Bass uit je bassdrum

Gestart door groovemaker, feb 03, 2012, 15:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

harmen 18

Na mijn smaak zouden de toms en misschien ook de snare wat dikker (en misschien wat harder) mogen klinken bij dit soort muziek, aangezien je bass nog al dik klinkt.

Maar je moet het zelf weten, het is jouw opname.

Bass kinkt wel goed zo dacht ik.

groovemaker

Is het mogelijk dat een ander pedaal je bass ook lager maakt?

Ik heb vanmiddag een rare ontdekking gedaan.....

Ik gebruik nu een loodzwaar pedaal, maar met een relatief lichte klopper.
Een een keer leek het een stuk lager te gaan  8)7
If it's too Loud you're too old!

Robert-Jan

Nee een pedaal maakt je bas niet lager..dat kan alleen door je velspanning te veranderen..
Wat wel kan is dat, net zoals met stokken, dat je een andere sound krijgt door een andere klopper of de plek waarop je het vel raakt..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Of misschien heeft dit pedaal een dikker of dunner voetbord, waardoor de je bassdrum in een andere hoek staat. Als de bassdrum niet vlak staat creƫert dat via de hoop lokaal extra spanning op het vel. (zie: http://www.youtube.com/watch?v=n0BVuxQ1ohE)

Anserini

Kan ook zijn dat door de massa van de klopper hij wat harder aankomt, alsof je harder slaat.

groovemaker

En nog even een 'vellig' vraagje,

Welke vellen gaan nou eigenlijk het laagst?
Of maakt dit niet zo veel uit?
If it's too Loud you're too old!

paQ

in de regel de wat dikkere en/of dubbele / gedempte vellen

groovemaker

Iemand een idee over hoe ik bassdrum op opnames zo kan laten klinken?



luister vooral op 0.24 seconden.
If it's too Loud you're too old!

Erik

Dat 'zompige' geluid kun je benaderen door je bassvel slap te spannen. Zorg voor een deken o.i.d. in je kick om de sustain eruit te dempen. Daarnaast is het misschien ook handig om je attack te benadrukken met een falam slam en een harde klopper.

Misschien heeft nog iemand iets hierop aan te vullen, maar met deze tips kom je denk ik al een aardig eind in de goede richting.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

animal


Iemand een idee over hoe ik bassdrum op opnames zo kan laten klinken?
luister vooral op 0.24 seconden.


Eq'en. de frequentie rond de 250 Hz flink/extreem verzwakken, de frequentie rond de 3,5 KHz versterken.

Dribbel

Ik denk dat dit in basis echt een weinig gedempte ketel is met een harde beater/falam slam.
velspanning voor zowel het slags als de reso best laag, misschien een klein dekentje/ kussentje maar niet tegen de vellen.
de rest is in de studio gedaan....
Yamaha recording & sabian

Dezain

En als je het achtervel weghaalt werkt misschien ook? Heb ik zo wel 's als ik speel dat het veel zwaarder klinkt, etc.
Experience is the name people give to their mistakes.

groovemaker

De bassdrum is op subwoofers of koptelefoons echt laag.
Met mijn subkick kom ik aardig in de buurt, maar 'tak' heb ik zoiezo wel. Ik gebruik ook Falam Slam.

Maar in hoeverre is dit gecompressed en hoe ( denken jullie?)

Is dit eventueel getriggert of gesampled?

If it's too Loud you're too old!

Rick


Ik denk dat dit in basis echt een weinig gedempte ketel is met een harde beater/falam slam.


Dat of een emad.

Paul

#64
apr 05, 2012, 16:24 Last Edit: apr 05, 2012, 16:27 by Paul

Maar in hoeverre is dit gecompressed en hoe ( denken jullie?)

Is dit eventueel getriggert of gesampled?

Compressie werkt vooral op het dynamisch bereik, niet zo zeer op de klank (bij lage ratios tenminste).

Vellen/patches etc. maakt wel verschil voor de ruwe opname, maar het is duidelijk hoorbaar dat er hier flinke EQ is toegepast. Met elk gedempt vel en een patch voor extra tik is het te maken, als je maar genoeg en de juiste EQ toepast. Kijk eens naar de post van Animal, daar staat het al. :Y

groovemaker

Ja dat deed ik, maar ik heb het idee dat Animal vooral de hoge tonen bedoeld.
Ik vindt vooral het sublaag van deze bassdrum mooi. Niet dat de 'tak' slecht is hoor, want die is ook prima, maar het is niet een doffe klap, maar echt een dreun.
If it's too Loud you're too old!

animal

Heb je het al geprobeerd? Door de frequenties rond de 250 MHz sterk te verzwakken, bied je (als ze natuurlijk in de opname aanwezig zijn) meer ruimte aan het echte laag.

Paul

#67
apr 05, 2012, 21:10 Last Edit: apr 05, 2012, 21:12 by Paul

Heb je het al geprobeerd? Door de frequenties rond de 250 MHz sterk te verzwakken, bied je (als ze natuurlijk in de opname aanwezig zijn) meer ruimte aan het echte laag.


Ik heb gisteren ook deze frequenties aangepast op de versterker van mijn bassist. Op de versterker in de oefenruimte is zijn geluid altijd weinig gedefinieerd, vooral als de distortion aan gaat. De top is voorzien van een grafische EQ, dus een kleine cut bij 250 en het hoog (rond 3200 Hz) iets geboost om de snaaraanslag te benadrukken. Werkte erg goed, hij was erg verbaasd over het verschil.

In principe doe je nu hetzelfde, maar dan extremer.
Tussen 250-400 Hz ligt de "dozige" klank van de bassdrum. Door dat een beetje weg te halen krijgt, zoals Animal zegt, het echte laag meer ruimte. Op de 4 kHz zit de attack van de bassdrum, door dat te boosten wordt de tik duidelijker.

Elders op het forum is een opzetje gemaakt over EQ'en. Daar staat een frequentie-overzicht, en ik heb daar ook een EQ-Cheatsheat gepost.
http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,169.0.html

groovemaker

dan nu een vraag waar ik al lang over nadenk:

Hoe kan ik zo veel mogelijk (sub)laag halen uit mijn 22x 18 Birch bassdrum?

Alles wat jullie te binnen schiet sta ik voor open...

Kickports, bepaalde vellen, stemming, noem maar op!
If it's too Loud you're too old!

Paul

Bedoel je akoestisch of met opnemen?
Als het om opnemen gaat is de subkick je beste keuze.

groovemaker

Nee ik bedoel vooral akoestisch.....

Als mijn optreden is afgelopen, moeten mensen zeggen: "jeez die bassdrum was laag!".

Ze moeten em zonder uitversterking voelen dreunen in de hele zaal....

Met vette uitversterking moet het helemaal niet normaal laag zijn....

Akoestisch lijkt mij dit namelijk best een uitdaging.
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Dicht voorvel met beetje demping aan beide vellen.

Beide kanten laag stemmen.

Dit werkt voor mij al. Bij acoustisch gebruik kan je hem in een normale ruimte als je eens doortrapt wel flink voelen, maar echt een enorme fan ben ik er niet zo van en stem hem meestal wat anders.


Maar bij een bassdrum met ook maar een beetje laag is meestal via een PA genoeg laag uit te halen, mits goede microfoons, geluidset, geluidsman, etc.

groovemaker

Gaat een dicht vel lager dan een vel met een kickport?
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Dat zou ik je werkelijk niet kunnen vertellen.

Maar ik heb wel het idee dat er acoustisch met een dicht vel meer geluidsdruk kan ontstaan dan met een gewoon microfoongat. (maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Dribbel


Nee ik bedoel vooral akoestisch.....

Als mijn optreden is afgelopen, moeten mensen zeggen: "jeez die bassdrum was laag!".

Ze moeten em zonder uitversterking voelen dreunen in de hele zaal....

Met vette uitversterking moet het helemaal niet normaal laag zijn....

Akoestisch lijkt mij dit namelijk best een uitdaging.


Ik ken een drummer die met een 26" Ludwig speelt en daar geen probleem mee heeft..... *D
Yamaha recording & sabian

Omhoog