Hoe snare kiezen?

Gestart door vandeflosch, jul 04, 2012, 03:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

Ik heb al heel wat drumstellen getest toen ik mijn 2e kit ging kopen, en heb al een idee over de verschillende kits van de verschillende merken.

Over snare's weet ik echter nog niets...

Met wat hou je rekening als je een snare koopt?
Wat en hoeveel doet een diepte van een snare aan een snare zelf?
...

Ik ben niet direct van plan om een nieuwe te kopen, het is voornamelijk uit interesse :)

Hoefnix

Naar mijn mening zou je een 14x5 in staal en hout moeten hebben. Voor stevigere nummers een 14x 6,5 erbij.
Als je die basis hebt ga je daarna zoeken naar een sound die je bevalt. Dan maken de maten niet uit.

Crashtestdrummie

in telegramstijl:

- snarenmechaniek: hoe solide?
- materiaal: maple (warm maar met voldoende snijkracht, afhankelijk van dikte ketel), birch (feller dan maple, meer definitie), brass/messing (scherper dan houten snare maar met voldoende warmte), staal (killer, maar snijdend door hoog en laag)
- diepte: 5 of 5,5, inch diep m.i. meest veelzijdig; hoe dieper, des te minder responsief en n tikkeltje luider...vooral met snaren af meer body
- afwerking: wrap/bekleding (stootvast), lak (chiquer)

Met een snare van Tama (superstar, starclassic oid), Pearl (sensitone) of sonor zit je meestal wel goed.

Ik vind 13x6,5 een prettige maat..betreur dat ik mijn Sonor SQ2 benny greb ooit heb verkocht

andere aanraders: pearl ultracast, pearl freefloating of gretsch (met woodhoops met metalen inleg..weet het type niet)

Fibesman

#3
jul 04, 2012, 17:57 Last Edit: jul 05, 2012, 08:12 by Fibesman
Hangt af van wat voor muziek je er mee gaat spelen in wat voor omgeving.
Tama en pearl maken prima spullen maar een Ultracast is bijna de laatste snare die ik zou aanraden aan een beginner.

musiqman

Ik ben zelf erg blij met mn 14" snares. 5,5 en 6,5 diep. De laatste hout en de eerste metaal. Ik kan zo iedere stijl behapstukken. Als extra's nog een 13" 10" en 8" snares (waarvan de eerste alles omvat maar net niet zoveel als de twee los)

Hans

Het leuke van snares vind ik, dat je er meestal vrij gemakkelijk aan komt en vanaf komt. Dat vervloekte marktplaats is bijvoorbeeld een heel toffe plek om snares op te scharrelen en weer te verkopen.

Als je bereid bent om ong 250 euro te betalen voor een 2e hands goede snare kun je elke paar maanden een andere proberen zonder dat je verlies maakt ;)


vandeflosch

hé das wel leuk :-)

Ik heb trouwens een Tame Superstar Hyperdrive snare maar weet iemand waar ik daar verdere informatie over kan vinden? De maten en houtsoort weet ik ervan... Maar wou er eens extra info over opzoeken en die heb ik nog niet gevonden...

Animal baars

Ehh, op de site van de fabrikant staat vaak een boel informatie: http://www.tamadrum.co.jp/product/drum_data.php?year=2012&id=6&area=3

Wat voor info moet je verder weten over een snare? De mechanieken komen bij Tama vandaan, de spanranden zelfde verhaal. Vellen is afhankelijk van wat je er zelf op legt en de klank weet je omdat 'ie tussen je benen staat ;)

Dribbel

Precies zoals met drumstellen en bekkens, luisteren, je erin verdiepen, smaak (uiterlijk), en dan weten welk geluid je aanstaat.
Dit kan alleen als je een aantal snares hebt gehoord, en bespeeld.

Ik een goede drumzaak zul je dus ook mogen spelen en stemmen. Of een snare mee mogen nemen op proef.
Als je een aantal totaal verschillende in een zaak hebt gehoord, kun je al goed bepalen waar je voorkeuren liggen.

