Roland SPD-SX

Gestart door Robert-Jan, sep 15, 2011, 20:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Basernst

Hallo
Heb sinds een paar dagen de spd-sx als vervanger voor de spds. Bevalt goed. Er is echter 1 ding wat ik nog niet voor elkaar krijg.
Ik wil graag een pad instellen dat alle geluiden tegelijk uit gaan. In de oude kon je als wave invoeren sound off maar in de spdsx heb ik dat nog niet kunnen vinden.

Weet iemand hoe dat in te stellen?

Bedankt.

Groet bas

Jochem

Staat hij niet tussen de waves? Dan is de enige manier de 'All Sounds Off' knop.

Robert-Jan

#27
jan 02, 2012, 12:02 Last Edit: jan 02, 2012, 12:04 by Robert-Jan
Handleidingen zijn cool :)

http://media.rolandus.com/manuals/SPD-SX_OM.pdf

Pagina 57

*O*
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Ik hoop binnenkort mijn exemplaar ook in ontvangst te kunnen nemen  *O*

SanderIAL

Ik wil met mijn band live samples laten afspelen, ook wil ik een click track (misschien als aparte sample) erop hebben.
Kan dat hiermee? Dat je dan zeg maar alleen de click track en de sample door je koptelefoon hoort en alleen de samples door de PA laten gaan?

Robert-Jan

Ja dat kan..zie 1:40

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stella

Om dit topic nieuw leven in te blazen: wie gebruikt dit ding allemaal in zijn set up?
Ik heb hem nu sinds een paar maanden en ben er zeer blij mee, voornamelijk binnen de context van mijn band. Het maakt van de drummer eindelijk / nóg meer een muzikant :) Er is zoveel meer met dit ding te doen dan drummen. Ik kan nu dagen op mijn computer geluiden zitten maken, zo leuk. Je kunt met dit ding letterlijk elk geluid dat op de wereld te verzinnen is aan je drummen toevoegen. Ben er erg blij mee.

Oh en zijn er mensen die de Yamaha concurrent hebben en denken dat ze beter af zijn?

musiqman

Qua formaat spds-sx

Qua interne sounds, speelgevoel en aansluitmogelijkheden de dtxm12

Ik wacht wel op een update van de laatste. Zeker de editor van de spd sx is een grote plus (niet meer dat gehannes met flashcards)


Stella

Zou je één van de twee überhaupt kopen voor de interne sounds dan? Het ligt er misschien aan waar je hem voor gebruikt, maar ik doe dat expres niet. Met name in bandsetting vind ik het een deugd om je eigen geluid te creeëren, net zoals je dat band breed doet. Nogmaals, kan liggen aan wat je ermee doet, I guess. Wat denk jij hiervan?

De editor op de SPD SX is inderdaad heerlijk. Kan stante pede een wave aanpassen naar wens, heel handig tijdens het schrijven.

musiqman

Door de uitgebreide fijne nterne sounds hoef ik niet urenlang te tweaken. En als dat moet gebeuren kan ik dat in het apparaat prima zelf.

Ik gebruik hem wel meer bij de  percussie rig dan mn drumrig maar dat komt ook wel door het formaat.

Meestal loopt er ook een complete bakingtrack mee waardoor ik zelf alleen maar aanvullende fx hoef af te slaan.

Robert-Jan

Het is op zich ook logischer dat is zoals het is.
De spd x is met name gericht op samples en loops met wat interne sounds terwijl de yamaha gericht is op de interne sounds met wat mogelijkheden tot samples en loops.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

#36
aug 08, 2013, 20:19 Last Edit: aug 08, 2013, 20:22 by musiqman
Dat dacht ik ook, maar met een goede midi kennis (die ik nog steeds aan het updaten ben haha) is het ding juist sterk te gek met samples en mischien wel sterker dan de spds. Maar als je die kennis niet hebt is het idd handiger de interne sounds te gebruiken en tweaken. Maar ik heb een keer door Dtx zelf laten instellen nav een show in duitsland en dat ws toch wel errug vet.

Zal de handleiding en bijbehorende sounds van de show die ik toen van ze terug kreeg een keer online posten.

En ookal zal de dtx serie midi gebaseert blijven, ik hoop werkelijk op zaken als een kleiner formaat, soft editor (die er nu wel is voor de dtx kit modules) en toegankelijkere opties zodat je zonder de hele midikennis de volledige power van het apparaat kan benutten.

Robert-Jan


Dat dacht ik ook, maar met een goede midi kennis (die ik nog steeds aan het updaten ben haha) is het ding juist sterk te gek met samples en mischien wel sterker dan de spds.


Hoe dan? Midi is namelijk midi..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

Zoals ik al zei. Door de instellingen toegankelijker te maken zo dat je niet  met allemaal midi nootwaardes te moeten werken.  Dat hebben ze al gedaan maar kan nog veel beter.

Robert-Jan

Ik begrijp het niet..
Je zegt eerst dat je wel wat midi kennis nodig hebt, maar nu zeg je dat het juist toegangkelijker is omdat je niet met midi nootwaardes hoeft te werken...?
En wat bedoel je nu..de interne sequencer of extern iets aansturen met midi?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard

Zelf heb ik de SPD-SX. Over het algemeen gebruik ik nu de interne percussie geluiden zoals de chimes, conga's bongo's etc.
Pasgeleden heb ik geprobeerd om zelf een congaritme op te nemen wat ik als sample met een nummer mee wou laten lopen.

Het is niet gelukt en ik vond het allemaal erg omslachtig, maar mogelijk dat ik wat verkeerd deed.
Je moet het inspelen en dan moet je precies op het goede moment stoppen, of via de pad knippen en plakken, of de mp3 van de spd halen dan laden in audacity oid en daar de sample bewerken.

Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat of het tempo niet klopte op de een of andere manier.
En op het laatst dacht ik dat het voor elkaar te hebben maar na 4 maten zat er ineens een sprong in waarbij de eerste conga slag ineens 2 keer achter elkaar te horen was.

Daarnaast heb ik nu het probleem dat ik op het podium niet genoeg geluid uit de spd lijkt te krijgen. Ik heb hem mono via een di aangesloten op de PA maar ik hoor hem amper. Thuis heb ik hem ook al eens zo aangesloten en alleen als ik de gain volledig openzet krijg ik er fatsoenlijk volume uit. Meer mensen met deze ervaring wanneer je de spd mono aansluit ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

Ik heb verder nooit met de spd sx of dtx12 gewerktlaat dat duidelijk zijn..
Maar ik heb een beetje het idee Nijlpaard, dat hetgene wat jij wil juist weer het veld is van de spd-30.
Wat ik een beetje proef is dat in essentie nu het verschil tussen werken met een sampler en en sequencer naar boven komt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

#42
aug 09, 2013, 12:49 Last Edit: aug 09, 2013, 12:50 by musiqman

Ik begrijp het niet..
Je zegt eerst dat je wel wat midi kennis nodig hebt, maar nu zeg je dat het juist toegangkelijker is omdat je niet met midi nootwaardes hoeft te werken...?
En wat bedoel je nu..de interne sequencer of extern iets aansturen met midi?


Je hebt midi kennis nodig wil je de  volledige kracht van de dtx benutten ik vind dat een gemiste kans.

Daarom zeg ik ook dat het een stuk toegankelijker kan, zodat iedereen (ook zonder de benodigde midi kennis) het apparaat ten volste te benutten.

Ik heb het over de interne sequencer.

Ik zou wel eens een uitgebreide test van beide willen zien op het gebied van bediening, gebruikersgemak/ongemak, aansluitmogelijkheden, interne sounds, de sequencer en de sampler functie.

Robert-Jan


Je hebt midi kennis nodig wil je de  volledige kracht van de dtx benutten ik vind dat een gemiste kans.



Sja zo gaat dat al sinds het onstaan van apparaten waar midi gebruikt wordt..niet meer dan logisch.
Je kan er veel mee, dus je kan het ook niet zomaar versimpelen naar een midi for dummies apparaat..
Ik heb de handleiding eens vluchtig doorgelezen qua midi en dat is gewoon niet anders dan bij een synth of welk apperaat dan ook waar via midi een en ander aanstuurt..de handleiding is uitgebreid en daar zou je een eind mee moeten kunnen komen..maar je moet er wel even voor gaan zitten.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Meatball

Ik heb op het moment een SDP-S en een SPD-SX. Ik ben begonnen met de SDP-S en heb sinds 2 maanden de SDP-SX.
Ik heb de SPD-S nog niet weggedaan omdat er toch een paar dingen aan de SPD-SX niet zo bevallen.
Zoals Nijlpaard al aangaf is de functie " phrase maker", dit is het opnemen van je eigen on the fly ingespeelde ritme in SX omslachtig en onhandig geworden. Dit was een hele handige funtie in de S waarbij ook het einde ge-quantized was. Hierdoor was je loop altijd goed. Roland probeert deze functie duidelijk naar de SPD-30 te verschuiven, erg jammer.

Het meest jammer vind ik dat de click in de SX niet aan de sample zelf te koppelen is. De click loopt in principe altijd en je moet zelf op precies het juiste moment de loop starten, anders is de click altijd net te vroef of te laat. Eigenlijk is de click op deze manier alleen een soort losse metronoom.
De quantize functie zie ook niet mer op de SX zodat het heel lastig wordt om zelf gemaakte loops precies op het juiste tempo te laten lopen " in sync" met de click. Zelfs de voorgeprogrammeerde samples in de SX lopen op den duur niet meer gelijk met de click....
De click zit weer wel gekoppeld aan de effecten die je aan een loop kan meegeven. De delay is bijvoorbeeld gekoppeld aan het ingestelde tempo (=click). Hopen op een update dan maar...


Voor de rest is het wel een erg prettig apparaat en is het makkelijk dat je de samples met de computer op de juiste pad kan aanwijzen. Dit is dan ook wel enige wat je met de computer kan doen. Alle instellingen (zoals velocity, loop on/off, shot/alt e.d.) moet je nog steeds op de SX doen. Zou mooi zijn als je gewoon alle instellingen die je op de SX zelf kan doen ook op de computer zou kunnen doen.

