Bass uit je bassdrum

Gestart door groovemaker, feb 03, 2012, 15:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Treklof

Mijn mening voor meer laag:

22"x14" Kick + PS3 Slagvel/Ambassador Smooth White Reso + Geen demping/porthole + Vater Vintage Bomber Beater = BOOOOOOOOOMMMMM.

Een geluidsman zul je er niet blij mee maken.

groovemaker

Dus.... waarom hebben we dan ook alweer een michole/kickport in een voorvel?

Is dat voor meer attack of makkelijker voor geluidsmannen?
Als je dan zo extreem veel laag weghaalt met zo'n gat dan laat je je vel toch gewoon dicht?
If it's too Loud you're too old!

Paul

Beide, maar vooral dat tweede me dunkt. Door het gat wordt de klank korter maar dat zou je ook kunnen bereiken met een kussentje. Voor geluidsmannen is het wel handig. Dat beetje laag draaien ze wel weer bij als het tekort komt.

dunDaan

#228
jan 18, 2014, 09:46 Last Edit: jan 18, 2014, 09:48 by dunDaan
Daarnaast kun je je afvragen: wil je die BOOOOOOOMMMM eigenlijk wel
Zoals Treklof aangeeft; een geluidsman zul je er niet blij mee maken, en in de meeste band-situaties heb je er alleen maar last van (want veel te overheersend), dus wanneer heb je er dan wel wat aan ??
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Robert-Jan

In een akoestische setting vind ik het fijn..hoe meer laag ik hoor hoe blijer ik er van wordt.
In een kroeg of zelfs het oefenhok speel ik liever op een kleine bas met dicht voorvel dan groot met hole, gewoon omdat ik dan zelf het laag ervaar.
Het issue is hier natuurlijk dat er een verschil is wat de drummer achter de set ervaart en wat de ideale setting is voor een geluidsman.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Net wat je wil. Als jij met een dicht voorvel wilt spelen vind ik niet de "geluidsman" je mag gaan verplichten een vel met een gat te nemen. anders kan hij net zo goed ook je bekkens en drumstel uitkiezen.

Voor als nog is het veel makkelijker om een 13 in een dozijn bassdrum geluid te krijgen met een gat in je voorvel. Waar meestal helemaal niks mis mee is.

Dus, eigenlijk gewoon weer: smaak  :)

Robert-Jan

Nou nee, juist niet zo zeer smaak, maar wat is functioneel voor de situatie.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Want? Als jij met lompe rock muziek een jazzkit gebruikt ga ik je niet tegenhouden. Als dat is wat je wil.

Hoefnix

#233
jan 18, 2014, 14:51 Last Edit: jan 18, 2014, 14:52 by Hoefnix
Het ging toch over meer/minder bas met een resovel met of zonder gat?
Waarom nu ineens een jazz kit erbij halen?

Tja, en op NSJ zie ik 22" basdrums en bij rock wel eens een 18" gezien.. terug naar mic-hole dan maar?

djska

#234
jan 18, 2014, 16:05 Last Edit: jan 18, 2014, 16:06 by djska
Mijn 2 centen: persoonlijk vind ik dat een bassdrum wel een beetje natuurlijk moet blijven klinken, als het zo zwaar ge-eqd wordt dan hoef je in mijn optiek je geen dure DW bassdrum van een exotische houtsoort te gebruiken en is er eigenlijk niets natuurlijks meer aan het geluid. Als de smaak tegenwoordig dicteert dat er extreem laag en een harde klik in moet zitten dan vraag je je toch bijna af, waarom een bassdrum dan niet standaard zo gemaakt wordt, cq. waarom je dan niet gewoon een electronisch geluid triggered.
Dus naar mijn smaak eerst lekker klinkend akoestisch geluid (vilten beater, beetje boom, beetje klick of punch, beetje demping, maar zo min mogelijk om de ketel vrij te houden, dicht voorvel). Misschien iets meer boom dan je achter je kit wilt horen maar het op enige afstand nog goed over te laten komen.  En vervolgens dan pas kijken hoe je dit gewenste geluid dan realistisch op kan nemen of versterken.

Robert-Jan


Want? Als jij met lompe rock muziek een jazzkit gebruikt ga ik je niet tegenhouden. Als dat is wat je wil.


Nou dat probeer ik uit te leggen, het hangt van de situatie af. Speel ik lompe rock in een kroeg dan blaas ik met mn 18 , mijn vellen keuze, mijn manier van stemmen en mijn manier van spelen menig 22 omver.
Doe ik dat op een groot podium met PA dan maak ik het voor het zaal geluid een stuk makkelijker als ik mijn 22 met michole mee neem.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drfill

voorvel spanning zo 'los' mogelijk..  helpt ook met laag..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Robert-Jan


Misschien iets meer boom dan je achter je kit wilt horen maar het op enige afstand nog goed over te laten komen.  En vervolgens dan pas kijken hoe je dit gewenste geluid dan realistisch op kan nemen of versterken.


Maar daar ligt de crux.. Als je in eerste instantie kijkt naar het gewenste geluid op afstand, dan bekijk je het vanuit een akoestisch perspectief. Als je gaat versterken of opnemen dan zet je de microfoon heel dicht bij de trommels. Dat is een ander klankbeeld dan wat je ervaart op een paar meter aftstand, maar dat is wel wat de mic oppikt en uitversterkt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Snap ik, maar vaste regels zijn daar niet voor dacht ik.

En een "goede" bassdrum microfoon geeft de bassdrum een alles behalve een eerlijk geluid, ook als de eq vlak staat. Dat is niet erg, juist handig in de meeste gevallen, maar een eerlijk geluid is moeilijk te krijgen wanneer je een kit gaat uitversterken.

groovemaker


voorvel spanning zo 'los' mogelijk..  helpt ook met laag..


Tot op zekere hoogte is dat waar, maar als je het vel te los doet krijg je een extreme attack en een raar flubberend vel zonder echt een dreun t krijgen die je voelt. als ik mijn voorvel (met kickport) van een middelstrakke spanning voorzie heb ik meer laag en luchtdruk dan wanneer ik hem erg los stem.

En met los stemmen bedoel ik niet dat het vel bijna los op je ketel hangt, maar wel merk ik dat het vel minder trilt en eigenlijk alleen maar heen en weer beweegt...
If it's too Loud you're too old!

richardcs65

In de oefenruimte klagen de mede-muzikanten dat ze de bassdrum bijna niet horen. Aangezien de bassist altijd zijn eigen versterker gebruikt, is er nog een basversterker over. Nu zat ik te denken een DAP DM-55 te kopen en deze in die versterker te prikken. Iemand ervaring met versterken van de bassdrum via een basversterker?
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

Hammar

Tja. ik vermoed dat je bassdrum flink gedempt is met een kussen of deken??
Ga daar eerst een mee aan de slag.

Hoefnix

Waarschijnlijk helpt het al als de rest het volume iets omlaag draait :p

Rick

Weinig demping in je bass scheelt al. Speel je heel up of heel down?

richardcs65

@Hammar: Demping valt wel mee, klein stuk schuimrubber.
@Hoefnix: In theorie een optie, maar op de één of andere manier lukt dat niet ;(
@Rick: Het meest heel down
@Allen: Bedankt voor de reactie, maar is niet echt (of echt niet) het antwoord op mijn vraag wie er ervaring heeft met versterken van de bassdrum met een basversterker :N
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

Robert-Jan

Heel heel vroeger speelde ik bij een band waarvan de bassist de 'geluidsman' was ..hij was al wat ouder en had door de jaren heen een PA bij elkaar verzameld..één van die dingen was de 'davoli' een basversteker uit de tijd dat Napoleon nog bas speelde..hij wilde dat ding achter zich hebben staan en stopte een goedkope mic in mijn bassdrum..hij werd daar blij van..het kan dus wel..mooi is anders maar je hoort t wel.

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

#246
jun 08, 2014, 11:33 Last Edit: jun 08, 2014, 11:34 by Hoefnix
Of helemaal anders, overgaan naar een jamhub of iets soortgelijks: http://www.musiciansfriend.com/pro-audio/jamhub-greenroom-7-section-system

Voor de drummer neem je dan een bas, overhead en snare mic + klein mixertje mee, de rest kan zo inprikken.  Hoef je minder te slepen én iedereen kan zijn eigen mix maken.

dunDaan


In de oefenruimte klagen de mede-muzikanten dat ze de bassdrum bijna niet horen. Aangezien de bassist altijd zijn eigen versterker gebruikt, is er nog een basversterker over. Nu zat ik te denken een DAP DM-55 te kopen en deze in die versterker te prikken. Iemand ervaring met versterken van de bassdrum via een basversterker?

Speelt de rest dan niet gewoon veel te hard?? (Of bespeel je de bassdrum zo zacht?)
Ik zie bij mijn repetities ook vaker opmerkingen voorbij komen dat iemand slecht te horen zou zijn, terwijl zijn/haar volume op het "normale" niveau staat. Vaak heeft de rest dan aan zijn/haar eigen volume knop gedraaid.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Hans

Ik vraag me af of het signaal uit de mic direct bruikbaar is voor de versterker. Je hebt in ieder geval een verloopje nodig van female xlr naar male jack.

ik zou er gewoon een sm58 van het oefen hok voorzetten en in de zanginstallatie prikken  (doe ik tijdens optredens in kleine zaaltjes eigenlijk altijd... maar dan met een d112).

Rick


@Rick: Het meest heel down


In dit soort situaties sta ik meestal redelijk lomp heel up door te trappen. Ik krijg daar meer volume mee dan wanneer ik heel down speel. Heel down doe ik eigenlijk alleen maar wanneer ik jazz of unplugged speel, of het echt subtiel moet zijn.

Omhoog