Mark Drum Yes

Gestart door Robert-Jan, dec 06, 2012, 15:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan

dec 06, 2012, 15:38 Last Edit: dec 06, 2012, 16:05 by Robert-Jan




Mark Drum Yes

In Italië zitten ze niet stil. Door de jaren heen hebben we al heel wat moois voorbij zien komen op drumgebied. Denk aan Le Soprano met een hele reeks aan drumstellen en snares. Of Ufip,wat zeker geen onbekende is. Maar nu roert men zich ook op de e-drum markt met als resultaat de Mark Drum Yes

Het bedrijf achter Mark Drum heeft zijn sporen ruim verdient in de bas-wereld, sinds 2001 maken ze de nu roemruchte Markbass versterkers. Door de jaren heen zijn er nieuwe takken ontstaan. Zo hebben ze nu ook akoestische-gitaar versterkers , complete PA systemen en sinds 2012 dus ook e-drums . Ik heb de set een week mogen uitproberen en hieronder een uitgebreide review.

De hardware



De set werd in twee originele Mark Drum tassen geleverd. Deze tassen zijn overigens optioneel, ze worden niet bij de set geleverd. Meteen is duidelijk dat de set uiterst portable is. De tassen zijn weliswaar groot, maar totaal niet zwaar.
Je hebt een tas die eruit ziet als een hardware bag zoals we hem van gewone drums kennen, daar zitten de pads en de module is, in een wat grotere tas gaat het rek je hihat stand en je bas pedaal. Mark Drum levert overigens geen pedalen, hiervoor gebruik je een regulier hihat- en basdrum pedaal.

Opzetten is een fluitje van een cent, mede door het compleet nieuwe systeem van aansluiten van je pads. Het eerste wat meteen opvalt is dat er veel (RJ11) connectoren in de buizen van het rack zitten.  Alle pads worden dus aangesloten op het rek en er gaat 1 kabel uit het rek naar de module. De pads zijn gemerkt als snare tom 1 tom 2 etc en kunnen op iedere plek worden ingeprikt. De module herkent de pad, waar die ook wordt aangesloten. Een kabeltje fout aansluiten is er niet meer bij en dit biedt dus ook best wel wat opstel mogelijkheden. Je hebt dus in ieder geval geen last meer van dat net te korte kabeltje die je naar je floortom wilt trekken omdat je die aan het einde van je rek wilt hebben. Ideaal als je het mij vraagt!
Het rek is van aluminium en staat stevig. De bijgeleverde bekkenarmpjes doen wat ze moeten doen, daar is helemaal niets op aan te merken. Mark Drum levert de set met vier meshhead pads een basdrum pad een hihat pad en 2 cymbal pads.
De set is met nog eens vier pads uit te breiden. Zoals gemeld heeft Mark Drum een eigen trigger systeem en daardoor zijn pads van andere merken niet compatibel met Mark Drum.


De trommels.



Mark Drum levert de set met vier 10" pads (snare en toms), een basdrum pad met gebogen klopper, een hihat pad en twee cymbal pads. Laten we bij de basdrum beginnen aangezien die er anders uitziet dan dat we tegenwoordig gewend zijn.
Het is niet veel meer dan een blokje wat op de grond staat en middels een speciale (gebogen) klopper kan je er een regulier basdrum pedaal aan schroeven. Terug naar de begin jaren 90 dacht ik, immers Roland deed dit op de TD-7 al. Het ziet er niet heel tof uit, maar ik werd er wel heel blij van. De oppervlakte waar de klopper de pad raakt is afgewerkt met leer (of in ieder geval iets wat op leer lijkt) en daaronder waarschijnlijk foam. Het maffe is dat als je je ogen dicht doet en gewoon voelt, dat het net is alsof je tegen een normale basdrum aan zit te trappen. Het voelt heel solide en je krijgt echt zin om lekker in de basdrum te trappen, net dat beetje meer gas te geven om de groove de groove te laten zijn. De pad 'staat' als een huis op een tapijt en er is nul komma nul dubbele triggering. Ik heb het niet geprobeerd maar ik denk niet dat er een dubbel-basdrum pedaal oppast, hiervoor zul je een tweede pad moeten aanschaffen.

De snare en tom pads zijn allemaal 10" en voorzien van meshheads. Je kunt de vier triggers per pad zien zitten. Vier triggers inderdaad. Markdrum heeft dus een compleet eigen trigger systeem ontwikkeld. De opgevangen signalen worden in de pads al bijelkaar gebracht en naar de module gestuurd. Vandaar ook dat er nu maar 1 kabel richting de module gaat. De mesh-heads voelen heel goed aan ze zijn zeker niet te 'stuiterig'' of te slap,precies wat het moet zijn. De pads zien er stevig en solide uit. Had ik wat te zeggen gehad tijdens de ontwikkeling van de set dan zou ik hebben gepleit voor een 12" snare/ floortom pad om het gevoel van 'echte' drums wat meer te benaderen.
De cymbal pads hebben een beetje een plastic feel en maken in vergelijk met het geluid wat de pads produceren relatief best wat herrie. Desondanks werken ze prima. Ik heb menig leerling op de set laten spelen en een veel gehoorde reactie was wel dat het spelen van bell/ride patronen veel makkelijker was dan hun eigen set. (denk hier vooral aan de enrty level kits van Roland en Yamaha).



De sound.

De meest gehoorde opmerking van de leerlingen was dat de set echt veel beter klinkt dan wat ze gewend zijn. En dat is ook zo. Mark Drum maakt gebruik van samples en dat maakt ook dat de set behoorlijk realistisch klinkt. De grap is dat ik bij het samenstellen van kits vooral dacht in echte cymbals bijvoorbeeld. Zo van 'eew, dit is wel een hele dikke ride, eens kijken of er nog een dunner exemplaar tussen zit.' Gelukkig zit die er ook tussen, maar deze manier van denken geeft dus aan dat de samples goed zijn. Er is behoorlijk wat variatie in de kits, de snares gaan van een hele dikke 14x8  vintage plof naar een loeischerpre 13x3 metalen oren-suiser en van een klein lief splashje naar een flatride. De e-sounds zijn prima, zeer bruikbaar doordat ze ook niet te extreem zijn. Je komt (gelukkig) weinig sounds tegen waarvan je even moet lachen omdat ze zo raar zijn, om ze vervolgens nooit meer te gebruiken. Opvallend zijn ook de percussie sounds. De conga's, tamboerijn, cajon en aanverwanten klinken echt heel goed, evenals de brush kit.
Met de update naar de 1.8 versie beschikt de set over 33 presets en dan nog een stel user sets. Markdrum geeft aan dit te blijven updaten en meer sets ter beschikking te stellen. Updaten gebeurd overigens via de bijgeleverde SD kaart. Alle sets worden ook vanaf die kaart geladen.

Bespeelbaarheid.

Mark Drum heeft dus zijn eigen triggersysteem en dat merk je. Laat ik maar met de deur in huis vallen, HET grote ding van Mark Drum is de dynamiek. Zelf zeggen ze dat ze nu 512 layers hebben, ik heb ze niet geteld maar man man wat een feest.
Bij andere sets heb ik wel eens ervaren dat er vrij snel een punt is waar je op maximum volume zit, deze set gaat daar ruimschoots overheen. Sla je knoeperhard dan klinkt dat ook zo, fluisterzachte ghostnotes worden moeiteloos opgepikt. Hiermee zet Mark Drum een standaard en ik ben heel benieuwd waar dit allemaal toe leidt.
Dan komen we bij het voor e-drums heikele punt, de hihat. Het kalibreren is uitermate simpel en werkt ook goed. Hoewel ik denk dat er mee te halen is uit de hihat werkt het wel naar behoren. Wat ik een beetje mis is bijvoorbeeld de sound als de hihat volledig open is, niet dat je dat in je spel veel gebruikt maar toch.De footsplash doet het prima, je hebt nauwelijks last van een valse trigger, kortom de hihat werkt naar behoren.

De Mark Drum beschikt over best wat features om je sound te editten. Een zeer uitgebreide compressor waar je alle kanten mee op kan, goede reverbs en eq's. Hiervoor zijn diverse presets, maar je kunt ook alles naar je eigen hand zetten. Jammer is dat ik er geen pitch functie in heb kunnen ontdekken. Toegegeven als je in een VST de pitch van een snare naar -8 draait dan klinkt het als een natte krant,  maar -1 of +1 kan net een beetje verschil maken en heb je weer extra snare sound tot je beschikking.


Geen toeters en bellen.

De module is vrij simpel. In de Mark Drum vind je een metronoom en een loop-functie en dat is het wel voor wat betreft de gizmo's. Nu moet ik je zeggen dat ik de playalongs helemaal niet mis. Vaak zijn die zo vreselijk midi file dat je ze 2 keer meespeelt en dat was het dan. Mark Drum heeft een aux ingang en daar kan je natuurlijk je mp3 speler aanhangen en spelen maar. Handig is de directe knop voor het aux volume, zo maak je in no time een prima verhouding tussen drums en mp3 speler, iets wat bij andere merken nog wel eens ontbreekt.

Conclusie

De Mark Drum YES is een nieuwe speler in de markt en zet zijn eigen idee neer.
Dat idee is goed en zeer overtuigend, qua dynamiek is het ongelooflijk sterk. De bespeelbaarheid is goed, de sounds zijn erg ok. Al met al koop je een no nonsens e-drum set die de sound van een akoestische set prima benaderd. Mark Drum durft het aan om een compleet nieuw systeem neer te zetten en als je bedenkt dat de YES de eerste reeks is die ze neerzetten dan beloofd dat nog wat.



Pluspunten:

- Zeer groot dynamisch bereik
- Goede sounds
- Prettig bespeelbaar
- Vooruitstrevende techniek

Minpunten

- Cymbal pads net iets te luid
- Handleiding mag wel iets uitgebreider en duidelijker.


De Mark Drum heeft een straatprijs van rond de €1795,-
De importeur meldt dat de set onder meer verkrijgbaar is bij ;

-Triepels Geleen
-Muller Amsterdam
-Stockenhof muziek Beek Ubbergen
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stokmans

#1
dec 06, 2012, 15:52 Last Edit: dec 06, 2012, 15:53 by Stokmans
Herkenbare review. Ik heb er wel eens op gespeeld en herken het 'speelgevoel'. Ik was daarbij ook aangenaam verrast over het geluid. Leuke set.

Als ik het me goed herinner hebben alle pads een 'dual trigger' waarbij de rim van elke tom iets doet?

Ik mij toen staan verbazen over het aansluitsysteem van de pads, maar eigenlijk is het gewoon erg makkelijk. Ook heb ik mij niet gestoord aan een instabiel rack oid.

Ook verkrijgbaar bij Stockenhof Muziek in Beek-Ubbergen (bij Nijmegen; www.stockenhof.nl , 1850 euro)

Robert-Jan

#2
dec 06, 2012, 16:01 Last Edit: dec 06, 2012, 16:02 by Robert-Jan
Ja inderdaad je kan op de rim vanalles toewijzen..click cowbell splash whatever.
Stockenhof zet ik er bij, thanks.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

rene p

Helder verhaal en eerlijk

Denk je dat deze set zich kan meten met de roland td15 of zelfs overtroeven?
" Im not nervous im a DRUMMER"

Robert-Jan

Ik kan m niet met de TD 15 vergelijken, die heb ik simpelweg nauwelijks aangeraakt.
Ik heb in mn leslokaal een (wat oudere) TD 12 staan, dus dat wordt wat makkelijker. Puur op sounds en bespeelbaarheid en met name dus de dynamiek wint de Mark Drum. De TD12 is echter uitgebreider, om een voorbeeld te geven..op de TD 12 module heb je mini mixer waar je heel makkelijk je balans regelt, dat vind ik super prettig. Maar goed dat heeft de TD 15 ook niet..loop een winkel in en ga erachter zitten ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drums97

Prachtig gedrumd ook RJ  ;)

Goed verhaal en klinkt goed.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

rene p


..loop een winkel in en ga erachter zitten ;)


Ben op dit moment aan het kijken voor een retailer in Engeland idd om eens te gaan kijken en nam de td 15 als voorbeeld omdat die in dezelfde prijs categorie zit.

Zelf heb ik een td-9kx2 van bijna een jaar oud dus ben niet van plan om deze al te vervangen tenzij ik de loterij win, en het kaartje niet kwijtraak en 64.000.000 £ misloop zoals deze week in engeland gebeurd is.

