Bass uit je bassdrum

Gestart door groovemaker, feb 03, 2012, 15:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

Hey

Ook ik neem regelmatig drum partijen op voor de meest uiteenlopende dingen.
Probleem is het volgende:

Mijn bassdrums krijg ik niet laag genoeg opgenomen.

Over een PA is mijn bassdrum gruwelijk laag( ong. 90Hz of lager) maar als ik het opneem hoor ik hier niks van terug.

Het zijn soms dezelfde microfoons!

Hoe krijg ik op de opnames genoeg laag zonder te EQ'en?
Met EQ is ook mooi, doe ik altijd,  maar dat doe ik liever als de bass al laag genoeg is opgenomen....
If it's too Loud you're too old!

paQ

Wat voor 'n mic gebruik je?

animal

Het antwoord is simpel, een geschikte microfoon hiervoor kiezen en de microfoon op juiste positie wegzetten.
"Het niet gebruiken van EQ" is natuurlijk relatief, de meeste microfoons die geschikt zijn voor bassdrum opnamen zijn namelijk al pré-Equeued. Dit betekent concreet dat het laag is versterkt, er een dip tussen 200-250 MHZ, het mid rond de 4 Khz is verstrekt en alles daarboven wordt verzwakt.
Op dit forum worden al in een aantal topics goede bassdrum-micro's genoemd, welke micro gebruik jij hiervoor? Heeft het reso-vel van je bassdrum een gat of speel je met een dicht reso-vel??
Voor meer laag uit de bassdrum, moet je over het algemeen de micro niet in de bassdrum plaatsen. Afhankelijk van het model, levert een mirofoon de beste verhouding tussen laag en klick als deze vlak voor het gat of halverwege het gat in het reso-vel geplaatst is. bij laatst genoemde dien je de micro te richten op de plek waar de beater het voorvel raakt, dit t.b.v. van de definitie (klick) in de bassdrum-sound.

Robert-Jan

Waarom zou je niet willen Eq- en?
En is het ook zo dat je laag mist als je op andere boxen of headset de audio afspeelt?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Een PA heeft zelf al meer laag dan een setje studio speakers.

Daarbij komt nog dat je aan de achterkant van de PA staat en je daar alleen nog maar laag hebt en geen hoog.

Natuurlijk gelden bovengenoemde dingen ook.

Hans

Waarom inderdaad niet eq-en ? Op 'professionele' opnames is alles ge-eqed (en gecompressed, en misschien wat extra's), daarna wordt de totale mix nog ge-eqed, daarna komt er nog zo'n gast met goude oortjes die de boel mastered en die gaat weer zitten eq-en.

Anyway, snelle manier om veel laag te krijgen zonder EQ is even een subkick-mic in mekaar draaien. Oude speaker of versterker ombouwen

Paul

Alle gangbare bassdrummicrofoons hebben een te klein membraan om onder grofweg 100 Hz goed op te kunnen nemen. Dat wordt opgelost door de microfoon al te pre-EQ'en zoals Animal aangeeft.
Wil je echt sublaag (30-150 Hz) zonder "extreme" EQ, dan moet je een subkick gebruiken.

Dribbel

tja, het is al gezegt maar mijn eerste reactie is ook welke studio speakers heb je. en heb je er van meerdere types/soorten speakers, als referentie zeg maar....
Ik denk dat je laag er wel in zit maar dat je versterker/speakers dit niet weergeven.
En EQ-en is geen schande....
Yamaha recording & sabian

harmen 18

Het niet doen is stommer, tenzij het al goed klinkt natuurlijk.

groovemaker

Tsjaad ik heb geen probleem met EQ hoor, als ik die indruk wekte, maar hoe kan ik er nou laag bij draaien als ik die niet heb opgenomen?
Ik neem met mijn broertje op in fruity loops studio. dat is ideaal. Protools en Q base vond ik minder.

In dat programma kun je zien waar je welk aantal Hz opneemt. Het laag is dan gewoon erg weinig.

Ik heb twee mic's gebruikt. de D112 en een Fame bassdrummic(geen idee welk type, maar klinkt live wel lekker). Ik speel met gat in mijn vel, en zelfs met kickport krijg ik niet genoeg laag in mijn opname.

Kan het ook aan de akoestiek liggen ofzo? Ik neem gewoon op in mijn slaapkamer.  En ook voor de PA is er een waar kanon gemaakt van mijn bassdrum, niet alleen er achter. Ik post binnenkort wel even een fragmentje van een opname zodat jullie de bassdrum kunnen horen.

If it's too Loud you're too old!

Dribbel



In dat programma kun je zien waar je welk aantal Hz opneemt. Het laag is dan gewoon erg weinig.

Ik heb twee mic's gebruikt. de D112 en een Fame bassdrummic(geen idee welk type, maar klinkt live wel lekker). Ik speel met gat in mijn vel, en zelfs met kickport krijg ik niet genoeg laag in mijn opname.

Kan het ook aan de akoestiek liggen ofzo? Ik neem gewoon op in mijn slaapkamer.  En ook voor de PA is er een waar kanon gemaakt van mijn bassdrum, niet alleen er achter. Ik post binnenkort wel even een fragmentje van een opname zodat jullie de bassdrum kunnen horen.


Tja ambiant werkt wel mee, maar voor close micing moet dit geen hoofdzaak zijn.
Die D122 heeft echt genoeg laag voor een goede opname, ja het kan altijd meer en mooier......
Hoe gebruik je die, heb je meerdere posities geprobeerd zowel in als buiten de bassdrum?

Aan je ketel zou het ook niet liggen als ik in je onderschrift kijk....

Wat is "weinig" laag op dat freqentiebereik?

ik durf bijna niet verder te vragen maar .... stemming van de bass...reso vs slagvel...


hoo brainwave.... *)
heb je beide mic's aangesloten op 1 opname?
Hoe zit het met de polariteit!
Als ze net anders gepolariseerd zijn, heffen ze elkaar op.
Sluit eens 1 mic aan en neem ze apart, hoor eens wat de verschillen zijn, misschien kun je het zichtbaar maken op je speakers of er polariteitsverschillen zijn( misschien hebben mensen hier nog meer ideeen over?)

Gebruik eens andere kabels!
Misschien zit er een breuk in een van de kabels....wat gelijk je laag ook verpest.
Yamaha recording & sabian

groovemaker

Ik gebruik die mic's altijd afzonderlijk, niet tegelijk. Of is dit juist niet goed?
Ik heb beide vellen laag gestemd, vooral het slagvel is laag gespannen, voorval valt nog mee.

Ik heb de mic's op verschillende posities geprobeerd. Verschillende afstanden, onder andere hoeken, etc.
Ik zal toch idd maar eens even naar de kabels kijken dan....
If it's too Loud you're too old!

Robert-Jan

Nog even terug..hoe luister je de opnames af?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

#13
feb 05, 2012, 12:21 Last Edit: feb 05, 2012, 12:22 by animal

Nog even terug..hoe luister je de opnames af?


MCdrummer4live schrijft dat hij het opgenomen geluid analyseert m.b.v. een analyser-tool van Fruity loops. De analyser geeft kennelijk aan dat er weinig laag in Mhz wordt geregistreerd, als het om cijfers gaat doet de wijze waarop je iets afluistert er eigenlijk niet toe.

Dit gezegd hebbende, komt bij mij nu wel de volgende vraag op.
Als je de opname afluistert, vind je dat er dan ook te weinig laag in zit? Of gaat het je hier alléén om de cijfers/getallen/metingen ?

Nog een vraag, wat geeft de analyser-tool voor waarde(n) aan? Als je de vraag lastig te beantwoorden vindt mag/kun je hier ook een "printscreen" plaatsen.

groovemaker



Aan hoe meer links je komt in de EQ, hoe lager het is.

Ik luister mijn opnames meestal af over een koptelefoon, de Philips SHP2500.
Soms ook over een gewone stereo toren, beide geen lekkere bass.

Natuurlijk gaat het om de klank en niet om de nummertjes ofzo, maar ik kwam hier bij omdat ik de klank gewoon niet mooi vond....
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Ik heb zelf bij het opnemen bij gebrek aan beter een shure sm58, zang microfoon dus en subkick.

Subkick voegt net wat laag toe, maar alleen de 58 komt ook wel (meestal zelfs genoeg) laag.

Zonder eq zelfs, want dat kan niet in audacity per spoor.

Deed mijn presonus het maar........ dan wordt alles beter.

animal

#16
feb 05, 2012, 22:36 Last Edit: feb 05, 2012, 22:37 by animal
Snap ik het nou niet?  :? Wat ik zie is toch (gewoon) een afbeelding van je EQ-instellingen en geen analyzer??

V.w.b. je EQ, mijn ervaring leert me dat de frequenties tussen 200 en 250 MHz  bijna altijd Ge-cut dienen te worden ipv ge-boost, daar zit wat ze noemen het zogenaamde "dozen geluid".
Haal het cijfertje 3 is  naar beneden, het zou zo maar kunnen dat je dan een vette bassdrum-sound overhoudt. :)

P.S. Je Cut en Boost overigens wel heel extreem +/- 5 db  zou m.i. voldoende moeten zijn.
(sorry voor mijn taalgebruik  :X)

groovemaker

Dit is gewoon een plaatje van google hoor, dit zijn niet mijn instellingen! :P

Bij mij zie je aan de linker kant niet eens zoveel bass,
en dat is juist het probleem.... :?
If it's too Loud you're too old!

Anserini


Dit is gewoon een plaatje van google hoor, dit zijn niet mijn instellingen! :P

Bij mij zie je aan de linker kant niet eens zoveel bass,
en dat is juist het probleem.... :?
Het gaat juist om jouw scherm, laat die eens zien. :P

Hoefnix

En zet het geluidsbestand ook eens online. Wellicht dat we je kunnen helpen.

Paul

#20
feb 06, 2012, 14:07 Last Edit: feb 06, 2012, 14:08 by Paul
Hoe bedoel je, "zie ik niet zoveel bass"? Het voorbeeldplaatje van jou is een equalizer-plaatje, dat zegt niet over de frequenties die worden opgenomen, maar bepaalt welke frequenties moeten worden versterkt of verzwakt en in welke mate.
Met die bolletjes 1 t/m 7 kan je zelf slepen welke hoe en wat. De Equalizer trekt er dan een vloeiende lijn tussen. Op de horizontale as staat de frequentie, op de verticale het volume (omhoog is versterken, naar beneden is verzwakken).

En inderdaad, post even een plaatje van je eigen scherm en eventueel de opname.

animal

#21
feb 06, 2012, 23:25 Last Edit: feb 06, 2012, 23:26 by animal
Plaatst ie zomaar een willekeurig plaatje  :F
Paul bedankt, ik ben blij dat het niet aan mij ligt.

S.v.p. een plaatje dus van wat jouw analyzer laat zien, als er al een analyzer in Fruity Loops zit.


Dit is alvast zomaar een plaatje van een analyzer.  ;)

Dribbel

.....Vergeet wat mijn betreft het plaatje .... Wat zou je doen als je alleen hoorde dat er te weinig bas in mijn bv opname of FOH geluid zit?
Ik zou aan mijn EQ instellingen gaan draaien...  :Y
Yamaha recording & sabian

groovemaker


Ik zou aan mijn EQ instellingen gaan draaien...  :Y


Heb ik ook gedaan, maar het veranderde niet naar mijn smaak. Gewoon niet genoeg laag.
Vanmiddag zet ik een foto online van mijn instellingen ok?  *)

Het was idd niet zo slim om een plaatje van google te halen, maar ik zat toen niet op mijn eigen computer. 8)7

Ik denk trouwens wel dat er een groot verschil zit tussen FOH en opnames. Bij FOH, live dus, is mijn bassdrum wel goed.  :)

If it's too Loud you're too old!

paQ

#24
feb 07, 2012, 11:38 Last Edit: feb 07, 2012, 11:40 by paQ
Hoe heet die plug ook weer met pre-EQ?  Heette die ook niet kickport toevallig? Werkte heel goed op mics waar nog meer uit viel te halen.
Misschien werkt het wel net als een RC filter trouwens. Is niet echt raketwetenschap om een pre EQ zelf te maken als hardware matige plugin.

Edit:
Oh. Zomaar een ingeving
Zeker dat je op je mixer niets knijpt of trimt?

Omhoog