Bekken scheren?

Gestart door stitch, dec 03, 2013, 23:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

stitch

hey,

Ik heb recent 2 dure cymbalen gescheurd en ben op zoek naar iemand die deze kan verkleinen.  Vroeger kon ik dit laten doen bij Johan Van De Sijpe (bekende naam in Belgie hiervoor) maar die is jammer genoeg een paar jaar geleden overleden.

Iemand een idee waar ik nu terecht kan? Bij voorkeur in België maar Nederland mag ook natuurlijk.

Ik heb gezocht op dit forum maar heb het niet teruggevonden dus ik hoop dat ik geen topic gemist heb waar het wel instaat.  If so: mijn excuses hiervoor.

Thx voor de hulp!

Mvg,

stitch

Rexelic

Je kan altijd adams drumword bellen.
Poor Budget Drummer

dunDaan

Hmmm, of dat helpt durf ik te betwijfelen.
Die verkopen je natuurlijk veel liever een nieuw bekken.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Nijlpaard



Hmmm, of dat helpt durf ik te betwijfelen.
Die verkopen je natuurlijk veel liever een nieuw bekken.


Paar keer bij Adams geweest, het is uiteraard een winkel en tuurlijk moeten die ook wat verdienen maar over het algemeen kwam het niet op me over alsof ze er alleen voor de centen zaten,,,,,,,,,,,
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

paQ

alsof er wat verdiend wordt in die winkel

Rick

Weten jullie misschien een adres waar ik een bekken zou kunnen laten lathen? Dunner laten maken dus?

Nijlpaard



alsof er wat verdiend wordt in die winkel


Geen idee, ik doe er de boekhouding niet ;-)

ik heb er een leuke kit gekocht en een superleuke dag gehad met een spontane canadese :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Animal baars


Weten jullie misschien een adres waar ik een bekken zou kunnen laten lathen? Dunner laten maken dus?


Dat zou ik ook wel willen weten :) misschien dat mijn 20" medium ride dan een 20" (extra) thin ride kan worden *O*

drfill

een paar dingen wat ik uitgeprobeerd heb :

- crash heeft teveel 'hoog' /shimmer/ schel :
plak strips clear 50mm PP tape aan de onderkant in de cup,
met iets overlap naar de bow (dit zie je niet/ transparant)
doe dit in een ster bv. 4 strips of 6 strips ahv. sound.
iets extremer is lijm een klein stukje moongel in de cup
met 10 sec lijm, onderkant cymbal.

- crash heeft teveel sustain :
wederom clear PP tape maar nu in een ster onderkant met
'uitlopers' over de bow/ blad.
dit kost niet zoveel volume als bv. cympads gebruiken.

- pitch cymbal moet iets omlaag :
buig de crash met de vorm mee (dubbelvouwen tot een bepaald
punt) niet te ver natuurlijk :p doe dit rondom aantal keer
dit haalt spanning uit het metaal, waardoor pitch iets
lager word. (binnen een kleine range)

- cymbal klinkt 'te dik' crasht niet lekker : (Lathen)
zet een boormachine op zn kop in een workmate, met een
spanband in een hoek.. de kop van de boor 10 cm uit laten
steken, omhoog.
draai een bout 4 cm lang/ 12mm met aan weerkanten 2 ringen/
moeren door het cymbalgat met de draad ± 4 cm uitstekend uit
de cup.
zet het cymbal in de boor zodat het horizontaal draait, als
een 'pottenbakkers' tafel, met de onderkant cymbal omhoog..
zet de boormachine aan, medium toerental..
werk nu van binnenuit naar buiten met schuurpapier 80,
aan 2 kanten drukkend het draaiende crashblad af, eigenlijk
horizontaal 'lathen' met schuurpapier.. maar gaat perfect..
(niet met een draaibeitel proberen > krijg je krassen)
wel gaan je labels er uiteraard af, en oppervlak cymbal
word 'mat' zeg maar als een meinl byzance cymbal..
maar is alleen de onderkant..
je kunt zo ver gaan met dunner maken als je wilt, maar
luister wel steeds naar het resultaat.. 'waar je zit'
want je kunt niet meer terug.. eventueel afwerken met
schuurpapier 400..

- een ozone crash maken :
kwestie van goed opmeten 16" 6 gaten, 18" 8 gaten
het gaat het beste met een antenneboor /trappenboor
bv. tot 40 mm.  tijdens boren wel koelen met olie..
het is uitvinden hoeveel gaten tov. massa cymbal nodig is.
als het cymbal te dun is, zal het 'iel' klinken.

Ik heb geen foto's, maar het lijkt me duidelijk..
ik heb zelf cymbals kunnen aanpassen zodat ze wel in mn set
'klinken' en ik ze niet hoef te verkopen..
je kunt karakter van een cymbal niet echt veranderen,
(ok, wel met hameren) maar je kunt best veel doen aan
de 'sound'..


td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

djska

Interessant! Vwb. lathing: kun je niet op bovenstaande manier bekken met bout in bankschroef, 1 man bekken  met de hand draaien, 1 man scherpe beitel in bestaande groeven drukken?

drfill

ik denk.. met de hand draaien hou je niet een stabiel toerental en niet genoeg power ?
je hebt ook een sterke boormachine nodig..
heb het ook geprobeerd verticaal, maar dan heb je een mal nodig als steun.. 
als het cymbal horizontaal draait en je drukt naar beneden 2 kanten is cymbal 'zijn eigen steun' .. 
ik was echt verbaasd hoe goed het gaat : )
grof schuurpapier werkt het best..  (bij gebrek aan echte lathe spullen)
ik had bijna een 18" crash verkocht, maar spreekt nu veel beter aan..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

drfill

zo dus :


veel china's zijn te dik, waardoor ze niet genoeg 'trashy' zijn..  de nieuwe china's zijn dun..
dus er wat koper afgehaald toen het droog was ..  volgende keer een 'transition ride'
maken..  (ik moet wat minder gaan posten ook..)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat

(ik moet wat minder gaan posten ook..)



Waarom ?  , posten mag altijd natuurlijk , of het moet jou tijdtechnisch niet meer helemaal uitkomen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

drfill

m'n 20" K ride ook gedaan.. onderkant.. toch niet echt een 'transition ride' geworden,
maar hij crasht beter en heeft meer bounce (waarschijnlijk omdat hij nu meer vibreert)
dus speelt 'beter' ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Animal baars

Doe je dit ook voor anderen, drfill? ik heb een 20" MW Medium Ride die een Thin Ride mag worden ;) Dan hou ik 'em namelijk in plaats van verkopen

drfill

wat ik tot nu toe gedaan heb : 16, 18" crash, 18" china, 20" ride..
behalve dan bij de ride is de klank niet veel veranderd,  maar wel het
'aanspreken' is verbeterd.. in een grote ruimte waren de cymbals eigenlijk
goed, maar in mn oefenhok hoor je 'alles', dus daarom heb ik het gedaan..
voor iemand anders vind ik het moeilijk omdat, als je niet tevreden bent,
je met een cymbal zit, wat nog maar de helft waard is.. want een koper
zal nooit geloven dat het een 'verbetering' was.. en dan heb ik ook weer
een 'schuldgevoel' .. je logo's aan 1 kant zijn er ook af (maakt mij niet uit,
klank vind ik belangrijker)
- maar amateuristischer als ik het doe..  kan het niet, hoor..   
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

dunDaan

Heb in deze thread eigenlijk nog geen antwoord gevonden op de vraag van de topic starter
Citaat
.... ben op zoek naar iemand die deze kan verkleinen .... Iemand een idee waar ik nu terecht kan
Heb afgelopen weekend ook een scheurtje in mijn 16" crash geslagen (4 mm) en zou graag willen kijken of het bekken nog te redden is door er 5 mm vanaf te laten halen.
Iemand enig idee waar je zoiets zou kunnen laten doen??
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

HHBBXX

#17
mei 18, 2015, 17:15 Last Edit: mei 18, 2015, 17:17 by HHBBXX
Heb in deze thread eigenlijk nog geen antwoord gevonden op de vraag van de topic starter
Heb afgelopen weekend ook een scheurtje in mijn 16" crash geslagen (4 mm) en zou graag willen kijken of het bekken nog te redden is door er 5 mm vanaf te laten halen.
Iemand enig idee waar je zoiets zou kunnen laten doen??
Ik denk dat het mogelijk moet zijn door de methode die drfill hier noemt te gebruiken, maar dan ipv een schuurpapier op de binnenkant van de cymbal een dremel met schuursteentje op de rand te zetten terwijl de cymbal draait. Dan haal je heel geleidelijk een randje van de cymbal af. Dan als afwerking nog even een schuurpapiertje 400 om het boeltje weer mooi glad te maken.

Moet je die dingen wel hebben natuurlijk, maar dat lijkt me best mogelijk. zo zou ik het proberen als ik een gescheurde cymbal had. :Y  Ik zou er bijna een gaan kopen voor weinig om het uit te proberen  :6
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

dunDaan

Maar ben je dan niet heul lang bezig en pakken met schuurpapier aan het verslinden??
Ik weet het niet, geen idee hoe hard een bekken is ................
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Technobeat


Vandaar :  Maar dan ipv een schuurpapier op de binnenkant van de cymbal een dremel met schuursteentje op de rand te zetten terwijl de cymbal draait. Dan haal je heel geleidelijk een randje van de cymbal af .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

HHBBXX

Vandaar :  Maar dan ipv een schuurpapier op de binnenkant van de cymbal een dremel met schuursteentje op de rand te zetten terwijl de cymbal draait. Dan haal je heel geleidelijk een randje van de cymbal af .
Precies, zo'n schuursteentje, of slijpsteentje hoe je het maar wilt noemen haalt best snel een laagje metaal weg. Het kost wel even tijd om zo een cm weg te halen, maar je wilt het ook niet te snel. Anders houd je al snel een 8" over  :P
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

djska

Heb in deze thread eigenlijk nog geen antwoord gevonden op de vraag van de topic starter
Heb afgelopen weekend ook een scheurtje in mijn 16" crash geslagen (4 mm) en zou graag willen kijken of het bekken nog te redden is door er 5 mm vanaf te laten halen.
Iemand enig idee waar je zoiets zou kunnen laten doen??
Ik zou het begin van het scheurtje opzoeken, daarop tikje met centerpons om een beginnetje te maken en dan met 2mm een gaatje boren, zo stop je de scheur.
Dit heb ik 2 jaar geleden bij een 15" crash gedaan en die houd zich vooralsnog goed.
Ik denk dat het scheurtje van dat schuren alleen maar groter gaat worden.

Hammar

Hapje eruit slijpen werkt het beste, mooi glooiend zonder scherpe hoeken. En iets verder wegslijpen dan tot waar het scheurtje loopt.Slijpsteentje weet ik niet of dat gaat werken, kan zijn dat je steentje vol gaat zitten. Contact anders Daan van Diest ff op FaceBook.

https://www.facebook.com/daan.vandiest?fref=ts

of anders hier vragen: https://www.facebook.com/groups/dutchvintagedrummeeting/

drfill

#23
mei 19, 2015, 08:59 Last Edit: mei 19, 2015, 11:36 by drfill
met een slijpsteen gaat erg lang duren.. denk..  'hapje' eruit kan, maar ik zou me er constant aan 'ergeren' hoe het
eruit ziet (persoonlijk)..  je kan ook een CNC draai-bedrijf zoeken met een flinke draaibank (16" moet kunnen)
op een industrie-terrein.. die konden mij ook helpen, maar ik besloot het zelf te doen, om er meer 'controle' over
te hebben (en misschien moet je een paar keer terug, gaan ze van balen..)
met een grote draaibank is een bekken verkleinen 10 minuten werk.. hoe het nog klinkt weet je dan daarna..

wat je denk wel nodig hebt : een ronde mdf plaat van 15" met gecentreerd gat, en cymbal vastzetten met draadeind
door plaat,,  dit is dan gelijk het center-punt voor de draaibank-kop, de plaat vangt kracht van snijbeitel op, zodat
cymbal 'plat' blijft en niet buigt, door plaat iets kleiner te houden als cym moet worden.. kan er mooi een rand vanaf..
cymbal goed centreren op plaat is wel belangrijk..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

dunDaan

Hapje eruit en gaatje er in boren heb ik in het verleden geprobeerd op andere bekkens.
Hapje eruit zorgt dat je een on-balans in je bekken krijgt, dan hangt hij de hele tijd naar een bepaalde kant en dan sla je dus continue op hetzelfde gedeelte. Niet lekker voor je bekken. Daarnaast vind ik het er ook niet echt mooi uit zien.
Gaatje boren werkt even, maar uiteindelijk scheurt het bekken daar toch weer verder.
Zal eens kijken of ik ergens een grote draaibank kan vinden, heb wel wat connecties in die richting.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog