Stemsleutel

Gestart door vandeflosch, jan 24, 2012, 16:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

Ik heb een stemsleutel nodig, en dacht daarom eens een 'specialleke' te kopen (zoals ze dat hier zeggen)

ik heb deze al gevonden:
*http://www.feedbackmusic.com/drums/go-robokey/100005897/107849#description
*http://www.musicstore.com/nl_NL/BEF/Evans-Stemsleutel-DATK-Torque-Key-/art-DRU0009529-000#FullDetails
*http://www.musicstore.com/nl_NL/BEF/Pro-Orca-Stemsleutel-Memokey-/art-DRU0007832-000?recId=5e632c36-18cb-437c-82dd-f351b313e751&campaign=EPOQ#FullDetails

Wie heeft ervaringen met deze stemsleutels en kan er iets positief of negatief van zeggen? Of kennen jullie nog leuke sleutels?

NathanR

De Robokey raad ik af, ik heb er zelf 1tje, en het werkt een klein beetje.

Als jij 1x rond draait met de sleutel, maakt de tensionrod 4 rondjes, dus het vast draaien gaat sneller.
Maar daar tegen over staat, is dat hij maar tot een bepaalde spanning goed draait (en die spanning is niet om over naar huis te schrijven... het vel hangt dan nog vrij los.)
Vellen wisselen gaat wel sneller, maar zo heelveel sneller nou ook weer niet.

Ik zal eens kijken of ik misschien een filmpje ervan kan maken.


Harre

Weet je zeker dat je die 'nodig hebt'? Al deze sleutels gaan uit van velspanning en overal dezelfde velspanning wil in de praktijk niet zeggen dat je daadwerkelijk dezelfde toon hebt. Stemmen met je oren is sneller en beter.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

Je gaat toch geen €25,00 voor een stemsleutel betalen? (daar koop je een hele ratelset voor bij de Lidl)

Voor mij voldoet een Pearl, Yamaha, of elke stemsleutel die je bij een A-merk krijgt. Van die goedkope "ontluchtingssleutels" werken ook prima maar houden niet fijn vast.

Als je echt snel vellen wil vervangen koop dan zo'n bitje voor een boormachine

vandeflosch


Weet je zeker dat je die 'nodig hebt'? Al deze sleutels gaan uit van velspanning en overal dezelfde velspanning wil in de praktijk niet zeggen dat je daadwerkelijk dezelfde toon hebt. Stemmen met je oren is sneller en beter.


nee, ik heb een stemsleutel nodig...  :+ daarom niet een speciale, maar je weet nooit of het handig is en daarom kwam ik hier even informeren, snap je?

vandeflosch


De Robokey raad ik af, ik heb er zelf 1tje, en het werkt een klein beetje.

Als jij 1x rond draait met de sleutel, maakt de tensionrod 4 rondjes, dus het vast draaien gaat sneller.
Maar daar tegen over staat, is dat hij maar tot een bepaalde spanning goed draait (en die spanning is niet om over naar huis te schrijven... het vel hangt dan nog vrij los.)
Vellen wisselen gaat wel sneller, maar zo heelveel sneller nou ook weer niet.

Ik zal eens kijken of ik misschien een filmpje ervan kan maken.


ok leuk !!

Rick

Robokey is ideaal om snel vellen mee te wisselen. Zeker de moeite waard om aan te schaffen. Maar voor echt stemmen kan je het beste gewoon een "standaard" stemsleutel gebruiken.

vandeflosch


Robokey is ideaal om snel vellen mee te wisselen. Zeker de moeite waard om aan te schaffen. Maar voor echt stemmen kan je het beste gewoon een "standaard" stemsleutel gebruiken.

verdeelde meningen, interessant   8)

Rick


verdeelde meningen, interessant   8)


Ja precies. Je draait een vel zo "fingertight" met een robokey. Daarna pak je je normale stemsleutel om je vel te stemmen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om met je robokey heel precies te gaan stemmen.

NathanR

#9
jan 24, 2012, 19:09 Last Edit: jan 24, 2012, 19:11 by NathanReinds
Dat is precies wat ik ook bedoel Rick, dat je ze inderdaad fingertight vast krijgt... dat kan je dus net zo goed met je vingers doen, want dan kan je er 2 tegelijk pakken :)
Echt goed vast krijg je ze niet met de Robokey, en gelijk los ook niet, je zult ze ook eerst met een gewone los moeten draaien voordat je met je Robokey kan.


Geischa

Hmm, dat lukt mij anders wel om echt goed vast of los te krijgen....
Ik zet elke kit die binnenkomt in elkaar met de robokey, alleen het finetunen die ik met een "gewone" sleutel...

Paul

#11
jan 24, 2012, 20:11 Last Edit: jan 24, 2012, 20:18 by Paul
Voor het snelle werk zou ik zeggen een Dremel-achtig apparaatje met het juiste bitje.
Voor de rest vind ik de sleutel van Tama fijn (niet de "hamer" die bij de Iron Cobra zit). Die heeft grote vleugels en bovenop een uitsteekseltje dat handig is om de stemming te controleren.
En niet onbelangrijk, ligt gemakkelijk in de mond! :Y

Edit: Deze dus

Nickvm

Ik gebruik de "Firefly"

Veel fijner in gebruik dan de lompe grote Robokey.

http://youtu.be/iI_Bq2abYCc
Tama, Meinl, Pro Mark, Remo.

Paul

Sorry, maar daar kan ik de meerwaarde echt niet van ontdekken. Het is niet sneller - zeker niet ten opzichte van de RoboKey maar ook niet dan een normale sleutel - én het is niet stiller dan een gewone sleutel.

paQ

het 'voordeel' is dat het als een ratel werkt (maar niet ratelt)

DRAMA om te fine-tunen... dat wel (omdat je hem steeds moet omkeren als je de andere kant op wil)

Stokmans

Ik gebruik die Firefly en een hele berg gewone drumsleutels. Die Firefly vind ik handig vanwege de ratelfunctie, werkt best vlot. Maar, als ik heel eerlijk ben zou ik hem niet missen als ik hem niet had.

Wat overigens wel handig is voor mij en m'n dikke klauwen: Met die firefly steekt er een 'buisje' boven de sleutel uit waarmee je heel makkelijk met 2 vingers de bout los-/vast draait als deze eenmaal van spanning is. Ik heb altijd wat moeite met het pakken en krachtzetten op de boutjes tussen lug en hoop.

RaZmEiSteR

Achja ik heb nog een paar standaard van Pearl :P

En ik gebruik ook wel vaak deze van Evans:
http://drummer-lennart.blogspot.com/
Pearl Drums & Hardware - Sabian Cymbals - Promark & Vater Drumsticks

Robert-Jan


Sorry, maar daar kan ik de meerwaarde echt niet van ontdekken. Het is niet sneller - zeker niet ten opzichte van de RoboKey maar ook niet dan een normale sleutel - én het is niet stiller dan een gewone sleutel.


Het werkt wel sneller dan een gewone sleutel en in de praktijk net zo snel als een robokey.
Er zit helemaal geen ratel in de firefly..hij is stil en ook al zou dat niet zo zijn zie ik daar geen voor of nadeel in..
De firefly is van de speciale stemsleutels het meest vernuftig en ook prima te gebruiken voor het finetunen..
Je hangt hem makkelijk aan een sleutelbos, je stopt m zo in je zak iets wat met een robokey niet gaat.

Als ik alle voors en na s van alle verschillende sleutels op een rij zet en geloof me ik heb ze allemaal gehad/gezien/gebruikt
De sleutel van evans die razmeister post komt daar ook als beste uit de bus als het gaat om normale stemsleutels zonder poespas..hij is zwaar, wat handig is als je snel wilt werken ( floept die niet zomaar van de stamschroef als ) en dat buisje bovenop is handig .
Maar..aangezien die geen gaatje heeft voor de sleutelbos, heb ik de firefly als standaard sleutel aan mn sleutelbos.

[stemsleutelnerd modus of]
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stokmans


Maar..aangezien die geen gaatje heeft voor de sleutelbos, heb ik de firefly als standaard sleutel aan mn sleutelbos.
[stemsleutelnerd modus of]


Psst, R-J:



;)

ArcticLight

Ik heb deze

En die doet het perfect! :+ Het is mischien dan geen Robokey of Firefly, maar dan draai je ik maar wat langer door he... :P

Robert-Jan


Psst, R-J:



;)



Naaah... Te korte accuduur en geen wifi..

:+
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

rtniels


Ik heb deze

En die doet het perfect! :+ Het is mischien dan geen Robokey of Firefly, maar dan draai je ik maar wat langer door he... :P


die ligt zeer slecht in de hand naar mijn mening. Ik ben geen fan.

Nlz


De sleutel van evans die razmeister post komt daar ook als beste uit de bus als het gaat om normale stemsleutels zonder poespas..hij is zwaar, wat handig is als je snel wilt werken ( floept die niet zomaar van de stamschroef als ) en dat buisje bovenop is handig .
Maar..aangezien die geen gaatje heeft voor de sleutelbos, heb ik de firefly als standaard sleutel aan mn sleutelbos.


Tadaaaaaa!
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Robert-Jan

Jup..en 2 maanden later brak t kettinkje ..sleutel kwijt..  :'(
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nlz

Het kettinkje ziet er ook niet bepaald monkeyproof uit. Dus voor de volgende keer, kettingkje op het laatste oogje na afknippen en daarmee aan je sleutenbos hangen  *O*
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Omhoog