Podium waardig elektronisch drumstel

Gestart door Erik_V, jan 18, 2012, 20:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan

Postional sensing werkt met meerdere triggers..daar wordt een zeg maar even een gemiddelde van genomen en daardoor wordt de plaats bepaald..volgens mij wordt dat ook verwerkt in de midi info.
De meeste vsts hebben presets voor bepaalde modules/pads.
In de software zitten heel veel samples..samples van een snare in het midden..bij de rand en dat dan weer op verschillende volumes..de waarde die de midinoo heeft bepaald welke sample er afgespeeld wordt.
Uiteindelijk is een set met posistional sensing subtieler en dunamischer dan een set die dat niet heeft.
Met hihats is dat ook weer zo n verhaal..dat is wel meeste lastige instrument als het om samplesoftware gaat.
Als je achter een goedkope set gaat zitten ( gewoon even zonder vsts ) en je vergelijkt dat met een td 20 dan zul je merken dat de td 20 veel verder gaat in de dynamiek..niet zozeer dat de een harder kan, maar de stapjes die daar allemaal tussen fluisterzacht en volle oorlogsterkte zitten.
Dat verschil merk je ook als je met vst s aan de gang gaat.

Begrijp me goed, ik schiet de alesis niet af..daar kan je prima mee werken..zie youtube ..maar het kan subtieler.
Dat is overigens niet alleen de module, maar ook de hardware die je gebruikt..een 14 " snare met positioonal sensung werkt weer beter dan een 10 " ..
En dat zeg ik er ook maar even bij..het blijft tweaken en prutsen totdat jij je setting hebt gevonden die je fijn vind..en met de duurdere modules kan je keer tweaken dan bij de alesis
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Positional sensing wordt inderdaad meegestuurd met de MIDI en de meeste VST's kunnen er schijnbaar mee omgaan: http://www.toontrack.com/forum/tm.aspx?m=90968
Cool, weer wat geleerd.

stefan

Oke, even voor mezelf om te relativeren..

Ik heb de DDT-trigger (die met die brug) op m'n trommel bevestigd, en vervolgens aan een Roland TD-9 module gehangen. Het resultaat vond ik verbluffend en - als ik heel eerlijk ben - boven verwachting.
Die TD-9 hing aan een Roland Quad Capture, en vervolgens de MacBook Pro in, waarop Superior Drummer draaide.
Ik snap dat een Roland TD-12/20 mij "positie afhankelijke signalen" geeft, maar - afgezien - van de hoeveelheid inputs en misschien de ondersteuning van een VH-11/12 hi-hat, is er toch geen verschil te merken?
Dus, of ik nu de TD-9 ertussen hang, of bv een Alesis I|O, of iets moderner (wanneer beschikbaar) de Alesis Dm|Dock?

---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Paul

Duurdere modules hebben een groter dynamisch bereik waardoor het natuurlijker klinkt. Vanaf de TD-12 komt daar nog positional sensing bij.
Maar zoals R-J eerder aangaf, met een Alesis I/O gaat het ook prima getuige de vele filmpjes op YouTube. En met een TD-9 ook.
Je moet voor jezelf bepalen waar je de grens legt qua prijs/performance.

stefan

Robert-Jan en Paul, ik begrijp jullie antwoorden, en ben er ook heilig van overtuigd dat jullie gelijk hebben!
Maar, de vraag die ik stelde - en wellicht niet duidelijk genoeg - is meer, of ik in vergelijking met de TD-9 (dus zonder positioneel sensing, of andere knappe Roland technieken) het verschil ga merken met bv de Alesis I/O ipv de TD-9?
Ik hoop dat ik het nu duidelijker onder woorden heb gebracht. Zo niet, laat het me even weten..
Wel beide 9en alle anderen) reuze bedankt alvast voor de informatie en reactie's!
Ook namens 'ronald de vogel'..  ;)
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

paQ

in terms of hi-hat ondersteuning denk ik wel.
ik verwacht dat dat bij een TD9 beter voor elkaar is dan op een Alesis I/O

Robert-Jan

Goeie vraag Stefan,

Ik kan de td9 en de td 12 een op een vergelijken omdat in mijn laatste dvd heb gebruikt met vst.
De td 12 is veel gevoeliger en accurater ..maar vergeet niet dat daar ook nog een verschil zit in de hardware..de drumtec pro waar de td 12 aan hangt heeft een heftiger trigger systeem dan de diablo serie.
Ik heb daar ook de vh12 tegenover de vh 11 gehad en ook daar zie je dat het systeem van meet af aan beter werkt.
De alesis heb ik in de hoedanigheid nog niet gebruikt..we zouden sowieso even de midi instelmogelijkheden van die twee naast elkaar moeten zetten..en de mogelijkheden van bijv 3 weg cymbals of dual zone etc..daar zou je in theorie al een en ander duidelijker moeten kunnen krijgen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

ronald de vogel

Op dit moment bezit ik een TD-9k2 die ik via een roland quad capture midi audio interface aan mn macbook pro hang met superior drummer 2.
En zoals Stefan al zei hebben we daar een A-tom met meshvellen en ddt trigger aan gehangen om te kijken of en hoe dat werkt.
Ik moet zeggen dat dat boven verwachting was!
De bedoeling is om een complete A-Set op deze manier te gaan ombouwen en dan mn TD-9k2 te verkopen.
ik twijfel alleen nog of ik mn TD-9 compleet moet verkopen of in onderdelen en dan de TD-9 module te behouden en in plaats van zo'n alseis i/o te gebruiken.
ik wil er in kwaliteit natuurlijk niet op achteruit gaan
zijn er nog andere (misschien)betere opties?

Erik_V

Erg interessant allemaal, wat voor soort triggers welke interface etc, etc. En met al die kennis en ervaring zou ik zeggen dat iemand vast wel eens zijn setje op het podium heeft gezet. Wat was de ervaring (van drummer, band, zaal, geluidsman)?

stefan


Op dit moment bezit ik een TD-9k2 die ik via een roland quad capture midi audio interface aan mn macbook pro hang met superior drummer 2.
En zoals Stefan al zei hebben we daar een A-tom met meshvellen en ddt trigger aan gehangen om te kijken of en hoe dat werkt.
Ik moet zeggen dat dat boven verwachting was!
De bedoeling is om een complete A-Set op deze manier te gaan ombouwen en dan mn TD-9k2 te verkopen.
ik twijfel alleen nog of ik mn TD-9 compleet moet verkopen of in onderdelen en dan de TD-9 module te behouden en in plaats van zo'n Alesis i/o te gebruiken.
ik wil er in kwaliteit natuurlijk niet op achteruit gaan
zijn er nog andere (misschien)betere opties?

Idd... De hamvraag is natuurlijk, is het mogelijk om goedkoper dan een TD-12/TD-20 bv een VH-12 hi-hat werkend te krijgen, zoals deze bedoel is. Dus open en dicht, maar ook alles daar tussen in.
Positional sensing op toms/snare vind ik persoonlijk leuk, maar niet bijster interressant. Een Td-9 heeft dat ook niet, en het resultaat van de akoestische tom met DDT-trigger was - naar mijn beleving - ronduit verbluffend!

Daarbij denk ik, dat het positional sensing verhaal iets is, wat softwarematig ook gedaan kan worden. Het is er waarschijnlijk nog niet, maar met de komst van de Alesis DM-Dock, denk ik zeker dat er zoiets gaat komen voor op de iPad. (Kan natuurlijk erg lang duren, maar het komt er. Daar ben ik van overtuigd!)
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Hoefnix


Ik kan de td9 en de td 12 een op een vergelijken omdat in mijn laatste dvd heb gebruikt met vst.
De td 12 is veel gevoeliger en accurater ..maar vergeet niet dat daar ook nog een verschil zit in de hardware..de drumtec pro waar de td 12 aan hangt heeft een heftiger trigger systeem dan de diablo serie.


En in de td 20 (12 ook denk ik) de gevoeligheid van de trigger instellen. Zowel qua waarde als de curve waarmee dat gebeurt (lineair, exponentieel 2x, spline etc etc). Ook de drempelwaarde voor minimale gevoeligheid is instelbaar.

