Snaredrum stellen?

Gestart door NitroZ, apr 06, 2013, 18:09

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

NitroZ

Hoi ik ben nitroz ik ben 14 jaar en wou eigenlijk weten hoe ik de onderkant van een snaredrum moet stellen. kan iemand mij uitleggen hoe dat moet?

mvg, NitroZ

Harre

Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

jamsmurf

Heb het filmpje maar eens helemaal bekeken... Erg helder omschreven. Aanradertje  :Y

NitroZ

#3
apr 06, 2013, 21:57 Last Edit: apr 06, 2013, 22:06 by NitroZ
handig dankje

NitroZ

ik zie dat ik er een electrisch apparaatje voor nodig heb?

Dries

#5
apr 06, 2013, 22:02 Last Edit: apr 06, 2013, 22:03 by Dries
Even op het linkje klikken, dan weet je het.

Nee, het is in het Engels.
Misschien kun je er toch iets van maken?
Als je sommige dingen niet goed kunt vertalen en je kunt concrete vragen stellen (met de tijdpositie in het filmpje) dan wil ik best wat dingen voor je samenvatten.

Ik zie hem geen elektrisch apparaatje gebruiken?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

NitroZ

Kan ik je msnen of skypen? anders staat straks dit hele ding vol :p
Maar is een apparaatje nodig? en er zat een gaatje tussen de snaren, moet dat zo blijven of?...

Dries

#7
apr 06, 2013, 22:22 Last Edit: apr 06, 2013, 22:23 by Dries
Beide doe ik eigenlijk niet.
Denk echter niet dat er één manier is om je resonantievel te stemmen.
Als je het vel gelijkmatig gestemd kunt krijgen (pas op met tikken! Ga er niet hard met een stok op slaan want je slaat zo een deuk of gat in zo'n dun vel) dan ben je eigenlijk al een heel eind.
Als dat lukt dan kun je gewoon een beetje experimenteren met verschillende combinaties van stemmingen tussen het slag- en resovel.
In feite is het een kwestie van smaak of je het resovel lager, hoger of hetzelfde gestemd wilt hebben dan je slagvel.

Als je veel last hebt van snarebuzz dan kun je proberen om de spanschroeven naast de snarenmat iets losser te draaien dan de rest. Het werkt lang niet altijd en vaak is het een kwestie van 'zoeken' naar een stemming waarbij de snarebuzz het minste aanwezig is. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je snaren meetrillen als je op een tom slaat. In dat geval zul je óf de vellen van de toms, óf de vellen van de snaredrum anders moeten stemmen.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

NitroZ

#8
apr 06, 2013, 22:38 Last Edit: apr 06, 2013, 22:41 by NitroZ
de snaarmat zat een klein spleetje tussen vertelde die, moest dat daar juist erin blijven of niet?

en trouwens bedankt voor de tekst :)

en bij de winkel kreeg ik als ondervel een remco abassador coated terwijl ik die niet moest toch? zij mijn drumleraar dan.

Paul

Remo Ambassador coated werkt prima als slagvel voor een snaredrum, maar inderdaad niet als "resonantievel" (zo wordt het ondervel ook wel genoemd).
Waarschijnlijk hebben ze je verkeerd verstaan ofzo in de winkel, wie weet kan je er nog mee terug.


Een ondervel stellen is niet zo moeilijk. Snarenmatje losmaken, spanrand eraf, vel erop, gelijkmatig (!) opspannen en dan de snarenmat weer recht terugleggen. Het filmpje dat hierboven wordt aangeraden is een prima handleiding, ook als je geen Engels verstaat. De handelingen zijn vrij duidelijk.

Over het algemeen mag het ondervel best wel strak gespannen worden voor een lekkere klank. Het hang natuurlijk ook af van je snare, stemming van het bovenvel en je smaak. Maar als je daar niet zoveel ervaring mee hebt is strak spannen een goed begin.


Misschien kan je je snare meenemen naar drumles? Praten, zien en horen/voelen legt veel gemakkelijker uit dan alleen maar kunnen beschrijven via een forum.

Harre

Ik denk dat NitroZ met het electrisch apparaatje op het stemapparaat doelt wat de toon geeft waar je vanuit kunt gaan. Als dat het geval is: nee, die heb je niet nodig. Je hebt op deze manier alleen een referentie qua toonhoogte, maar verder niet.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Omhoog