Bassdrum resonantievel

Gestart door Maverickje, jun 29, 2021, 21:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Maverickje

Ik heb twee jaar geleden een Tama Superstar Hyperdrive gekocht. Maar ik ben al die tijd niet tevreden met de bassdrum. Destijds is het resonantievel van mijn oude drumstel erop gezet omdat daar mijn bandlogo op zat. Welk resonantievel raden jullie aan? Ik houd van een diepe punch.

En kan het zijn dat het huidige vel niet werkt omdat er een vinyl sticker overheen zit, deze zit over het hele vel?

Paul

Wat bevalt je niet aan de klank nu? Wat mist er in jouw beleving aan de diepe punch die je wilt? Misschien dat het met stemmen al iets beter te krijgen is.

Een (dikke) vinylsticker dempt het resovel natuurlijk extra. Als het resovel zelf ook al redelijk dik is of eigen demping heeft, kan die combinatie inderdaad teveel van het goede zijn. Wat voor vel zit er onder de sticker?

Maverickje

Hij heeft echt geen klank. Speel sinds kort op een goedkoop setje en die bassdrum klinkt zoveel beter met stock vellen.

Het vel is een Remo powerstroke

alhambra

Als ik het goed begrijp is je resonantievel volledig dicht ?
Ik zweer bij een aquarian superkick slagvel en het resonantie vel heb ik eigenlijk nooit opgelet, wel altijd een gat er in (hoe heet dat gat eigenlijk), of zelfs een kickport er in.
Ik heb het liefst een droog dik geluid en dat krijg ik hiermee.
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

Maverickje

Jawel. Ik heb wel een gaat erin voren.

Paul

Hij heeft echt geen klank. Speel sinds kort op een goedkoop setje en die bassdrum klinkt zoveel beter met stock vellen.

Het vel is een Remo powerstroke
Kan je iets meer beschrijven dan "geen klank"? Teveel resonantie, teveel "boem", niet genoeg laag, te weinig punch, ...?

Met mijn Superstar destijds (22x18" bassdrum) had ik geen probleem om een diepe punch te krijgen voor pop/rock/metal. Slagvel met interne demping, zoals Aquarian Superkick II of Remo Powerstroke III (favoriet), Evans Clear bassdrum patch en gewoon het originele resovel. En dan zo laag mogelijk gestemd met de tips van Bob Gatzen.

Met een meer open, resonante stemming voor lichtere muziek merkte ik dat de Superstar uit balans was, weinig laag en een holle klank. Maar dat is in jouw geval niet van toepassing.

Probeer eerst eens helemaal opnieuw te stemmen met de tips van Bob Gatzen. Als je dan merkt dat het resovel niet goed te stemmen is, kan het zijn dat de vinylsticker teveel van het goed is en de klank dichtslaat.


Omhoog