Onteco's

Gestart door vandeflosch, mrt 18, 2012, 02:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

In 'real time drums' wordt er gesproken van de onteco's in de intro als het gaat om drummen.

ONafhankelijkheid
TEchniek
COördinatie

Kan iemand mij uitleggen wat dan het verschil is tussen coördinatie en onafhankelijkheid? Want als het op drummen aankomt, kom ik bij die 2 woorden op dezelfde betekenis uit... Hoe zien jullie dit? Hoe moet ik het zien?

Arjen

Dat zie je naar mijn mening goed. Sowieso vind ik onafhankelijkheid een slecht gekozen term, want juist het tegengestelde is waar. Onafhankelijkheid impliceert dat er verschillende processen gaande zijn die volkomen los van elkaar staan. Naar mijn mening is wat er bedoeld wordt juist coördinatie en de samenhang van verschillende ritmes/bewegingen. De truc is toch juist om de coördinatie zo op orde te krijgen dat deze processen een samenhangend geheel worden.

Robert-Jan

Die oefeningen zitten aan de andere kant weer zo in elkaar dat je een hand of voet door laat lopen terwijl je met de andere je bas of snare op verschillende plekken zet.. Ok samen vormt dat wel weer een geheel.
Maar als je bijvoorbeeld bij de hoofdstukken over 16e noten komt die tussen de hihat geplaats worden dan gaan negen van de tien drummers de hihat meespelen met die nootjes..de bedoeling is om de hihat onafhankelijk van wat je met je andere ledematen speelt door te laten lopen..zo zou je het ook kunen zien.
De coordinatie staat dan voor welke trommel speel ik, immers  al die oefeningen kan je inzetten voor je bas voor je tom voor je snare of de combi daarvan.

Maar goed, de termen zijn inderdaad wat vaag..waar het om gaat is dat de onteco's voorbereidende oefeningen zijn op de grooves die erna komen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Coördinatie gaat toch ook over rimshots, hard, zacht, in het midden, aan de rand van de trommel of bekken?
In ieder geval meer dan onafhankelijkheid denk ik.

Headshrinker

^ En dat allemaal samen vangen we onder de noemer 'techniek'. Ik tenminste wel.

vandeflosch


Coördinatie gaat toch ook over rimshots, hard, zacht, in het midden, aan de rand van de trommel of bekken?
In ieder geval meer dan onafhankelijkheid denk ik.


hard, zacht, rimshot, ... Dat breng ik onder in de 'dynamiek'.

Ik breng alles onder in deze 4 categoriën:

Techniek
Coördinatie
Tempo
Dynamiek

iemand die daar nog een categorie aan toe te voegen heeft? :p

Animal baars

Plezier?

Murgen

>>  Murgen left the forum, no April fool <<

vandeflosch


Feel?


Hmm, een samenvattende term voor Dynamiek & Ritme?

Een goeie om over na te denken in elk geval  :)

en @ Animal Baars: Drum = Plezier. Dus plezier is onderverdeeld in die 4 categoriën  8)7

Omhoog