E-drums op het podium, voor en nadelen...?

Gestart door EE, feb 12, 2017, 09:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

EE

Hoi allemaal,

Ik heb wel eens van die visioenen om over te stappen naar e-drums.
We spelen vooral in kleine kroegen, (af en toe in een feesttent) en dan is het beschaafde volume en kleine opstelplek heel handig.

Maar......
Wie van jullie heeft dit al regelmatig gedaan, en wat zijn de voor en nadelen?
En ik heb allerlei vragen:

Hoe is de betrouwbaarheid van b.v. E-drums uit de Roland TD-11 prijsklasse? (Vaak op en afbouwen)
Hoe versterk je door naar een PA? De geluidsman kan niks meer aan het drumgeluid veranderen...?
Hoe wordt er gereageerd op de looks? Een acous. set lijkt toch heel anders.
Reactie van andere bandleden? Geen acous. drum geluid meer op het podium, alles via de monitor bv.

Ik bedoel dus puur gericht op live-gebruik, road-proof dus.

Kom maar op met jullie alwetende wijsheden!

Groet'n, Erik.

Hoefnix

Over de TD-11 kan ik niets zeggen, wel over de TD-20.

De looks op het podium vind ik mager, maaaar 98% van het publiek komt voor de muziek en niet voor het drumstel. De laatste 2% zijn drummers en/of criticasters ;).

Op en afbouwen gaat goed. Er wordt prof. ook veel op de Roland spullen gespeeld.

Zelf heb ik het maar 2 keer gedaan in een setting waar met een laag volume gespeeld werd.

musiqman

#2
feb 12, 2017, 12:30 Last Edit: feb 12, 2017, 13:40 by musiqman
Bij Night Of The Proms word door de drummers van de ''Electric Band'' ook van electronische drums (aangevuld met a cymbals) gebruik gemaakt:
Eerst door Trevor Murrell (Roland TD series)


En nu door Hans Waterman (Yamaha DTX 900)








http://www.easysounds.eu/MusicProductionGuide_2011_09_EN.pdf

NIet dat je zo groot/duur hoeft uit te pakken, maar het is dus goed mogelijk en word al jaren gedaan.

EE

Oke, duidelijk, maar ik wil ook voor E-cymbals gaan, als het hele feest door gaat.
Juist de zangeres vlak voor wordt helemaal dol van mijn acous. bekkens :-)

Technobeat

De laatste 2% zijn drummers
:w  :w  *O*  *O*
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

drum1964

Ik heb heel veel in binnen- en buitenland gespeelt met een Roland TD 8 e-drum, in kleine en grote zalen.
Meestal in cominatie met akoestische hi-hat en bekkens.

Ik stuurde altijd 4 uitgangen naar de geluidsman, zodat je kick, snare en toms apart kon afregelen.
De meeste geluidsmannen waren blij met een e-kit.

Ik heb nooit problemen gehad met de module of de Roland hardware.

Dat de Roland geluiden niet de beste op de markt zijn is algemeen geweten, maar door de vex packs op de module te installeren viel het geluid op een PA wel goed mee.

Bij het publiek ( behalve muzikanten ) valt dat helemaal niet op dat er een e-drum op het podium staat.

In het repetitiehok maak ik ook altijd gebruik van een Roland TD 9 aangesloten op een PA geluidsinstallatie.
Dat speelt toch wel fijn als alle instumenten in balans staan.

Ik weet dat er veel drummers zijn die e-drums maar niets vinden, en dat klopt wel een beetje.
Maar ik vergelijk ook nooit een akoestische gitaar met een electrische, ze zijn hetzelfde....... maar dan anders.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

jamsmurf

Die akoestische bekkens zijn prima te vervangen voor die Zildjian Gen's. Ik heb er nooit mee gespeeld, maar qua looks een dikke prima.

kaboemba

#7
feb 13, 2017, 10:50 Last Edit: feb 13, 2017, 10:54 by kaboemba
Ik blijft het lastig vinden.
Heb al mijn elektronische drums weg gedaan op de markdrum na.
Eigenlijk was de beste om live/oefenruimte mee te spelen de Roland TD12.
Beste als in minste problemen/af te stellen.

Ik speel nu weer volledig akoestisch maar ook dat heeft zijn nadelen, ik heb al jaren tinnitus (piep in de oren) en wil het niet erger krijgen. Vooral het op lager volume kunnen spelen vind ik dus een groot voordeel.

Als de marddrum betrouwbaar is (alhoewel deze niet meer uitgevallen is) is dat nog een betere optie.
De 2box vond ik geweldig klinken maar mijn ervaring is dat deze live/oefenruimte het meest getweaked moet worden, ik bleef bezig met afstellen (zeer grote ergernis).

Ik ben er dus eigenlijk nog steeds niet uit akoestisch <> digitaal.

baszuidwijk

Hoi allemaal,

Ik heb wel eens van die visioenen om over te stappen naar e-drums.
We spelen vooral in kleine kroegen, (af en toe in een feesttent) en dan is het beschaafde volume en kleine opstelplek heel handig.

Maar......
Wie van jullie heeft dit al regelmatig gedaan, en wat zijn de voor en nadelen?
En ik heb allerlei vragen:

Hoe is de betrouwbaarheid van b.v. E-drums uit de Roland TD-11 prijsklasse? (Vaak op en afbouwen)
Hoe versterk je door naar een PA? De geluidsman kan niks meer aan het drumgeluid veranderen...?
Hoe wordt er gereageerd op de looks? Een acous. set lijkt toch heel anders.
Reactie van andere bandleden? Geen acous. drum geluid meer op het podium, alles via de monitor bv.

Ik bedoel dus puur gericht op live-gebruik, road-proof dus.

Kom maar op met jullie alwetende wijsheden!

Groet'n, Erik.
Ik heb gisteren nog opgetreden met mijn Roland TD-11. We hadden een dance- en slagwerkshow in de theaterzaal van Groot Klimmendaal in Arnhem. Ik vind het heerlijk om met mijn e-kit op te treden. Mijn rack is wel aangepast op het frequent uit elkaar halen en in elkaar zetten. Alle bekkenarmen zijn van Gibraltar en hebben memory-locks. Mijn kabelboom heb ik ook beschermd (met zo'n kunststof spiraal er omheen) en is goed bevestigd aan het rack.

De geluidsman vindt het ook heerlijk. Die krijgt twee lijntjes binnen: een voor links en een voor rechts. Aansluiten is simpel. Er gaan twee korte jack-kabels van mijn module naar twee DI-boxen. Van daaruit gaan er twee gebalanceerde outputs naar de mengtafel. Soundchecken is een eitje. Vanaf de module kan ik al het geluid instellen zoals ik dat wil; indien nodig in overleg met de geluidstechnicus. De overige muzikanten en de dansers krijgen de drums mee via de monitoren. Dat was in het begin even wennen voor ze, maar bevalt prima.

Het nadeel van de TD-11 module is dat je de clicktrack niet los naar je headset/in-ears kunt sturen, maar dat die meegaat naar de master-out. De TD-15 heeft wel de mogelijkheid om die te scheiden. Wanneer je de TD-11 bijvoorbeeld in combinatie met een SPD-SX gebruikt, dan maakt dat niet uit omdat je dan de click van de SPD-SX kunt gebruiken. Gisteren heb ik de backingtracks via de USB-poort van de TD-11 afgespeeld. Omdat er al een zware beat in de backingtracks zat, heb ik geen clicktrack gebruikt.

Ons optreden was gisteren electro en dance. Qua looks past een e-kit daar natuurlijk prima bij. Maar ik zou mijn e-kit ook rustig bij andere stijlen gebruiken. Ik weet dat er veel verschillende meningen zijn over het 'podium-waardig' zijn van een e-kit. Mij interesseert dat eerlijk gezegd 'de rozen'. Zoveel mensen zoveel meningen. Het gaat uiteindelijk vooral om je eigen gevoel.

Zal ook even wat foto's posten in het 'In actie' topic.

drum1964

Het grootste nadeel was als je jezelf niet goed in de monitoren kon horen. ( soms was er geen of weing tijd om te soundchecken )
Dan heb je neiging om harder te gaan kloppen, en dan heb je totaal geen dynamiek meer.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Technobeat

#10
feb 13, 2017, 18:56 Last Edit: feb 13, 2017, 18:58 by Technobeat
Die akoestische bekkens zijn prima te vervangen voor die Zildjian Gen's , qua looks een dikke prima.
ik heb ze zelf een jaar of 4 thuis in gebruik en geloof mij : Dat geluid wil jij niet door grote speakers de zaal in sturen :N  .
Vandaar dat ik er over denk om de Gen-16 cymbals te gaan triggeren , de hihat is moeilijk goed te triggeren dus die blijft voorlopig nog even op de DCP zitten .
Wat wél goed is zijn idd de looks , goede realistische maten en goede ' swing ' .
Eigenlijk had Zildjian het geluid van de Gens moeten na-samplen in de Gen module dan was een toffe combinatie geweest .
 
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

jamsmurf

ik heb ze zelf een jaar of 4 thuis in gebruik en geloof mij : Dat geluid wil jij niet door grote speakers de zaal in sturen :N  .
Vandaar dat ik er over denk om de Gen-16 cymbals te gaan triggeren , de hihat is moeilijk goed te triggeren dus die blijft voorlopig nog even op de DCP zitten .
Wat wél goed is zijn idd de looks , goede realistische maten en goede ' swing ' .
Eigenlijk had Zildjian het geluid van de Gens moeten na-samplen in de Gen module dan was een toffe combinatie geweest .
 
Zonde!! Maar nogmaals: ik heb er geen ervaring mee. Binnenkort maar eens een band checken waarvan ik weet dat de drummer deze bekkens gebruikt..

djska

Ik heb gisteren nog opgetreden met mijn Roland TD-11. We hadden een dance- en slagwerkshow in de theaterzaal van Groot Klimmendaal in Arnhem. Ik vind het heerlijk om met mijn e-kit op te treden. Mijn rack is wel aangepast op het frequent uit elkaar halen en in elkaar zetten. Alle bekkenarmen zijn van Gibraltar en hebben memory-locks. Mijn kabelboom heb ik ook beschermd (met zo'n kunststof spiraal er omheen) en is goed bevestigd aan het rack.
Leuk en interessant om te lezen. Zelf vind ik het niets, mijn e-kit staat in de kelder en ik vind het een kleine ramp omdat het zware rack, ook zonder pads, en de ook best heftige PM-30, helemaal los te moeten halen, kabels en naar boven de auto in te sjouwen. Met in-ear heb je die PM-30 dan misschien niet nodig. Ik heb dit alleen maar een paar keer gedaan om bij iemand in de huiskamer te repeteren of op kantoor van mijn werkgever.
Vervolgens spullen sjouwen, pads plaatsen, kabels aansluiten etc. kost allemaal meer tijd dan het akoestische setje opzettten. Misschien werkt het beter als je daar speciaal een e-kit ingepakt voor klaar hebt staan, maar dat gaat wel hel ver.

Dus ik laat de e-kit altijd thuis staan met de PM-30 ver weg ingebouwd om ruimte te besparen. De akoestische drums staan ingepakt en opgestapeld in de kelder. En mijn hardware tas laat ik altijd in de auto liggen, ik realiseerde me dat het eigenlijk nergens op sloeg om die tas elke keer in/uit de auto te zeulen, hardware kan me bij wijze van spreken gestolen worden, drums en bekkens uiteraard niet.

Afgelopen maandagavond wel hier in de kelder met de bassist van mijn jazz/funk-bandje nrs. doorgenomen en dat is dan wel weer hier heerlijk moet ik zeggen, wij beiden over de PM-30, normaal muziekvolume, we kunnen gewoon praten, biertje erbij, met de kinderen boven in bed ;-)

baszuidwijk

Leuk en interessant om te lezen. Zelf vind ik het niets, mijn e-kit staat in de kelder en ik vind het een kleine ramp omdat het zware rack, ook zonder pads, en de ook best heftige PM-30, helemaal los te moeten halen, kabels en naar boven de auto in te sjouwen. Met in-ear heb je die PM-30 dan misschien niet nodig. Ik heb dit alleen maar een paar keer gedaan om bij iemand in de huiskamer te repeteren of op kantoor van mijn werkgever.
Vervolgens spullen sjouwen, pads plaatsen, kabels aansluiten etc. kost allemaal meer tijd dan het akoestische setje opzettten. Misschien werkt het beter als je daar speciaal een e-kit ingepakt voor klaar hebt staan, maar dat gaat wel hel ver.
Ik heb niet de indruk dat het opbouwen/afbreken van mijn e-kit nu heel veel tijd kost of veel handelingen zijn. Het scheelt wel met mijn a-kit, maar die is zo compact dat het eigenlijk niet te vergelijken is. Inpakken van het rack valt echt reuze mee. Ik haal de pad eraf, de bekkenarmen eruit, vouw de zijsteunen naar binnen en klaar is Bas. Zonder de bekkenarmen weegt het ook niets, want het zijn aluminium buizen.
Ik heb er geen monitor bij want ik speel altijd met een headset op.

drum1964

Ik heb het nog gemakkelijker, ik kan de E-set in zijn geheel in de bestelbus zetten.  :Y
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

djska

Ik heb niet de indruk dat het opbouwen/afbreken van mijn e-kit nu heel veel tijd kost of veel handelingen zijn. Het scheelt wel met mijn a-kit, maar die is zo compact dat het eigenlijk niet te vergelijken is. Inpakken van het rack valt echt reuze mee. Ik haal de pad eraf, de bekkenarmen eruit, vouw de zijsteunen naar binnen en klaar is Bas. Zonder de bekkenarmen weegt het ook niets, want het zijn aluminium buizen.
Ik heb er geen monitor bij want ik speel altijd met een headset op.
Nou met pads er af en nu met huge TD-30 module is het nog steeds vrij kloten om met dat rack boven mijn hoofd de keldertrap op te moeten lopen. Zowiezo moeten de pads en de TD-30 er af. Met de TD-9/11/15 heb je nog zo'n kabelboom met maar 1 connecter, maar met de TD-30 moet je dan dus al die inviduele pluggen weer aansluiten.
Ik zou er gewoon van balen als ik bij thuiskomst ook weer de kit beneden moet opbouwen, maar goed dat is mijn situatie. Als ik nu laat thuis kom van een gig (yeah right :-) kan ik het akoestische spul in de gang laten staan, of weer in de kelder opstapelen, en ook gewoon weer zaterdag ochtend direct achter de electronisch set gaan zitten en spelen.

Qua looks? Bij een bigband of jazzcombo is het echt, echt geen optie, elektronisch drumstel naast een contrabas ;-). Bij funk bandje, naast percussionist met conga's is het ook niet handig, ook niet voor ons onderling.

In april en juni hebben we met dat funk-jazz bandje optredens wat festivals hier en dat zou het dus best wel een optie kunnen zijn de elektronische set neer te zetten. Maar dan is de monitoring meteen weer zo'n issue, dat ik daar dan tegenop zou zien. Heb nu rider gestuurd uitgaande van akoestische set.
Oh ja, ik zou zeker dan iets van een fake bassdrum willen gebruiken voor de looks, denk er over een 16" zwarte floortom te scoren en te slachten om daar alleen voor de looks, ook voor thuis, een bassdrum van te maken. Heb een 14"zwarte tom liggen, maar dat is dan net iets te klein.

@musiqman, opvallend dat deze heren dus altijd wel echte bekkens gebruiken! En dat vind ik dan net weer zo tegenstrijdig, want juist die bekkens kunnen ontzettend in de zangmicrofoons 'bleeden', en geen podiumlawaai was juiste het grote voordeel van electronische drums. Dus dan zie je bij zo'n groot orkest waarschijnlijk dan toch weer die plexiglas wandjes, waar ik echt een gruwelijk hekel aan heb. ik zou me zo geisoleerd voelen, alsof je de drummer in een cage bent.

Technobeat


Dat denk ik ook wel eens als ik zo`n optreden zie van artiesten die begeleid worden door een orkest .
De trompettisten - saxofonisten etc. mogen wél zo de zaal in tetteren maar de Drummer zit ' veilig achter slot en grendel ' -O-  .
Zou ook niet mijn eerste keus zijn .   
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

musiqman

@musiqman, opvallend dat deze heren dus altijd wel echte bekkens gebruiken! En dat vind ik dan net weer zo tegenstrijdig, want juist die bekkens kunnen ontzettend in de zangmicrofoons 'bleeden', en geen podiumlawaai was juiste het grote voordeel van electronische drums. Dus dan zie je bij zo'n groot orkest waarschijnlijk dan toch weer die plexiglas wandjes, waar ik echt een gruwelijk hekel aan heb. ik zou me zo geisoleerd voelen, alsof je de drummer in een cage bent.

Lees het interview zou ik zeggen, dan snap je waarom.

Ik zou het zelf ook doen. e pads zijn met veel tweaking en samples fijn, e cymbals verschrikkelijk (wat ook logisch is want dat omtvat veel meer dynamische stapjes) wat je wel veel meer ziet zijn de Gen 16 cymbals bij de e-kits op het podium.

Dat zou ik zelf nog redelijk (het haalt het nog steeds niet bij echte cymbals) vinden, maar nog steeds liever e -cymbals.

Volgens mij was plexiglas ook meer om de totale sound bleed te bepereken (van de kit en externe omgeving) en niet zo zeer voor cymbals, die op en neer bewegen (daarom zie je vaker over-head mics dan side- en under-head mics)

Vandaar dat je soms ook plexi ziet wat lager is dan de cymbals. En je hebt ook plexi glas per cymbal, zoals Jupp van Elbow gebruikt:


Er is ook pleci glazen

Hoefnix

Offtopic: Jupp is toch vorig gestopt bij Elbow?

baszuidwijk

#19
feb 19, 2017, 20:21 Last Edit: feb 19, 2017, 20:25 by baszuidwijk
@djska

Ik zie het helemaal voor me: een jazz combo met e-piano, e-drums, e-contrabas en e-sax. Waarom niet? Verruim je wereld en gebruik de mogelijkheden. Lijkt me geweldig!

shuffle king

Regelmatig heb ik optredens waarbij ik mijn Roland TD9 kx gebruik. Het motief is altijd dat het makkelijk is in transport, opbouw en afbouw.
Binnen 10 min. ben je klaar voor de soundcheck en in kleine lokaties waar met low volume wordt gespeeld is het een uitkomst. Dit zijn de voordelen.
De nadelen zijn niet te onderschatten, m.n. in grote lokaties. Het belangrijkste is dat ik minder plezier aan het spelen heb vanwege matige monitoring. Ook wanneer ik met headset speel. Het blijft te allen tijde geluid uit speakers.
Vaak optredens gehad waarbij ik mijzelf niet of heel slecht kon horen, de dynamiek in vergelijk met een a-drum is niet tot nauwelijks aanwezig en ik heb derhalve het gevoel dat ik de band veel minder kan sturen.
Vreemd genoeg zijn alle bands waarin ik met de e-drum gespeeld heb heel erg tevreden.
De looks zal mij worst zijn. Het gaat tenslotte om de qualiteit van het gespeelde. M.a.w. het publiek vindt jou een goede drummer of niet. Dat verandert niet bij een e-drum of a-drum.

Naast mijn zelf samengestelde drum sound van de Roland module, gebruik ik on stage ook AD2 drum software via USB audio interface.

Bottom line voor mij: e-drum uitstekend te doen in kleine gelegenheden met low volume. 

Graag verneem ik of jullie je herkennen in de monitor problematiek en wat er aan gedaan kan worden. 







kaboemba

Tja en ik probeer het toch weer, zal wel moeten om de tinitus niet minder wordt (is ook niet helemaal waar maar dat is een ander verhaal) en bovendien wat optredens waar het allemaal wat minder moet kwa volume.
Vond 2box het beste klinken en roland het beste werken, doe ik nu een laatste poging (tuurlijk joh geloof je het zelf  8)7    ) met een yamaha dtx700.

Heb in het verleden al eens een dtxreme gehad nu een dtx700.
Stond er 1 op marktplaats, als nieuw en inderdaad is ook als nieuw.

Hele middag bezig geweest om deze te koppelen en te testen op mijn omgebouwde akoestisch kit die ik nog steeds in de kast had staan.
Na wat kabel geneuzel werkt alles (okee rim op de toms niet maar geen hond die daar naar luistert, drummers wel maar dat zijn geen honden. Het gewone klootjes volk zal het worst wezen).
Gebruik wel de originele snare pad met 2 sensors in de rim, want die wil je wel gebruiken. Bovendien is nauwelijks zichtbaar (het oog wil ook wat).

Bekkens werken lekker, allemaal 3 zone en ik had nog een grotere ride liggen welke ook 3 zone is.
Hihat werkt TOP ! en de andere bekkens ook.
Beetje getweaked aan de bekkens, bij yamaha kan de gevoeligheid van de triggers instellen op het bekken.

Bekkens dus zeer tevreden over.

Toms was heel wat meer afstellen maar uiteindelijk lekker.
Ik was wat bang over de gevoeligheid en het kunnen opbouwen van volume maar dat lijkt een stuk beter dan de reviews deden geloven.

Sounds zijn prima, niet als de 2box en anders dan de roland (in mijn geval gelukkig want ik vond de roland geluiden niks, smaak ding dus geen discussie).
Bovendien kan je nog wav files laden, niet heel veel met 64 mb (maar hoeveel geluiden gebruik je uiteindelijk).
Al met al dikke prima, binnenkort de oefenruimte in.

Heb overigens net de Lidwish Soulution Ultra-Tone Silent Sticks binnen, die ga ik morgen testen met de band.
Zien er niet uit en ik twijfel of ze lang heel blijven maar het volume is echt een stuk minder.
Later meer hier over.

kaboemba

#22
jun 21, 2017, 09:51 Last Edit: jun 21, 2017, 09:54 by kaboemba
Van de week opnames gemaakt, en omdat de software niet mee werkte konden we niet 16 kanaals opnemen dus gewoon 2 kanalen (L R).
Alles via DI en elektronische drums en ik ben potdomme heel blij met het resultaat met de yamaha dtx.

Resultaat is zo veel beter dan verwacht, top helemaal blij.

Voorlopig is de yamaha het helemaal voor mij, snel opzetten, prima geluid, weinig tweaken (kan wel maar is niet nodig).
Dynamiek is eigenlijk gewoon dik in orde.
XP120 pad er bij gekocht (bedankt rodney).

Het zal toch ook een smaak ding zijn want de roland 12 had toch bijna alles wat ik ook in de yamaha vind maar het kon mij niet bekoren.
Moet wel zeggen, de roland had gaas vellen en ik vind de yamaha pads met rubber echt zo heel veel fijner, dus dat zal ook mee spelen.
En ook niet onbelangrijk, bij yamaha kan je de triggers hardwarematig (draaiknopje) instellen, werkt erg goed.

Technobeat

Van de week opnames gemaakt , Resultaat is zo veel beter dan verwacht, top helemaal blij.
Aha , gooi eens een stream van het opgenomen nummer hier neer , ben benieuwd :)  .  
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

kaboemba

En omdat de yamaha zo goed bevalt en er voor een redelijke prijs een DTX900 te koop stond heb ik deze er bij gehaald.
Voordeel, ik heb een backup module, ik heb de beter xp100 pads en groter als origineel van de dtx700, ik heb thuis dezelfde setup staan als tijdens oefen en live.

De dtx900 zal wel de hoofd module worden, heeft 512 mb geheugen en je schijnt er zelfs 1gb in te kunnen zetten (gaan we deze wek proberen), bovendien heeft deze meer trigger inputs en meer outputs *meer mogelijkheden om live een stereo beeld te maken.

Setje zag er niet geweldig uit, vooral veel stof en wat witte aanslag op de bekken pads en helaas de snare pad het vel van beschadigt (te hard op 1 plek geramd) maar het functioneert prima en ducktape is goed voor alles.
Stof en witte aanslag is weg, scherm zat nog de folie overheen en ik heb er ook nog een yamaha sub met tops bij en twee heel behoorlijke drumkrukken (dat was echt niet nodig want ik heb er met deze erbij 7).

Afijn ik ben weer blij en kan weer in deze module duiken.

Omhoog