TD-12 / TD-20: snare positional sensing

Gestart door FeltMi, nov 03, 2011, 20:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

FeltMi

OK, sinds een maandje of wat heb ik een TD-20 kit met alles erop en eraan. Super tevreden en elk vrij uurtje op/ met dat ding aan 't spelen. Maar...

Ik heb het idee dat de positional sensing functionaliteit van de snare nog wat beter kan. Op de module is nl. ergens een metertje tevoorschijn te toveren die aangeeft waar de module de aanslag positie op de pad registreert.
Ondanks dat dat metertje meerdere stappen heeft (grafisch gezien in ieder geval), schiet het voornamelijk binair van "center" naar "edge" als ik een roffel of losse slagen van de ene naar de andere kant speel.

Iemand een idee hoe dit te tweaken is?
Er is in de module geen gevoeligheid oid voor dit in te stellen (niet dat ik weet in ieder geval). Ik heb het idee dat ik het dus vooral moet halen uit de pad zelf. Ik heb al wat met de spanning van het (gaas)vel zitten klooien, maar tot nu toe zonder (merkbaar) resultaat; gelukkig ook niet slechter.
Ik heb ook al 'ns een twee andere pads (van hetzelfde type, PD-125) als snare aangesloten, maar die geven hetzelfde resultaat.

Wie weet raad?  :?
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

drum1964

je moet eens kijken als je trigger-type op PD 125 is ingesteld.

Bij mijn stokoude TD 8 module moet het trigger-type op 12A ingesteld staan( dan herkent hij de slagpositie wel ), bij 12B niet.

12A staat voor een PD 120 snarepad.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

FeltMi

Hmm-nope, da's 't ook niet. Pad settings staan zoals ze horen.

't Is ook niet dat de pos. sensing het niet doet, maar ik had een mooi nagenoeg traploos verloop tussen rand en center verwacht. Ik had gehoopt dat er één of andere truc met het spannen van het vel zou zijn ofzo.
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

drum1964

Hoe goed dat een Td 20 ook is, het gaat nooit een akoestische snare evenaren.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Hoefnix

Bij de TD20 (Addictive Drums) verloopt de pos.sensing wel heel mooi.
Je kan zien waar je de snare raakt, heb daar niets voor hoeven in te stellen.

@drum1964: volgens mij wil en zegt ook niemand dat ;)

FeltMi

Al of niet gebruikmakend van VST sw, de (TD-20) module verwerkt de positie van aanslag op het vel.

Dus als dat bij Hoefnix mooi vloeiend verloopt en bij mij schokkerig, moet het (in mijn geval) dus te verbeteren zijn.

@Hoefnix: op de module zelf kun je ook zo'n indicatortje tevoorschijn toveren. Heb je dat al 'ns gedaan? Zo niet: zou je dat 'ns kunnen/ willen doen en dmv wat testen (roffel van rand naar midden, losse slagen van de ene links naar rechts en boven naar onder) kijken wat/ hoe ie dat aangeeft? Heb je een mogelijkheid daar een filmpje van te maken?  *D
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

drum1964

Staat bij de  " trigger parameters" de curve op linear ingesteld ?
Als je de sensitivity van je snarepad wat lager zet en je de curve linear heb staan, zou je toch een behoorlijk speelgevoel moeten krijgen.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Hoefnix


@Hoefnix: op de module zelf kun je ook zo'n indicatortje tevoorschijn toveren. Heb je dat al 'ns gedaan?


Dat heb ik niet gedaan. In AD kijk ik naar de midi noot die voor pos. sensing binnenkomt. Even zoeken naar een screencapture progje (mobiel = onleesbaar).

Hoefnix

#8
nov 09, 2011, 13:47 Last Edit: nov 09, 2011, 13:48 by Hoefnix
Screencast van Addictive Drums. Je ziet onderin een tweetal balkjes met daarin de midinoten. Onderste is de positional sensing. Op de een of andere manier krijg ik geen geluid.

Even het filmpje fullscreen afdraaien om eea te kunnen zien.


FeltMi

@Hoefnix:
Thanks voor de screencap! Als ik het goed begrijp is het linker getalletje in dat onderste balkje een indicatie voor de positie op het vel.
Ontbreken van geluid is niet zo'n probleem; ik neem aan dat geleidelijk van rand naar midden heb aangeslagen. De getalletjes volgen elkaar in ieder geval wel mooi op.

Ik heb na voor de zoveelste keer spelen met de vel spanning het idee dat het iets of wat verbeterd is als ik afga op het indicatortje op de module. Qua speelgevoel/ -beleving merk ik niet echt verbetering, maar nogmaals, het is niet belabberd ofzo, maar omdat dat indicatortje zo gek doet, vermoed ik dat het beter kan.
Bij de ride (CY-15) verloopt het namelijk wel wat vloeiender.

Ik pruts vanmiddag nog 'ns wat verder. Ik zal dan ook 'ns wat meer met de trigger parameters spelen. To be continued dus...
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

drum1964

De aanhouder wint hé. ;)
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

FeltMi

Zo is 't maar net! Maar ja, misschien is 't wel gewoon zoals 't is en is dit het nou eenmaal.
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

Hoefnix

Waar vind je dat indicatortje? Kan het niet vinden in de menu's.

FeltMi

#13
nov 11, 2011, 11:12 Last Edit: nov 11, 2011, 13:23 by FeltMi
Voor de TD-20 kun je 'm op de volgende manier vinden/ activeren:
TRIGGER -> ADVANCE (F5) -> POSI (F4)

Een andere mogelijkheid is:
TOOLS -> TRG MON (F3)
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

piebe


@drum1964: volgens mij wil en zegt ook niemand dat ;)

Ik zou het wel willen hoor, maar hij heeft helaas gelijk! ;)

Hoefnix

Sja, ik zie het als 2 verschillende dingen. Met de e-kit en de a-kit kan ik dezelfde dingen, maar op beide kan ik ook zaken die ik op de andere niet kan.

piebe

#16
dec 06, 2011, 10:31 Last Edit: dec 06, 2011, 10:32 by piebe
Voor het verbeteren van je techniek heb ik niks aan te merken op een e-kit, want ik kan eindelijk thuis oefenen en ben met grote stappen vooruitgegaan sinds ik er een bezit.

Echter als componist ben ik wat teleurgesteld want het heeft niet de sound die ik zoek: akoestisch en strak gespannen, zoals de drummers van James Brown.

Dus ik heb me er bij neergelegd: een e-kit om te oefenen en een a-kit om live te spelen en op te nemen.

Hoefnix

Waarom probeer je dan niet Addictive Drums of een andere sample base?
Die klinken echt wel goed. Je kan de DVD van RJ kijken of hem vragen naar de kwaliteit.

piebe

Ik bedoelde AD eigenlijk (en SD ook). ;)

Welke dvd is dat?

Hoefnix

Drum-on van XXL Drums.

piebe

Ik heb de promo gezien en de drums passen goed bij de soort muziek die erbij zit, maar redden ze het ook als je een vintage geluid wilt zoals ik? Persoonlijk ben ik bang van niet, maar ik probeer af en toe wel eens voorzichtig iets. De vintage pack van AD vind ik wel fijn om mee te oefenen. :)

Hoefnix

Het leuke is nu juist dat je het geluid helemaal kunt aanpassen naar je smaak. Als je de Ludwig Blue of Black Oyster gebruikt heb je toch een super vintage sound vind ik. En dan even naar EQ en FX gaan om zaken naar je smaak in te stellen geeft voldoende mooie sound om heel veel mee te kunnen doen vind ik.

Omhoog