vellen

Gestart door Jazz, jun 13, 2019, 18:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jazz

Ik heb n pearl midtown waar op 2 toms nieuwe vellen moeten.
Momenteel zitten daar emperior vellen op waarmee t veel te mat klinkt. Ws ook aan vernieuwing toe. Een dode sound.
O ja, de afmeting:  binnenkort komt er n 12" inch bij maar op dit moment heb ik n 8" en n 10".
Ondanks stemmen vind ik t geluid niet geweldig. Waar ik van hou zijn wat donkere/diepere geluiden maar kan me ook voorstellen dat dat op die kleine toms lastig  is.
Ik zou graag wat advies willen wat ik t best kan aanschaffen, wat n mooi geluid geeft.
Iig geen doffe sounds.
Alvast reuze bedankt
There is no music without jazz

animal

Van welk merk/type is die 8" tom en wordt die 12"tom??

Een diepe sound uit de 10" Pearl Midtown gaat niet echt lukken, uit de 13"floor moet echter geen probleem zijn.
Op de Midtown heb ik zelf goede ervaring met Remo Ambassador X (let op de X) en Remo Vintage Ambassador vellen, maar omdat je expliciet aangeeft geen doffe sound te willen is een Remo clear Emperor misschien een betere keuze, ik ben alléén bang dat er met een dubbellaagsvel op de 10" midtown tom erg weinig sound overblijft. 

Jazz

Oke, maar dan heb ik toch juist geen dubbellaags nodig ?
There is no music without jazz

Paul

#3
jun 14, 2019, 08:47 Last Edit: jun 14, 2019, 08:50 by Paul
Jazz, wat bedoel je met "dof" geluid? En houd je van veel of weinig sustain?

In de regel geeft een clear vel een "vettere" aanslag, en een coated een warme/doffe. Enkellaags geeft meer sustain, dubbellaags minder.
Ietwat kort door de bocht, maar grofweg: dubbellaags clear of Pinstripe (enkellaags met dempring) voor een korte, vette klap. Dubbellaags coated werkt goed voor die doffe jaren  '60-'70 rocksound. Enkellaags clear werkt eigenlijk altijd. Enkellaags coated voor lichte pop tot open, jazzy geluid. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de ketels en de manier van stemmen.

Ik zou ook niet snel dubbellaags of een gedempt vel voor de 8" en 10" nemen, waarschijnlijk dempt dat teveel. Ik gok dat je met Ambassador (al dan niet X) clear goed uit de voeten kan.

drfill

en enkellaags op 10/12 en dubbel laags op floors werkt ook prima..
een hoop drummers kiezen hun vellen nu op 'sound' en niet per se op type..
een drumstel klinkt dan nog steeds als 1 geheel..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Jazz

#5
jun 14, 2019, 11:06 Last Edit: jun 14, 2019, 11:31 by Jazz
Oke, ik zal vanmiddag eens gaan kijken of dit te vinden is hier in de muziekwinkel.
Wat de floortom betreft, deze heeft genoeg sustain. Dit werkt prima zo.
Ik zal laten weten of ik hier tevreden mee ben.
Wat op sound kopen betreft, ik heb dat gedaan met mn cymbals Ben 2x in Arnhem (tunnelmusic) geweest. Heb alle cymbals meegenomen om er uiteindelijk 2 te ruilen,was daar net niet tevreden over. heb daar alle tijd gekregen om dat uit te zoeken, te spelen op t drumstel. Ben uiteindelijk geweldig geslaagd. Verschillende merken en'n  sound die ik wilde.
Kost wat tijd maar dan heb je ook wat.
There is no music without jazz

Jazz

De vellen liggen erop.  Ambassador clear.
Klinkt n stuk beter.
Thanks
There is no music without jazz

Jazz

Nog even n vraag over de a-snare 13"
Ik wil n ietwat warmere sound, dat kan ik met n ander vel.
Maar hoe zit t met de snare mat, ik kan dus ook n mat hebben wat minder "buzz" geeft?
Nu zit er n mat op met 16 snaren en ik vind t niet fijn klinken. Dit is wat ik gevonden heb :
Puresound CPS1424 Custom Pro 14 Inch 24 Strand
Dit hebben ze ook voor de 13"
Zou dat wat zijn?
There is no music without jazz

animal

Niet logisch hè Jazz  :N , een snaarmat kopen met meer snaren als je minder buzz wilt??

