Bass uit je bassdrum

Gestart door groovemaker, feb 03, 2012, 15:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Karim Bizid

#75
mei 14, 2012, 14:20 Last Edit: mei 14, 2012, 14:21 by Karim Bizid
Een bassdrum klinkt akoestisch nooit echt laag.
Dit komt doordat de attack van de klap op het gespannen vel overheerst.

Ga maar eens met je hoofd zo'n 10cm voor een bassdrum liggen als iemand anders erop trapt.
Dan hoor je dat er daadwerkelijk laag in zit.

De juiste mic positie verschilt ernstig per ketel en per stemming.
Bij de ene ketel hangt mijn mic tegen het slagvel aan (statief in de ketel dus) en bij de ander
hangt hij gewoon in 1 lijn met het reso vel.
In de studio staat hij soms wel 30cm van de ketel af.

Ik raad je aan om eens met een gerenommeerde mic (Shure Beta 52, Audix D6, AKG D112) te experimenteren.

Maar staar je niet blind op sub laag uit een bassdrum.
Het midlaag en hoog is veel belangrijker om een bassdrum goed in een mix te plaatsen en het PA systeem moet op de venue waar je speelt ook wel heel goed voor elkaar zijn wil je echt Sub laag uit een bassdrum halen.

Het komt zelfs voor dat ik een "High Pass Filter" op een bassdrum gebruik om m'n mix rustiger te maken.

|| Sonor || Vic Firth || Remo ||

groovemaker

OK...dit is al erg behulpzaam.

Het gaat er vooral om, dat ik op de kleinere optredens (zonder versterking!) die laagte heb.

Als ik voor een groot publiek lekker uitversterkt ben ik heb ik meer en meer dan genoeg sublaag.

@dribbel:


Hoe kan ik zo veel mogelijk (sub)laag halen uit mijn 22x 18 Birch bassdrum?



Met 26" lukt dit idd misschien wat sneller, maar als je mijn bassdrum wel eens over een PA set hoort, kun je met een hartritmestoornis naar het ziekenhuis  :w

Maar 26" is idd wel mooi....
If it's too Loud you're too old!

Hammar


Ga maar eens met je hoofd zo'n 10cm voor een bassdrum liggen als iemand anders erop trapt.
Dan hoor je dat er daadwerkelijk laag in zit.
8)7 8)7 8)7

Heel eventjes dan, daarna hoor je waarschijnlijk niks meer! :)

Karim Bizid


8)7 8)7 8)7

Heel eventjes dan, daarna hoor je waarschijnlijk niks meer! :)


Haha... ik raad je idd niet aan om een hele gig voor een bassdrum te gaan liggen.
Zeker niet als je moet spelen... Dat zou nog eens voor een ongemakkelijke speelpositie kunnen zorgen die niet echt goed is voor je rug ;)



Het gaat er vooral om, dat ik op de kleinere optredens (zonder versterking!) die laagte heb.



Dit zal maar tot op een zeker hoogte gaan lukken.
Natuurkundig is het niet mogelijk om spreidend sublaag uit je bassdrum te halen.

ik kan geen passende afbeelding vinden op het net om dit te onderbouwen en heb geen tool het
ff makkelijk uit te tekenen... dus ga het even beknopt proberen uit te leggen.

Hoe lager de frequentie, hoe groter de geluidsgolf.
Dit wil zeggen dat de golf wat meer afstand nodig heeft om zich te ontwikkelen.
Als er iemand continu op een bassdrum zou trappen en je zou er idd met je hoofd voor gaan liggen en een beetje heen en weer bewegen... ga je ontdekken dat je op de ene plek waanzinnig veel laag hebt, maar bijvoorbeeld 3cm verderop helemaal geen en vice versa.

Een lage golf is moeilijker te beïnvloeden en verplaatst zich naar alle kanten rondom de bron in tegenstelling tot een hoge(ere) golf.
Die gaat als het ware in een klap rechtdoor... natuurlijk niet helemaal, maar hij is in iedere geval makkelijker te richten dan een lage golf.
Voorbeeld:
Een speaker richt je altijd naar de luisteraar toe.
Dit doe je in theorie eigenlijk alleen voor het hoger frequente materiaal, want als je achter een speaker staat zul je het lager frequente materiaal bijna net zo hard horen als aan de voorkant.

Doordat de lage frequenties zich naar alle kanten verplaatsen.. verliezen ze ook eerder hun energie.
En daarom zullen de hoge tonen van de beater tegen je vel bijna altijd overstemmen bij de luisteraar in de zaal.

Zoek voor de lol maar eens op YouTube naar telefoon filmpjes van bijvoorbeeld Simon Phillips die onversterkt een clinic speelt.
Dan zul je merken dat ook zijn bassdrum akoestisch lang niet zo diep en laag klinkt dan wanneer er een micje op de juiste positie voor staat/hangt.

Hoop dat ik het een beetje heb kunnen verwoorden...

Nogmaals, staar je niet blind op sublaag uit je bassdrum.
Als in stemming maar klopt met de rest van de set.
|| Sonor || Vic Firth || Remo ||

groovemaker

Ik snap het helemaal. Ik weet ook wel dat je akoestisch niet in dezelfde mate als een PA de sublaag uit je bassdrum kunt halen
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Maar je wil het wel?

Of bedoel je dat niet eigenlijk te zeggen?

groovemaker

Ik wil wel zo laag mogelijk gaan idd.
Was niet bedoeld als uithaal ofzo....


        Helpt een Kickport dan goed? Of krijg je daar ook vooral veel 'tak' van?
If it's too Loud you're too old!

Machiel

Ik denk dat er iets heel belangrijks vergeten word.
De TS heeft het over het verschil tussen een opname en een PA set. De TS zegt dat hij tijdens gigs(?) Meer laag hoort dan tijdens een (eigengemaakte?) opname.

Het grote verschil is dit:
De ruimte waar de PA staat. De EQ of effecten die over diezelfde PA gaan.
vs.
Een kale mix over een ongedefinieerd afspeel-aparaat.

Nu, heb je al eens geprobeerd om reverb over je basdrum te gooien en een degelijke EQ?

Neem mij vooral niet te serieus.

animal

#83
mei 16, 2012, 23:37 Last Edit: mei 16, 2012, 23:38 by animal

Doordat de lage frequenties zich naar alle kanten verplaatsen.. verliezen ze ook eerder hun energie.
En daarom zullen de hoge tonen van de beater tegen je vel bijna altijd overstemmen bij de luisteraar in de zaal.


Je klinkt overtuigend Karim Bizid, maar dat lage tonen eerder(sneller) hun energie verliezen is pertinent onjuist.
Lage tonen behouden juist het langst en over grote afstand hun energie, daarom zijn de lage tonen bij bijvoorbeeld House-party's op kilometers afstand nog waar te nemen, mid en hoog zijn verdwenen.
Het is net als bij het in het water gooien van een kleine steen (hoge tonen=korte geluidsgolven) of een grote steen (lage tonen=lange geluidsgolven). Een kleine steen in het water gooien zal kleine golfjes in een cirkel tot gevolg hebben die snel "wegtrekken", bij een grote steen zijn zowel de golfjes als de cirkel vele male groter.

Murgen

Ik blijf het een interessant topic vinden! Vooral doorgaan!
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Erik


Je klinkt overtuigend Karim Bizid, maar dat lage tonen eerder(sneller) hun energie verliezen is pertinent onjuist.
Lage tonen behouden juist het langst en over grote afstand hun energie, daarom zijn de lage tonen bij bijvoorbeeld House-party's op kilometers afstand nog waar te nemen, mid en hoog zijn verdwenen.
Het is net als bij het in het water gooien van een kleine steen (hoge tonen=korte geluidsgolven) of een grote steen (lage tonen=lange geluidsgolven). Een kleine steen in het water gooien zal kleine golfjes in een cirkel tot gevolg hebben die snel "wegtrekken", bij een grote steen zijn zowel de golfjes als de cirkel vele male groter.


Misschien bedoelt hij dat een lage bassdrum eerder wegvalt in de mix (vooral bij zwaardere muziek) omdat ie dan in de buurt zit van de bassist en misschien ook gitaar. Een hoge attack snijdt dan beter door de muziek en is dan in de zaal beter te horen.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

groovemaker

#86
mei 17, 2012, 10:18 Last Edit: mei 17, 2012, 10:21 by groovemaker
Om even hierop terug te komen:


Ik denk dat er iets heel belangrijks vergeten word.
De TS heeft het over het verschil tussen een opname en een PA set. De TS zegt dat hij tijdens gigs(?) Meer laag hoort dan tijdens een (eigengemaakte?) opname.


Het gaat nu niet meer over opnames. Dit bass uit je bassdrum topic slaat op alle situaties, zowel live als bij opnames. Bij opnames is het probleem al opgelost. Gewoon subkick ervoor.



Ik blijf het een interessant topic vinden! Vooral doorgaan!


dank u dank u!

@ Animal: Jou voorbeeld met water vindt ik ook erg overtuigend klinken, maar werkt het ook zo in een akoestische ruimte?

Zoiezo, in wat voor ruimtes heb je de meeste bass eigenlijk?
If it's too Loud you're too old!

animal

@Erik
Echt wegvallen toen lage tonen in de mix eigenlijk nooit, het kan wel ongedefinieerd klinken, waarmee ik wil zeggen dat er geen onderscheid te maken is tussen basgitaar en bassdrum geluid. Dit kun je voorkomen door ze beide op een verschillend frequentie gebied (iets) te versterken en op elkaars versterkte frequentie iets te doven.

@Machiel
De meeste bas krijg je in ruimtes die vierkant (kubus) zijn, hierin ontstaan het makkelijkst en veel staande golven. Staande golven zijn echter moeilijk controleerbaar en worden bij mixen/opnemen het liefst voorkomen.

Paul

Wat Animal zegt over lage tonen is helemaal juist: lage tonen bezitten veel meer energie dan hoge tonen. De voorbeelden van een technofeest, maar met name het watervoorbeeld is een mooie illustratie daarvan. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan luidsprekers. Tweeters zijn zelden meer dan 10-20 Watt belastbaar, terwijl de subwoofers in dezelfde luidspreker vaak tot wel 150 Watt aankunnen.

Karim, wat je zegt dat lage tonen vanwege hun langere golflengte ruimte nodig hebben om te ontwikkelen is maar deels juist. Als lage tonen ruimte nodig hebben om te ontwikkelen - zeg een kwart golflengte - dan zou dat betekenen dat je met een koptelefoon nagenoeg geen lage tonen kunt horen. Niets is minder waar. Wat Animal terecht opmerkt is akoestiek, dat is heel belangrijk. Staande golven is iets waar ook veel audiofielen last van hebben en oplossingen voor zoeken.


Ik denk dat bij de zoektocht naar meer akoestisch laag techniek ook een rol speelt. Ik laat de laatste tijd steeds meer de bassdrumklopper stuiteren in plaats van 'm in het vel te drukken en ik heb het idee dat de bassdrum daardoor voller klinkt, meer laag.

groovemaker

Het klopt idd dat je meer laag hoort, of in elk geval een vollere klank, als je je klopper NIET tegen het vel aanhoud. Het vel kan beter resoneren. Je moet eigenlijk als een soort karateklap tegen het vel tikken. Je maakt op deze manier optimaal gebruik van de kracht met zo min mogelijk moeite. Meer rendement zegmaar.
If it's too Loud you're too old!

groovemaker

Er viel mij vandaag weer iets op aan mijn bassdrum klank. Je hoort ongelooflijk veel 'tak'.

geluidsmannen schijnen hier erg blij mee te zijn, maar als ik akoestische optredens doe vindt ik het niet mooi. Ik heb een falam slam sticker op mijn vel. Komt het daardoor? het vel is btw. enkel laags(zie fotos)




Op deze foto kun je ook de dempring een beetje zien.
If it's too Loud you're too old!

Fibesman

Tja zonder falam slam krijg je al meer "boem" ipv tak en een traditionele klopper(ipv een modern klein type zoals de iron cobra kloppers) helpt ook een voller warmer geluid te maken.

harmen 18

Met van die mooie stickers heb ik eigenlijk helemaal geen ervaring. Maar een zachte klopper helpt idd wel veel natuurlijk. Maar ga vooral gewoon prutsen met de stemming, daar kan je een mega groot verschil mee krijgen. Hoe kan ik je niet vertellen, daar zul je ook zelf achter moeten komen.


Heb je er toevallig het fabrieksvel nog op? hiebij komt je bassdrum niet echt tot zijn recht.

animal


een traditionele klopper(ipv een modern klein type zoals de iron cobra kloppers) helpt ook een voller warmer geluid te maken.


Ja, dat is een goede tip, je ziet de traditionele klopper ook weer vaker op nieuwe pedalen geplaatst.

Jenslathouwers


Het antwoord is simpel, een geschikte microfoon hiervoor kiezen en de microfoon op juiste positie wegzetten.
"Het niet gebruiken van EQ" is natuurlijk relatief, de meeste microfoons die geschikt zijn voor bassdrum opnamen zijn namelijk al pré-Equeued. Dit betekent concreet dat het laag is versterkt, er een dip tussen 200-250 MHZ, het mid rond de 4 Khz is verstrekt en alles daarboven wordt verzwakt.
Op dit forum worden al in een aantal topics goede bassdrum-micro's genoemd, welke micro gebruik jij hiervoor? Heeft het reso-vel van je bassdrum een gat of speel je met een dicht reso-vel??
Voor meer laag uit de bassdrum, moet je over het algemeen de micro niet in de bassdrum plaatsen. Afhankelijk van het model, levert een mirofoon de beste verhouding tussen laag en klick als deze vlak voor het gat of halverwege het gat in het reso-vel geplaatst is. bij laatst genoemde dien je de micro te richten op de plek waar de beater het voorvel raakt, dit t.b.v. van de definitie (klick) in de bassdrum-sound.


Mij hebben ze altijd verteld een basrummic nooit vlak voor het gat in het rezovel te zetten omdat daar een 'zucht ' ontstaat elke keer je beater het vel raakt, de lucht die dan naar buiten komt zorgt dan voor een pop geluid...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers


Het antwoord is simpel, een geschikte microfoon hiervoor kiezen en de microfoon op juiste positie wegzetten.
"Het niet gebruiken van EQ" is natuurlijk relatief, de meeste microfoons die geschikt zijn voor bassdrum opnamen zijn namelijk al pré-Equeued. Dit betekent concreet dat het laag is versterkt, er een dip tussen 200-250 MHZ, het mid rond de 4 Khz is verstrekt en alles daarboven wordt verzwakt.
Op dit forum worden al in een aantal topics goede bassdrum-micro's genoemd, welke micro gebruik jij hiervoor? Heeft het reso-vel van je bassdrum een gat of speel je met een dicht reso-vel??
Voor meer laag uit de bassdrum, moet je over het algemeen de micro niet in de bassdrum plaatsen. Afhankelijk van het model, levert een mirofoon de beste verhouding tussen laag en klick als deze vlak voor het gat of halverwege het gat in het reso-vel geplaatst is. bij laatst genoemde dien je de micro te richten op de plek waar de beater het voorvel raakt, dit t.b.v. van de definitie (klick) in de bassdrum-sound.


Mij hebben ze altijd geleerd de basdrummic nooit vlak voor het gat in het rezovel te zetten, elke keer je het vel raakt met je beater ontstaan er net buiten aan het gat in het rezovel een "zucht" . Die zucht zorgt voor een pop geluid..
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

groovemaker

#96
jun 09, 2012, 17:51 Last Edit: jun 09, 2012, 17:52 by groovemaker

Tja zonder falam slam krijg je al meer "boem" ipv tak en een traditionele klopper(ipv een modern klein type zoals de iron cobra kloppers) helpt ook een voller warmer geluid te maken.




deze kloppers gebruik ik, ik heb beide kanten geprobeerd. De platte kant is al iets beter, maar het scheelt echt heel weinig.
Het zijn nog wel de fabrieks vellen idd....

zou het daaraan liggen?
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Ik vind vaak wel dat de meeste fabrieksvellen een beetje zo'n vieze plastic aanslag hebben als je ze probeerd laag te stemmen. Bij een ander vel is dat na mijn idee veel minder.


groovemaker

Ik herken me nu volledig in wat j zegt....

toch maar eens even proberen
If it's too Loud you're too old!

groovemaker

Misschien dat ik dit ook in het 'vellen' topic kan zetten, maar het heeft nu te maken met de bass uit m'n bassdrum.

Ik heb even gekeken op Thomann.de Goede website!

Maar nu:

Eerder in dit topic werd gesteld dat dubbellaags vellen het laagst gaan.

wat raden jullie mij nu aan?

- Remo Powerstroke 3
( iets vergelijkbaars heb ik nu ook, maar dan van de Pearl fabriek, ook al is het wel Remo)

- Remo Pinstripe

- Evans EMAD
( Met aanpasbare demping, ook dubbellaags)

Mijn ervaring met deze vellen is ook dat je erg veel 'tak' hoort.

Het is voor mij juist een zoektocht naar het ultieme sublaag. 'tak' kun je op een PA er altijd wel in draaien.

If it's too Loud you're too old!

Omhoog