wil opstellen zal ik toch een richtrijs nodig moeten hebben, maar het is een beetje nutteloos als ik alle bedrijfven offertes laat maken als het nog niet eens zeker is.

Foto'tje van het pand:

If it's too Loud you're too old!

Dribbel

Tja bij dit soort dingen zal er toch een aannemer of 2 a 3 moeten kijken naar je plannen.
Je moet vooraf weten wat de rieele kosten zijn voor verbouw inrichten. Daarnaast ook bezetting
functionaliteit, programma, kosten en baten.
Maar vooraf ook weten wat je op welke locatie wel en niet mag, is er een bestemmingsplan.

Het lijk mijn niet erg makkelijk...
Super veel succes en sterkte!
Yamaha recording & sabian

paQ

#2
jul 08, 2012, 22:06 Last Edit: jul 08, 2012, 22:07 by paQ
ik zou ook beginnen met bestemmingsplan, anders is het nutteloos werk wat je verricht.
Op de foto is aansluitend een woning te zien?    forget it... (in dat geval)

25000 voor licht en geluid brengt je niet ver. (dat kost een digico al, om een voorbeeld te geven)
dan zit je nog met:
- brandveiligheid
- isolatie (!!!!!!!!11111oneeleven)
- sanitair
- personeel

en 'op zichzelf draaien met subsidie' in 1 zin staat wel raar. Ik weet niet wat je precies voor een subsidie verwacht. verwacht daar ook eigenlijk helemaal niets. Het is 'crisis', en een gemeente gaat zich geen bewoners op hun hals halen die zojuist allemaal 400 euro belastingen hebben afgetikt.

Je hebt de schijn ook wel een beetje tegen als in het hele land pop- en cultuurpodia de deuren moeten sluiten...

animal

Kortom, houd het klein en als je leeftijd onder de 20 jaar ligt desnoods illegaal  :6 , rebels "just like the old days". 8)

Dribbel

Zijn er poppodia in de regio(of daarbuiten) die je vergelijken kunt met de plannen die je hebt?
Ga daar eens praten!
Is vast leerzaam.....
Yamaha recording & sabian

Paul

#5
jul 09, 2012, 10:10 Last Edit: jul 09, 2012, 10:10 by Paul
Wat paQ zegt, er komt meer bij kijken dan 25.000 euro voor licht en geluid. Je bent aan een heleboel regeltjes, onder andere vanwege veiligheid, gebonden waar het gebouw aan moet voldoen.

Even vooruitkijkend: stel je hebt een geschikte lokatie gevonden en je hebt een raming van de kosten. Dan zal je de gemeente moeten overtuigen dat dit ook draagvlak heeft en de komende jaren zal hebben. Weten dat de jongeren - waar je zelf nu toe behoort - er nu geïnteresseerd in is, is niet genoeg. Dat zal je ook aan moeten kunnen tonen met een soort van klantonderzoek. En komen ze over pakweg 3 jaar nog steeds? Komen hun broertjes/zusjes dan ook, of houden die helemaal niet van dit soort dingen?

Onderschat ook niet hoeveel tijd en energie er in het oprichten en besturen gaat. In het dorp van mijn ouders was een niet zo groot jongerencentrum waar twee bestuurders een full-time baan aan hadden, om je een idee te geven. Zeker in de beginfase kost het veel tijd om je op de kaart te zetten (ook buiten het dorp).

En zorg ervoor dat het plan staat als een huis voordat je het presenteert. Je presenteert eigenlijk een ondernemersplan. Ik weet niet wat jij of je broer studeert, maar het kan nooit kwaad daar een professional naar te laten kijken ;)


Maar.. als je het wilt doen, ga ervoor! Een plan waar je zelf veel tijd in hebt gestoken en dat staat als een huis mogen presenteren is heel erg gaaf, en als het dan ook aangenomen wordt is het helemaal te gek natuurlijk!

groovemaker

Mijn broer heeft dit ook op een licht-geluid forum gezet en ik heb dat gekopieerd en hier gplake( en wat aangepast). Het bestemmingsplan was eerst een supermarkt, omdat dit er eerst ook in zat, maar de eigenaar trekt zich daar nu van terug. Het is een oude gasfabriek, en dat gebouw daarnaast is geen huis, maar hoorde er ook bij en staat ook leg (dit hoeft dan niet bij het poppodium).

Daarnaast zijn we nu aan het kijken wat het kost om het pand op te krikken en te isoleren, maaaarrr......

Ik ben er gister achter gekomen dat de grond zeer is vervuild( al bijna 100 jaar geleden, door de toenmalige gasfabriek). Wie draaid voor die kosten op?

Op het licht en geluid forum zeggen ze dat je met 25.000 euro's al een heel end bent met geluid, maar dat isolatie idd erg duur is.

Tsja het wordt idd niet makkelijk, maar het is bij de gemeente al lang bekend dat er voor de jeugd in Franeker niks is!  Dit is al jaren zo en de jeugd zeikt hier ook al een tijdje over, maar de gemeente doet er weinig aan, maar blijft wel zeuren dat Franeker vergrijsd!

En idd, een proffessional er naar laten kijken is idd een goed idee.... wat voor professionals denken jullie dan aan?
If it's too Loud you're too old!

paQ

#7
jul 09, 2012, 12:31 Last Edit: jul 09, 2012, 12:35 by paQ
wat zijn al die panden aan de overkant dan?

Maar ik denk dat je het vreselijk onderschat hoor.
Je zit met een gemeente die nee zegt, je bent 17 (geen idee hoe oud je broer is), de grond is vervuild, er moet 3 ton aan verspijkerd worden, je wilt subsidie, en ohja... er is geen geld.... (en dat is alleen nog maar MITS het pand ook echt geschikt blijkt... je hebt een hoog plafond nodig bijvoorbeeld)
Dan zit je nog steeds met het bestemmingsplan, eventueel omwonenden.... tapvergunning?

en volgens mij heb je dan ook nog de juiste papieren (persoonlijk) nodig om überhaupt zoiets te exploiteren

ergo:
25000 euro voor licht en geluid is echt niet de issue.
dat is een peulenschil op de rest waar je mee te kampen hebt.

rene p

Ga eerst eens de boer op bij gemeenten enof dorpen in de buurt en kijk hoe zij het aanpakken.
Tijdens je onderzoek kijk met een bredere kijk dan poppodium, er zijn maar weinig podia die alleen dat als aspect hebben. Denk meer aan toneelvereniging, cultureel centrum etc etc.

Zoals PAQ al aangeeft de locatie is niet een lot uit de loterij qua kosten en problemen.
Moet het perse in dat dorp of zijn er geschiktere locaties in de dorpen in de omtrek.

De grootse problemen blijft de regelgeving qua veiligheid wanneer je exploiteerd
Mijn advies zou zijn kruip in de pen naar cultureel centra en stichtingen en kijk hoe zij het doen.
" Im not nervous im a DRUMMER"

Murgen

Ik zou heel snel op jacht gaan naar een horeca exploitant met veel ervaring en hem aanbieden te helpen met het van de grond trekken van het poppodium zelf. Als ik lees wat je allemaal tegenkomt denk ik dat je je zwaar kan vertillen en mind you, in het ergste geval hoofdelijk aansprakelijk wordt gesteld en zwaar het schip in gaat, of je ouders. Wat vinden die er trouwens van?
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

groovemaker

Mijn ouders bemoeien zich er niet veel mee...Mijn vader werkt ook bij de gemeente als bouwkundige en heeft het beheer over veel gebouwen. Deze dus weer toevallig niet, omdat dit van een andere eigenaar is, maar hij is wel bouwkundige(of bouwhistoricus bla bla bla) en denkt dat er ong. 4 ton aan moet worden verbouwd.

Het is inderdaad een beetje een mission impossible, maar dat maakt het ook juist zo vet! Het gebouw is kwam hoogte en grootte ideaal en zit mooi in het centrum van de stad. Alle andere gebouwen om dit gebouw heen worden momenteel gesloopt, en wat daar komt weet ik nog niet.

en idd net wat PaQ zegt:  Dat geluid licht komt idd wel, is nog het makkelijkste.

Iemand op het licht en geluid forum zei het volgende: zie volgende post.....
If it's too Loud you're too old!

groovemaker

NU REGEL 1
BEGIN een vriend bij de locale krant te zoeken en zorg dat elke politieke overheidsfiguur die je een stapje verder helpt direct "beloond" woord met een positief stukje in de locale krant. En onthou je van afzeiken van politici. Als je dat doet blijkt er namelijk ijzer te buigen met handen. Steen vloeibaar te worden, de hemel zich te openen.
Als jij een subsidie wil, wat een reele optie is, dan moet de beslissing een politiek succes zijn. Gun ze dat.

Jouw tegenstanders. Je weet wel: "ouderen die overlast vrezen" (betalende abbonee's), Horeca "die bang is voor concurrentie" (belastingbetaler en lid locale vvd) de plaatselijke bromsnor "die te weinig mankracht heeft voor een toestroom van drugsgebruikende opgeschoten jongeren in ons dorp" DIE gaan namelijk anders de krant domineren voordat jij begonnen bent. Dan is de race verloren voordat je begint.

Als jij direct printbaar (koop een boekje "schrijven persberichten") leuke positieve artikelen van locale jeugd aandraagt aan de plaatselijke krant. Dan zullen ze die al af gaan drukken voordat je aangevallen KAN worden.

dus eerst:
bericht 1
-kleine groep jongeren wil zich inzetten om Franeker gezelliger voor jongeren te maken. "wij zijn onderling aan het kijken waar behoefte aan is. En daar willen wij wat aan DOEN!"
risicoloos fijn nieuws.
bericht 2
-de groep wordt deze week enthousiast ontvangen door de raadsleden x(PvdA) en y(GL) op het gemeentehuis om eens te kijken wat ze zouden kunnen doen
risicoloos fijn nieuws. Locale politici happen op je dobbertje. (laat ze praten, hou plannen onder de pet)
bericht 3
-we proberen een plan te maken om de jongeren een thuis te geven zonder de stad uit te gaan. Gemeenteraadsleden q (VVD) en w(PvdA) staan open voor voorstellen
nog steeds risicoloos....maaarrrr je heb nog geen tegenwind en wel locale politici die zich beginnen te comitten. Die gaan jou straks niet meer afschepen zonder publiekelijk af te gaan.
(ervaring: voor het eerste gesprek happen meestal linkse partijen, maar het geld zit bij de rachtse dus aan het eind worden de linkse traditioneel door de vergrijsde achterban teruggefloten teraijl de "ondernemerspartijen" net overtuigd raken van jouw goede plan. DAAROM nooit kritiek leveren op raadsleden. Je hebt ze allemaal nodig)

op dit moment (kan in een paar weken gepiept zijn) zorg je dat er een plan met enquete (zie volgende post) komt. Waarin je rekening houd met de dingen die je ondertussen van de gemeenteraad hebt gehoord.
BV "wij zouden best een plek zoeken voor taallessen aan minderheden". Nou dan gooi je er een bedrag in voor gebruik van de ruimte door de locale taal school op maandag en dinsdag wanneer je toch geen parties houd....En maakt desnoods de woensdag biljartdag voor een club ouderen die net ergens zijn wegbezuinigd.

dat geeft een cruciale perspresentatie met vooral zo veel mogelijk politici. Tip snor een locale DJ en band op, en doe het op het plein voor het gemeentehuis met de krant erbij. Politici smullen van hun foto met zoiets in de krant!!! En vooral, ze doen dan soms in hun enthousiasme in de krant toezeggingen waar je ze later mee kan "helpen herinneren"

Pas dan wordt het prijsscheiten door de PVV-ers en skinheads die preventief gaan klagen dat franeker met een jongerenclub naar de klote gaat en dat er vast alleen kotsende xtc gebruikers vanuit duitsland tot amsterdam aangezogen gaan worden door de ongecontroleerde seksfeesten die daar vast gaan plaatsvinden enz enz...

voordeel is dat locale politici dat ook wel weten en dat je dan een teflon jasje hebt...en de reporter jou bij elk artikel om een reactie gaat vragen
nou dat doe je "je neemt de opmerkingen serieus, want het is niet de bedoeling dat wij overlast gaan veroorzaken. Sterker nog. Wij denken dat wij, door jongeren een eigen plek te verschaffen, juist franeker rustiger zullen maken. En een eind kan maken aan zuipketen" enz enz
je voelt hem.


Als je dit voorwerk met gemeente en (locale) kranten niet wenst te doen... ben je kansloos.
If it's too Loud you're too old!

