PA opstellings vraag: Volledige band, drums wel of niet over PA

Gestart door jinxedworld, aug 04, 2017, 12:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

jinxedworld

aug 04, 2017, 12:01 Last Edit: aug 04, 2017, 12:06 by jinxedworld
Howdy!

Binnenkort hebben we twee gigs met onze 5-koppige band. Setup:

* Behringer XR18 mixer
* Twee laney linebacker tops (dunno how many watts)
* Twee floor wedges voor monitoring.
* Drummer/bassist speelt via in-ear
* le versterkers worden gemiked

Versterkers:
* Marshall JCM-x000 tube amp
* VOX Tube amp (lot's of watt's, komt makkelijk over m'n drumkit heen)
* Dual bass cabinet met top (loei van een ding)

Vraag me niet meer over de amps, ik ben een drummer ;-).
Drum mic's:
Snare: Shure SM57
Kick: Shure Beta 52a
Toms: Tomtec cheap sh*t
Overheads: Tomtec cheapo's
(de tomtec's doen het prima voor wat ze zijn, geluid is prima :-) ).

Nu: Aangezien de locaties relatief klein zijn (lees diepe smalle kroeg, 8m breed, 30m diep) en een burenschuur (try-out op een prive feestje, man of 60 misschien). sturen we de vocals over de tops heen, snaredrum en een beetje overheads om een mooi plaatje te maken. Echter, we hebben geen sub om de kick naar toe te sturen.

Aangezien de snaredrum ook over de FoH speakers heengaat, zal er een aantal milliseconden mismatch met de kick zijn (aangezien deze niet over de PA heen gaat). Zal dit de mix/groove volledig breken?

Ik ben bereid om een redelijke powered sub aan te schaffen, en deze via Aux to Sub aan te sturen (wil prima via de Behringer, alleen de kanalen met lage tonen naar de sub sturen zodat je niet loopt te klieren met low/high pass filters van een sub naar een top toe, en je kan per kanaal bepalen wat er wel en niet naar je sub gaat, in plaats van ALLES erheen en door een filter heen laten halen).

Maar, het zou me ook helpen om te weten of ik niet beter alle drums naar PA kan skippen, en het volledig akoestisch aan te vliegen. Het is een nette 5-piece Gretsch Catalina, met een mix van Sabian Stage, Zildjian A Custom en Paiste Alpha cymbals, welke een prima volume voortbrengt. uiteraard kunnen we de rest van het volume erop aanpassen zodat we een goede balans in de mix hebben, maar we willen wel alles kunnen bereiken zonder mensen oorpijn te bezorgen ;-).

Jullie gedachten worden zeer op prijs gesteld!!

djska

Mijn gevoel zegt dat er geen merkbare vertraging (in termijn van ms) door het PA-traject wordt toegevoegd. Sterker nog, als je de PA 20m voor je drums zou zetten, zou het signaal via de PA zelfs eerder de
oren van de luisteraar bereiken dan het akoestische geluid.
In zo'n situatie zou ik juist alleen liever wat bassdrum via PA doen, maar je geeft al aan dat er geen sub is.
Ik zou de drums dus dan maar niet via PA laten lopen en de PA speakers niet ver voor de drums neerzetten, maar op 1 lijn, voor een meer coherent geluid.

Joris

Overheads kan je sowieso achterwege laten. Verder zal ik gewoon zoveel mogelijk aansluiten en aanzetten wat je nodig hebt. Sowieso zorgen dat die irritante gitaristen hun versterker niet te hard zetten  ;)

Robert-Jan

Je speelt in kleine ruimtes met weinig mensen. Dan heeft het eigenlijk weinig zin om de gitaarversterkers over de pa (ik zie het wat meer als zanginstallatie) te zetten en drums dus ook niet. Ik zou me er niet te druk om maken en alleen de zang eroverheen zetten.  Ik zou de boxen niet op een lijn met drums zetten, als de zang er voor staat krijg je onherroepeijk last van feedback, daar heb je je monitors voor. Even aan iemand vragen of er in het begin een beetje op de balans gelet kan worden en allemaal een beetje oppassen dat de versterkers niet te veel open gaan, komt t vast goed.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

jinxedworld

Overheads kan je sowieso achterwege laten. Verder zal ik gewoon zoveel mogelijk aansluiten en aanzetten wat je nodig hebt. Sowieso zorgen dat die irritante gitaristen hun versterker niet te hard zetten  ;)
Overheads gaan sowieso moeten, anders mis ik een hoop spul op m'n in-ears ;-). Maar die gaan zeker niet mee naar de FoH mix, of de floorwedges.

jinxedworld

Mijn gevoel zegt dat er geen merkbare vertraging (in termijn van ms) door het PA-traject wordt toegevoegd. Sterker nog, als je de PA 20m voor je drums zou zetten, zou het signaal via de PA zelfs eerder de
oren van de luisteraar bereiken dan het akoestische geluid.
In zo'n situatie zou ik juist alleen liever wat bassdrum via PA doen, maar je geeft al aan dat er geen sub is.
Ik zou de drums dus dan maar niet via PA laten lopen en de PA speakers niet ver voor de drums neerzetten, maar op 1 lijn, voor een meer coherent geluid.
Juist met die disconnect (PA eerder bij de oren dan het akoustisch geluid) ben ik bang dat je je groove breekt. Maar, aangezien het relatief dichtbij de drums komt te staan (laat ik er eens drie meter tussen hebben zitten) zal dat wel meevallen inderdaad.

Ondertussen ervoor gekozen om een actieve sub aan te schaffen, is ook de hoofdprijs niet (want, geen belachelijk grote zalen, dus geen enorme wattages nodig) om toch wat meer punch eruit te krijgen (stevige rockmuziek, dus je mag hem best voelen :-P) en EQ er overheen te doen zodat er een lekkere attack in zit.

jinxedworld

Je speelt in kleine ruimtes met weinig mensen. Dan heeft het eigenlijk weinig zin om de gitaarversterkers over de pa (ik zie het wat meer als zanginstallatie) te zetten en drums dus ook niet. Ik zou me er niet te druk om maken en alleen de zang eroverheen zetten.  Ik zou de boxen niet op een lijn met drums zetten, als de zang er voor staat krijg je onherroepeijk last van feedback, daar heb je je monitors voor. Even aan iemand vragen of er in het begin een beetje op de balans gelet kan worden en allemaal een beetje oppassen dat de versterkers niet te veel open gaan, komt t vast goed.
Boxen gaan zeker niet op lijn met de drum, over de monitoring komt helemaal niets qua drum (behalve over m'n in-ears dan). En de zangeres moet gewoon niet voor de boxen komen (wat prima te doen is). Monitoring en FoH gaan we sowieso van tevoren uitfluiten op de zaal, en nog tweaken als er volk binnen is (akoustiek verandert toch wel als je mensen hebben die de golfjes breken).

We hebben een relatief onervaren geluidsman die voor een paar biertjes tweakt, hij heeft wel flink wat audio/video editing ervaring, dus de techniek is hem niet vreemd. En dankzij de Behringer XR18 kan ik zelf ook nog een en ander bijstellen vanaf het podium zelf, mocht er echt een shit hits the fan momentje ontstaan ;-). (en we hebben twee gigs, de eerste gebruiken we vooral om de geluidsman wat in te werken, toch een prive vriendendienstje wat niks schuift, en de tweede gig is een zwaar onderbetaalde, maar in ieder geval betaalde gig  :P  ).

jinxedworld

Update: Afgelopen zaterdag gespeeld met de volgende opstelling:
2x laney Linebacker
1x 500w RMS subwoofer (Vonyx, el cheapo, maar goed genoeg voor kleine zalen/cafe's en dergelijke)
Behringer XR18

Locatie: Boerenschuur :-)

Geluid was dikke prima! De sub pakte het laag mooi op, gaf een mooie extra dimensie aan het geluidsbeeld zonder te overstemmend over de rest te zijn. De geluidsman heeft een mooie mix neergezet.

14 oktober nog een keer met dezelfde opstelling :-)

animal

Bijzondere samenstelling van PA-onderdelen, de genoemde laney's zijn combo's???

jinxedworld

Hi,

De Laney's zijn mid & hoog, sub zit er niet bepaald in. Vandaar de toevoeging van de sub :-)

Robert-Jan

Maar de linebacker serie van laney zijn gitaarversterkers (combo) ?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Verbaasde mij dus ook al.

jinxedworld

Beetje laat, maar excuus. Het zijn geen Linebackers (mijn pa had vroeger een Laney Linebacker bas versterker, en ik noem dat in 1 adem). Het zijn Laney monitor's vraag me niet naar het exacte type, in ieder geval niet erg recent spul.

Omhoog