Je eigen setlist maken (scrollen van kit 1 naar kit 23 naar kit 12 naar kit 45) is ook erg handig.

@ Nijlpaard: wat jouw volumeprobleem betreft: Je kan in het menu onder System (dacht ik) de Gain van de SPD-SX op 0, 6 of 12 dB zetten. Probeer deze instelling eens aan te passen, dan moet het toch uit de PA knallen.

animal

@Nijlpaard

Ik gebruik de SPD-SX alléén met in Audicity zelfgemaakte loops/samples. Er voor zorgen dat verschillende loops met elkaar in sync laten (blijven) lopen is inderdaad een nauwkeurig werkje. Ik zet daarvoor alle loops onder elkaar in Audicity en genereer een extra click-track-spoor om de loops op het juiste moment 'af te snijden' of, indien nodig, met 'stilte' aan te vullen, een tijdrovend werkje inderdaad.
De loops kunnen wel versneld en vertraagd worden door ze te koppelen aan de metronoom (in één van de menu's aan te geven), maar echte sync-functie heb ik nog niet gevonden.

Het probleem met een te laag uitgangsniveau herken ik helemaal niet, in tegendeel, ik moet eerder oppassen speakers niet 'op te blazen'.


musiqman


..maar je moet er wel even voor gaan zitten.


Maar dat is ook met alles zo.

Mischien denk ik te moeilijk haha. Ik was iig blij met de extra specifieke manual mbt sampling en hoop dat dat makkelijker gemaakt word los van de basics.

Het is wachten op de update 

Stella


Het is niet gelukt en ik vond het allemaal erg omslachtig, maar mogelijk dat ik wat verkeerd deed.
Je moet het inspelen en dan moet je precies op het goede moment stoppen, of via de pad knippen en plakken, of de mp3 van de spd halen dan laden in audacity oid en daar de sample bewerken.

Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat of het tempo niet klopte op de een of andere manier.
En op het laatst dacht ik dat het voor elkaar te hebben maar na 4 maten zat er ineens een sprong in waarbij de eerste conga slag ineens 2 keer achter elkaar te horen was.

Daarnaast heb ik nu het probleem dat ik op het podium niet genoeg geluid uit de spd lijkt te krijgen. Ik heb hem mono via een di aangesloten op de PA maar ik hoor hem amper. Thuis heb ik hem ook al eens zo aangesloten en alleen als ik de gain volledig openzet krijg ik er fatsoenlijk volume uit. Meer mensen met deze ervaring wanneer je de spd mono aansluit ?


De play & record functie werkt op zich ok, maar je moet inderdaad nauwkeurig de cut points instellen. Als je hem zelf niet geschikt voor een loop inspeelt dan moet je het inderdaad met wave cut op de pad zelf doen. Maar, het mooie vind ik juist dat je op de computer je geluiden kunt maken en dan op je pad kan gooien. Dan weet je sowieso dat het klopt. Dat doe ik tenminste wel met samples die ik live aanstuur. Dan wil je gewoon zeker zijn dat alles klopt. Een sample snel maken met play & record doe ik eigenlijk alleen als ik even snel iets wil opnemen om niet te vergeten, bijvoorbeeld als je er later verder aan wil werken.

Over het volume, ik speel ook L/Mono. Volume hangt vanzelfsprekend af van de PA waar ik op speel, maar normaliter is er geen probleem mee. Een keer heb ik gehad dat ik inderdaad gain moest pompen, maar verder niet.

Meatball

Weer wat weekjes verder met de SPD-SX, maar nu heb ik toch wel een vrij basale vraag waar ik niet uit kom.
Je kan vrij handig met de computer de samples die op de computer staan op de SPD-SX zetten, maar weet iemand hoe je de samples die op de SPD-SX staan (die je bijvoorbeeld zelf opgenomen hebt) op de computer krijgt?
Het klinkt te simpel om niet te kunnen, maar ik kan hier niets over vinden :?.
Op de SPD-SX zit een "save op USB" functie, maar deze slaat alle samples en instellingen in een soort back-up bestand op. Je kan dan dus niet bij de samples. Je kan ook alleen de "Kits en Effect" "exporteren", maar hier begrijp ik het nut helemaal niet van. De samples neemt hij dan niet mee, alleen de instellingen....

Het lijkt mij handig om hele kits te exporteren, inclusief de samples, om tijdelijk wat ruimte te maken in de kitlijst. En daarnaast wil ik de samples die op mijn SPD-SX staan op de computer kunnen bewerken....

Weet iemand hoe je deze wav files op de computer krijgt?

Nijlpaard

Als je je SPD-SX aansluit op je PC via USB en je zet de USB mode op "Wave Manager"  zie je in je explorer een drive verschijnen. Daar kan je naar de map gaan waar de bestanden in worden opgeslagen en kan je ze kopieren naar je PC.


Check ook vanaf P40 in je Manual.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Omhoog