Volgens mij kan je de gevoeligheid daarmee zoveel 'tweaken' als je maar wil. Zelfs zover dat het onbespeelbaar wordt om het te gevoelig is.

Hoefnix


Daarbij denk ik, dat het positional sensing verhaal iets is, wat softwarematig ook gedaan kan worden.


Sterker nog de modules doen dat softwarematig :).
Meer uitleg vind je hier: Positional sensing

ronald de vogel


En in de td 20 (12 ook denk ik) de gevoeligheid van de trigger instellen. Zowel qua waarde als de curve waarmee dat gebeurt (lineair, exponentieel 2x, spline etc etc). Ook de drempelwaarde voor minimale gevoeligheid is instelbaar.

Volgens mij kan je de gevoeligheid daarmee zoveel 'tweaken' als je maar wil. Zelfs zover dat het onbespeelbaar wordt om het te gevoelig is.


volgens mij kan alles wat je hier net opnoemt ook in de TD-9 module veranderd worden.
De gevoeligheid en curve's verander ik wel eens... vooral bij superior drummer is dat wel nodig.
Want ik merk dat er minder stapjes tussen heel zacht en heel hard in superior drummer zitten dan in de standaard TD-9 module.
Ik vraag me dus af of het met zo'n alseis i/o module niet nog minder word?
Aangezien daar helemaal niets veranderd kan worden.

stefan


volgens mij kan alles wat je hier net opnoemt ook in de TD-9 module veranderd worden.
De gevoeligheid en curve's verander ik wel eens... vooral bij superior drummer is dat wel nodig.
Want ik merk dat er minder stapjes tussen heel zacht en heel hard in superior drummer zitten dan in de standaard TD-9 module.
Ik vraag me dus af of het met zo'n alseis i/o module niet nog minder word?
Aangezien daar helemaal niets veranderd kan worden.

Dat is niet helemaal waar... In de Alesis I/O kun je ook settings als sensitivity, etc, veranderen. Het effect/resultaat ervan weet ik echter niet in vergelijking tot een TD-9.
Maar gezien de leeftijd van de I/O, ga ik ervanuit dat dit wel iets minder zal zaijn als de relatief nieuwe TD-9.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Robert-Jan



ik wil er in kwaliteit natuurlijk niet op achteruit gaan
zijn er nog andere (misschien)betere opties?


Nou ik kwam een tijdje terug dit tegen..

http://www.alternatemode.com/miditronix/diti.shtml

Het zou in 2011 op de markt komen..maar zo ver is nog niet gekomen geloof ik..

Dramatisch promofimpje (waar ook de diti in voor komt) maar het concept is wel intressant..



www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ

Ja dit was toch NOS? (New old news :P )

anyway 600 laagjes in je hardware is natuurlijk te gek.... als er ook 600 laagjes in een module zitten natuurlijk...

Hammar

Ook ik ben met de triggerinstellingen aan de gang in mijn TD-10 TDW1 exp. module. Als ik SD2 trigger merk ik dat het signaal wat met name uit mijn basspad komt veel te klein is. De bassdrumnoten zijn in cubase gewoon te zacht. Zet ze dan harder zou je zeggen, maar dat is toch niet hetzelfde. Ze klinken zo zacht omdat ze niet hard genoeg getriggerd worden, je zou bijna zeggen dat ik niet hard genoeg trap. Gevolg daarvan is dat je bassdrum niet vol genoeg klinkt. Als ik de trommels van SD2 met de muis aanklik klint dat prima vind ik. Trigger ik ze met m'n e-kit dan klinken alles bijna hetzelfde behalve de bassdrum dus en dat vind ik vreemd.
Waarom vertaald de Roland module het triggersignaal wel goed als ik de on-board sounds gebruik en waarom is dat signaal slechter als ik die uitstuur vanuit MIDI-out.? Met SD2 of mijn Edirol heeft dat niets te maken volgens mij.

Robert-Jan




anyway 600 laagjes in je hardware is natuurlijk te gek.... als er ook 600 laagjes in een module zitten natuurlijk...


