Drumpodium

Gestart door dunDaan, sep 03, 2012, 21:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

dunDaan

Vanwege verschillende redenen zit ik er aan te denken om een drum podium te maken.
Een vriend van me werk bij een metaalbewerkingsbedrijf en kan ongeveer alles lassen wat met metaal te maken heeft. Daarnaast zijn de standaard podiumdelen te groot (1x2m, dat krijg ik niet in de auto) en redelijk prijzig.

Het podium wat ik gedachte heb zal waarschijnlijk 1.80 x 1.80 worden, opgebouwd uit 2 stukken van 0.90 x 1.80, die ik middels 2 vlindersloten aan elkaar vast kan maken.

Het grootste gedeelte heb ik wel al uitgedokterd, het enige waar ik nog tegen aan loop is de bevestiging van de poten. Daar is een hele mooie oplossing voor:



Heeft iemand een idee waar ik zoiets zou kunnen vinden / bestellen. Enig google-werk levert me tot dusver geen resultaat.

Tips en tricks zijn ook altijd welkom  8)
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Harre

Waar heb je die afbeelding vandaan? Misschien dat ze je op die site verder kunnen helpen?

Misschien een optie om eens contact op te nemen met een bedrijf wat aan podium verhuur doet? Die zullen ook wel eens wat te repareren hebben en dus ook aan losse onderdelen kunnen komen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

stick tight

Ik zou eens contact opnemen met een PA/podium verhuurbedrijf. Wellicht hebben die oude podiumdelen die je op kan kopen en daar de hoeken vanaf kan slopen. Zal wel een pittige klus worden aangezien alles aan elkaar gepopt/gelast/etc is.

Dribbel

Lijkt me ook niet moeilijk na te maken als dat van kokers en plaat gelast word.
Yamaha recording & sabian

dunDaan

@Harre: dat plaatje heb ik van deze site. Daar verkopen ze podiumdelen, dus ik denk niet dat zij er happig op zijn om te vertellen waar zij hun onderdelen van aan halen.

@ Sticktight: dat kan ik wel eens doen. Wellicht levert het wat op. Met een zaag / slijptol / boor moet je een heel eind kunnen komen :)

@Dribbel: het lastige is dat je een constructie wilt hebben waarbij je de poot op een hoek vastdruk, niet in het midden. Dus moet je een moer oid op de hoek van een profiel gaan bevestigen, onder 45 graden. Makkelijker gezegd dan gedaan lijkt me.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Jenslathouwers

Dit lijkt mij ook een mogelijkheid:
(ik heb er ff een tekeningetje bij gemaakt)  :F



1. bevestiging
2. eventuele extra bevestiging (indien je zeker wil zijn dat je poten eronder blijven staan   :+ )
3. moer om de poot op een hoek vast te drukken ;) (door het plaatje dat onder 45° wordt gelast kan je      daar draad in tappen voor je vleugelmoer).
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

dunDaan

Da's wellicht ook een oplossing. Dank je !!
Ik zal ook eens met die vriend van me in conclaaf gaan, kijken welke ideeën hij heeft. Maar zeer bedankt voor de tip.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Dribbel

En als je de koker hoger maakt heeft de koker die je erin zet ook nog een beetje stevigheid daarin.
Die zou dus het best ook gewoon lekker strak erin moeten kunnen gaan
Het is dan ook denk ik niet de bedoeling dat de vleugelmoer de constructie moet dragen. Het is alleen makkelijk om het podium op te moeten bouwen dat de poten er niet gelijk weer uit donderen....
Yamaha recording & sabian

dunDaan

Precies. De vleugelmoer moet ervoor zorgen dat het ding niet omvalt, niet de massa van het podium dragen.
Desalniettemin moeten de poten dus toch wel redelijk stevig aangedraaid kunnen worden, want ik kom met regelmaat te spelen op wiebelende podia (vrachtwagenoplegger bv.) dus dan is de kans op omflikkeren een stuk groter. De oplossing van Jens is dan helemaal niet verkeerd zolang je de koker hoog genoeg maakt.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Jenslathouwers

jepz dieper gaat altijd steviger zijn (of toch zeker stabieler)

je kan de poten er ook aan lassen voor veel stabiliteit maar dan gaat het vervoer weer terug een probleem zijn  8)7 :+
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Harre


De vleugelmoer moet ervoor zorgen dat het ding niet omvalt, niet de massa van het podium dragen.

Nee, de vleugelmoer moet er juist NIET voor zorgen dat de constructie niet omvalt. Zoals Dribbel al aangeeft is zo'n vleugelmoer alleen maar handig als bevestiging dat de poot er niet zomaar uitvalt tijdens het opbouwen als je het podium toevallig een stukje moet verzetten. De stevigheid van de constructie moet je uit de passing van de poten halen. Anders zou het er op neerkomen dat een paar vleugelmoeren de stevigheid van (1) het podium en zijn eigen gewicht (2) je complete drumkit en (3) jezelf moeten dragen en dat gaat echt niet lang goed, zeker niet omdat het toch allemaal (minimaal) beweegt.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Paul

Het profiel dat Jens schets maken uit een koker van een enkele centimeters hoogte, zoals in het eerste gelinkte hoekprofiel. Daar de poot inschuiven met een niet te ruime passing en zorgen dat de poot bovenaan tegen het podium aankomt.
De poot draagt dan het gewicht in verticale richting, door de passing niet te ruim te maken zorgen de wanden van de koker voor zijwaartse stabiliteit. De vleugelmoer doet dan wat Hammar al zegt, alleen zorgen dat de poot niet eruit valt tijdens het opbouwen/schuiven.

harmen 18

Ronde alluminium buizen worden over het algemeen wat meer gebruikt dan vierkante kokers.

Deze zijn onder normale (gekochte) podia beter vast te draaien of klikken. En wellicht ook nog wel iets mooier.

Zorg iig dat het geheel niet te zwaar word.

dunDaan

#13
sep 05, 2012, 11:46 Last Edit: sep 05, 2012, 13:34 by dunDaan

Nee, de vleugelmoer moet er juist NIET voor zorgen dat de constructie niet omvalt. Zoals Dribbel al aangeeft is zo'n vleugelmoer alleen maar handig als bevestiging dat de poot er niet zomaar uitvalt tijdens het opbouwen als je het podium toevallig een stukje moet verzetten. De stevigheid van de constructie moet je uit de passing van de poten halen. Anders zou het er op neerkomen dat een paar vleugelmoeren de stevigheid van (1) het podium en zijn eigen gewicht (2) je complete drumkit en (3) jezelf moeten dragen en dat gaat echt niet lang goed, zeker niet omdat het toch allemaal (minimaal) beweegt.

Nee, da's niet waar. Het gewicht wordt gedragen door bovenkant van de poten tegen het podium aan te laten sluiten, zoals Paul ook aangeeft.

Het gaat om de zijwaartse stabiliteit. Er zal altijd wat speling zijn tussen de poten en de koker waarin de poten worden vastgemaakt en dus zal de vleugelmoer er voor moeten zorgen dat de poot niet in die speling op en neer gaat staan klapperen wanneer het podium beweegt.

Dat is ook het mooie aan de oplossing die in het plaatje van de 1e post staat: daar is het niet de vleugelmoer die tegen de poot drukt, maar een groter stukje "profiel". Daardoor kun je de poot goed vastdraaien en ervoor zorgen de poot wél wat kracht kan opvangen (want in de praktijk lukt het je niet anders) om de zijwaartse stabiliteit te waarborgen.

Ergo conclusio: het is belangrijk een passing te vinden die zo dicht mogelijk bij het ideale komt (0,0 mm speling in de passing).
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Harre

Ah, duidelijk. Ik dacht dat je gewoon een moertje tegen de poot wilde draaien en dat gaat naar mijn idee niet werken. Op de manier zoals je het omschrijft kun je nog een behoorlijke kracht opvangen en daardoor stabiliteit creëren :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Omhoog