meerdere samples op 1 pad

Gestart door marcinondrums, jan 31, 2024, 16:25

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

marcinondrums

Hoi, ik ben totaal 'groen' als het gaat om e-drums, vroeg me het volgende af: bestaat er een drumpad waarop je meerdere wav samples kan uploaden en dat deze vervolgens op een vooraf opgegeven volgorde 1 voor 1 getriggerd worden door elke slag met de stok? Dus bijv: ik upload sample A, B en C op de pad. Daarna sla ik 1x op de pad met de stok en sample A wordt afgespeeld. Ik sla daarna nog een keer op de pad en sample B wordt afgespeeld. Enz.

Ik heb nogal wat samples die ik wil gebruiken naast mijn acc kit en de meeste apparaten die ik heb opgezocht, beschikken bijv over 9 pads zoals bijv de Roland SPDX. Maar dat zijn dus te weinig pads voor al mijn samples. Ik zag de Roland One Wav pad maar daar moet je weer steeds handmatig aan een knop draaien om de volgende sample af te kunnen spelen, dat is niet wat ik zoek.

Alvast bedankt voor het advies!

sixtiek

Misschien begrijp ik je vraag niet goed maar bijvoorbeeld op een SPD-SX kan je iets van 100 verschillende kits instellen, elk met die negen pads die je al noemt. Per pad wijs je één wav sample toe en per kit heb je dus negen samples beschikbaar. Een volgende kit heeft dan ook weer negen samples op de pads, enzovoort. Door te wisselen tussen kits heb je dan meerdere samples op één pad, maar dan dus wel steeds in een andere kit, ik weet niet of je dat bedoelt.

Je kan van kit wisselen met de plus- en minknoppen op de SPD-SX zelf of met een los aan te schaffen footswitch, zie bijvoorbeeld https://youtu.be/ZyLoDfV8Pic vanaf 2:55. Dan moet je er alleen voor zorgen dat de samples die je wil gebruiken in de volgende of vorige kit zitten, als je snel van kit wil wisselen. Maar op deze manier kan je dus nogal wat samples gebruiken.

Jouw voorbeeld met sample A en daarna sample B zou je - nogmaals, als ik het goed begrijp - handiger met verschillende pads in één kit kunnen oplossen, dus niet op dezelfde pad maar met sample A op pad 1 in kit X en sample B op pad 2 in dezelfde kit X en sample C op pad 3 in weer dezelfde kit X. Maar als je echt dezelfde pad zou willen gebruiken (waarom eigenlijk?) dan zou je bijvoorbeeld sample A in kit X op pad 1 kunnen zetten, en sample B op dezelfde pad 1 maar dan in kit X+1, en dan snel footswitchen van kit X naar kit X+1.

NB: ik heb alleen ervaring met de SPD-SX maar ik ga er vanuit dat soortgelijke sample pads vergelijkbare functionaliteit bieden.

marcinondrums

Ah kijk dat wist ik dus niet. Bedankt. Kijk; ik zou het liefst die samples willen triggeren met zo weinig mogelijk interactie van mijn kant, dus stok aanslag = trigger en klaar, verder hoef ik niets te doen. Maar als ik het zo hoor dan kun je dus met behulp van een footswitch wisselen tussen de verschillende kits. Dat is nog te overzien ???? 1 pad is vooral vanuit praktisch oogpunt het minst zwaar/ groot om mee te zeulen, dat was mijn andere criterium. Nogmaals dank, ik ga me er verder in verdiepen!

Omhoog