Wat is MIDI?

Gestart door vandeflosch, aug 25, 2012, 23:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

Ik heb er al veel over opgezocht en gelezen. Maar voor mij blijft het een beetje onduidelijk wat midi juist is en waarvoor je een midi in- en uitgang gebruikt (en hoe)...

Is er iemand die me dit heel simpel kan uitleggen? :)

Nlz

MIDI is een acroniem, dat staat voor Musical Instrument Digital Interface. Het is een digitaal systeem (en protocol) waarmee elektronische (muziek)instrumenten in realtime muzikale informatie kunnen uitwisselen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Murgen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface


MIDI is een acroniem, dat staat voor Musical Instrument Digital Interface. Het is een digitaal systeem (en protocol) waarmee elektronische (muziek)instrumenten in realtime muzikale informatie kunnen uitwisselen.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Nlz

Great minds think alike Murgen  8)
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Murgen


MIDI is een acroniem, dat staat voor Musical Instrument Digital Interface. Het is een digitaal systeem (en protocol) waarmee elektronische (muziek)instrumenten in realtime muzikale informatie kunnen uitwisselen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface


Ha, ha, ha, twee zielen, 1 gedachte.  :P
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Hammar

Midi is de digitale versie van een muziekboek of rol in een draaiorgel.

Harre

*lol* TS geeft aan er al het één en ander over gelezen te hebben en vervolgens komt er alleen maar copy and paste info. Maar goed, hoe het nog simpeler uit te leggen weet ik eigenlijk ook niet :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Robert-Jan

Midi is het "computer-taaltje" wat gebruikt wordt tussen geluidsbronnen ( drummodule/synt module etc) en controllers ( midi piano klavieren/ e drumset/ octopads maar ook computers)

Jij kijkt nu maar de tascam interface en die heeft midi..wat kan jij daar dan mee?

Stel jij hebt een elektronisch drumstel. Het drumstel bestaat uit de pads en de drummodule.
Als jij op de pad slaat dan gaat er een signaaltje naar de module. Om dan een realistische vertaling van je klap te geven moet de module een aantal dingen weten..op welke pad sla je? Hoe hard sla je? Waar sla je?
Al die informatie is van belang om het goed geluid te krijgen, een zachte slag bij de rand van een snaredrum is wat anders dan een harde mep in het midden van de floortom.
Al die informatie zit verpakt in de midisignalen en die midisignalen kan ik bijvoorbeeld naar een computer sturen. Als je de midi-out van de drummodule met een kabel aansluit op de midi-in van de tascam dan kan je de midi signalen uit de drumodule naar de computer sturen. In bijvoorbeeld cubase (wat meen ik bij de tascam zit) kan je die midi opnemen..je kan real time op je drumstel drummen en dat neem je op.
Maar nu heb je alleen midi signaal en dus nog geen geluid.
Je kan nu twee kanten op..je kan van midi out van de tascam ook een kabel naar de midi in van de drummodule aansluiten. Dan kan je midi signalen van de computer terug sturen naar de module. Op die manier gebruik je de module als audiobron, je kan hetgeen jij gespeeld hebt terug luisteren bijvoorbeeld..
Maar nog leuker , je kan het bewerken, nog een partij erbij spelen, andere sounds gaan gebruiken etc etc..

Je kan ook in de computer een softwarepakket gebruiken bijvoorbeeld toontracks, of bfd.
Die hebben samples van echte drums en die bespeel je met je edrum set ( via midi !)

Maar je kan er ook een midi keyboard aanhangen, dan kan je in je computer weer daar een piano geluid aan hangen of synthsizers of, na ja welk instrument je maar wil.Dan kan je dus liedjes maken bijvoorbeeld.

Is dat een beetje te volgen? ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nlz


*lol* TS geeft aan er al het één en ander over gelezen te hebben en vervolgens komt er alleen maar copy and paste info. Maar goed, hoe het nog simpeler uit te leggen weet ik eigenlijk ook niet :)


Dat was dan ook de reden dat ik gewoon naar het wiki-artikel linkte. Daar staat naar mijn idee zeer duidelijk uitgelegd wat het inhoudt.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Murgen

#9
aug 26, 2012, 09:35 Last Edit: aug 26, 2012, 13:25 by Murgen

Dat was dan ook de reden dat ik gewoon naar het wiki-artikel linkte. Daar staat naar mijn idee zeer duidelijk uitgelegd wat het inhoudt.


En zo dacht ik er ook over. RJ zegt het ookq mooi, het is een soort draai-orgel of pianola rol waarmee het ontvangende apparaat de muziek kan opslaan in klein formaat of kan afspelen.

