noppenschuim, gordijnen of andere geluidsisolatie?

Gestart door Jenslathouwers, jun 13, 2012, 11:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jenslathouwers

hallo,

ik wou thuis men drum gaan opnemen en ik heb het al eens geprobeerd, het probleem is dat het geluid niet zo goed is vanwege de kamer waarin ik opneem. ik heb geen andere kamer waar ik dit kan doen dus ga ik proberen de kamer akoestisch interessanter te maken.

kamer:
is ongeveer 260 hoog  ik vermoed iets van een 5 op 4 m en heeft in een van de hoeken een schuin dak (zie tekening)

men vragen:

kan ik men drum best onder het schuine dak plaatsen voor de opnames of net niet?

voor de akoestiek te verbeteren twijfel ik tussen 'gordijnen' (zware stoffe doeken), noppenschuim of vlakke akoestische isolatie (weet niet exact hoe die noemt).
wat zijn de voor en nadelen van deze materialen en wat zouden jullie me aanraden ?

i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Paul

Akoestiek is een lastig iets.
Om gericht aanpassingen te kunnen doen moet je eerst weten wat de problemen zijn. Je hebt te maken met reflecties (weerkaatsing tegen een oppervlak) en galmtijd - de tijd benodigd voor een toon om onder een bepaald geluidsniveau te komen. Beide zijn frequentie-afhankelijk.

Noppenschuim werkt voornamelijk als diffusor en nauwelijks tegen galmtijd.
Dikke gordijnen werken vooral als absorber voor hoge tonen - verkort de galmtijd en verminderd reflecties.
Stukken hoogpolig tapijt tegen de wand werken op iets lagere frequenties dan gordijnen: midhoog/hoog. (Ikea heeft ze van 80x80cm voor 10 euro per stuk)

Vooral in een ruimte zonder vloerbedekking en stenen/betonnen muren is er nauwelijks laagabsorptie - akoestisch vaak een onderschat probleem - en dat is alleen op te lossen met basstraps.


De beste plek in de ruimte zal je moeten zoeken. Mijn idee zou zijn om zo ver mogelijk weg te gaan van het schuine dak, dat kan alleen maar rare reflecties opleveren. Vervolgens een dik tapijt onder je drumstel om te zorgen dat reflecties van het plafond niet weer reflecteren op de vloer.
En dan stukken tapijt symmetrisch over de muren verdelen en eventueel tegen het plafond.
Als je dan nog problemen hebt zal dat voornamelijk in het laag zijn en dan ontkom je niet aan basstraps - maar die zijn een stuk duurder om te bouwen.

Jenslathouwers

Haha , op zoek naar een topic over noppenschuim, kom ik erachter dat ik dat zelf ooit al gestart heb  8)7

mijn vader heeft van zijn werk noppenschuim mee gebracht, nu vroeg ik mij af of er bepaalde 'methodes, patronen,... etc.' zijn om het gebruik ervan efficiƫnter te maken ?

het voornaamste probleem in de ruimte waar ik opneem is naar mijn gevoel de weerkaatsing en als ik het goed heb helpt noppenschuim daar wel wat tegen ?  *O*
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Paul

Ik zou beginnen met rondom de kit op ongeveer de hoogte van de kit, en wat op het plafond recht boven de kit.

drums97

Ik heb op zolder een tent gemaakt van gordijnen en dit werkt!  :Y
Makkelijk te monteren en ook weer te verwijderen.

Succes want ik heb hier ook jaren mee gestoeid!
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Paul

Ik ben er op mijn kamer ook mee aan het stoeien, maar dan voor mijn audio-installatie. Het "gemakkelijke" daabij is dat je een vaste bron en een vaste luisterplek hebt.
Met tapijtjes heb ik mijn eerste reflectiezones op de zijwanden afgedekt. De positie ervan was uit te meten met een spiegel omdat geluid en licht beide golfbewegingen zijn. Die tapijtjes hebben mij enorm geholpen, maar er zitten ook nog reflectiezones op het plafond en de vloer. Met name die op de vloer is de eerstvolgende die ik aan ga pakken middels een dik tapijt. Dat tapijt zorgt dan gelijk voor meer demping.

De principes zijn enigszins toepasbaar op jouw situatie, Jens. Leg ook een dik tapijt onder je kit.

drums97

Klopt Paul. Dik tapijt onder de kit  :Y
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Jenslathouwers

Bedankt voor de tips! Heb al eens rondgevraagd naar een dik tapijt  *D

Hoe dikker het tapijt hoe beter?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

drums97

Yep, Hoog polig, met enigzins een goede ondermat, omdat de BD poten ingraven. Dat is mijn ervaring.

succes.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Nijlpaard

Even dit topic stofvrij maken.


Ik heb zoals de meesten weten nu een mooie drumruimte maar deze moet nog "akoestisch" behandelt worden. Ik was van plan om hier zelf een paar el cheapo panelen voor te maken van glaswol.


Na lezen van


http://www.homerecording.be/gids/akoestiek en
http://www.homerecording.be/gids/akoestische-behandeling was ik van plan om enkele panelen te maken zoals beschreven in


http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?p=73459#p73459


Nu was ik van plan om (zie onderstaande plaatje) links rechts boven en achter 1 paneel op te hangen van 60 bij 120 en hiervoor standaard glaswol uit de bouwmarkt te gebruiken omdat het wat lastig blijkt om aan Rockwool 221 te komen.
Volgens de verpakking op de glaswol dempt deze tot 45db en volgens homerecording.be heeft glaswol minder dichtheid nodig om effectief te zijn.





Vraag is, hoe bepaal ik het beste waar de panelen op te hangen en is 1 paneel voldoende of kan ik op de muur waar ik met de rug naartoe zit beter 2 panelen plaatsen ?











Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

animal

#10
mei 30, 2013, 19:38 Last Edit: mei 30, 2013, 19:43 by animal
Meten is weten, Nijlpaard  :) .

http://www.vicoustic.com/VN/Musicbroadcast/ProdutoInfo.asp?Id=110

Het is maar 400 MB groot  -O- maar wel gratis  *O*

Nijlpaard

Topper  8)  Thnx  :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Nijlpaard

Lol. Daarvoor ben ik een externe soundcard nodig zodat ik een microfoon aan kan sluiten.
Laat ik nu net mijn Presonus FP10 hebben ingepakt omdat ie is verkocht.  8)7


Even op zoek naar wat anders :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Technobeat


Wat ik een beetje vreemd vind is dat je relatief kleine en weinig panelen nodig hebt om een goed resultaat te verkrijgen .
Maar het gaat hier om het weerkaatsen van geluid te dempen m.b.t. opnames , en niet om de ruimte '' geluidsdicht '' te krijgen i.v.m. buren , toch ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nijlpaard

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Jenslathouwers

Ik dacht dat je op de site van auralex ook een simulatie kon laten maken. (Gratis)  ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Omhoog