Overhead Microfoons Setup

Gestart door mangoie, sep 22, 2011, 00:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

mangoie

Ik ben de laatste tijd bezig met het opnemen van mijn drumstel thuis. Ik heb laatst een paar pencil condensers gekocht (Oktava MK012) voor overheads en het doel hiermee is om het totaal drumplaatje mee op te nemen. Verder gebruik ik een snare en basdrum microfoon. Met de opnames wil ik ideeën opnemen en opsturen naar een gitarist.

Nu ben ik aan het rondkijken hoe ik het maximale uit de overheads krijg. Ik zoek een beetje volle sound (geen kartonne doos), het hoeft niet perse heel natuurgetrouw te zijn en het liefst zo weinig mogelijk geluid van de kamer. Er komen een hele zooi overhead setup's voorbij op het internet:

  • XY

  • Spaced pair

  • ORTF

  • Recorder man

  • Mid side

  • Near coincidend

  • En een hoop anderen...

   
Zijn er mensen hier bepaalde technieken gebruiken m.b.t. de overhead setup? En wat is dan je ervaring daarmee? Nog tips over wat ik het best kan gebruiken?
Of zijn als die setup's gimmicks en is het gewoon een kwestie van een goede kamer met een goed geplaatste "space-pair"?








Nijlpaard

Het gaat met de genoemde setups om de voor en tegens en wat je wil bereiken.

Wil je meer je cymbals horen, wil je het totaalgeluid van je kit opvangen etc.

Zelf gebruik ik de XY techniek omdat ik daarmee het totaalgeluid van de kit opvang wat ik dan aanvul met de snare en bassmic om deze extra naar voren te kunnen brengen.

Als ik eenmaal de tom mics compleet heb ga ik naar wat andere technieken kijken maar tot dan voldoet dit wat mij betreft.

Had je deze pagina al gezien ?

http://recordinghacks.com/2010/04/03/drum-overhead-microphone-technique-comparison/
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

mangoie


Had je deze pagina al gezien ?

http://recordinghacks.com/2010/04/03/drum-overhead-microphone-technique-comparison/


Ja tuurlijk, de eerste pagina die je tegenkomt in google. Ben meer benieuwd wat voor ervaringen de leden op dit forum hebben.

mathieu

Er staat een filmpje op youtube waarin een aantal verschillende technieken uitgelegd en gehoord laten worden (o.a. recorderman). Ik kan hem zo snel  niet vinden, misschien weten andere forummers over welk filmpje ik het heb?

mangoie

Je bedoelt deze?


Nijlpaard


Ja tuurlijk, de eerste pagina die je tegenkomt in google. Ben meer benieuwd wat voor ervaringen de leden op dit forum hebben.


Just checking ;-)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

mathieu


Hatseklats

Ik heb de overheads wel eens achter de drums opgesteld, ipv er boven of ervoor. De recorderman-techniek heeft mij ook wel ok resultaten opgeleverd.
Al met al moet je gewoon veel klooien en luisteren om het beste resultaat te vinden. Het is ook erg van de ruimte afhankelijk.

Hans

Met de gegeven mics lijkt de recorderman de meest geschikte manier. Is wel inderdaad erg ruimte afhankelijk.  En je hebt de ruimte nodig om de boel goed op te stellen. Zelf gebruik ik voor een wat ruimtelijk sausje een groot membraan condenser als room mic die nog al eens van plaats wisselt (gewoom omdat ik me anders niet kan bewegen in mijn studio). Die wisselende plek levert enorm verschillende resultaten op als ik hem solo bij een opname. Eigenlijk vertel ik dit alleen maar om aan te geven dat resultaten zoooo wisselen, dat je inderdaad alleen maar veel moet klooien. Vaste regels zijn voor mij enkel richtlijnen.

Omhoog