Dribbel

tru..... en dan ben je nog niet begonnen.... 8)7
Yamaha recording & sabian

Nlz

Neem eens contact op met de heren en dames van de Kroepoekfabriek in Vlaardingen, die zijn ook nog niet zo gek lang bezig, maar draaien als een malle!
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

grohllebol

#14
jul 11, 2012, 22:09 Last Edit: jul 11, 2012, 22:10 by grohllebol
En zorg voor een (grote) groep aan vrijwilligers (jongeren) die zich willen inzetten om 't dorp gezelliger te maken, zeg maar willen helpen om de lokatie en omliggend gebied op te knappen. Dat trekt altijd de aandacht van de lokale krantjes in een positieve manier, dan een groep 'hangjongeren' die 'hun handje ophouden, en verwachten dat de subsidiekraan zich in hun handen leegt'.

Of kijk naar Musicon in Den Haag. Poppodium + horeca gelegenheid, annex muziekschool, annex oefenruimte voor bands.

Kortom, er is het nodige werk te doen :)
En zoals paq aangeeft, actie 1: bestemmingsplan voor de lokatie en de nabije omgeving opzoeken.

Overigens: een gaaf initiatief!
Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

Sander?

Cool initiatief inderdaad!
Er zitten imho zoveel adders onder het gras (buiten het verbouwen van het pand om), dat het inderdaad een reuzeklus is om het geheel te klaren.

- horeca vergunning
- bestemmingsplan
- grondsanering
- toekomst perspectieven (kosten, baten en lasten verhaal)
- wie draagt het financieele risico.

..nou ja alles en meer wat al over dit onderwerp gezegd is.
Ken wel wat podia die als illigale kraak-bolwerken zijn begonnen, maar dat mag tegenwoordig ook niet meer en wanneer je structureel iets wilt moet je gewoon aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Misschien is het opzetten van een weet ik veel......-save the youth-  concert ....wel iets waarmee je in ieder geval awareness kweekt over jou plannen. Kun je zien of er animo is, eventueel geld inzamelen etc etc. Geef je wel een signaal naar de gemeente af, mocht het allemaal super succesvol zijn natuurlijk.
Succes in ieder geval, ben benieuwd!


groovemaker

Even een update.....


De gemeente heeft besloten dat het gebouw dat wij op het oog hadden, een discotheek wordt.
Voor ons is dit goed en slecht nieuws....

De slechte kant is: We moeten nu opzoek naar een nieuw(oud) gebouw in de stad, met de concurentie van de discotheek.

De goede kant: We hebben minder te maken met het verhaal van de vervuilde grond, wat al bijna een miljoen zou moeten schelen.
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

kun je niet met hun samen werken ipv elkaar tegen te werken? Dat zou veel schelen lijkt mij.

groovemaker

Dat dacht ik aanvankelijk ook, probleem is dat alle discotheken hier in de buurt failliet zijn gegaan.
er zaten in de buurt hier 3, ze zijn sinds dit jaar weg!

Ik ben bang dat de discotheek het hier niet lang vol zou houden, en een poppodium wel, omdat dit veel breder inzet baar is voor verschillende soorten muziek en publiek. Daarnaast kun je op avonden waarop je geen bands of DJ's programmeert het gebouw gebruiken voor iets anders, wat met een disco moeilijker is.

If it's too Loud you're too old!

Paul

#19
aug 08, 2012, 13:41 Last Edit: aug 08, 2012, 13:44 by Paul
Wacht dan gewoone en tijdje tot die disco failliet gaat. :Y
Voordat er een discotheek in komt zal er worden verbouwd, bestemmingsplan mogelijk moeten worden veranderd etc. Als die discotheek failliet gaat is het gebouw praktisch klaar om direct je poppodium in te vestigen. Scheelt veel tijd en geld!

Bovendien kan je een mogelijk failliessement ook bij de gemeente gebruiken als argument vóór je poppodium: "dit is al de zoveelste discotheek die failliet gaat, er is geen draagvlak voor een discotheek. Ons poppodium heeft wel draagvlak (laat resultaten van een goede enquête zien), en kan doordeweek ook als biljartcentrum voor bejaarden worden gebruikt om het draagvlak te vergroten."

stick tight

Jammer dat ik dit topic tot dusver over het hoofd heb gezien.

Ik ben projectmanager van een poppodium (voor de bekenden: de oefenbunker in Landgraaf) dat vanuit een dergelijk initiatief is gestart in 1983.

Er waren veel amateurbands die behoefte hadden aan een repetitieruimte en deze hebben ze gekregen in een oud schoolgebouw. 30 jaar later krijgen we nog een keer 250.000 euro voor het bijbouwen van een backstageruimte en een extra repetitieruimte.

Verder hebben we heel recent 12.000 euro gekregen van oa. een hypotheek verstrekker en een fonds dat voormalig groen-kruis geld beheert. Dit hebben we gestoken in een digitale tafel en 2 line rays met wat LED-verlichting.

Mijn tip: begin klein en bouw het steeds verder uit. Begin met een repetitieruimte die tevens inzetbaar is als podium. Je kan het dan maandag tm donderdag verhuren als repetitielokaal en in het weekend gebruiken als poppodium. Je hebt hiermee al een vaste bron van inkomsten die je hard nodig hebt om de rekeningen te betalen.

Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om iedere keer 150-200 man te trekken op een avond. 50-80 man is meer realistisch in een stad met ongeveer 120.000 inwoners.

Als je nog specifieke vragen hebt: shoot me!

groovemaker

Ik neem aan dat de gemeente in jullie geval er ook vierkant achter stond? Dat is hier n Franeker niet zo. Het is in noord Friesland bekend dat er bij de gemeente Franeker nooit iets moeilijk is. Dat geld voor meer gemeenten hier in de buurt.

Maar klein beginnen is misschien een optie. Misschien dat ik toch iets te groot heb gedacht. Wat voor een soort gebouw is dan het meest geschikt voor een zaal voor max. 100 man?
If it's too Loud you're too old!

stick tight


Ik neem aan dat de gemeente in jullie geval er ook vierkant achter stond? Dat is hier n Franeker niet zo. Het is in noord Friesland bekend dat er bij de gemeente Franeker nooit iets moeilijk is. Dat geld voor meer gemeenten hier in de buurt.

Maar klein beginnen is misschien een optie. Misschien dat ik toch iets te groot heb gedacht. Wat voor een soort gebouw is dan het meest geschikt voor een zaal voor max. 100 man?


Ja en nee. Ze staan er achter in de zin van dat men niet moeilijk doet over vergunningen ed. maar het mag werkelijk geen cent kosten. We krijgen bijna geen subsidie (okee, mijn salaris word door de gemeente betaald). Andere podia in de regio krijgen tonnen per jaar om de boel draaiend te houden...

De gemeente steekt nu wel 250.000 euro in hun eigen gebouw ter behoeven van een backstage ruimte en extra repetitieruimte. Dat lijkt veel maar je krijgt er uiteindelijk heel weinig voor terug.

Het beste lijkt mij om eens te gaan praten met het lokale jongerenwerk. Misschien hebben zij een jeugdhuis waar jullie in eerste instantie dingen kunnen organiseren tot jullie de behoefte van een echt podium bewezen hebben.

Oude schoolgebouwen zijn per definitie geschikt voor dit soort dingen. Van klaslokalen kan je prima repetitieruimtes maken en de aula is een prima zaal.

Zaak is om veel draagvlak te creeeren voor jullie idee. Maak mensen enthausiast en werk samen met andere partijen zoals bv het jongerenwerk en misschien zelfs een fanfare/harmonie. In Belgie zijn relatief weinig echte poppodia maar de meeste jeugdhuizen bieden wel ruimte voor livemuziek en ieder dorp heeft zo wel een locatie.

groovemaker

Voordeel is dat ik met zowel de orkesten als het jongerenwerk goede contacten heb hier. Voor beide doe ik regelmatig werk, dus dat zou l een goede basis zijn. Aan de orkesten had ik nog niet eens gedacht!

Verder staat. Hier heel veel leeg, dus. Zal vast wel wat tussen zitten. Mijn vader werkt als bouwkundige/gebouw-beheer bij de gemeente hier, dus ik kan hem altijd vragen om een lijst met lege gebouwen, en met hem kijken naar wat geschikt zou zijn.....

I'll keep you guy's updated!
If it's too Loud you're too old!

Anserini

Hier in Maastricht zit ook een poppodium, dat draait echter niet zonder een flinke bult subside van de gemeente. Bij de oprichting is ook heel wat politiek komen kijken om een aantal gemeenteraadspartijen te overtuigen van het bestaansrecht. En nog steeds is er een hoop gedoe, zo moeten ze al voor de 2e keer verhuizen, nu wegens geluidsoverlast en zelfs die nieuwe locatie is weer tijdelijk.

Omhoog