weersinvloeden en je drumstel

Gestart door patrick76, jun 17, 2012, 11:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

patrick76

Wat voor gevolgen hebben water, zon, vocht, enz..... op je drumstel.

Zelf heb ik geen schade door weersinvloeden, maar voorkomen is altijd nog beter dan genezen.
Dus wat kun je doen om schade te voorkomen???

Voorbeeld: Gisteren zou op Zwartemeer een groep drummers een concert geven.
Alles stond klaar, de hele dag was het droog, tot 2 uur voor aanvang. Een dikke plens bui. Gevolg: Alles nat. Concert afgelast. :'( :'(
1 ding hadden ze sowieso niet goed voor elkaar. Ze hadden geen overdekt podium.
Wat kunnen de gevolgen op korte en lange termijn zijn voor al die drumstellen??

Iemand anders ook ervaring hiermee, laat het weten.  8)

Ps: staat dit topic niet op de juiste plek, dan mag hij verplaatst worden.  *D
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

harmen 18

Als er iets nat word direct na de tijd (s'nachts, of de ochtend erna) alles droog maken. Vellen er ook af om de spanranden helemaal droog te krijgen. Anders zou er op lange termijn roestvorming kunnen ontstaan. De gelakte of gewrapte ketels zelf kunnen wel wat hebben. Met geöliede moet je meer oppassen.

stick tight

Vochtige ruimtes en drums gaan echt niet samen.
Mijn eerste kit en hardware zijn helemaal verpest door de kelder van mijn ouders.

Alles wat ik nu aan gear heb staat keurig opgeslagen in een droge ruimte en verpakt in cases.

Harre

Als de set echt extreem nat is geweest zou ik ook alle vellen eraf halen en de boel gewoon een tijd in een kamer laten staan, om er op die manier zeker van te zijn dat alles ook echt droog is. Aan de andere kant kan dit ook een les voor je zijn, want een set wordt er uiteraard niet beter van als hij nat is geweest. Persoonlijk bouw ik m'n set gewoon niet op als er geen overkapping is en er de mogelijkheid is dat het gaat regenen. Kortom: die staat maar zelden niet onder een overkapping  8)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

patrick76

Heeft de zon ook nog enig invloed op het drumstel?
De mijne staat op zolder met een dakraam. Zoals vandaag bakt de zon er dus lekker op.
Tussen 3 en 6 uur schijnt de zon door het raam op het drumstel.
Moet ik daardoor vaker mijn toms opnieuw instellen of maakt dit niks uit???
Of is het mischien toch verstandig om een gordijn voor het raam te hangen om de zon te weren??
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

FoREVer


Heeft de zon ook nog enig invloed op het drumstel?
De mijne staat op zolder met een dakraam. Zoals vandaag bakt de zon er dus lekker op.
Tussen 3 en 6 uur schijnt de zon door het raam op het drumstel.
Moet ik daardoor vaker mijn toms opnieuw instellen of maakt dit niks uit???
Of is het mischien toch verstandig om een gordijn voor het raam te hangen om de zon te weren??


niet zozeer voor de ketels meer voor de finish, deze kan verkleuren
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Stokmans


niet zozeer voor de ketels meer voor de finish, deze kan verkleuren

Alles verkleurt in de zon, en als dat nou het ergste was... Gaat alleen iets sneller in direct zonlicht.

Ja, maar het hangt af van je set. Heb je een kit met een wrap, dan heb je kans dat deze loslaat door de warmte. Krijg je mooie bobbels op je ketels. Zonde. Een gelakte/geoliede kit heeft daar minder last van. Olie heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar mijn oude trouwe gelakte Sonor heeft al wat uurtjes in de zon gestaan, niks aan de hand.

Hout 'werkt'. Een tijdje in de zon en je ketels rekken wat op, vellen worden warm en willen krimpen, kortom de spanningen in ketel en vel veranderen en daarmee je stemming. Mooi voorbeeld is een snare die een weekje in een hele warme kelder gelegen had, enorm omhoog gegaan in 'toon', na een tijdje afkoelen ging hij steeds verder omlaag. Een stalen snare heeft hier veel minder last van (yep, proefondervindelijk inmiddels ;) ).

Gooi een laken over je kit, en klaar!

harmen 18

Of maak een mooi gordijntje voor het raam. Het zou zonde zijn als er iets met je set gebeurt.

Dribbel



1 ding hadden ze sowieso niet goed voor elkaar. Ze hadden geen overdekt podium.



In het verleden zijn we best wel een benaderd om in de buitenlucht te spelen.
En dan moet er van ons altijd 2 tenten geplaatst worden. 1 Waar de band en PA ruim onder kunnen (podium) en 1 waar de FOH ruim onder kan.
En er zijn dan zelfs nog mensen die zeggen dat het niet regent.....
We spelen gewoon niet als we niet ruim overdekt kunnen.

Yamaha recording & sabian

Harre


In het verleden zijn we best wel een benaderd om in de buitenlucht te spelen.
En dan moet er van ons altijd 2 tenten geplaatst worden. 1 Waar de band en PA ruim onder kunnen (podium) en 1 waar de FOH ruim onder kan.
En er zijn dan zelfs nog mensen die zeggen dat het niet regent.....
We spelen gewoon niet als we niet ruim overdekt kunnen.

Same here... Ooit de vraag gehad of we op een paasmarkt wilde spelen waar we 's morgens om een uur of acht al moesten zijn omdat de binnenstad afgesloten zou worden, alles geregeld maar bij aankomst stond er nog geen overkapping. Die waren ze met een paar man nog halen en wij konden wel vast beginnen met opbouwen. Nou, echt niet... Achteraf maar gelukkig ook, want een half uurtje later kwam de regen met bakken uit de lucht en toen het een uurtje of twee regende snapte de organisatie nog steeds niet waar de mensen met die tent bleven en ze konden naar eigen zeggen ook niemand te pakken krijgen. Wij zijn toen vertrokken, zaten rond elf uur aan een bakkie met een taartje ter gelegenheid van de verjaardag van één van de zangeressen en qua weer laat het zich raden: het heeft echt de hele dag nog geregend. Nooit zonder overkapping...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Omhoog