Kick trigger die dubbel triggerd WHY??

Gestart door Leloup, mrt 06, 2017, 11:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Leloup

Mijn nieuwe roland trigger heb ik aangesloten op mijn Emad waar ik een stuk uit de dempring heb gesneden. De trigger signaleerd de slagen uiterst nauwkeurig, misschien juist te nauwkeurig want hij triggert minstens 3 samples bij elke trap die ik geef.

Iemand die het probleem meteen ziet? Ik heb al geprobeerd met het voorvel eraf te spelen, same problem. Zonder de racktom veranderd er ook niks... :(

Knowledge plz

Als iemand mij kan vertellen hoe ik foto's kan plaatsen in een bericht dan zien jullie hoe ik het heb geinstalleerd.

Hoefnix

Ik had een soortgelijk probleem toen ik voor het eerst op mijn TD20 begon te spelen. De bas triggerde altijd zeker 2 maal.
Na wat zoeken kwam ik erachter dat je veel nauwkeuriger moet spelen.

Wat was er aan de hand? Ik liet de beater een klein beetje stuiteren (zacht), bij akkoestisch spelen hoor je het niet... bij electronisch wel.
Ook de beater tegen het vel laten rusten veroorzaakt soms extra triggers.

Check je speel techniek even, probeer heel rustig en enkele slagen te spelen. Dit zou ik doen voordat je de instellingen en afstellingen enzo induikt.

animal

De reden dat je last hebt van multiple triggers zou kunnen liggen aan het feit dat een bassdrum vel, over het algemeen, relatief laag (=slap) gestemd/gespannen wordt.
Hierdoor beweegt het vel na de klap langer na, hetgeen dus 'valse' triggers oplevert.
Valse triggers kun je op verschillende manieren proberen te voorkomen:
1) De trigger op module minder gevoelig afstellen, door bijvoorbeeld een 'treshold' te verhogen.
2) Strakker spannen van het vel, maar hierdoor verlies je hoogstwaarschijnlijk de door jou gewenste akoestische sound.

OF

3)Plak een stukje moongel (of vergelijkbaar) onder de trigger, dus waar het schuim van de trigger het vel raakt. Zelf heb ik al meerdere malen succes met deze truc behaald.

Joris

Wat voor module gebruik je?

3)Plak een stukje moongel (of vergelijkbaar) onder de trigger, dus waar het schuim van de trigger het vel raakt. Zelf heb ik al meerdere malen succes met deze truc behaald.
Oh die ga ik even onthouden.

stefan

Gebruik een patch op je vel, en een rubber klopper zoals bv die van Drum-tec. Speelgevoel is zoveel beter hierna.
Daarbij moet je natuurlijk wel de juiste triggersettings gebruiken.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Joris

Wat voor soort klopper je gebruikt moet niet uitmaken, ik heb genoeg verschillende kloppers gehad in een paar jaar tijd en qua triggeren maakt dat niks uit.

Waar je ook om moet denken is om niet je klopper op het vel te houden, dan kan je ook extra triggers krijgen die je eigenlijk niet wilt hebben. Dus na een slag gewoon de klopper terug laten stuiteren, en niet de klopper tegen het vel houden.

baszuidwijk

Maar je wilt soms toch ook gewoon de klopper lekker 'begraven' in het vel. Ik zou mijn speeltijd hiervoor niet willen aanpassen.
Ergo, duik toch maar eens in de instellingen: 'Retrig Cancel' onder advanced pad-settings (uitgaande van een Roland-module).

musiqman

Ik begroef mijn beater ook altijd, maar sinds de laatste paar jaar niet meer. Een cymbal demp je ook niet met de hand en een stok laat je ook zo snel mogelijk van je vel af stuiteren om een zo'n vol mogelijke klank te krijgen.

En zeker met triggeren (trigger of trigger pedal) is dit raadzaam. Ik snap het advies dan ook. Is even wennen, maar je geluid en je controle gaan er dan echt op vooruit m.i.

Joris

#8
mrt 07, 2017, 11:45 Last Edit: mrt 07, 2017, 14:36 by Joris
Maar je wilt soms toch ook gewoon de klopper lekker 'begraven' in het vel. Ik zou mijn speeltijd hiervoor niet willen aanpassen.
Ergo, duik toch maar eens in de instellingen: 'Retrig Cancel' onder advanced pad-settings (uitgaande van een Roland-module).
Als je triggert kan je dat wel willen maar dan heb je de kans op dubbele triggers, en als je toch triggert maakt het qua geluid niks uit, aangezien je geluid uit een module komt.

En inderdaad wat Musiqman zegt, het is een goede oefening voor je controle. Je gebruikt met je handen ook de rebound van het vel dus waarom met je voeten niet hetzelfde..

kaboemba

Nou is dat natuurlijk niet helemaal waar. althans ik laat een stok ook wel eens op de hihat na een slag of op een tom/snare.
Het geluid is dan namelijk anders of het helpt me net bij die break of wat dan ook.
Het geluid van de bass, niet getriggered uiteraard, is ook anders als je de klopper erop laat.

Soms is het echt erop laten soms is het net een slepende aanslag of een nanoseconde extra op een vel, da's meer gevoel dan meetbaar in tijd maakt het soms net anders.

Voor wat betreft de dubbel trigger, daar kan je toch van alles voor instellen (ik heb er nooit last van gehad, 2box, ddrum, of roland).

Technobeat

(uitgaande van een Roland-module).
What else ;)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hoefnix

Nou is dat natuurlijk niet helemaal waar. althans ik laat een stok ook wel eens op de hihat na een slag of op een tom/snare.
Het geluid is dan namelijk anders of het helpt me net bij die break of wat dan ook.
Het geluid van de bass, niet getriggered uiteraard, is ook anders als je de klopper erop laat.

Soms is het echt erop laten soms is het net een slepende aanslag of een nanoseconde extra op een vel, da's meer gevoel dan meetbaar in tijd maakt het soms net anders.

Voor wat betreft de dubbel trigger, daar kan je toch van alles voor instellen (ik heb er nooit last van gehad, 2box, ddrum, of roland).
Volgens mij zeggen 2 heel ervaren gasten (mm en Joris) dat het niet handig is..... ik weet het niet hoor.
Tuurlijk kan je altijd je stok op het vel laten of je beater tegen het vel. De sample wordt er niet anders van, dus gewoon niet doen op zo'n set.

Leloup

#12
mrt 12, 2017, 17:50 Last Edit: mrt 12, 2017, 17:53 by Leloup
Das al een hoop informatie, ik ga maar eens klooien!

Zelf gebruik ik de Yamaha Multi 12 module uit 2010. Mogelijk heeft dit ook effect op de Roland triggers? Snare dual trigger doet het perfect overigens.
En over het terug laten komen en het feit dat je dit doet omdat je toch alleen de samples gebruikt moet ik wel inhaken, want ik wil ook zeker mijn bassdrum met de samples gaan layeren. Dan ligt het toch weer anders...

musiqman

Roland/Yamaha en vice versa zou het gewoon moeten doen met de juiste instellingen aanpassen. Ik gebruikte lang o.a. Ddrum triggers op de 12 en dat werkte top. Ga binnenkort naast de KT-10 en RT triggers ook Yamaha TP65 pads gebruiken op de SX en TMC-6.

Laten rusten of niet staat trouwens los van het layeren. Dit heeft te maken met de acoustische sound.

kaboemba

Volgens mij zeggen 2 heel ervaren gasten (mm en Joris) dat het niet handig is..... ik weet het niet hoor.
Tuurlijk kan je altijd je stok op het vel laten of je beater tegen het vel. De sample wordt er niet anders van, dus gewoon niet doen op zo'n set.
O vast, mijn reactie ging overigens over akoestische drums.
En als je goed leest dan heb ik het er over dat je heel vaak je stok (on)bewust de enne keer langer dan de andere keer op een vel of bekken houdt.

Daarnaast zeg ik dat ik er persoonlijk nooit last van heb gehad met een elektronische set.

MM zegt, en volgens mij heeft hij het over akoestisch "Ik begroef mijn beater ook altijd, maar sinds de laatste paar jaar niet meer. Een cymbal demp je ook niet met de hand en een stok laat je ook zo snel mogelijk van je vel af stuiteren om een zo'n vol mogelijke klank te krijgen.".

Ik beweer dat dat vaak onbewust en bewust anders is en dat de aanslag en daarmee ook de tijd (in nanoseconden) die een stok op je vel of bekken rust van invloed is op je geluid.
Je mag het tegendeel beweren maar daarmee zeg je dat elke slag precies het zelfde klinkt.
Sterker nog "MM zegt het zelf ook om een zo'n vol mogelijke klank te krijgen.", da's dus een andere klank dan wanneer je de stok niet zo snel mogelijk van je vel laat stuiteren.


Robert-Jan

Op pagina 107 van de manual staat onder troubleshooting wat je kan doen tegen double triggering.
Er is zowaar een double trigger prevention.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

O vast, mijn reactie ging overigens over akoestische drums.
O logisch dat ik het niet begrijp in een thread over dubbel triggeren van electronische drums...... ;)

Joris

Ik had het uiteraard ook over akoestische drums.

Leloup

Op pagina 107 van de manual staat onder troubleshooting wat je kan doen tegen double triggering.
Er is zowaar een double trigger prevention.
Manual van wat? Ik gebruik geen Roland module maar de Yamaha Multi-12..

Robert-Jan

Ja dat zei je al..dus de manual van de yamaha.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog