Snaredrum stemmen

Gestart door vandeflosch, jun 17, 2012, 18:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

Ik moet mijn snaredrum redelijk vaak herstemmen.

Hebben jullie hier ook last van? en hoe stemmen jullie je snare?

Harre

Alleen als een nieuw vel er net op zit wil hij nog wel een klein beetje verlopen, maar daarna blijft het toch aardig constant. Een snaredrum staat naar verhouding redelijk strak gespannen, maar zijn het in jou geval de spanschroeven die los lopen?

De manier van stemmen is gelijk aan de manier van de toms, maar ik zet de snare meestal qua toonhoogte net boven de eerste tom.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.


Jenslathouwers

voor een goede klank is het best het onderste vel goed strak te spannen en met het slagvel kan je nog de pitch bepalen, als de tension rods echt gewoon los lopen dan kan het aan je snaredrum zelf liggen... wat  voor snare heb je ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

vandeflosch


Alleen als een nieuw vel er net op zit wil hij nog wel een klein beetje verlopen, maar daarna blijft het toch aardig constant. Een snaredrum staat naar verhouding redelijk strak gespannen, maar zijn het in jou geval de spanschroeven die los lopen?

De manier van stemmen is gelijk aan de manier van de toms, maar ik zet de snare meestal qua toonhoogte net boven de eerste tom.


hmm de spanschroeven staan vrij strak.. alleszins helemaal niet los...

Kan het iets met het resovel zijn?

Jenslathouwers

wat ik altijd doe als ik er nieuwe vellen op leg is men men vuisten op de vellen gaan hangen als ik ze aan het opspannen ben.. het zou kunnen dat je resovel nog rekt als het redelijk nieuw is ? anders is dat nogal onwaarschijnlijk dat het daaraan ligt...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

vandeflosch


wat ik altijd doe als ik er nieuwe vellen op leg is men men vuisten op de vellen gaan hangen als ik ze aan het opspannen ben.. het zou kunnen dat je resovel nog rekt als het redelijk nieuw is ? anders is dat nogal onwaarschijnlijk dat het daaraan ligt...


mijn slagvel is er in de paasvakantie opgezet...

Mijn resovel is nog het fabrieksvel..

Ik heb de snaredrum van Tama Hyperdrive. Geen idee hoe die eigenlijk echt heet (heb het al eens opgezocht maar niet gevonden)...

Jenslathouwers

wat je kan doen is je slagvel eens helemaal ontspannen en opnieuw aanspannen en dan zorgen dat je zeker aan elke tension rod evenveel draaitjes geeft...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

stick tight


wat je kan doen is je slagvel eens helemaal ontspannen en opnieuw aanspannen en dan zorgen dat je zeker aan elke tension rod evenveel draaitjes geeft...


Dat is erg omslachtig...

Ik draai de losse altijd op gevoel weer aan en dat werkt prima. Vellen wisselen (1 a 2 shows) doe ik ook op gevoel, kruislings aandraaien tot ik de juiste sound heb gevonden. ik gebruik evans vellen dus die hoef ik niet zo uitgebreid te ''seaten'' zoals je met remo moet doen. Het duurt 2 tot 3 keer vellen wisselen tot ik doorheb hoe een snare reageert op het stemmen en dan is het een eitje.

Net als met bijna alles binnen het drummen: oefenen oefenen oefenen oefenen

Harre

Begrijp ik het nou goed dat je iedere show, of om de show je complete kit in de nieuwe vellen zet?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Dribbel

Ik stem mijn snare  nadat het vel goed gezeten is eigenlijk niet, af en toe bijstemmen is meestal voldoende.
welke snare heb je???
Yamaha recording & sabian

harmen 18

Na 2 gigs zijn je vellen nog niet eens ingespeeld lijkt mij zo. dus het argument "dan klink ik altijd goed" gaat niet echt op........

Maarja.


Mijn snares stemmen gaat eigenlijk altijd heel erg makkelijk. Bij mij ontstemmen ze totaal niet. Mijn Floortom daarintegen moet ik enorm vaak stemmen. Eens kijken of we daar nog iets aan kunnen doen.

Robert-Jan


Na 2 gigs zijn je vellen nog niet eens ingespeeld lijkt mij zo.


Echt wel..beetje doormeppen Harmen.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

vandeflosch


Ik stem mijn snare  nadat het vel goed gezeten is eigenlijk niet, af en toe bijstemmen is meestal voldoende.
welke snare heb je???


de snare bij Tama Hyperdrive (zoals hierboven al gezegd :) )
geen idee hoe die echt heet...

vandeflosch


wat je kan doen is je slagvel eens helemaal ontspannen en opnieuw aanspannen en dan zorgen dat je zeker aan elke tension rod evenveel draaitjes geeft...


als ik dezelfde toonhoogte wil hebben aan alle tension rods, moet ik aan de ene veel meer draaien dan de andere, is dat normaal?

vandeflosch


Dat is erg omslachtig...

Ik draai de losse altijd op gevoel weer aan en dat werkt prima. Vellen wisselen (1 a 2 shows) doe ik ook op gevoel, kruislings aandraaien tot ik de juiste sound heb gevonden. ik gebruik evans vellen dus die hoef ik niet zo uitgebreid te ''seaten'' zoals je met remo moet doen. Het duurt 2 tot 3 keer vellen wisselen tot ik doorheb hoe een snare reageert op het stemmen en dan is het een eitje.

Net als met bijna alles binnen het drummen: oefenen oefenen oefenen oefenen


wat bedoel je met dat 'seaten'?

stick tight


Begrijp ik het nou goed dat je iedere show, of om de show je complete kit in de nieuwe vellen zet?


Tomvellen niet, snarevellen wel. Slagvel om de 2 shows ongeveer en de snare reso om de 2 slagvellen.

stick tight


wat bedoel je met dat 'seaten'?


Remo maakt gebruik van een lijmrand om het vel in de rand vast te plakken, vooral bij dubbellaags vellen moet je die breken om de optimale toon te bereiken. Je spant het vel op de trommel en je drukt dan met een platte hand in het midden van het vel tot je het een beetje voelt en hoort kraken. Daarna het hele stemproces opnieuw en je zal niet snel meer ontstemmen.

harmen 18


Echt wel..beetje doormeppen Harmen.. ;)


Jullie wel  :w

Anserini

Als je maar 2 keer per jaar een show hebt en wel heel veel tussendoor oefent.  *D

harmen 18

Dan doe ik dat ook  :X



Harre


Tomvellen niet, snarevellen wel. Slagvel om de 2 shows ongeveer en de snare reso om de 2 slagvellen.

Twee slagvellen op één reso doe ik ook, maar dat zou in mijn geval elke twee tot maximaal drie weken een nieuw slagvel zijn en dat is me toch te veel van het goede. Aan de andere kant: als je hem te lang laat zitten en het verschil echt heel duidelijk hoorbaar is ben je eigenlijk te laat met vervangen en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling  :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

NathanR

Ik haal de snaren los, leg de vellen erop, ondervel vrij strak tot erg strak.. en dan bovenvel zo lang blijven draaien tot dat ik het een lekker geluid vind. Dan de snaren er weer op.

Mijn bovenvel moet ik nog wel eens bijstemmen, ondervel doe ik eigenlijk nooit.. moet dat? :P

Animal baars


Als je maar 2 keer per jaar een show hebt en wel heel veel tussendoor oefent.  *D


Dan zou ik ook elke twee maanden mijn slagvel moeten vervangen. Ik speel meestal zo'n 3/4 tot 1 jaar met een slagvel. En dan vervang ik vaak gelijk slag+reso vel in 1 keer. Als ik dan toch bezig ben... :) Het scheelt misschien dat ik niet zo'n harde mepper ben? Wat mij gelijk herinnert aan het feit dat ik dat deze week nog even moet doen. Zaterdag weer een groot optreden waar een vers velletje wel handig is :P

Dezain

Hallo allemaal,

Ik heb vaak erg veel moeite moet het stemmen van m'n drumstel wanneer dit nodig is.
Nu zat ik er aan te denken om een hulpje aan te schaffen.

Ik heb een aantal dingen gevonden op het internet, maar weet niet of ik hier op aan kan.
Een tune-bot (weet niet of die al in Nederland te verkrijgen is), de DrumDial, Tama Tension Watch en de Evans Torque key.

Iemand die heer meer over weet of nog iets anders aan raad?
Experience is the name people give to their mistakes.

Omhoog