Ontluchtingsgaatje

Gestart door marc keijsers, aug 25, 2018, 12:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

marc keijsers

Wat zou er met de toon gebeuren als een snare of tom geen ontluchtingsgaatje zou hebben. Wat is de functie ervan ?

Marc

Jazz

Kun je dat niet zelf uitproberen ?
There is no music without jazz

Technobeat

Wat zou er gebeuren als een snare of tom geen ontluchtingsgaatje zou hebben. Wat is de functie ervan ?
De naam zegt het al , ontluchten ......

Als je op het vel slaat met de drumstok bouwt er zich in de ketel een toongolf op die er weer uit moet en DAARVOOR hebben de geleerde het ontluchtingsgat ontworpen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

marc keijsers

Technobeat,

Dat begrijp ik. Echter, zou een tom of snare niet veel gevoeliger in attack worden als hij geen ontluchtingsgaatje had ? Of zou hij dan te lang doorzingen ?

Marc

Nijlpaard

Juist niet. Als je op je vel slaat druk je de lucht samen. Als die lucht nergens naar toe kan is er geen ruimte voor je ketel en vel om te resoneren en wordt het geluid dus afgeknepen.

Je airhole is dus datgene dat ruimte geeft om te resoneren
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

marc keijsers

Ik dacht als het een gesloten geheel is, brengt het het resovel veel eerder in trilling ?

Nijlpaard

Hoe dan?

Geluid is het resoneren van je vel en ketel door het verplaatsen van lucht. Dat doe je door op je vel te slaan. Als deze lucht nergens naar toe kan kan je het ook niet verplaatsen. Geen verplaatsing, geen resonantie
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Oetgrunn

Hoe dan?

Geluid is het resoneren van je vel en ketel door het verplaatsen van lucht. Dat doe je door op je vel te slaan. Als deze lucht nergens naar toe kan kan je het ook niet verplaatsen. Geen verplaatsing, geen resonantie
daar ben ik het niet helemaal mee eens, zonder gaatje kan de lucht zich nog steeds verplaatsen, oftewel de drukgolf die het slaan op het bovenvel veroorzaakt doorgeven aan het resovel. The Drum Handbook zegt dat het de toon verhoogt en enigzins comprimeerd. Ook dat bv. Gretsch drums heeft gemaakt zonder gaatje, jaren 50.

Zelfde stuk zegt trouwens ook dat met de hardhitters van "tegenwoordig" een luchtgat eigenlijk wel noodzakelijk is.



marc keijsers

Ik begreep de reactie ook niet. Met een ontluchtingsgaatje ontsnapt energie van de drukgolf en maakt de resonantie van het resovel minder.

Omhoog