drum mics

Gestart door Jenslathouwers, jun 13, 2012, 22:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker


Ik ben momenteel aan het uitkijken naar nieuwe (betere) overheads. Ik heb lang naar de at2020's zitten kijken omdat deze budgetvriendelijk zijn. Ik heb echter een Rode nt1a liggen, als ik zo nog een tweede bij koop ben ik ongeveer evenveel kwijt. Heeft iemand toevallig deze al eens als overheads gebruikt? Of iemand die weet of deze wel of niet geschikt zijn voor dit werk?

EDIT: ik zou de overheads vooral gebruiken om de cymbals op te pikken, in mindere maten om de overal sound te recorden.


Weet niet of mijn reactie nog relevant is, maar...

Ik heb 2 Rode NT1-A en dat werkt als overheads voor mij erg goed! Welke mic's ben jij uiteindelijk voor gegaan?

Mijn Mic's zijn verder erg basic maar werkt altijd geweldig!

Snare Shure SM57
Toms EV N/D468
Overheads Rode NT1-A
Kick Beta 52, SM91, AKG D112

If it's too Loud you're too old!

Def-11

Heb al meerder malen met RODE M3's OH opgenomen, werken best goed en niet duur.
Verder gebruikte ik daarnaast SM 57 beta snare, AKG c430 hihat, AKG D22 toms, AKG D112 kick. We namen altijd in één ruimte tegelijk met basgitaar en gitaar op, later evt. opnieuw gitaar indubben en zang altijd later opnemen.
Ga nu werken met Sennheiser MD421-2 's voor tom en AKG c214's voor OH.

musiqman

Recente aanwinsten:


Recente mic aankoop:
Een 3 pack Beta 98 Amps met ingebouwde pre-amp.

Voor de rest twee KSM 27's, een SM 57, een KSM 137 en een Beta 52 voor de 24" kick (de 20" kick heeft een  Beta 52 ingebouwd)

Vandaag de eerste pre demo's opgenomen met de band.

groovemaker

Zo dat zijn mooie jongens! Daar kun je vette omnames mee maken denk ik!

If it's too Loud you're too old!

musiqman

Jazeker. Dit weekend demo opnames met de band gemaakt voor de komende EP.

MatiZ


Recente aanwinsten:


Recente mic aankoop:
Een 3 pack Beta 98 Amps met ingebouwde pre-amp.

Voor de rest twee KSM 27's, een SM 57, een KSM 137 en een Beta 52 voor de 24" kick (de 20" kick heeft een  Beta 52 ingebouwd)

Vandaag de eerste pre demo's opgenomen met de band.


Ha een paar mooie elektrische tandenborstels :P... onbetaalbaar voor mij maar ze zullen wel fantastisch klinken!

Maar in navolging op vorige topics heb ik ook even een vraag...

Binnenkort heb ik een gig met mijn band maar dat is buiten. Naar ik begrepen heb zitten wij wel in een (muziek)tent dus het geluid vervliegt niet zo snel denk ik MAAR hoe is jullie ervaring met het uitversterken van drums? is het buiten nodig dat elke tom gemic'ed wordt of voldoen bass, snare en twee overheads ook...

Heb al een Shure beta52 voor de bass, wil twee AT2020's gaan aanschaffen en een SM57 voor de snare.
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Harre


Binnenkort heb ik een gig met mijn band maar dat is buiten. Naar ik begrepen heb zitten wij wel in een (muziek)tent dus het geluid vervliegt niet zo snel denk ik MAAR hoe is jullie ervaring met het uitversterken van drums? is het buiten nodig dat elke tom gemic'ed wordt of voldoen bass, snare en twee overheads ook...

Heb al een Shure beta52 voor de bass, wil twee AT2020's gaan aanschaffen en een SM57 voor de snare.

De eerste vraag die daar bij hoort: staat er een PA? En de tweede: zo ja, wie regelt die?

Je mag er vanuit gaan dat iemand die een PA verhuurt daar ook de nodige mics bij heeft en dan hoef je verder dus zelf helemaal nergens voor te zorgen. Om het zekere voor het onzekere te nemen zou je eventueel nog even kunnen informeren bij de verhuurder om te kijken wat hij mee neemt.

Staat er geen PA of staat er alleen maar iets wat daar voor door moet gaan? In allebei de gevallen vervalt wat mij betreft de optie uitversterken en hoef je dus sowieso niks mee te nemen.

