Welke vellen moet ik kopen?

Gestart door vandeflosch, nov 12, 2011, 15:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

nov 12, 2011, 15:31 Last Edit: dec 20, 2011, 13:24 by vandeflosch
Hier kan je terecht met al je vragen over vellen !

Ik zal zelf maar aftrappen:

Ik heb een Tama Superstar Hyperdrive.

Ik heb er nu (op alles behalve kick) Evans EC2's liggen. Men zei mij dat evans beter samengaat met Tama dan remo bijvoorbeeld. Dus ik heb er nog geen remo's op geprobeerd.

Ik ben heel tevreden van deze evans EC2's maar wil wat experimenteren met vellen. Wat raden jullie me aan om te kopen? (op mijn kick laat ik gewoon de GMAD steken die erop ligt).

Jochem

'Wil wat experimenteren met vellen'
Naar wat voor sound ben je opzoek?

timmie

Dat Tama en Remo niet samen gaan is volgens mij echt absolute onzin. EC2's zijn dubbellaags vellen met een dempringetje. Vergelijkbaar met Remo pinstripes. 
Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat je voor geluid ambieert. Je kan gewoon is enkellaags vellen proberen. Overigens is er al een mooi vellen topic....

Nijlpaard

Wat een gigantische kolder. Of iets samengaat met jouw kit bepaal jij en niemand anders.

Bedenk wat je wil en zoek daar een vel bij.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Stokmans

Precies, elk vel kan op elke kit, echter de een zal beter klinken dan de ander en jij bent degene die dat bepaalt!

Lees dit topic eens door:

http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,52.0.html

Ervaringen en discussies.

Grofweg heb je dubbellaags, enkellaags, coated en clear. Elk geeft zijn eigen geluid. Ik sla hard en vind bijvoorbeeld op grote maten (zoals floors) dubbellaags, clear vellen het vetste klinken, op de kleine toms (8", 10") wil ik dan weer graag enkellaags hebben, enz.

Kortom, koop een setje (die EC2's zijn hele prima vellen!), en als ze op zijn koop je weer eens wat anders.

Voor de snare gebruik ik altijd Remo en voor de kick een Aquarian Superkick of zo'n vel met een schuimrubberen dempring aan de buitenkant (ben ff de naam kwijt). De toms wisselen regelmatig.

vandeflosch

mijn racktoms klinken wat kort vind ik, terwijl mijn floors heel lekker klinken (mss zelfs een beetje een lange naklank maar dat kan ik verhelpen met stemmen?)

misschien kan ik wel enkellaags op racks pakken en dubbellaags op floor?

Ik heb niet graag dat mijn toms een te korte klank hebben, maar de attack moet natuurlijk veel steviger zijn dan de naklank (of is dat altijd zo? :D )

drfill

heb zelf ook 'korte' racktoms.. met stemmen kun je toch nog een hoop doen,
(ook aan sustain) heb er nu clear emperors/ ambassadors op.. kwestie van smaak..
in deze manual -als je scrolt- staat veel info over vellen combi's.. en meer..
(de nieuwere typen staan er niet in..en soms 'graaft' hij iets te diep..maar is zeer
bruikbare info)
http://home.earthlink.net/~prof.sound/id5.html
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

stick tight

De racktoms van een hyperdrive kit klinken sowieso een stuk korter dan een floortom. Ik zou eens g2 van evans proberen.

Zelf denk ik dat enkellaags vellen op een hyperdrive niet goed uit gaat pakken omdat ze dan erg ''iel'' gaan klinken maar dat is enkel een vermoeden. Probeer het eens uit en deel je ervaring :)

vandeflosch


De racktoms van een hyperdrive kit klinken sowieso een stuk korter dan een floortom. Ik zou eens g2 van evans proberen.

Zelf denk ik dat enkellaags vellen op een hyperdrive niet goed uit gaat pakken omdat ze dan erg ''iel'' gaan klinken maar dat is enkel een vermoeden. Probeer het eens uit en deel je ervaring :)

hmm dat zou wel kunnen ja. Die G2's, zijn dat enkel- of dubbellaagse? En heb jij die al geprobeerd?

Rick

G2 is dubbellaags. Vergelijkbaar met een remo emperor.

Tama heeft een soort contract met Evans, dus vandaar dat je vaak evans vellen op een tama kit geleverd krijgt. Maakt Evans niet beter dan Remo

vandeflosch


G2 is dubbellaags. Vergelijkbaar met een remo emperor.

Tama heeft een soort contract met Evans, dus vandaar dat je vaak evans vellen op een tama kit geleverd krijgt. Maakt Evans niet beter dan Remo


van dat 'contract' had ik inderdaad al iets gehoord. Heeft iemand al eens zowel EC2 als G2 geprobeerd die ook even zijn ervaring met de 2 (en de verschillen) wil beschrijven? :)

Rick

EC2 heeft een dempring, zal iets meer gefocust met minder boventonen klinken, maar iets minder sustain vanwege de dempring.

Het is maar net wat je zoekt. Het heeft allebij zn voor en zn nadelen.

vandeflosch


EC2 heeft een dempring, zal iets meer gefocust met minder boventonen klinken, maar iets minder sustain vanwege de dempring.

Het is maar net wat je zoekt. Het heeft allebij zn voor en zn nadelen.


ok bedankt ! +

Dezain

Ik ga geen nieuw topic aanmaken, omdat ik ook een probleem als dit heb..


Ik heb nu dus een Gretsch Catalinia Rock met 24 kick, 13 tom, 16/18 floortom. En ik ga nu eerst de fabrieksvellen vervangen voor remo/evans vellen. Ik heb hier verder geen verstand van, en om velde te gaan kopen in het wilde heb ik helaas geen geld voor.. Wat raden jullie aan voor deze maten? Reso vellen zal ik waarschijnlijk na een hele tijd ook vervangen, maar dat heeft nu nog geen prioriteit.
Experience is the name people give to their mistakes.

Rick

Met een powerstroke 3/emad op de kick, en pinstripes/emperors op de toms kan er weinig fout gaan. In jouw geval zou ik denk ik zelfs meer naar een pinstripe dan naar een emperor neiigen (of een evans ec2).

Ik zou even.kijken wat je precies voor een geluid zoekt!

stitch

Omdat ik geen aparte topic hiervoor wil openen, stel ik mijn vraag hier maar:

Ik heb sinds kort een Sonor 3007 (22x20, 16, 14, 12 toms) en ik wil de fabrieksvellen vervangen.

Al zeker komt erop:
toms reso: Clear ambassador
bass reso: Evans EQ3 met Bassport in het gat
bass slagvel: powerstroke 4
snare reso: Clear ambassador snare
snare bovenvel: Aquarian High Energy

Maar ik twijfel nog zeer hard in het bovenvel voor de toms, stijl dat we spelen is rock/metal. Ga ik voor pinstripes of ga ik voor clear emperors? Ben ik correct als ik denk dat de pinstripes korter klinken dan de clear emperors?  Ik ben een fan van moongel dus misschien toch gaan voor de emperors in combinatie met moongel?

any help is welcome!

Harre

De pinstripes klinken inderdaad korter dan de emperor vellen en ik denk dat het meer een kwestie van persoonlijke smaak is welke vellen je zou kunnen monteren dan de muziek die je maakt. Als je schrijft dat je een fan bent van moongel hou je blijkbaar van een korte klap en zou je de pinstripes kunnen proberen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

FoREVer

Moet het per sé van Remo zijn? anders zou je eens moeten kijken bij Evans EQ series die zijn heerlijk. heb ze ook bij een goede steming klinken ze niet veel na   :Y
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

paQ

Ik zou dan denk ik toch ook voor de emperors kiezen. Waar je wil eventueel nog wat extra moongel

Stokmans


Omdat ik geen aparte topic hiervoor wil openen, stel ik mijn vraag hier maar:

Ik heb sinds kort een Sonor 3007 (22x20, 16, 14, 12 toms) en ik wil de fabrieksvellen vervangen.

Al zeker komt erop:
toms reso: Clear ambassador
bass reso: Evans EQ3 met Bassport in het gat
bass slagvel: powerstroke 4
snare reso: Clear ambassador snare
snare bovenvel: Aquarian High Energy

Maar ik twijfel nog zeer hard in het bovenvel voor de toms, stijl dat we spelen is rock/metal. Ga ik voor pinstripes of ga ik voor clear emperors? Ben ik correct als ik denk dat de pinstripes korter klinken dan de clear emperors?  Ik ben een fan van moongel dus misschien toch gaan voor de emperors in combinatie met moongel?

any help is welcome!

Waar heb je de keuzes van je vellen op gebaseerd?

Ik heb op mijn Force 3001 meestal Evans G2 Coated liggen met een klein stukje moongel waar nodig en altijd rock/metal gespeeld. Deze vellen hebben altijd vet geklonken en heb daarmee ook nog eens vrijwel alle geluidsmensen blij gemaakt met een goed uit te versterken drumstel. Ik vind zelf Evans de beste vellen voor een Sonor (dat is natuurlijk heel persoonlijk). Je zou ook de G2 Clear kunnen overwegen als slagvel, dat is de Evans tegenhanger van de Pinstripe. Clear Ambassadors als reso is wel een goede keuze.

Overweeg voor je bass een Aquarian Superkick, die klinkt op mijn 3001 zo moddervet! Ik heb van mijn S-Class de Powerstroke er af gegooid, die beviel absoluut niet, en er een Evans EQ (dacht ik) op terug gezet.

groovemaker

#20
dec 20, 2011, 12:10 Last Edit: dec 20, 2011, 12:11 by Mcdrummer4live
Hey......

Ik heb een 10" en 14" toms.
Dat is voor een tom  tom en floortom best klein.....
Toch wil ik ze laag laten klinken, maar dit lukt naar mijn idee niet goed met de Remo Ambassadors clear die ik er nu op heb.

Welke vellen halen het LAAG vooral uit de ketels?

mijn ketels zijn Birch trouwens.
If it's too Loud you're too old!

Rick

Voor meer laag zou ik een coated dubbellaags vel nemen. Een coated emperor, of een g2 of iets dergelijks.

vandeflosch

openingstopic aangepast zodat het wat algemener is en zo iedereen in dit topic zen vragen over vellen kan stellen !

stitch


Waar heb je de keuzes van je vellen op gebaseerd?

Je zou ook de G2 Clear kunnen overwegen als slagvel, dat is de Evans tegenhanger van de Pinstripe.

Overweeg voor je bass een Aquarian Superkick, die klinkt op mijn 3001 zo moddervet!


Ik heb me deels gebaseerd op eigen ervaringen die ik goed vond (snare combinatie en reso's) en verder heb ik me wat laten adviseren door wat ik op het net vond en zo.

Ben ik correct als ik denk dat die G2 clear zoals de Pinstripe is maar dan zonder die muffle ring?

En als je spreekt over een Aquarian Superkick, spreek je dan over een Superkick 10? Die lijkt me inderdaad ook wel interessant.  Maar vooral: gaat die werken met een trigger?  Want ik heb onlangs een Emad geprobeerd en op zich een heel leuk vel maar met een trigger erop kreeg ik dat niet goed...

Animal baars


Hey......

Ik heb een 10" en 14" toms.
Dat is voor een tom  tom en floortom best klein.....
Toch wil ik ze laag laten klinken, maar dit lukt naar mijn idee niet goed met de Remo Ambassadors clear die ik er nu op heb.

Welke vellen halen het LAAG vooral uit de ketels?

mijn ketels zijn Birch trouwens.


Op mijn Yamaha Stage Custom Birch heb ik zelf al veel verschillende vellen gehad. Evans ec2, g2 coated, g2 clear, remo ambassador en emperror coated en de beste toon met mooi laag uit mijn 14" tom krijg ik met de g2 coated en een ec reso ondervel. Dat klinkt lekker vet en je kan er veel kanten mee op qua stemming.
Maar het is uitproberen.. Vergeet bij het proberen ook je reso vel niet. Die bepaald meer van je geluid dan je zou denken ;)

Omhoog