Bass uit je bassdrum

Gestart door groovemaker, feb 03, 2012, 15:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

djska

Is het een 'normale' 22 inch bass? Ik denk ook dat je harder moet leren trappen, of desnoods dan maar heel-up. Hoor je je eigen bass wel? Imho: als je echt hard op de snare speelt (incl. rimshot), krijg je met heel-down spelen je bass nooit op vergelijkbaar volume.
Je kunt ook nog een houten beater of beater met kunstof kant gebruiken, dat levert meteen ook meer hoog en ik verwacht dat dat al voldoende helpt. Mij lijkt het hek v/d dam als je drums in de oefenruimte moet gaan versterken.

Paul

De bassdrum uitversterken kan, maar ik denk dat het goed is om proberen te achterhalen wat de oorzaak is.
Mijn eerste gedachten:
- Is je eigen spel in balans? Speel je de bassdrum niet te zacht in verhouding met de rest van de set?
- Zitten de frequenties van de basgitaar en de bassdrum elkaar niet in de weg? In EQ cheatsheets wordt vaak geadviseerd om bassdrums te boosten bij 80-90 Hz en dan juist de andere instrumenten (gitaar en bas) naar beneden te halen, om te voorkomen dat ze elkaar in de weg zitten.
- Speelt de rest van de band niet belachelijk hard, waardoor je met een felle snare en felle bekkens er nog doorheen komt maar de bassdrum achterblijft?

Met een 22" bassdrum (neem ik aan) met weinig demping kan je heel-down voldoende volume produceren. Ik speel met een 18" bassdrum, ook in mijn funkband met voorheen twee gitaristen. Mijn bassdrum was redelijk hoog gestemd en ik had het zo afgestemd met de basgitaar dat de bassdrum er goed doorheen kwam. Eén van de gitaristen had nogal de neiging om langzaam harder te gaan spelen, het moment dat ik mijn bassdrum niet meer kon horen was het moment dat we stopten en de volumeknoppen weer omlaag gingen.

Robert-Jan

Paul, hoe boost je een bassdrum bij 80-90hz als er geen microfoon in hangt?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan



Je kunt ook nog een houten beater of beater met kunstof kant gebruiken, dat levert meteen ook meer hoog en ik verwacht dat dat al voldoende helpt. Mij lijkt het hek v/d dam als je drums in de oefenruimte moet gaan versterken.


Ja , die klopper dat is een hele goede tip. Met een harde klopper krijg je een betere attack/tik en dat is wat je wil denk ik..zoeken naar extra laag gaat het niet duidelijker maken in een repetitiehok met slechte akoestiek.

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul


Paul, hoe boost je een bassdrum bij 80-90hz als er geen microfoon in hangt?

Niet. Maar je kan wel met de stemming van de bassdrum spelen en eventueel de EQ van de basgitaar om te zorgen dat ze elkaar niet in de weg zitten. De 80-90 Hz was vooral ter illustratie dat bepaalde frequenties elkaar in de weg zitten dat maakt het geheel onduidelijk.

Maverickje

Ik ben aan het denken om een Evans EMAD2 als slagvel te gaan uitproberen. Mis in mijn huidige kick (Gretsch New Classic 22x18) de lage tonen.

Moet de interne demping eruit? Dit omdat het slagvel dempingsringen heeft.

Harre

Ik ben aan het denken om een Evans EMAD2 als slagvel te gaan uitproberen. Mis in mijn huidige kick (Gretsch New Classic 22x18) de lage tonen.

Moet de interne demping eruit? Dit omdat het slagvel dempingsringen heeft.
Ik had een Emad op een 22x18 Pearl MMX liggen en die beviel me het beste met de dempring er in en verder geen demping in de bassdrum.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Maverickje

Bedankt voor je feedback. Ik twijfel nog tussen de Emad2 en Gmad.heb je ook ervaring met de gmad?

Harre

Nee, daar kan ik je niet mee helpen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

ddrsonor

Ik ben aan het denken om een Evans EMAD2 als slagvel te gaan uitproberen. Mis in mijn huidige kick (Gretsch New Classic 22x18) de lage tonen.

Moet de interne demping eruit? Dit omdat het slagvel dempingsringen heeft.
Heb op mijn new classic (ook 22x18)  een aquarian super kick II, reso zijde een powerstroke 3, klein gat op 5 uur, geen demping in de kick en BOEM!! ;-)

Robert-Jan

Qua sound is het verschil moeilijk te horen tussen een gmad en een emad.
Het enige verschil wat ik merkte is dat ik twee door een emad ben gegaan en (nog) niet door een gmad.
Ik gebruik wel demping, ik leg een kussentje tegen t voorvel, ongeacht welk slagvel ik gebruik.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

dunDaan

Ik gebruik al sinds jaar en dag een EMAD zonder additionele demping, en daar ben ik dik tevreden mee :)
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Maverickje

Ook geen demping in de basdrum?

dunDaan

Nope, geen demping in de bassdrum, alleen de ring op het vel zelf.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog