Zelfbouw: welke Roland Module?

Gestart door Nico, dec 28, 2015, 23:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Nico

Hallo allen,

Het is een tijd geleden dat ik voor het eerst hier gepost heb, maar ben weer terug, omdat ik eindelijk de ruimte heb gevonden om te oefenen met drummen!

Nu de yamaha-'tafel' zijn werk heeft gedaan wil ik gaan beginnen aan een set-up van Roland.

Ik heb al een mooi Drumrack en toevallig ook al het hi-hat-pedaal.
Nu de rest nog!  ;)

Mijn voornaamste vraag is welke module voor mijn doeleinden goed (genoeg) is.

Ik ben dus een beginnend drummer, die vooral wil gaan oefenen thuis. Daarnaast wil ik graag mijn laptop er op aan kunnen sluiten en mee kunnen spelen met muziek. Heb wel de fantasie op er ooit een sampler bij te zetten, maar dat is denk ik vooral voor later.

Zit er voor mij doeleinden verschillen in de verschillende modules of zijn de extra opties voor de gevorderde drummer en of iemand die er live mee wil spelen? Kortom, is een td3 of td4 genoeg voor mij? Of een td6?
Ik wil voor de module proberen de kosten niet te ver op te laten lopen, omdat ik de rest ook nog moet aanschaffen en wil graag voor de snare een meshhead.

Ik hoop dat jullie mij een eind op weg kunnen helpen!!

Alvast bedankt voor de moeite!

Otje

Nico, als opzet zijn de modules die je noemt zeker een goede opstart. Het enige wat ze niet hebben t.o.v de nieuwere modellen is een USB slot. Wel zo makkellijk en bijna onmisbaar vandaag de dag. De TD-9 heeft die weer wel en wordt erg goed  bevonden door de kenners . Deze laatste is ook uit produktie maar regelmatig op Marktplaats aangeboden.

Nico

Hallo Otje,

Bedankt voor je reactie.
Welk voordeel heb ik met een USB-aansluiting? Wat kan ik dan wat ik bijvoorbeeld niet kan met het koppelen aan mijn macbook?

Otje

Met USB is het bv veel makkelijker samples over te zetten die je op een pc en/of macbook heb staan en over te zetten op je drummodule. ( moet wel effe vermelden dat ik het weet van 'horen zeggen' en ingezonden post die ik lees . Zie elders op dit forum. Ben zelf 'leek'op dit gebied). Verbinding maken tussen PC en module is ook een 'fluitje van een cent' met USB. In tegenstelling tot MIDI,want dat hebben de modules ook maar is veel ingewikkelder. En je heb natuurlijk nog de USB stick waar je dumkits op kan zetten.
Ik denk dat de ander forumleden en topics nog een hoop duidelijkheid en uitleg kunnen verschaffen.

BTW: TD-3,4 & 6 hebben géen USB, alle ander modules wel. Van de TD-11* weet ik niet zeker, maar heeft ie h'm dan zal ik deze zeker overwegen. Het is een goedkopere module maar met de mogelijkheid steeds de nieuwst samples van de Roland site te downloaden.

http://www.vexpressionsltd.com/index.html

:Y USB (en wordt soms op Marktplaats aangeboden)

Robert-Jan

Er is geen (oude/goedkope) roland module waar je samples in kan zetten.
Als je verbinding maakt via een usb output op je module naar je pc om een programma als superior drummer dan stuurt de module midi signalen naar de pc. En dan is het niets anders  dan een usb/midi kabel die je kan gebruiken op een td3 of td 4

Bij een td11 heb je het voordeel dat de module ook gelijk een audio interface is, handig als je niet zo n sterke geluidskaart op je laptop hebt.

Met een macbook ( beetje recente) heb je dat niet nodig, tenzij je echt hele heavy software draait. Maar de samples uit garageband kan je zo gebruiken..of ezdrummer.
Natuurlijk, superiordrummer bfd etc zijn veel beter en ook wat ingewikkelder om goed aan de praat te krijgen, maar t kan een prima start zijn.
Dit is ezdrummer2  via een midi/usb naar de mac..bijna plug and play
https://soundcloud.com/xxldrums/68-test-ezdrummer2
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan

Oh wacht misschien ga ik te snel..je wil je laptop kunnen aansluiten om mee te spelen met muziek.
Als je een liedje en de sounds uit de module wilt horen dan is het handig om een module te nemen met een aux in (of stereo mix in)..de meeste oudjes hebben dat ook.
Kabeltje van je output van je mac naar de aux in van je module en dn hoor je beide op je koptelefoon...sommige modules hebben een apparte volumeknop speciaal daarvoor, dat is wel handig..bij andere moet je meer het menu induiken om het te regelen..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat

Heb net even de tien TD-9 II sync samples beluisterd , maar vind toch dat de meeste snares - toms en cymbals te veel op de originele sounds die al in de module aanwezig zijn lijken , en om daar nog 40,= euro voor neer te leggen ..... :N  .
Als men nu eens met ECHT iets aparts zou komen is dat het overwegen waard , maar nu is het eigenlijk meer van hetzelfde .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nico

Bedankt voor de reacties.
Het blijkt een lastige keuze om een balansen vinden tussen prijs/kwaliteit in verhouding met het feit dat ik pas net ben begonnen...

Omdat ik alles nog bij elkaar moet kopen vind ik de td9 voor nu wat te duur.
Het lijkt erop dat dan het beste 'goedkope' alternatief  de td4 is..? Klopt dat?

djska

Bedankt voor de reacties.
Het blijkt een lastige keuze om een balansen vinden tussen prijs/kwaliteit in verhouding met het feit dat ik pas net ben begonnen...

Omdat ik alles nog bij elkaar moet kopen vind ik de td9 voor nu wat te duur.
Het lijkt erop dat dan het beste 'goedkope' alternatief  de td4 is..? Klopt dat?
TD-9 2e hands doet zo'n 300-350 euro, is dat te veel?

Technobeat


Bedenk ook dat TZT een TD-9 weer beter te verkopen is dan een TD-4 module .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Otje

Het lijkt erop dat dan het beste 'goedkope' alternatief  de td4 is..? Klopt dat?
De TD-4 biedt veel voor weinig geld en voor een beginner zeker aan te rade; met metronoom, coach en leermodus.

Hoefnix

Deze link heb ik nog in mijn bookmarks staan voor een echte oplossing http://rurandom.org/justintime/w/Roland_FD-8_Issues:_Hall_Sensor_Modification

Omhoog