Snare stiller maken meezingen voorkomen?

Gestart door marc keijsers, apr 23, 2012, 20:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

marc keijsers

Heren (en wellicht dames)
Ik heb een stalen Sonor Snare. Is nogal overheersend. Is deze stiller te krijgen? (misschien heel dom maar schuimrubber of zo aan binnenkant ketel?) Ook heb ik een hekel aan het nazingen van de snares bij tomgebruik. Is dit te minimaliseren of weg te krijgen?

Groet, Marc

drummermaarheeze

#1
apr 23, 2012, 20:54 Last Edit: apr 23, 2012, 20:58 by drummermaarheeze
Schuimrubber zou ik niet doen, daarmee haal je alle toon van je snare weg, gaar ie heel doods van klinken. Je kan wel een dempring of moongel gebruiken, gaat ie niet zachter van maar wat minder heftig misschien.
Meezingen van snaren kun je proberen op te lossen door de 4 spanbouten die direct naast de snarenmat zitten ietsjes losser te draaien. Of probeer je toms eens iets anders te stemmen, zodat ze een frequentie krijgen waarbij de snaren niet gaan zingen.

marc keijsers

Dempring heb ik al.
Ondervel minder spanning bij sarfes ga ik proberen, bedankt voor de tip.

ps, hoe zet ik de e mailnotificatie aan?

Groet, marc

paQ




ps, hoe zet ik de e mailnotificatie aan?

Groet, marc


door op de knop notificatie te klikken onder de laatste post

drumsfordrums

Snarenmatje vaster aanspannen helpt ook al veel denk ik.

Hoefnix

Snarenmatje met minder snares monteren helpt ook tegen snarebuzz

Jake

Of probeer je toms eens iets anders te stemmen, zodat ze een frequentie krijgen waarbij de snaren niet gaan zingen.


Inderdaad. Stem je toms iets anders, die zijn vaak verantwoordelijk voor te veel buzz.


waterman

er is inmiddels een nieuwe snarenmat van puresound in de handel....heet pro custom .....de buzz wordt hier aanzienlijk geremd omdat de snaren iets van het ondervel afhangen....je kunt het proberen maar 'ieder voordeel hep zijn nadeel'- je kunt de snaren niet zo strak spannen als je misschien wilt....ik heb de mijne terug kunnen ruilen tegen een gewone custom die ik naar mijn smaak iets strakker vind klinken....hw

drummerjory

Ik heb gehoord dat als je de lug van het resovel van de 1ste tom die het dichtst bij de snare staat een klein beetje minder aanspant dan de rest, je veel minder last hebt van snare buzz. Ik heb het nog niet geprobeerd

Rick

Snarebuzz blijf je houden. Het is iets te verminderen, maar je blijft het altijd horen.

Je kunt altijd nog een ducctapje over je snarenmat plakken

Machiel

Neem mij vooral niet te serieus.

Fibesman

In het verleden zijn hier ook al threads over geweest. Een snarenmat zal altijd wat meerammelen. In de muziek met een band valt dit bijgeluid meestal weg  tenzij je in een extreem kleine ruimte speelt. Tape over een snarenmat of hem extreem straak zetten zou ik niet aan beginnen. Je kunt wel de tom of de snare anders stemmen.

Hoefnix

Snarenmatje weglaten ;)

Animal baars

Het kan ook helpen om een velletje vloeipapier tussen je snaren te doen. Scheelt een boel gerammel maar gaat ten koste van wat response.. Zeker bij een stalen snare is dit een eenvoudige en niet permanente oplossen :) En goed stemmen natuurlijk.

grohllebol

Ik heb laatst een artikel gelezen waarin het probleem van 't zingende snarematje en van de onderwerpen was.
De korte samenvatting was stem je snare zodanig anders tov je toms dat het snarematje niet mee resoneert als je een tom aanslaat. Strakker spann van 't matje werd er zelfs afgeraden, omdat je kans hebt daarmee je reso vel te slopen.
Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

marc keijsers

Heren,

Wordt het resonantievel van een snare wel eens afgedempt? Mijn snare klinkt vrij hard en resoneert naar mijn smaak teveel bij tomgebruik, mn eerste tom.

paQ

live with that :)

anders minder snaren proberen, of strakker aantrekken.
en gewoon goed stemmen ;)

Paul

#18
okt 21, 2012, 12:40 Last Edit: okt 21, 2012, 12:41 by Paul
Het resonantievel eigenlijk nooit, sommige drummers dempen het matje wel om de snare minder te laten reageren op toms. Maar dat wordt hier vooral gezien als een paardenmiddel, aangezien het met goed stemmen al op te lossen is.

Vind je de snare echt te hard, of klinkt-ie te hol met veel boventonen? Dat tweede is vaak slechte stemming en/of verkeerde velkeuze. Wat voor snare heb je?

Resonantie van de snaren komt altijd voor. Als het bij de eerste tom heel erg is, betekent dat dat een frequentie in die tom de snaren aan het trillen brengt. Ondervel van de snare iets omhoog om de pitch te veranderen kan al helpen.
Mocht het nog teveel zijn, dan is een veel gebruikte truc om de vier spanschroeven van het resovel naast de snarenmat een slag losser te draaien.

Paul

#19
okt 21, 2012, 12:45 Last Edit: okt 21, 2012, 12:46 by Paul
Ik zie dat je nog een topic had met dezelfde vraag.

==> Samengevoegd

marc keijsers

Bedankt Paul, was vegeten dat ik de vraag al eens heb gesteld. Ben een beginnende drummer met nog weinig stemervaring en zo. Zal eens proberen om ondervel bij snares iets slapper te zetten en ondervel eerste tom iets hoger te zetten.

marc keijsers

ps, heb de standaardsnare van een Sonor D507 (staal). Momenteel klein stukkie ductape op ondervel net naast snarematje geplakt.

Paul

Ik zou het resovel van de snare eerder strakker dan losser draaien. Een te slap ondervel op een stalen ketel geeft een lelijk zingende, holle klank is mijn ervaring.

Dat stukje ductape eraf en oefenen met stemmen. Hier een filmpje van Bob Gatzen over het stemmen van je snare. Op ongeveer 4:00 legt hij uit hoe je de snaren monteert.
Bob Gatzen: Snare drum tuning

En over snarebuzz: Bob Gatzen: Eliminating snarebuzz

Kijk die en probeer het toe te passen op je set. Daar leer je veel meer van dan foute stemming maskeren met tape, vloeitjes en andere soorten demping.


marc keijsers

Thanks Paul !

harmen 18

Volgens mij doet een stukje tape op je ondervel noulijks iets.

Ik vind het ook altijd moeilijk. Mijn stave snare rammelt vrijwel altijd met mijn 10'' tom mee. Maar tijdens het spelen valt het voor mij niet zo meer op.

Mij metalen sonor snare moet een nieuwe snarenspanner, die rammelt niet eens meer omdat de snaren er bijna niet meer op willen. Dat met die touwtjes werkt echt voor geen meter.....

Omhoog