Waarschijnlijk met de kerstvakantie maar in nederland een zaak opzoeken en kijken wat het scheelt en krijg de belasting toch terug dus word het allemaal weer goedkoper op die mannier
" Im not nervous im a DRUMMER"

Robert-Jan


Prachtig gedrumd ook RJ  ;)

Goed verhaal en klinkt goed.


Thanks  :)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Otje

kben aangenaam verrast met deze nieuwe aanwinst. Het maakt de keuze wel weer moeilijker tzt voor de aanschaf van een nieuwe kit!

Technobeat


Mooie set idd deze Mark Drum Yes , alleen zou het er helemaal AF uitgezien hebben als er ook een 10'' bassdrumpad bij had gezeten i.p.v. het '' blokje '' .
Een goed pluspunt is de bewegende hihat , komt het speelgevoel zeker ten goede .

Goede uitgebreide review RJ en gaaf drumwerk . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

animal

Ook een aardige demo, het einde had ook zo op een DVD van RJ kunnen staan. ;)


Technobeat


Ook een aardige demo, het einde had ook zo op een DVD van RJ kunnen staan. ;)


:Y  :)

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

animal

#12
dec 09, 2012, 22:26 Last Edit: dec 09, 2012, 22:50 by animal
Vraagje, beschikken de snare-/tom pads over positional sensing?

Robert-Jan

Niet zoals Roland heeft. Er zitten meerdere triggers in de pad en ik ga er maar vanuit dat ze iets hebben gedaan in de richting van positional sensing. Je merkt wel wat verschil, maar zacht bij t randje is nog wel eens een dingetje zullen we maar zeggen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

chico

#14
dec 10, 2012, 18:36 Last Edit: dec 10, 2012, 18:44 by chico
Leuke E-Drumset deze Mark Drum Yes en wat een goed geluid!! erg mooi.Ook de prijs van deze kit is dik in orde.
vind alleen de looks van deze E-kit een beetje saai maar dat is mijn persoonlijke smaak.
Kunnen de samples van Mark Drum Yes ook gedownload worden? of kun je zelf samples in de Mark Drum module zetten?Kunnen de samples ook in een 2box module worden gezet?

Robert-Jan

Toen ik de set kreeg was er net een update uit ook met nieuwe sounds.. Ze zeggen dat er nog meer komen in de loop der tijd. De kit update staat op de site van Mark Drum.. Dat zet je op je sd kaart ..twee knopjes indrukken.. even wachten..klaar..
Mark Drum heeft verder niets waarmee je je eigen samples kan inladen, ze adverteren er ook niet mee.
Er zit verder ook geen software voor je computer bij, maar wie weet komt dat nog (?)
Of de samples naar de 2box kunnen dat weet ik echt niet..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat


Mooi dat ze bij Mark Drum gratis updates geven , daar kunnen ze bij Roland nog wat van leren .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Casplantje

Bump na meer dan een jaar :+

Zal deze in het begin van 2014 zijn geld nog steeds waard zijn? Wordt hij nog ondersteund? Staat er al een nieuw model voor de deur? Op Bax-shop is hij ongeveer €1400. Ik moet me inhouden om hem niet te kopen :6

daONEve

Hi allen,

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe de Mark set op dit moment nog wordt beoordeeld. Hij echt scherp geprijsd maar ook €1400 is erg veel geld als de set het eigenlijk net niet waard is.

NathanR

Je filmpje werkt overigens niet meer RJ! Het geluid is permanent gedempt vanwege auteursrechten.  -O-

Robert-Jan

Ja ik zag t..hoe sneu.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

NathanR


Ja ik zag t..hoe sneu.


Je hebt het te realistisch gedrumd.  ;)

Robert-Jan

 :P

Nah t is gewoon stom, ik speel op een originele toto track waar ik voor betaald heb en dan mag dat niet op youtube.. 8)7
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drums97

Jammer idd! Zo ongeveer de enig fatsoenlijk gedrumde versie van Rossana en halen ze 'm weg   -O-

Wat Nathan zegt, kan "Kieth" waarschijnlijk niet tegen dat de spreekwoordelijke "BAR"  te hoog ligt  :D
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Wouter


:P

Nah t is gewoon stom, ik speel op een originele toto track waar ik voor betaald heb en dan mag dat niet op youtube.. 8)7


Terwijl het nummer wel gewoon te vinden en te beluisteren is op Youtube, gratis.
Raar verhaal.

Omhoog