Ervaring met sandwich-panelen

Gestart door stefan, jun 18, 2012, 09:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

stefan

Heeft hier iemand ervaring met het bouwen van een drumhok dmv sandwich-panelen?
Dus de 2 stalen platen, waartussen bv steenwol is geklemd?
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

stefan

Helemaal niemand? Het lijkt mij persoonlijk ideaal namelijk...
Je hebt massa (2x plaat staal) en daartussen 10cm rockwol (steenwol) isolatie.

Ik zou graag de discussie starten hier of zoiets een goed idee is om überhaupt aan te beginnen en zo een drumhok te bouwen in bv een garage.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Laurens

zal wel een vrij dure oplossing zijn, de meeste gebruiken gips(vezel) platen met daartussen glas of steenwol

paQ

esmonocabines zijn toch zo gebouwd?

stefan

Vrij duur valt eno mee.. Op marktplaats kun je zoiets bestellen voor € 15,- p/m².
Je hebt dan B-keuzes, maar dat zal me een zorg zijn.
Het lijkt me (weet ik niet zeker) dat zoiets beter werkt dan bv een houten frame, met steenwol ertussen en gips (2x) 12,5mm eroverheen.

Het probleem is enkel, hoe te beginnen en te bewerken? Staal is lastig zagen, en het is toch handig als je erin en eruit kunt.. Toch?

---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Jenslathouwers



Het probleem is enkel, hoe te beginnen en te bewerken? Staal is lastig zagen, en het is toch handig als je erin en eruit kunt.. Toch?


vooral erin is belangrijk...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

stefan

Idd, vooral erin is belangrijk.. Dat is met heel veel dingen zo.. ;-)

Maar, niemand die een idee heeft hoe je zoiet kunt bewerken?

Voor een drumhok van 4x4x2,5 hoog ben (totaal 72 m2 x €15,-/m2) je dan ongeveer € 1100,- kwijt.. Dan komt er nog wel wat afwerking bij, en een kozijntje met deur.. Maar al met al lijkt het een redelijk betaalbare oplossing die wel eens heel goed uit zou kunnen pakken..

Zou graag weten wat andere hiervan denken, en de verwachte problemen/voordelen/nadelen..
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Laurens

Ik vraag me af of plaatstaal zoveel voordeel oplevert tov gips, is veel dunner en ik zou verwachten dat het een enorme galm oplevert.

stefan

Galm is geen probleem, dan is noppenschuim/gordijnen je vriend.
En galm krijg je ook -weliswaar in mindere mate - bij het gebruik van gips..
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

beest1979

Je kan die panelen gewoon zagen met een decoupeerzaag,dat is maar vrij dunne plaat die daar op zit.
Als je platen gebruikt die wat dikker zijn kan je ze langs 2 kanten inzagen,gewoon effe uitmeten
De hoeken kan je afwerken door er een simpele hoek over te zetten.
normaal worden die in een U-profiel gezet en dan zetten ze er ook een vanboven over zodat je de platen aan elkaar verbind en worden ze door de plaat heen vast geschroefd tegen een stalen constructie maar ik denk dat dat bij zo een klein constructie het staal kan vervangen kan worden door hout (ik ga er van uit dat de kamer in huis komt of in en garage)want dan kan je deze panelen ook gebruiken voor het dak.
Indien het voor buiten is raad ik u aan voor in de hoeken ijzeren palen te zetten van 9*9 en in het midden van de wand en die aan elkaar te verbinden met een profiel van +-5*5  vanboven en vanonder en daar je panelen tegen schroeven
Voor de afwerking is het ook mogelijk voor er rechtstreeks gyproc of iets tegen te schroeven.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen voort helpen want het is niet simpel voor het zo uit te leggen.



paQ


Vrij duur valt eno mee.. Op marktplaats kun je zoiets bestellen voor € 15,- p/m².
Je hebt dan B-keuzes, maar dat zal me een zorg zijn.
Het lijkt me (weet ik niet zeker) dat zoiets beter werkt dan bv een houten frame, met steenwol ertussen en gips (2x) 12,5mm eroverheen.



dat is nog maar de vraag.
google even naar fermrock, (fermacell + rockwool) en dan vind je testresultaten van geluidsreductie.
wellicht dat dergelijke cijfers van sandwhichpanelen er ook zijn

stefan

Fermrock is +/- 60 dB als ik het goed heb aan geluidsisolatie.. In theorie dan..
Ik zelf heb nooit in een ruimte mogen spelen, die ermee gemaakt was. Jij wel paQ? Wat zijn je ervaringen daar dan mee?
Het is in ieder geval een stuk simpeler om te bewerken...
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

paQ

#12
jun 21, 2012, 23:34 Last Edit: jun 21, 2012, 23:36 by paQ
ik heb ooit volgens fermrock principe een kleine cabine iets gebouwd.
moet zeggen dat het resultaat me alles meeviel.

maar er spelen als drummer meer dingen
- basdrum
- geluidsdruk
- formaat van de kamer
- uiteraard deuren e.d.

ik heb bij mijn huidige woning een speciaal ervoor gebouwde muziekkamer met de best mogelijke isolerende deur die er verkrijgbaar is, en dan haal je ca 48 dB(A) pop gemonteerd en al. Meer is gewoon haast onmogelijk. (als enkele deur) En neem maar van me aan dat dat lerpen van deuren zijn! (en een dito prijs hebben)


maar nogmaals, het is een opsomming van allerlei factoren. Je kunt niet zomaar met fermrock bouwen en zeggen dat je 60 dB dempt.

Paul

Staaplaten t.o.v. gipsplaten kan nog eens slecht uitpakken voor de staalplaat.
De dichtheid van staal is ongeveer 3x hoger dan die van gipsplaat, maar gipsplaten zijn denk ik wel meer dan 3x dikker dan de gebruikte platen staal.
Maar massa zorg niet per se voor demping, de dempende eigenschappen van het materiaal zijn minstens zo belangrijk (akoestische absorptie).
En ik durf te stellen dat die voor gipsplaat veel beter uitkomen dan voor staal, want staal absorbeert nauwelijks (vandaar de galm).

In de HiFi-wereld bijvoorbeeld wordt vaak extra zware persing MDF gebruikt (HDF) voor luidsprekers, maar ook voor de ombouw van platenspelers (daarbij is demping en eigenfrequentie cruciaal). MDF bekend staat om zijn goede akoestische (absorberende) eigenschappen. En de hoge dichtheid zorgt voor veel massa = lagere eigenfrequentie.

stefan

Toch een interessante discussie aan het worden!  :Y

Ik heb al die folders van het fermarock systeem gelezen, maar lees werkelijk nergens iets over hoe je de wanden zou moeten ontkoppelen. Of maak je eerst een zwevende vloer, om daar vervolgens het "hok", incl dak op te zetten?

---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Paul

Ja, dat werkt goed.

stefan

Hmmm... Waarom is er hier dan niemand die de moeite even neemt eens een complete post te wijden aan hoe zijn of haar drumhok is gebouwd?

Ik weet dat ik echt de enige niet ben die daarin is geinterresseerd..

Bv hoe je een goede zwevende vloer bouwt, of plafond.. Dat zijn de lastige dingen. De hoeken van de te bouwen kamer-in-de-kamer.. Dat soort dingen..
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Murgen

Mwaw, ik heb ik het verleden regelmatig over mijn cabine gepost. Ook mijn leerpunten.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

stefan

Murgen, heb je daar ook links naar toe, om het topic een beetje samenhangend te houden?
Ik neem aan dat dat op het oude drum-forum was, want op het nieuwe is hier niets over te vinden..
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Hoefnix


Hmmm... Waarom is er hier dan niemand die de moeite even neemt eens een complete post te wijden aan hoe zijn of haar drumhok is gebouwd?

Ik weet dat ik echt de enige niet ben die daarin is geinterresseerd..

Bv hoe je een goede zwevende vloer bouwt, of plafond.. Dat zijn de lastige dingen. De hoeken van de te bouwen kamer-in-de-kamer.. Dat soort dingen..



Kijk anders even op het oude forum volgens mij staan daar wel 20 topics over drumcabines, o.a. De befaamde tennisballen vloer etc.

Murgen


Murgen, heb je daar ook links naar toe, om het topic een beetje samenhangend te houden?
Ik neem aan dat dat op het oude drum-forum was, want op het nieuwe is hier niets over te vinden..


Wat dacht je van http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,242.0.html

Ik wil alleen niet in herhalingen vallen maar altijd bereid dingen uit te leggen of toe te lichten. :)
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Murgen


Wat dacht je van http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,242.0.html

Ik wil alleen niet in herhalingen vallen maar altijd bereid dingen uit te leggen of toe te lichten. :)


Foto's ff weer online gezet ... let ook op de flits van de Neuralyzer om het weer te vergeten  :6

http://www.flickr.com/photos/murgensbook/
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Omhoog