Bassdrum dempen

Gestart door MatiZ, feb 19, 2018, 16:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

MatiZ

Beste mededrummers,
Jullie hebben er ongetwijfeld ervaring mee, de bassdrum dempen.

Ik heb het volgende punt... ik speel in een bandje op mijn super klinkende Gretsch Renown Maple maar
de bandleden vinden de bassdrum teveel resoneren en zouden hem graag wat gedempter zien zodat die
hoge tonen er uit zijn... Dus een korte droge dreun...

(even een kort voorbeeld, de gitarist zet een matras voor mijn resonans vel 'zo moet ie ongeveer klinken'

Ik in de steigers, ik ga natuurlijk niet mijn peperdure bas zomaar als een kartonnen doos laten klinken...

Ik heb er nu een PS3 op zitten met een Evans dempkussentje en vind het wel best...

Nu is mijn vraag, wat is jullie visie op het dempen van de bass en wat hebben jullie hier voor oplossing gebruikt?
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

stefan

Handdoekje doet wonderen... 1 van de redenen waarom ik altijd een gat in m'n voorvel wil hebben... 
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Harre

Een drum moet klinken in mijn beleving en wat je andere bandleden daar van vinden is in principe gewoon jammer. Het is immers jouw kit en jouw sound en daarnaast is de geluidsman uiteindelijk degene die het geluid bepaald en dat is toch altijd anders dan hoe dat een kit klinkt als je er een meter vanaf staat.

Maar goed, on topic: ik heb ook een Renown Maple (24x16) en heb daar twee oude t-shirts in liggen die ik elk net tegen een vel aan leg. Ik vind het lekker klinken en zowel bandleden als geluidsmensen heb ik nog nooit horen klagen. Die laatste hebben alleen soms moeite met de ongedempte 16x16 floor met daarop een Remo clear Emperor. Ik geef ook wel toe dat er een behoorlijke toon in zit, maar ga alleen een beetje dempen als er echt niet mee te werken valt en tot nu toe lost die instelling het probleem eigenlijk altijd wel op en hoef ik er uiteindelijk toch niks aan te doen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Paul

De bass klinkt natuurlijk altijd anders aan de andere kant. Voor de gitarist klinkt het anders dan voor jou op je kruk. Wellicht zit er een vervelende boventoon in die hem/haar stoort?
Een matras er tegenaan zodat het als een natte krant klinkt is inderdaad niet de oplossing  8)7 (en laat me raden, zijn gitaar gaat met zoveel distortion en bas dat hij het frequentiebereik van de bassist opslokt? :X )

Met een PS3 aan de slagzijde en dat Evans kussen heb je al best wat demping. Hoe ligt dat kussentje? Kan je die aan beide kanten tegen het vel leggen? Anders eventueel een opgerold handdoekje tegen het resovel.


Dreamdrummer

Ik had voorheen de bodem bedekt met 1 laag noppenschuim, wat ik toevallig had liggen
(ongeveer van poot tot poot)



Tegenwoordig de Sonitus Kicker. 8)
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Walter RS

#5
feb 20, 2018, 13:58 Last Edit: feb 20, 2018, 15:49 by Walter RS
Een drum moet klinken in mijn beleving en wat je andere bandleden daar van vinden is in principe gewoon jammer.
Is het niet een logischere benadering dat het geheel goed moet klinken om het beste uit de muziek te halen dan alleen je eigen mening?


Ik heb een vrij los gespannen Evans Emad2 slagvel en een bassport in het (ook vrij los gespannen) resonantievel. Dat in combinatie met een handdoek in de kick geeft een mooie vette strakke dreun.

kaboemba

Ik gebruik een aquarius bas vel, daar zit een soort vilten ring in, werkt perfect.
Heerlijk diepe droge bas, hoef daar niets meer aan bij te dempen.

En natuurlijk mag een ander er best iets van zeggen, nogal vreemd om te zeggen dat jij bepaald hoe jouw geluid moet zijn, het om de totaal sound gaat, dan gaat het toch juist om andere meningen.
Bovendien, leuk geluidsman bepaald geluid, moet je wel altijd optredens hebben waarbij je een geluidsmand/installatie gebruikt.