Maar goed, wat ook een feit is dat je met vellen en stemming een hele hoop kunt doen en ook breken....
Het blijft een kwestie van ervaring en persoonlijke voorkeur.

Butget is als laatste aan de beurt, omdat je zomaar ineens ook iets tof kunt vinden als het niet eens zoveel kost, maar kwaliteit komt vaal wel met een prijskaartje.
Yamaha recording & sabian

dunDaan


..... en dan weten welk geluid je aanstaat.

Maar dat vind ik nou net het lastige. Wanneer ik een snare (of heel drumstel) uitzoek wil ik er rekening mee houden dattie uiteindelijk goed in de muziek past die ik speel. Dan kan ik zelf wel denken "hé, dat klinkt lekker" , maar wie zegt me dat dat ook daadwerkelijk zo is?? Ja, ervaring, maar dat duurt lang ................
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Fibesman

Inderdaad, er zijn wel bepaalde soorten snaredrums die meer all-round zijn dan anderen. Als voorbeeld: met een 8x14 houten snare met die-cast hoops kun je minder verschillende kanten op dan een 5.5x14 brass model met triple  flanged hoops .

Headshrinker


Wanneer ik een snare (of heel drumstel) uitzoek wil ik er rekening mee houden dattie uiteindelijk goed in de muziek past die ik speel. Dan kan ik zelf wel denken "hé, dat klinkt lekker" , maar wie zegt me dat dat ook daadwerkelijk zo is?? Ja, ervaring, maar dat duurt lang ................


Dat is ook verdraaid lastig. Ook omdat de klank nogal afhankelijk is van stemming (letterlijk en figuurlijk), vellen, 'slagkracht', lokale akoestiek en context (solo/band/versterkt/opgenomen/nabewerkt). Aldus Mr. Obvious...

Anserini

Dat is ook een van de verraderlijke dingen van drums kopen, als het niet jouw sound heeft, ligt dan dan aan de betreffende drums, de vellen, de stemming...?
Dus wil je het echt goed doen moet je met een nieuwe stemsleutel, een hele lading vellen en een vrije middag naar de drumzaak. Maar ja, wie doet dat nou echt? ;) Het blijft een gok die je zo klein mogelijk moet proberen te maken.

Headshrinker

[...] als het niet jouw sound heeft, ligt dan dan aan de betreffende drums, de vellen, de stemming...? [...]


... of zit het tussen je oren (klankvoorstelling op basis van 'nabewerkt' getrommel)?

't is topsport, dat drummen...

Anserini


... of zit het tussen je oren (klankvoorstelling op basis van 'nabewerkt' getrommel)?

't is topsport, dat drummen...
Of de ruimte?

'T is niet niks nee... :P

Dribbel


Maar dat vind ik nou net het lastige. Wanneer ik een snare (of heel drumstel) uitzoek wil ik er rekening mee houden dattie uiteindelijk goed in de muziek past die ik speel. Dan kan ik zelf wel denken "hé, dat klinkt lekker" , maar wie zegt me dat dat ook daadwerkelijk zo is?? Ja, ervaring, maar dat duurt lang ................

Maar dan heb je het nodige gehoord op verschillende plaatsen, en tijden, er over gelezen en het hier besproken.
Zoals alles als je er een beetje tijd insteekt en je ergens in verdiept, kom je binnen de kortste keren om in de info en zijn wij diegene die jou om info vragen..... *O*

Voor mij was het makkelijk, Ik had altijd al mijn brass yamaha een redelijke snare waar ik nu zelfs nog behoorlijk tevreden mee ben.
Maar na behoorlijk andere snares gehoord te hebben en bespeelt op verschillende feesten, muziekverenigingen, kennissen en vrienden, kwam ik mijn droomsnare tegen op MP. Voor belachelijke prijs, en ik heb me geen moment ingehouden.
We zijn nu alweer 6 jaar gelukkig met elkaar.... mijn sign. Yamaha Weckle maple.
Daarnaast heb ik tussen door nog een standaard Steel Yamaha en een peter erschkin sig. gekocht.....
Mijn set is wel compleet..... :Y

Yamaha recording & sabian

dmenace

Luisteren

Omhoog