Which pretty muchs sums up de discussie wat gebruik ik als triggerinterface..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan


Ook ik ben met de triggerinstellingen aan de gang in mijn TD-10 TDW1 exp. module. Als ik SD2 trigger merk ik dat het signaal wat met name uit mijn basspad komt veel te klein is. De bassdrumnoten zijn in cubase gewoon te zacht. Zet ze dan harder zou je zeggen, maar dat is toch niet hetzelfde. Ze klinken zo zacht omdat ze niet hard genoeg getriggerd worden, je zou bijna zeggen dat ik niet hard genoeg trap. Gevolg daarvan is dat je bassdrum niet vol genoeg klinkt. Als ik de trommels van SD2 met de muis aanklik klint dat prima vind ik. Trigger ik ze met m'n e-kit dan klinken alles bijna hetzelfde behalve de bassdrum dus en dat vind ik vreemd.
Waarom vertaald de Roland module het triggersignaal wel goed als ik de on-board sounds gebruik en waarom is dat signaal slechter als ik die uitstuur vanuit MIDI-out.? Met SD2 of mijn Edirol heeft dat niets te maken volgens mij.


Als je nou een paar basdrums opneemt en je verhoogd de midi velocity in cubase..ko je dan wel waar je wilt zijn?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hammar

#44
jan 31, 2012, 11:06 Last Edit: jan 31, 2012, 11:07 by Hammar

Als je nou een paar basdrums opneemt en je verhoogd de midi velocity in cubase..ko je dan wel waar je wilt zijn?

Dat heb je al eerder geopperd RJ, maar dat is het probleem niet.
Een zacht getrapte bassdrum klinkt anders dan een hard getrapte bassdrum, het klinkt dus niet als het geluid van een zacht getrapte bassdrum harder wordt gezet in de midi velocity. Dat klinkt wezenlijk anders.
Als het zo mogelijk was geweest waarvoor hebben we dan al die sample layers en positional sensing nodig, toch?

Robert-Jan

De sound is er wel..want met je muis klik hoor je m zoals je wil.
Het gaat dus niet om een audio issue maar om welke sample er afgespeeld wordt
Je wil namelijk dat er niet de sample van zahct gespeeld wordt maar die van wat harder..toch?
De velocity is ook bepalend voor de keuze van die samples..losmvan simple weg het aantal db s harder en zachter.
even een experimentje doen..moment..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan

ben ik weer..


hier een experimentje.. wat ik gedaan heb is met de hand de midi noten er in gezet..
allemaal op het zelfde niveau dus..daarna de velocity van 'zacht naar hard'..
verder niets.
ik hoor aan het eind een hardere trap dan aan het begin en niet dezelfde zachte basdrum die wat harder..je hoort ook dat de snarewires meebuzzen en dat dat geluid veranderd..ergo een andere sample.
met de midi velocity stuur je niet simpelweg het audio volume van een sample, maar wordt de keuze gemaakt welke sample er gespeeld wordt.. de harde of de zachte bassdrum

http://soundcloud.com/robert-jan-v-schoonacker/bd-velocity
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Fibesman

#47
jan 31, 2012, 13:10 Last Edit: jan 31, 2012, 13:13 by Tanco
Tjemig jongens. Wat een gedoe allemaal. Je moet een soort Griet Titulaer zijn om dit te snappen. Respect hoor maar voor thuis ik ga het simpel doen, scheelt me tijd en kabels :-)

Robert-Jan

#48
jan 31, 2012, 13:20 Last Edit: jan 31, 2012, 13:21 by Robert-Jan
Uiteindelijk beginnen we allemaal simpel Tanco..maar er komt een moment dat je denkt..hmm het zou tof zijn als ik toch nog.....kan doen zodat ik.....

En dan begint het.. :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hammar

Ik vind het heerlijk om dit soort problemen uit te zoeken, ieder z'n meug! Ik ga ermee aan de slag van 't weekend, ben weinig thuis deze week. Ik laat je mijn bevindingen ook horen RJ. Bedankt alvast voor het meedenken!

Trouwens, waarom triggert hij mijn TD10 module dan wel goed? daar is van enig niveauverschil niets te horen.

Omhoog