oortjes vs hoofdtelefoon vs in ear monitor

Gestart door KadumPssh, jan 20, 2012, 00:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

KadumPssh

Hallo iedereen,

Bij deze een nieuw topic, zoals de titel al luidt 'oortjes vs hoofdtelefoon vs in ear monitor'

Wat is nou eigenlijk beter tijdens het drummen, als we het hebben over het dempen van het geluid, niet persé de geluidskwaliteit? Gewoon oortjes, in-ear monitors of hoofdtelefoons?

Ik ben van plan zo'n 300 euro te spenderen aan gehoorbescherming. Ik kan natuurlijk ook goedkope oortjes kopen en van die oorkappen bij een doe-het-zelf zaak, maar ik wil drum covers opnemen en op youtube zetten, en dan zien die oorkappen er natuurlijk niet uit!

In mijn drumhok, die erg klein is, hoor je het drumstel écht heeeel erg hard. Het is gewoon onmogelijk om ernaar te luisteren zonder gehoor bescherming. En zoek daarom ook hetgeen dat het meeste geluid weet te dempen.

Ik heb gehoord van de Bose Quiet Comfort 15 hoofdtelefoon, die erg veel achtergrond geluid zou weghalen? Iemand ervaring hier mee? Hoor graag van jullie !
Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

Dribbel

#1
jan 20, 2012, 07:22 Last Edit: jan 20, 2012, 17:16 by Dribbel
de noise canseling hoofdtelefoons die ik ken geven heel veel ruis. Nu zal dat bij een hoofdtelefoon van 350 euro zeker wel minder zijn.
Ik denk dat het niet echt een goede oplossing is voor jou probleem.
Deze hoofdtelefoon kan denk ik niet echt het geweld aan van drums in een kleine omgeving. Of hij zal je de batterijen opvreten waar je bij staat.
Een goedkopere oplossing  is een koptelefoon die goed sluit en ook goed geluid geeft.
Dat zijn er veel, zeker in de prijsklasse waar jij in zoekt.
De HD 25  van Sehnnheiser heb ik erg goede ervaringen mee, zou de mijne stuk gaan koop ik er zo weer een.

Maar de beste oplossing is; heel ff verder sparen!!!( en zo heel veel is dat niet meer...)
En voor in ear monitors gaan!
Ik heb ook IEM van een zeker persoon hier aangemeten gekregen, en dat gaat er toch mee strijken hoor...
Je hoeft dat, omdat je drummer bent helemaal niet wireless te doen. Een klein mixertje ernaast van een paar tientjes en je bent echt voorlopig klaar.
Yamaha recording & sabian

staniemand1

Ik ben zelf het meeste fan van koptelefoons/ ik gebruik een sennheiser 215 hd. voor 60 euro. je hebt dan meteen de beste betaalbare koptelefoon ter wereld. het geluid is mega goed!

Hammar


Ik ben zelf het meeste fan van koptelefoons/ ik gebruik een sennheiser 215 hd. voor 60 euro. je hebt dan meteen de beste betaalbare koptelefoon ter wereld. het geluid is mega goed!
Is dat zo of vind jij dat?

Paul

Koptelefoon à la Vic Firth SIH1:
Prijs: 80 euro
- Geen lineaire demping
- Koptelefoon gaat zweten

Standaard in-ear à la Shure SE 315
Prijs: 150 euro
- Universele pasvorm gaat vaak irriteren bij langdurig gebruik
- Kan bij zweten uit je oren vallen

Op-maat-gemaakte In-Ear (paQ)
Prijs: vanaf 325 euro
+ Perfecte pasvorm, gaat niet irriteren
+ Gaat niet zweten


Wat is er beter? Dat hang af van je budget, hoeveel concessie wil je doen.
Aangezien je budget 300 euro is, zou ik er iets meer tegenaan gooien en custom IEM kopen.

Dries

#5
jan 22, 2012, 16:49 Last Edit: jan 22, 2012, 16:51 by Freggle

Koptelefoon à la Vic Firth SIH1:
Prijs: 80 euro
- Geen lineaire demping
- Koptelefoon gaat zweten
+ Demping is voldoende
+ Prijs


Standaard in-ear à la Shure SE 315
Prijs: 150 euro
- Universele pasvorm gaat vaak irriteren bij langdurig gebruik
- Kan bij zweten uit je oren vallen
- Bij stevig spel onvoldoende demping

Op-maat-gemaakte In-Ear (paQ)
Prijs: vanaf 325 euro
+ Perfecte pasvorm, gaat niet irriteren
+ Gaat niet zweten
+ Demping voldoet prima
+ Sublieme geluidskwaliteit
- Prijs



Wat is er beter? Dat hang af van je budget, hoeveel concessie wil je doen.
Aangezien je budget 300 euro is, zou ik er iets meer tegenaan gooien en custom IEM kopen.


Verder zou ik willen aanvullen dat in-ear oortjes in het lage register minder kachtig zijn dan goede koptelefoons.

Ik heb zowel de CinepaQ C3 als de Shure EC2.

Het verschil in bassvermogen valt te relativeren, aangezien de CinepaQ C3 (triple driver 2-weg) een betere bassweergave geeft dan bijvoorbeeld de Shure E(c)2 (singele driver).

Persoonlijk vond ik het geluid van de Shure EC2 (destijds €90) erg goed vergeleken met goedkopere in-ears zoals de Sennheiser C300X en de Creative EP-630. Deze zijn wel goedkoper, maar dempen véél minder dan de Shure's die ik heb gehad. Ook was het omgevingsgeluid van de laatstgenoemden erg schel.

Er waren voor mij 3 4 redenen om over te stappen van de universele EC2 naar de CinepaQ C3.

- De Shure's kwamen bassweergave te kort
Voorbeeld: bij optredens waarbij o.a. de bassgitaar via een DI naar de tafel ging (en dus niet over de versterker te horen was) klonk de bass ''dun'' en was deze erg slecht te horen via de IEM.
- De demping was onvoldoende
Ik heb erg lang met de EC2's gedrumd, en in eerste instantie was ik tevreden over de demping. Hier kwam verandering in toen ik me meer ging verdiepen in gehoorbescherming en de consequenties bij een gebrek hieraan. Ik betrapte me er op dat ik het volume van mijn iPod bij stevig spel op 80% en soms wel op 100% had staan.
Laat in een rustige omgeving maar eens je favoriete muziek op vol vermogen je oren in blazen. Je schrikt je kapot en denkt: welke idioot zet z'n muziek zo hard?
Tijdens het drummen valt dit minder op, omdat er erg hard omgevingsgeluid is.
- De oortjes gingen regelmatig los zitten ondanks dat ik zeer weinig zweet tijdens het spelen
- De ''oude'' oortjes waren helemaal op


Mijn ervaringen met PaQ's C3-systeem:

- Ruim voldoende demping.
Ik kan volop rammen zonder dat mijn oren er onder gaan lijden. Mijn iPod staat meestal op 50%, als ik op vol vermogen aan het rammen ben dan is 75% volume écht het maximum. Dit is meer uitzondering dan regel.

- Sublieme geluidskwaliteit
Als het aankwam op muziek luisteren dan was ik best tevreden met mijn oude in-ears. Het bassvermogen was wat zwak, maar het geluid was stukken beter dan dat uit de goedkopere in-ears.
Tijdens het spelen ondervond ik echter veel meer hinder van de matige weergave in het lage spectrum.

Het verschil met de C3 was echter een stuk groter dan gedacht. De geluidsweergave is veel natuurlijker. Muziek klinkt echt stukken levendiger. Behalve wanneer ik deelneem aan het verkeer, luister ik m'n muziek alleen nog maar door deze oortjes wanneer de situatie het niet toelaat om normale speakers te gebruiken.

Als je op zoek bent naar de geluidsbeleving van een rammelende subwoofer die de brommende uitlaat van een ''opgeleukte'' Volkswagen Golf overstemt, dan zou ik op zoek gaan naar een goede koptelefoon (en wellicht een Volkswagen Golf).
Wanneer je op zoek bent naar een natuurlijke en passende geluidsbeleving, zowel bij live als bij thuisgebruik dan zit je met de CinepaQ C3 gewoon goed.

Ik had het al eerder over het ''blikkerige/schelle'' omgevingsgeluid bij sommige sleeves van universele systemen. Dit is bij mijn aangemeten oortjes niet het geval. De demping zal niet zo vlak zijn als wanneer je aangemeten oordoppen hebt met speciaal daarvoor ontworpen filters, maar ik ben er tevreden mee. Wanneer ik een voorprogramma speel, doe ik ze lekker in tijdens het luisteren naar de hoofdact. Klinkt stukken beter dan de meeste goedkope universele oordopjes.

- Comfort
Vanaf het moment dat ik de IEM op de juiste manier indeed  :+ zijn ze nog nooit uit zichzelf los gaan zitten of wat dan ook. Het is de eerste paar keren even wennen om ze in (en vooral) uit te doen, maar als je dit eenmaal door hebt, duurt het niet langer meer dan wanneer je universele oortjes in of uit doet.
In het begin voelt het even gek dat je zo'n harde dingen in je oren hebt. Vooral met lachen en eten voelt het in het begin wat onvertrouwd aan, maar ook dit is in een korte tijd veel minder geworden.
Je voelt ze zitten als je je kaken beweegt, maar ik heb er geen last van.

- Prijs
Er heeft een dik jaar gezeten tussen het moment dat ik voor de eerste keer contact opnam met een leverancier van IEM, en het moment dat ik er daadwerkelijk heb laten aanmeten.
De voordelen waren me redelijk snel duidelijk, maar de prijs zat me toch wel dwars.
Logisch: 400+ euro is een hoop geld voor iets wat je niet eerst kunt uitproberen.
Er zijn ook goedkopere (1-weg) opties, maar gezien de relatief kleine meerprijs wilde ik een 2-weg syteem ipv een single driver product.
Ik heb verschillende offertes ontvangen, en CinepaQ was prijstechnisch gezien de overduidelijke winnaar.
Na het lezen van een aantal verhalen van mensen met tinnitus en andere opgelopen gehoorbeschadigingen ging ik me steeds schuldiger voelen wanneer ik met onvoldoende bescherming ging drummen.
Toen ik mijn vakantiegeld ontving en dit niet nodig had om mijn vakantie te spenderen heb ik de knoop doorgehakt.
Voor het bedrag kan je leukere dingen doen/kopen, maar mijn oren zijn me meer waard dan nog meer  snaredrums of wat bekkens.

Tot op de dag van vandaag heb ik er in geen enkel opzicht spijt van, behalve dat banaangeel of gifgroen ook wel gaaf was geweest  *O*


Om terug te komen op de vraag van de TS:

Ik kan je niets uit eigen ervaring vertellen over koptelefoons, aangezien dit voor mij geen optie was. Ik vind zo'n lomp ding op mijn hoofd maar niks, en ondanks dat je het dankzij mijn imposante haarbos niet goed ziet zitten, vind ik het er gewoon niet ''cool'' uitzien.

Het verschil in luistergenot, gehoorbescherming en comfort tussen universele oortjes en aangemeten IEM is fors. Ze zijn niet goedkoop, maar ik vond het mijn geld waard.

Er is ook een tussenoplossing: universele in-ears en een setje aangemeten oordoppen die je gebruikt i.p.v. de bijgeleverde sleeves. Dit kan in kosten schelen. Je doet dan wel concessies in geluidskwaliteit, maar je oren zijn in ieder geval veilig.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Paul


* Lap tekst *

Er is ook een tussenoplossing: universele in-ears en een setje aangemeten oordoppen die je gebruikt i.p.v. de bijgeleverde sleeves. Dit kan in kosten schelen. Je doet dan wel concessies in geluidskwaliteit, maar je oren zijn in ieder geval veilig.

Als ik me niet vergis doet forumlid Niels (Nlz) dit, hij heeft aangemeten doppen van paQ met een Shure IEM.
Ik weet niet of het mogelijk om eventueel later alsnog de IEM van paQ in te laten bouwen. (paQ?)

Dries


Als ik me niet vergis doet forumlid Niels (Nlz) dit, hij heeft aangemeten doppen van paQ met een Shure IEM.
Ik weet niet of het mogelijk om eventueel later alsnog de IEM van paQ in te laten bouwen. (paQ?)


Klopt, Nlz heeft dit.
Volgens mij doet PaQ dit niet meer, hij zal hier zelf wel op reageren.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

paQ

ja hoor
kan best nog. maar loop er niet meer actief mee te koop
het is veel voor weinig zeg maar

Nijlpaard

#9
jan 22, 2012, 18:28 Last Edit: jan 22, 2012, 18:29 by Nijlpaard
Headphones on stage zijn best cool.......








Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Joris

Als je Paul Gilbert wel idd, anders niet.

Nlz


Als ik me niet vergis doet forumlid Niels (Nlz) dit, hij heeft aangemeten doppen van paQ met een Shure IEM.
Ik weet niet of het mogelijk om eventueel later alsnog de IEM van paQ in te laten bouwen. (paQ?)


Bijna goed Paul, er zit een setje Sennheisers in, ipv Shure, maar verder heb je helemaal gelijk! Ik vind het wel prettig, als ik naar een concert ga doe ik de filters er in, en als ik drum gebruik ik ze met de Sennheisers er in. Daar hoor ik mijn spel nog doorheen, al is het wat vervlakt omdat de Sennheisers uiteraard niet lineair dempen.
De mogelijkheid van het afwisselen, icm de goeie prijs was dan ook een reden voor me om voor deze oplossing te kiezen.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Hoefnix


Als je Paul Gilbert wel idd, anders niet.


Paul Gilbert heeft toch Tinnitus (http://en.wikipedia.org/wiki/Tinnitus) waardoor hij geen inears kan verdragen. De druk in de oorbuis neemt dan toe waardoor het oorsuizen pijnlijk hard wordt.

hjw


Bijna goed Paul, er zit een setje Sennheisers in, ipv Shure, maar verder heb je helemaal gelijk! Ik vind het wel prettig, als ik naar een concert ga doe ik de filters er in, en als ik drum gebruik ik ze met de Sennheisers er in. Daar hoor ik mijn spel nog doorheen, al is het wat vervlakt omdat de Sennheisers uiteraard niet lineair dempen.
De mogelijkheid van het afwisselen, icm de goeie prijs was dan ook een reden voor me om voor deze oplossing te kiezen.


Wat betaal je daarvoor dan? Excl. de sennheisers

Nlz

Een kleine 200 piekies zo uit mijn hoofd. Heb ze intussen al ruim een jaar en bevallen nog altijd zeer, zeer goed!
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

paQ

EUR 184 momenteel ;)

hjw

Kleine 200 piekies dus, haha

NathanR

Kan iemand mij wat vertellen over Denon AH-C360 In-Ears?!

Ze zien er goed uit, maar een plaatje zegt niet zoveel. Ze zijn namelijk in de aanbieding bij www.IBOOD.com


Hammar


paQ

#19
apr 02, 2012, 21:23 Last Edit: apr 02, 2012, 21:23 by paQ
logitech heeft UE overgenomen eind 2010 van Jerry Harvey
Jerry Harvey (overigens ooit mede-eigenaar van Westone) is weer alleen verder onder JH Audio

ben ook benieuwd naar wat dat gaat betekenen in 2, 3 jaar.
met name voor de distributeurs

maar goed nieuws voor mij denk ik :P

Hammar

Er is maar 1 leverancier in nederland, staan nergens prijzen......

paQ

Dat is Audique
en die zijn net zo geheimzinnig over prijzen als Westone Variphone.
zegt genoeg toch? ;)

rene p


Paul Gilbert heeft toch Tinnitus (http://en.wikipedia.org/wiki/Tinnitus) waardoor hij geen inears kan verdragen. De druk in de oorbuis neemt dan toe waardoor het oorsuizen pijnlijk hard wordt.


het ligt eraan welke vorm van Tinnitus je hebt. heb het zelf namelijk ook maar kan evengoed gewoon inears dragen en dan heb ik er ook geen last meer van.
zonder inears luisteren naar een snaredrum is voor mij juist erg vervelend het is alsof er latency onstaat in mijn oor.

" Im not nervous im a DRUMMER"

Jenslathouwers

ik ben van plan binnenkort inears van variphone aan te schaffen, heb echter nog altijd geen idee van de prijs... ik schat dat dit rond een 300-350€ zit... (voor op maat gemaakte)

voor de gewone oorstoppen heb ik iig 140€ betaald als mensen dit zich afvroegen ;)

heb nog ff een vraagje over de manier waarop je de inears kan gebruiken, kan je als drummer gewoon een mengtafeltje naast je kit zetten en van daar het signaal in je inears zelf regelen ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ


ik ben van plan binnenkort inears van variphone aan te schaffen, heb echter nog altijd geen idee van de prijs... ik schat dat dit rond een 300-350€ zit... (voor op maat gemaakte)




:D

Omhoog