Brad Wilk snare tuning

Gestart door koene, mrt 24, 2015, 13:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

koene

Hey iedereen,

Onlangs kwam ik via youtube op dit optreden van audioslave terecht:
www.youtube.com/watch?v=dLhsTFknikY

Wat me opviel is het fantastische geluid van Brad Wilk's snare. Hoog, scherp, maar toch enorm veel body en ring (zie bv rond 18:17). Het lukt me echter niet zo'n geluid te krijgen op mijn snare. Nu weet ik wel, mr. wilk gebruikt een tama bell brass, maar niettemin, ik zoek niet het éxact zelfde geluid, alswel vergelijkbaar (veel body, veel hoog) op een 14x6.5 metalen snare.

Ik vraag me vnl af of iemand weet hoe je, voor dergelijk geluid, je reso stemt tav je batter? Als ik mijn batter hoog stem (A, 85 op tama tension watch), verlies ik tamelijk veel body, wat helpt met de reso wat lager te zetten (G of G#, 71 op tama tension watch), maar dat heeft nog steeds een pak minder 'ring' dan een lagere batter (wat dan weer minder 'crack' geeft).

Iemand enig idee wat de beste manier is om je snare te stemmen om vergelijkbaar geluid te vekrijgen?

alvast bedankt! *O*

Paul

Lijkt een beetje op de Bonham-tuning van When The Levee Breaks qua body en droogheid. Deze is iets hoger wel.
De basis is een diepere (6.5") metalen/brass snare, en een goede ketel. Enkellaagsvel boven, eventueel een enkellaags met dot (Remo Controlled Sound). Normaal resovel. Beide kanten hoog opspannen, reso iets, maar niet veel, strakker dan slagvel vermoed ik. Dan zou je in de buurt moeten komen, mits jouw ketel op hoge stemming nog body heeft.

Maar vergis je niet, naast alle EQ en compressie die er hier overheen is gegaan, heeft de positie van de microfoon ook invloed op het geluid. Sowieso hoor je hier iets via een microfoon die bovenop het vel zit, al dan niet gemixed met een microfoon aan de onderkant, terwijl je normaal luistert op een meter boven het slagvel.

drfill

#2
mrt 24, 2015, 20:03 Last Edit: mrt 25, 2015, 19:28 by drfill
imo, het snare-vel wat de meeste body en punch houdt, bij hogere pitch is remo falam,
(kevlar) een koperen ketel is ook vrij 'hard' vergeleken bij andere ketels en de ring is ook anders als
staal..  dus krijg je dezelfde sound ? weet niet..  ze zijn ook heel duur nu..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

djska

#3
mrt 24, 2015, 20:06 Last Edit: mrt 24, 2015, 20:08 by djska
Ik denk dat de snare niet bijzonder hoog staat, maar dat dat zo klinkt omdat hij alles als rimshot slaat! Dan heb je vanzelf vette body *en* een hoge attack. Excuus bij voorbaat als je dan zegt: 'ja, duh'!
Ik gok dat het snarevel in zelfde toon is gestemd zodat deze sterker meeresoneert en nog meer ring veroorzaakt.

dutchdrummer

Dat van die rimshots, dat betwijfel ik ten zeerste.....

Ik ben het wel eens met Paul, dat EQ, compressie en positie van de microfoon (evenals de microfoon zelf) veel invloed heeft op het geluid dat je hier hoort.

Joris


ze zijn ook heel duur nu..


Ja nogal, ik keek even op ebay, stond zelfs een van 5000,- dollar op  8)7

koene

Bedankt voor alle reacties! Ik denk inderdaad dat het geen rimshots zijn, zijn snare staat nl iets naar hem toe gekanteld, waardoor het zelfs vrij moeilijk lijkt een goede rimshot te doen... Al ben ik wel akkoord met djska dat de snare misschien toch niet superhoog gestemd staat... Een hogere stemming zou toch net een wat 'korter' en meer poppy geluid moeten geven? Misschien komt de luide attack van deze snare eerder door het type ketel dan door een hogme stemming...?

Iemand enig idee in welke stemming deze snare zou staan? Zelf vind ik het bijzonder moeilijk en lastig om de toon van een snare te bepalen (mijn muzikaal gehoor is zeer slecht), het bepalen van de noot van mijn snare kost me altijd een ganse tijd met xylofoon erbij, en dan nog ben ik nooit 100% zeker... Laat dus staan om mijn reso en slagvel op dezelfde toon te krijgen.

Robert-Jan

Het zijn zeer zeker wel rimshots, je ziet en je hoort het vooral.
De stemming is redelijk hoog, maar inderdaad de attack en de ring komen vooral van de solide bronzen ketel.
Dat is echt echt echt wat anders dan een standaard stalen snare.
Vergis je niet, het volume van solid brons is echt snoeihard als het moet, speel je zonder mics en knal je er vol in dan is het heel moeilijk om een goede balans te vinden tussen deze snares en de rest van je kit.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

koene

Bedankt Robert-Jan! Iemand enig idee wat de beste manier is om dezelfde toonhoogte te krijgen tussen batter en resovel? (of die een indicatie te geven adhv tension watch nrs?)

dutchdrummer


Het zijn zeer zeker wel rimshots, je ziet en je hoort het vooral.....


Dan hoor jij toch andere dingen dan ik. Kijk bv maar eens op 10:05
Ik zie (en hoor) geen rimshots. Zeker geen rimshots die gedurende het hele concert zo consequent geslagen worden.

Volgens mij eerder een kneiterstrak bovenvel, in combinatie met de diepe metalen ketel.

Robert-Jan

ik keek naar wat de TS vroeg.. rond 18:17

ik hoor het hele concert door rimshots
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog