Roland TD-4

Gestart door Otje, nov 11, 2011, 22:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Otje

Hallo Forum. Hier een vraag van mij. Over de PDX-8; de zgn snaredrum met gaasvel/ meshhead. In hoevere kan je het gaasvel blijven opspannen en hoelang kan je zo iets blijven doen of gaat zoiets goed? Ik heb hm in de eerste weken een beetje opgespannen, 2 keer een halve slag aan de spanbouten. Verder durfde ik niet. Ook lees wel eens dat sommige het gaasvel zo strak mogelijk aanspannen. maar scheurt ie dan niet als je maar lang genoeg blijft 'spannen'. En waar is dat goed voor 'zo strak spannen'. Overigens, wordt de gebruiksduur dan ook minder lijkt mij. Of niet? Hoelang doen jullie met t gaasvel? Wanneer en waaraan kan je zien dat ie aan vervanging toe is'.
Keep drumming!

paQ

out of the box, zijn Rolands gaaspads nogal wat trampoline-achtig.
voordeel: veel meer rebound en daardoor ben je sneller op een andere pad
nadeel: als je leert op 'slap' gaasvel, ga je nat op akoestisch

Ik zou ze inderdaad wat opspannen. Zo'n vel kan heel veel hebben hoor, en die Roland pads komen niet van Bart Smit.

FeltMi

Met een iets strakkere spanning triggert het ook nèt ff iets beter.
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

Otje

Nog iets over de pdx8. De cross stick is mijn inziens geen doen, ook niet zoals ie staat aangegeven op pagina 13 v.d. handleiding. De trigger zit nl aan éen kant: de verkeerde. Je moet de drumstok plaatsen op de andere zijde met de punt naar je toe. Ik krijg t niet voor elkaar.  :?

FeltMi

Hmmm...  :/ ik begin te vermoeden dat jouw PDX-8 niet helemaal in orde is.

Op de PDX-8 die ik heb gehad maakte het niet uit waar je precies de stok op de rand van de pad legt om X-sticks te spelen. 't Is meen ik wel de bedoeling dat de stok aan beide kanten OP de rand ligt en niet net zoals bij een akoestische snare met één kant op het vel. Maar dat staat geloof ik ook zo afgebeeld in de handleiding.

Wat het ook nog zou kunnen zijn, zijn de trigger settings van de pad in je module. Hoe staan die? Heb je al eens een factoy reset geprobeerd?
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

piebe


Nog iets over de pdx8. De cross stick is mijn inziens geen doen, ook niet zoals ie staat aangegeven op pagina 13 v.d. handleiding. De trigger zit nl aan éen kant: de verkeerde. Je moet de drumstok plaatsen op de andere zijde met de punt naar je toe. Ik krijg t niet voor elkaar.  :?

Dan heb je misschien je pad op zijn kop? Ik heb zelf de functie uitgezet omdat ik het zelfs als het werkt zoals het hoort te werken tien keer niks vind.

Otje

Idd. De cross-stick werkt bij mij toch zoals het hoort, blijkt nu. Alleen het klinkt voor geen meter. Zou het met een andere 'snare', de  85-/105-/125PD beter klinken. Of ligt t uitsluitend aan de TD-4 module?

drum1964

Klanken moet je via de  TD 4 module bijregelen.
Daar hebben de pads zelf niks mee te maken, dat zijn alleen maar triggers.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

MaartenHc

hoi mede-drummers,
ik stel de vraag hier even, aangezien het ook over de Roland TD4 gaat.
Ik heb zelf een paar jaar geleden eentje aangeschaft, en langzaam aan het uitbreiden.
Heb alle rubberen pads vervangen door gaasvelpads, en mijn volgende stap is eigenlijk een andere module.

Nu lees ik redelijk wat kritiek op de module van de td6 (logische volgende stap). Wat is volgens jullie een goede module om aan te schaffen? Td4 is ook maar beperkt, en wil meer opties etc. Kunnen oudere modules (Roland RY20) bijvoorbeeld ook functioneren zonder probleem?
Gr

drum1964

De Roland TD 9 is de opvolger v/d TD 4.
Een TD 6 module is al wat jaartjes ouder en kan je vergelijken met een TD 8.

Als je wat meer mogelijkheden wil, moet je uikijken naar de TD 9, TD 12 of TD 20 modules.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Technobeat


Hallo Otje .

Er moet veel gebeuren wil je een Roland gaasvel kapot slaan of stuk trekken met opspannen , het is ijzer sterk materiaal .
De X-stick speel ik altijd met alleen de schouder van de drumstok op de rand van de PDX-8 , dus niet de hele stok dwars over de rand , want dat geeft te veel '' missers '' .

Begrijp je wat ik bedoel met de schouder van de drumstok op de rand ?
Zo niet , dan hoor ik dat wel van je en dan zal ik wel even een foto maken om het te verduidelijken .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Robert-Jan


De Roland TD 9 is de opvolger v/d TD 4.
Een TD 6 module is al wat jaartjes ouder en kan je vergelijken met een TD 8.

Als je wat meer mogelijkheden wil, moet je uikijken naar de TD 9, TD 12 of TD 20 modules.


Ik kan me vergissen maar volgens mij is de td9 de opvolger van de td 6..ik meen namelijk dat de td9 er eerder was dan de de td4.. Td 4 is de opvolger van de td3 .
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drum1964

Klopt Robert-Jan,

Ik bedoelde eigenlijk dat een TD 9 meer mogelijkheden bezit dan een TD 4.
En dat naar mijn mening een TD 12 meer kan dan de TD 9.
En dat je met een TD 20 weer wat extra hebt t.ov een TD 12 module.

Dus als hij graag een upgrade wil, kan hij beter voor een TD 9 dan voor een TD 6 gaan. :)
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

MaartenHc

Heb even zitten kijken, en de td9 ziet er inderdaad ook goed uit. Waar zitten de punten alleen dat je alles kunt inpluggen?
Even sparen, en word de td9, OF de td10 module. Die ziet er ook wel heel goed uit ;)

Technobeat


Bij een TD9 module zit een soort scartstekker die je in de module bevestigd en vandaar uit komen alle kabels voor de pads - cymbals en hihatcontroler
Bij alle andere modules van Roland gaan de kabels stuk voor stuk achter in de module , de TD9 is de enige uitzondering .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Otje

TechnoB; Bedankt 4 de reactie. Kben dr uit voor wat betreft de X-stick. Hij klinkt zoals t klinkt en dat klinkt bepaalt niet 'vet'  om het maar ff populair te zeggen. Vandaar  mijn eerdere bedenking. Ennuh... de 'snare' ,die is idd sterker als dat ik d8; daar bedoel ik mee, naar een half jaar drummen, nóg geen slijtage of erger!

FeltMi


Heb even zitten kijken, en de td9 ziet er inderdaad ook goed uit. Waar zitten de punten alleen dat je alles kunt inpluggen?
Even sparen, en word de td9, OF de td10 module. Die ziet er ook wel heel goed uit ;)



Bedenk even goed wat met je volgende module wilt gaan doen. Is 't puur alleen voor thuis, dan is de TD-9 een prima ding; heb 'm zelf een jaartje of drie gehad.
Als je er misschien ooit nog 'ns live wilt spelen (gigs/ optredens), is een TD-12 wellicht een betere optie. De geluiden zijn (naar mijn mening) beter dan die van de TD-9 en er zitten meer mogelijkheden op qua uitsturing van je geluiden naar een mengtafel.
Ook kun je bij de TD-12 bijvoorbeeld de metronoom enkel naar de phones sturen en niet naar de master out; ideaal om lekker strak te spelen :-)

De TD-10 ken ik overigens niet, maar aangezien dit de voorloper is van de TD-20 zal die qua functionaliteiten minstens vergelijkbaar met de TD-12 zijn.
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

MaartenHc

Het is puur voor thuis eigenlijk, bij optredens (laatste tijd bijna niet) altijd akoestisch. Verder gebruik ik de metronoom eigenlijk ook bijna nooit. Maar het is niet zo dat geluiden die je uit de module td-10/12 kunt halen via je koptelefoon beter zijn (beter af te stellen etc) dan de td-9?
Bedankt voor in informatie trouwens

drum1964

#18
dec 30, 2011, 18:29 Last Edit: dec 30, 2011, 18:31 by drum1964
De klanken van een TD 10-12 kan je idd wat meer bewerken dan TD 9.
Maar zijn ze dan zoveel beter als pakweg een TD 4, 6 of 9, ik weet het niet.........


Als je dat zelf niet goed kan of wil moet je hier eens kijken    http://www.vexpressionsltd.com/

Ze zijn precies niet verkrijgbaar voor een TD 4, beetje jammer.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

MaartenHc

Zijn dat nou updates voor de modules? nooit geweten dat dat uberhaupt bestond. Zoals bij TD9 staat 30 nieuwe drumkits. Hoe plug je uberhaupt de module in bij de pc, apart kabeltje?
(sorry als het domme vragen zijn, laatste jaren niet zo in verdiept) :F

FeltMi

Zijn geen domme vragen hoor, ik snapte er in het begin geen snars van.

Anyway, wat je bij V-Expressions koopt, zijn geen updates van de modules; er komen geen nieuwe geluiden in de module.
Wat het wel zijn, zijn settings/ instellingen van de modules, gewoon met de geluiden en mogelijkheden die er altijd al inzaten. In theorie zou je die instellingen dus zelf ook kunnen doen, maar ik heb gemerkt dat het in de praktijk  - met de vele mogelijkheden die bijv. de TD-9 al biedt - erg lastig is en veel tijd kost om een écht goed, vet geluid van een totale drum kit te krijgen.

Toen ik de TD-9 net had, ben ik úren bezig geweest met al die instellingen. Niks mis mee om je gear goed te leren kennen natuurlijk, maar 't was helaas zonder het gewenste resultaat en op een gegeven moment wilde ik eigenlijk vooral drummen ipv met instellingen pielen.  ;)

Ik was écht zeer positief verrast door het verschil tussen de V-Expressions kits en de af-fabriek Roland kits; echt een wereld van verschil. En qua prijs valt 't reuze mee; omgerekend betaal je ongeveer een euro per kit.
Een bijkomend voordeel van de settings van V-Expressions is dat je ervan kunt leren. Je kunt in de instellingen zien hoe ze 't geluid nou zo hebben gekregen zoals 't klinkt. Zo kun je dan zelf evt. zelf nog verder te tweaken.


Dan nog even algemeen over het upgraden van je e-drums. Ik ben met een eenvoudige TD-9 set met allemaal rubberen pads begonnen en wilde net zoals jij alles gaande weg vervangen door mesh heads van groter formaat, andere hihat en meer en grotere bekkens en dan een keer een andere module. Ik kwam er toen na een rekensommetje van mijn wish list vrij snel achter dat losse onderdelen kopen uiteindelijk vele malen duurder is dan ineens een complete kit. In één keer een andere set kopen is dus voordeliger, maar 't nadeel is natuurlijk dat je wel ff in één keer een smak geld beschikbaar moeten hebben. :/
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

MaartenHc

Hmm.. Denk toch dat dat meevalt hoor. Heb ooit via marktplaats 3 pads (gaasvel) gekocht voor een koopje (meen 210 euro), en vanzelfsprekend ook mijn rubberpads weten te verkopen.. Denk dat ik in totaal 350 euro heb uitgegeven aan alle 4 de pads, en dan reken ik het geld dat ik heb ontvangen voor de rubberen pads er nog niet af.

Is denk ik ook net hoe je het aanpakt, en geluk hebben met mooie koopjes door alles goed in de gaten te houden.. Bedankt voor de tips/info over v-expressions :)

piebe


De klanken van een TD 10-12 kan je idd wat meer bewerken dan TD 9.
Maar zijn ze dan zoveel beter als pakweg een TD 4, 6 of 9, ik weet het niet.........

Ik weet het wel, dat zijn ze niet.  ;)

Om het geluid hoef je niets anders dan een td-4 aan te schaffen want beter dan dat wordt het onder de Rolands niet.

FeltMi

@Piebe: Dus jij vind de geluiden van een TD-4 de beste van ALLE Roland modules? Nou heeft iedereen natuurlijk recht op zijn of haar mening (it's a free country!) en smaken verschillen natuurlijk nog steeds, maar heb je dan ook wel een een TD(W)-20(X) met V-Expressions gehoord?  :?


@MaartenHc: Drie meshhead pad voor dat geld is inderdaad wel een mooie deal! Welke maten zijn dat? Ik was opzoek naar 2x 10" en 2 of 't liefst 3x 12". En dan nog grotere bekkens d'rbij én nog een groter rack om 't allemaal goed op kwijt te kunnen, enz., enz. Ik wil(de) ook gewoon te veel...  :)
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

MaartenHc

oke piebe, dat is duidelijke taal.. toch maar eens goed over nadenken dan
Feltmi, gewoon de standaard maten alle 3...

Omhoog