Wat betreft de opzet qua mics: met de opstelling van bass/snare/overheads is het risico aanwezig dat de overheads te veel van de andere bandleden oppikken en vandaar dat het apart uitversterken van de toms een beter resultaat geeft. De overheads pikken dan alleen de bekkens op in plaats van de hele set, maar met een dergelijke opstelling kun je in een studio wel hele te gekke dingen doen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

dunDaan

#232
mrt 12, 2015, 22:56 Last Edit: mrt 12, 2015, 22:58 by dunDaan
Met Harre eens, ga alleen zelf wat verzinnen als je van te voren weet dat je het met je zanginstallatie in een kleine kroeg moet doen (maar ook dan is veelal geen versterking nodig)


maar met een dergelijke opstelling kun je in een studio wel hele te gekke dingen doen.

Zekers, getuige een video van een vage bekende van dit forum :)

Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

MatiZ

#233
mrt 13, 2015, 11:00 Last Edit: mrt 13, 2015, 11:02 by MatiZ

De eerste vraag die daar bij hoort: staat er een PA? En de tweede: zo ja, wie regelt die?

Je mag er vanuit gaan dat iemand die een PA verhuurt daar ook de nodige mics bij heeft en dan hoef je verder dus zelf helemaal nergens voor te zorgen. Om het zekere voor het onzekere te nemen zou je eventueel nog even kunnen informeren bij de verhuurder om te kijken wat hij mee neemt.

Staat er geen PA of staat er alleen maar iets wat daar voor door moet gaan? In allebei de gevallen vervalt wat mij betreft de optie uitversterken en hoef je dus sowieso niks mee te nemen.

Wat betreft de opzet qua mics: met de opstelling van bass/snare/overheads is het risico aanwezig dat de overheads te veel van de andere bandleden oppikken en vandaar dat het apart uitversterken van de toms een beter resultaat geeft. De overheads pikken dan alleen de bekkens op in plaats van de hele set, maar met een dergelijke opstelling kun je in een studio wel hele te gekke dingen doen.


@Harre, bedankt voor je uiteenzetting. Dat geeft een beetje antwoord op mijn vraag. Maar even ter verduidelijking, wij hebben zelf een complete PA set die mee gaat, dus het geluid hebben wij zelf in de hand. In de opstelling die wij hanteren staan het basskabinet en de gitaaramps naast het drumstel, naar het publiek toe gericht. Denk dat er dan van overspraak niet echt veel sprake is!?

Bovendien zitten we met een tekort aan inputs op de main mixer (er zijn er nog 4 over voor drums) dus moet je een tweede mixer voor alleen drums inzetten, wat niet de voorkeur geniet.

Kun je hier wat mee? :)
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

EE

Hoi allemaal,

Even dit topic afstoffen, want ik heb nog wat vragen.....

Ik speel op een 4-delige kit, en wil deze graag op een fatsoenlijke manier uitversterken.
Het gaat puur voor live situatie's, niet voor opnames.

Een complete set ineens kopen heeft prijstechnisch de voorkeur (denk ik)

Tot nu toe hoog op mijn lijstje, omdat ik daar ook ervaring mee heb is de akg-rhythm-pack-drum-kit.(zo'n setje heb ik een paar keer gehuurd.)
Prijs ca: 600 euro.

Maar wat ik ook interessant vind is de Avantone Pro CDMK7 set. Prijs ca. 750 euro.

Probleem is echter dat ik maar bar weinig gebruikerservaringen van Avantone gebruikers kan vinden.

Wat heeft jullie voorkeur, en wat is er nog meer aan te bevelen in de prijsklasse tot 750 euro?
Shure, Sennheiser, Audix, ......?

De muziek die ik maak valt in de hoek van de rock en blues.

Minimaal ben ik nodig:

1 x kick
1 x snare
2 x tom/floor
2 x overhead


Groet, Erik.

paQ

ik zou in dat budget geneigd zijn meer naar Audix of Beyer Dynamics uit te zien.
Die instap serie van Shure is nou niet echt denderend, en met Sennheiser heb ik weinig tot geen ervaring.

EE

Wat betreft Shure zou ik dan denken aan:
3 x SM-57, 1 x Beta 52A en als overhead dan 2 x Rode M5:  Komt totaal op ongeveer 650 euro.

Oftewel 5 tientjes meer dan de complete AKG set met daarin o.a. de D-112.....

Lastig lastig..... wie bied er nog meer alternatieven/ervaringen....?

musiqman

612,- bij Bax shop

Shure set met Sm57 en Beta 52 en de Rode M5 in de B stock.

dunDaan

Voor de toms zou ik toch eerder denken aan de sennheiser e604, imho ongeveer de meest gebruikte tom mic voor live situaties. Voor snare zit je goed met de SM57. Beta 52A voor bass is ook prima, alhoewel je ook voor een Audix D6 zou kunnen kijken, is weliswaaar iets duurder, zit ook iets meer pre-eq op, maar juist daardoor erg makkelijk in het gebruik, zeker live.

Alles bij elkaar hou je dan nog 200 over voor overheads; voor zo'n kleine setup zou 1 overhead ook voldoende kunnen zijn, dus dan moet je daarmee weg kunnen komen.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

dunDaan

Ik overweeg een setje tom microfoons aan te schaffen. Waarschijnlijk alleen voor live gebruik of om wat privé opnames te maken.
Tijdens optredens, waar we de PA altijd inhuren, heb ik meestal Sennheiser E604's op mijn toms. Is dit ook de beste keus (prijs/kwaliteit) of zijn er gunstigere alternatieven? Ik kom bv een advertentie tegen van een aantal Beyerdynamic Opus 87 micro's. Iemand een idee hoe die twee zich tegenover elkaar verhouden?
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

EE

Hoi allemaal,

Uche uche, even dit draadje afstoffen:

Ik wil voor mijn kit een nieuwe snare-mic aanschaffen.
Op het mengpaneel van ons bandje heb ik geen ruimte voor een aparte onder- en boven mic, moet het dus met 1 doen.
Al rondkijkend ben ik wel wijzer geworden, maar twijfel toch nog tussen een aantal potentiele kandidaten:

-Shure SM57
-Shure BETA 57A
-Sennheiser E604
-Sennheiser E904
-AKG D40
-of nog weer wat anders......let me know!

De inzet is uitsluitend voor live gebruik, dus robuust en degelijk is een voorwaarde, maar dat zijn bovenstaande mic's allemaal wel.

Dus forum leden, kom op met jullie alwetende wijsheid en help me kiezen! :-)

ddrsonor

Audix i5

J.W.S

Sennheiser e604 werkt ook nog steeds super.
Ludwig Classic maple - Murat Diril Cymbals - DS Drums

animal

Gebruik alweer jaren naar volle tevredenheid een Beyer Dynamic M201 TG.


musiqman

En vergeet de Shure Beta 98 Amp niet, met de handige klem en flexible nek. Ook erg fijn voor side snare en bottom snare gebruik.

EE

Wat zijn de verschillen tussen de E-604 en E-904....?
En zelfde vraag voor de SM57 en BETA 57A.......?

J.W.S

Volgensmij zijn de e604 en 904 van binnen precies hetzelfde alleen is de 904 van metaal en de 604 van plastic. De sm 57 is een dynamische mic en de Beta 57A een condensator zo uit mijn hoofd.
Ludwig Classic maple - Murat Diril Cymbals - DS Drums

EE

Ik ben er uit, ik heb een E-904 gekocht!
Volgende week even testen :-)

musiqman

#248
jan 12, 2017, 15:46 Last Edit: jan 12, 2017, 15:51 by musiqman
Vandaag de vervanger van de Shure Beta 52 binnen gekregen:

De AKG D-25 uit de jaren 50.

Het uitgebreidere broertje van de D-12 en de basis voor de welbekende D-112.

Eerste indrukken zijn, minder attack zoals de 52 dat wel heeft, maar wel veel meer laag. Nu experimenteren met plaatsingen, vellen, beaters e.d.

Ik verwacht volgende week de de vervangers van de Shure KSM-27 binnen te krijgen, de AKD D-224E een dual element mic:
https://martinmitchellsmicrophones.wordpress.com/2014/05/25/akg-d224e-circa-1970-the-best-dynamic-microphone-ever-made/

En een paar weken geleden de Shure Beta 98 Amp mics geruild tegen twee Sennheiser MD-421's:

De MD-421-U uit de jaren 60 en een recente MD421-II.

En de Yamaha MS50M monitoren vervangen voor de grotere broers, de MS80M:


Gisteren ook gehoord dat de PHX nog twee maanden langer mag blijven voor testen, dus mijn week kan niet meer stuk.

Panda-Beer

Vandaag de vervanger van de Beta52 binnen gekregen:

De AKG D-25 uit de jaren 50.

Het uitgebreidere broertje van de D-12 en de basis voor de welbekende D-112.

Ik verwacht volgende week de de vervangers van de Shure KSM-27 binnen te krijgen, de AKD D-224E een dual element mic:
https://martinmitchellsmicrophones.wordpress.com/2014/05/25/akg-d224e-circa-1970-the-best-dynamic-microphone-ever-made/

En een paar weken geleden de Shure Beta 98 Amp mics geruild tegen twee Sennheiser MD-421's:

De MD-421-U uit de jaren 60 en een recente MD421-II.

En de Yamaha MS50M monitoren vervangen voor de grotere broers, de MS80M:


Gisteren ook gehoord dat de PHX nog twee maanden langer mag blijven voor testen, dus mijn week kan niet meer stuk.

Zag ze op fb langskomen! Gaat je lekker Wes!  *O*
Lignum // DW // Sonor
Lignum Custom Sycamore Maple + Lignum Mahonique snare

Omhoog