Zou een warmere sound toch zoeken in het plaatsen van een ander vel.

Jazz

 :) Ah, oke
Ik kon niet zo duidelijk terug vinden wat wat doet.
Bij de beschrijving stond dat deze snaren minder buzz zouden geven. Vandaar.

Maar, ik hou t dus op n ander vel.  :)
There is no music without jazz

Harre

Een ander vel is in dit geval beter inderdaad, maar je kunt eventueel gaan experimenteren met een snarenmat door er een paar af te knippen. Uiteraard, als het je uiteindelijk niet bevalt zul je alsnog een nieuwe moeten kopen maar het gaat om het experiment en wat de snaren van die mat eigenlijk doen. Als je dit gaat doen, zorg er dan wel voor dat het restant niet in het vel prikt, want daar kunnen ze niet zo best tegen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Hoefnix

#11
jun 18, 2019, 09:50 Last Edit: jun 18, 2019, 09:53 by Hoefnix
heb je dit al gedaan?
https://youtu.be/4yUI6-4_f-k

animal


Hoefnix

Dat zoekt Jazz toch?

"Bij de beschrijving stond dat deze snaren minder buzz zouden geven. Vandaar."

Of begrijp ik je niet?

animal

Dat zoekt Jazz toch?

"Bij de beschrijving stond dat deze snaren minder buzz zouden geven. Vandaar."

Of begrijp ik je niet?
Mijn opmerking was als toelichting bedoeld (misschien onnodig ;-) )

Jazz vraagt 2 dingen, naast een lagere sound vraagt ze om minder BUZZ, jouw tip slaat dus op het laatste.

Jazz

Hoefnix, inderdaad wil ik minder buzz
En n warmer geluid wat ik met n nieuw vel hoop te krijgen
There is no music without jazz

Hoefnix

En natuurlijk is er altijd nog de aloude "trick" om vloeitjes tussen je snaren te vlechten (aan 1 of beide kanten)

Joris

Ik heb daar zelden last van eigenlijk. Waar krijg je de snare buzz van? Van bijvoorbeeld je toms, of meer van een bassist in je band oid?

Harre

Kort samengevat: van andere frequenties inderdaad en dat zijn dan vaak de toms of een bassist die een bepaalde toon aan slaat. Ik heb er ook weinig last van, maar ik meen dat het in de stemming van je snare zit in combinatie met hoe strak de snaren staan. Blijkbaar gokken we dat allebei op gevoel goed  :Y
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Jazz

Betekent dat dat jullie de snaren strak aantrekken?
There is no music without jazz

dunDaan

Betekent dat dat jullie de snaren strak aantrekken?
Ik los dit meestal op door het vel net wat anders te stemmen zodat die niet meer in de resonantiefrequentie toms zit.
Los daarvan is het helemaal niet erg als je snaren een mee-buzzen. Daar merk je normaal gesproken in het totaalgeluid helemaal niets van.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Dreamdrummer

Betekent dat dat jullie de snaren strak aantrekken?
Ik wel idd!
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

HHBBXX

Ik wel idd!
Nadeel daarvan is dat de snaren niet meer optimaal werken en het resovel ook niet. Hierdoor kan de hele snare minder goed resoneren en haal je dus een minder goed geluid uit jouw snare. Het resovel iets anders stemmen is een veel betere optie. Kijk op youtube maar eens naar de video die 'sounds like a drum' hiervan gemaakt heeft, of een van de andere 60+ video's over tuning :6
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Jazz

Dat is n duidelijke uitleg !
There is no music without jazz

Omhoog