Hammar

Ja, waarom zijn die bassdrums toch zo groot?? Dan passen er veel dekens en schuim in 8)7

Harre

Is het niet een logischere benadering dat het geheel goed moet klinken om het beste uit de muziek te halen dan alleen je eigen mening?
Dat hangt er in mijn beleving maar vanaf wat de onderbouwing van de mening van een ander is. Een gitarist die alleen roept dat het kut is en er een matras voor zet lijkt me nou niet de beste reden om als drummer hier direct maar mee akkoord te gaan, tenzij diezelfde gitarist een volledige handdoek tussen de hals en snaren van z'n gitaar vouwt. Het gaat om communicatie, uitleggen wat er in de ogen (of misschien beter: oren) van een ander mis is en daar kun je dan wellicht wat aan doen, of juist niet als je als drummer uit kunt leggen waaróm het juist op de manier moet zoals je het doet. We zijn allemaal muzikant, maar begrijpen elkaar soms niet omdat het om totaal andere dicipline's gaat en zolang je maar blijft babbelen kom je daar echt altijd wel op een normale manier uit en dát komt dan de totale sound van de band ten goede.

Buiten dat moet je voor jezelf het gevoel hebben dat je lekker kunt spelen. Als ik m'n complete set vol met handdoeken moet gaan stoppen omdat één of meerdere bandleden de sound van 'plok plok' beter vinden klinken dan iets met toon, sustain en dus waar zo'n kit voor is gebouwd trek ik voor mezelf de conclusie dat ik niet in de goede band zit, laat iedereen in zijn cq haar waarde en ga op zoek naar iets anders. Het is een hobby die in eerste instantie voor mezelf leuk moet zijn en niet in eerste instantie voor een ander en dat ik zelf elke repetitie zit te balen, om het maar even heel zwart/wit te stellen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

drfill

ik ben het met iedereen eens..  maar heb je al die gitarist eens laten kicken terwijl je zelf op de plek
van de gitarist staat..  misschien klinkt die bass wel heel anders als je denkt (vanachter het drumstel)
..gewoon een idee..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

MatiZ

Buiten dat moet je voor jezelf het gevoel hebben dat je lekker kunt spelen. Als ik m'n complete set vol met handdoeken moet gaan stoppen omdat één of meerdere bandleden de sound van 'plok plok' beter vinden klinken dan iets met toon, sustain en dus waar zo'n kit voor is gebouwd trek ik voor mezelf de conclusie dat ik niet in de goede band zit, laat iedereen in zijn cq haar waarde en ga op zoek naar iets anders. Het is een hobby die in eerste instantie voor mezelf leuk moet zijn en niet in eerste instantie voor een ander en dat ik zelf elke repetitie zit te balen, om het maar even heel zwart/wit te stellen.
Dat is nou precies wat ik ook denk.. ik heb mijn kit met zorg uitgezocht en heb een bepaalde klank en toon in mijn hoofd hoe hij zou moeten klinken.. en dus niet als een kartonnen doos. Dan had ik wel een goedkope 3de hands gekocht...

ik ben het met iedereen eens..  maar heb je al die gitarist eens laten kicken terwijl je zelf op de plek
van de gitarist staat..  misschien klinkt die bass wel heel anders als je denkt (vanachter het drumstel)
..gewoon een idee..

Ja dat hebben we zeker wel gedaan, ik vind het gewoon goed klinken. Ja je hoort iets resonantie maar is dat nou niet de essentie van een trommel? en de tom en floor + snare hebben ook hun aandeel in de resonantie...

Maar ik ga het wel even proberen met een EMAD, hopelijk lost dat iets op...

O ja, iedereen speelt met in-ear dus mijn set is wel met twee microfoons uitversterkt. Dan is het natuurlijk ook zaak dat de apparatuur goed is ingesteld (wat compressie, gating)....
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Omhoog