28" bassdrum vellen.......welke?

Gestart door EE, nov 01, 2015, 16:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

EE

Hoi allemaal,

Graag wil ik nog een gebruik maken van jullie oneindige kennis over van alles en nog wat. :)

Als knutsel project haal ik morgen een oude 28" Premier bassdrum op.
Eenmaal opgeknapt moeten er natuurlijk ook een paar nieuwe vellen op, maarja, wat te kiezen..... :?
Op mijn beide drumkits heb ik een Remo PS3 (clear) als slagvel en ook als resonantie vel (zwart) met microfoongat.
Maarja, dat zijn normale 22" drums en worden ook uitversterkt in de rockband.

Dit project wordt een ander verhaal, ik wil 'm gaan inzetten bij het fanfare orkest waar ik ook bij speel voor stukken waarbei we eigenlijk een mannetje te kort komen voor de vele percussive instrumenten die sommige stukken eisen, en waarbij dan eigenlijk ook de Concert-bassdrum nodig is, en de 20" bassdrum van het drumstel te kort schiet.
Op dat soort momenten wil ik de 28" Premier dan gaan inzetten om met de voet te bespelen en zo een concert-drum proberen te imiteren. *)

Oftewel de eisen:
-Witte gecoate vellen.
-Geen microfoongat.
-Lange sustain.
-Niet te duur. (Het blijft tenslotte een knutselproject)

Groet, Erik!
 

MatiZ

Lastig verhaal dit.. ik denk dat je op een Fyberskin uit gaat komen, deze vellen worden vaker bij een Concert bass gebruikt. Alleen zijn die niet goedkoop (67 euro bij Thomann). Ik denk dat deze vellen het geluid wat je wilt het beste gaan benaderen.

Een fleece beater gebruiken en klaar is Kees :)

http://www.thomann.de/nl/vater_vblrb_bd_beater_vintage_bomber.htm
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Wouters

Tof, creatief idee!

Ik heb het ooit weleens een 26 marching bass als kick gebruikt. Erg leuk.
Ik had toen wel een bass drum anchor gebruikt om schuiven te voorkomen en 4 sonor clip-on voetjes om zijdelings kantelen te voorkomen. Hierdoor stond ie ook gelijk van de vloer af, wat de klank / sustain ten goede kwam.

Qua vellen:
Moeilijk, want:
1) ik vermoed dat die van je slechts 10/12 inch breed is, en dus niet altijd reageert qua resonantie als een normale kick
2) je zal waarschijnlijk ook niet met je beater terecht kunnen net uit het midden waar de meeste toon zit. Dit zal je mee moeten nemen bij je vel keuze.
3) Daarbij, is een concert bass inderdaad diep en vol met veel sustain, maar juist die laatste zou ik in jouw geval wat willen beperken. Normaal kun je met je hand / knie / plaatsing van je beater, je sustain bepalen, maar nu is het pedaal indrukken en wachten totdat ie is uitgebulderd. Ik vrees dat je een soort demping zal moeten toepassen, waarbij ik denk ik voor externe (demplint / externe demper) zou gaan. Dan ben je wat flexibeler in je klank.
Succes.






Omhoog