(typen op een tablet ... Tsk)
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

vandeflosch


Midi is het "computer-taaltje" wat gebruikt wordt tussen geluidsbronnen ( drummodule/synt module etc) en controllers ( midi piano klavieren/ e drumset/ octopads maar ook computers)

Jij kijkt nu maar de tascam interface en die heeft midi..wat kan jij daar dan mee?

Stel jij hebt een elektronisch drumstel. Het drumstel bestaat uit de pads en de drummodule.
Als jij op de pad slaat dan gaat er een signaaltje naar de module. Om dan een realistische vertaling van je klap te geven moet de module een aantal dingen weten..op welke pad sla je? Hoe hard sla je? Waar sla je?
Al die informatie is van belang om het goed geluid te krijgen, een zachte slag bij de rand van een snaredrum is wat anders dan een harde mep in het midden van de floortom.
Al die informatie zit verpakt in de midisignalen en die midisignalen kan ik bijvoorbeeld naar een computer sturen. Als je de midi-out van de drummodule met een kabel aansluit op de midi-in van de tascam dan kan je de midi signalen uit de drumodule naar de computer sturen. In bijvoorbeeld cubase (wat meen ik bij de tascam zit) kan je die midi opnemen..je kan real time op je drumstel drummen en dat neem je op.
Maar nu heb je alleen midi signaal en dus nog geen geluid.
Je kan nu twee kanten op..je kan van midi out van de tascam ook een kabel naar de midi in van de drummodule aansluiten. Dan kan je midi signalen van de computer terug sturen naar de module. Op die manier gebruik je de module als audiobron, je kan hetgeen jij gespeeld hebt terug luisteren bijvoorbeeld..
Maar nog leuker , je kan het bewerken, nog een partij erbij spelen, andere sounds gaan gebruiken etc etc..

Je kan ook in de computer een softwarepakket gebruiken bijvoorbeeld toontracks, of bfd.
Die hebben samples van echte drums en die bespeel je met je edrum set ( via midi !)

Maar je kan er ook een midi keyboard aanhangen, dan kan je in je computer weer daar een piano geluid aan hangen of synthsizers of, na ja welk instrument je maar wil.Dan kan je dus liedjes maken bijvoorbeeld.

Is dat een beetje te volgen? ;)


Ik denk dat ik het begin te begrijpen :)

Ik kan een elektronische drum opnemen met midi, of bijvoorbeeld 1 elektronische pad dat bij mijn akoestisch drumstel staat.

Ik kan ook andere elektronische zaken opnemen, of afspelen. Zo kan ik een gitaar in mijn koptelefoon laten komen via de interface om daarop mee te drummen

Is dat juist wat ik zeg?

Gebruik je dat dan om bijvoorbeeld over elkaar op te nemen? Zodat een gitarist de drummer in z'n koptelefoon hoofd (bij het afzonderlijk inspelen in bijv. studio)

Anserini

Mooie van Midi vind ik ook nog dat het al een jaar of 30 oud is en op een of andere manier tot nu toe de digitale revolutie overleeft en actueel blijft.  8)

Robert-Jan

#12
aug 26, 2012, 14:11 Last Edit: aug 26, 2012, 14:13 by Robert-Jan
Gitaar is dan misschien niet het meest voor de hand liggende voorbeeld omdat dat nu juist een instrument is wat geen midi heeft...het kan wel, je kan een gitaar voorzien van een 'adapter' diende signalen omzet in midi noten maar dat gebeurd zelden.
Je kan natuurlijk heel makkelijk de audio van de gitaar opnemen en daar dan weer met je drums overheen spelen, dat is geen enkel probleem.

Check dit filmpje van mijn laatste dvd
https://vimeo.com/28109577

De muziek die je hoort heb ik zelf gemaakt. Ik heb de bas, piano blazers etc allemaal ingespeeld op een keyboard.de computer heeft de midi noten opgenomen en daar wijs ik dan de geluiden aan toe.
Daarnaast kan ik heel makkelijk de foute nootjes herstellen, stel dat ik per ongeluk een g heb gespeeld waar ik een f had moeten spelen, dan hoef ik niet het hele stukje opnieuw te doen, maar ik verplaats het midi nootje naar de goede toon..zo zijn er nog tal van opties ..als ik dat geedit heb speelt de computer de midifile weer af ( nu met de juiste noten) en dat neem ik dan op als audio file..en die kan ik dan weer als audio bewerken ( eq, galm, volume van de afzonderlijke track etc etc)

De drum geluiden die je hoort komen niet uit de roland module..ook hier heb ik de midi noten opgenomen en die toegewezen naar drumsamples in de computer..ook die midi noten kan ik bewerken en opnieuw af laten spelen zodat ik dat weer als audio file kan 'opnemen'
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

vandeflosch

Stel dat ik iets ingespeeld heb op drum. Hoe kan ik er dan (op de meest eenvoudige manier voor zorgen) dat de gitarist de drum in z'n koptelefoon hoort? (Misschien heeft dit nu niets meer met midi te maken, sorry daarvoor dan :) )

Murgen

#14
aug 26, 2012, 20:57 Last Edit: aug 26, 2012, 20:57 by Murgen

Stel dat ik iets ingespeeld heb op drum. Hoe kan ik er dan (op de meest eenvoudige manier voor zorgen) dat de gitarist de drum in z'n koptelefoon hoort? (Misschien heeft dit nu niets meer met midi te maken, sorry daarvoor dan :) )


Van te voren opgenomen of terwijl je speelt. Je bent niet echt duidelijk.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Paul

#15
aug 26, 2012, 21:03 Last Edit: aug 26, 2012, 21:09 by Paul
Er is één belangrijk onderscheid dat je moet maken: MIDI is een digitaal signaal met informatie over welke noot, hoe hard en hoe lang. Om dat digitale signaal om te zetten in een geluid gebruik je een "sequencer", dat koppelt een geluidssample aan een midi-noot. Een voorbeeld is je drummodule.

Om antwoord te geven op jouw vraag ga ik er gemakshalve vanuit dat je iets met een elektronisch drumstel hebt ingespeeld - anders is er geen sprake van MIDI. Je kan de drums met een e-kit op twee manieren opnemen:

Manier 1: de line-out van de drummodule gaat naar de Tascam-interface. Als je nu in Cubase, of eender welk opnameprogramma, dit wilt opnemen neem je een stereo-spoor op waar de complete drums inzitten. Je neemt dan letterlijk op wat je normaal door de koptelefoon hoort.
Het voordeel hiervan is dat de interne geluiden van de module worden gebruikt, je hoeft dus zelf geen sequencer meer in te stellen in de opnamesoftware. Kwesie van op de knop klikken en inspelen maar.
Het nadeel is dat de hele drums op een stereospoor zit, je kan alleen het totaalgeluid van de drums bewerken, maar niet een individuele component.

Manier 2: je sluit de drummodule via MIDI aan op de Tascam. Je neemt nu alleen MIDI-noten op in je opnameprogramma.
Voordeel hiervan is dat je veel mogelijkheid hebt tot nabewerken. Je kan elk denkbaar geluid toewijzen aan een MIDI-noot, en daar zijn gigantische samplebibliotheken voor beschikbaar. Tevens kan je letterlijk elke slag die je hebt gemaakt bewerken, verschuiven, veranderen, de mogelijkheden zijn enorm.
Het nadeel hiervan is dat je gebruik moet maken van een sequencer in je opnameprogramma en alle trommels en bekkens moet koppelen aan een sample, dat kan nogal wat tijd kosten. Bovendien moet je dan ook een bibliotheek hebben, wat veel ruimte kost. En omdat je computer veel moet rekenen kan dat leiden tot vervelende vertraging als je real-time wilt luisteren.


Met de eerste manier kan je rechtstreeks het opgenomen signaal opslaan als mp3-tje of eender welk audioformaat - en doorsturen naar je gitarist.
Met de tweede manier moet je de ingespeelde noten middels de sequencer om laten zetten in een audiosignaal, wat je vervolgens kan opslaan en doorsturen.



Dit legt ook een beetje uit hoe het werkt, vooral omdat je ziet wat hij doet: http://www.youtube.com/watch?v=fJGO9Dwfw48
Er zijn op YouTube meer van dit soort filmpjes te vinden.

Robert-Jan

#16
aug 27, 2012, 09:53 Last Edit: aug 27, 2012, 09:57 by Robert-Jan

Er is één belangrijk onderscheid dat je moet maken: MIDI is een digitaal signaal met informatie over welke noot, hoe hard en hoe lang. Om dat digitale signaal om te zetten in een geluid gebruik je een "sequencer", dat koppelt een geluidssample aan een midi-noot. Een voorbeeld is je drummodule.


Nee, de sequencer is het gedeelte wat de (in dit geval midi ) info opneemt en afspeelt. In het geval dat je midi opneemt naar de computer is cubase of logic de sequencer.. Als je in de drummodule kunt opnemen dan heeft die drumcomputer een sequencer aan boord.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog