drum mics

Gestart door Jenslathouwers, jun 13, 2012, 22:58

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Nijlpaard

Pearl,Dixon, yamaha ? En waarom speciaal op je rack ?


Gibraltar heeft iig een sectie gewijd aan mounten van je mics


http://www.gibraltarhardware.com/?fa=partsmain&sid=437&cid=115&curcat=2


Deze kan je ook gebruiken. Klem je niet op je rek maar op je rim.


http://www.thomann.de/nl/km_24030_mikrofonhalterung.htm
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Jenslathouwers

Ik heb een gibraltar rack :) en ik wil ze op mijn rack mounten omdat ze er dan netjes kunne blijven opstaan als ik naar een gig moet (rack gaat in 1 stuk de auto in )

Daarbij komt dan nog dat ik voor sommige van mijn toms shure sm57's gebruik, en met zo'n clip op de rim is het moeilijk om de mic goed gepositioneerd te krijgen
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Animal baars

Wat voor mic's wil je aan je rack bevestigen? Die gibraltar dinges heeft niet echt een lange arm.. Denk dat die voor je toms al te kort zijn.

Heb je al statieven? Haal daar dan de basis vanaf en klem deze met een normale variabele klem aan je rack vast. Als je al statieven hebt, is dit een kleine investering. Heb je de statieven niet weet ik niet of het de moeite waard is.

Ook voor opbouwen bij een optreden e.d. is het neerzetten van een statief minder werk dan het moeten bevestigen aan een rack. De meeste tijd ben je namelijk bezig met het monteren van de mic en het trekken van de kabels...

Jenslathouwers

de mic's klemmen van mijn mic's zouden gewoon op mijn rack kunnen blijven en hoeven dus niet telkens bevestigd worden :)  Gibraltar maakt ook een soort van clip die rond de rackbuizen klikken waar je cabels in kan klikken als het ware, ik ben aan het kijken of het mogelijk is om ook de kabels aan mijn rack te laten hangen in de auto :)

statieven heb ik nog niet voor mijn tom mic's, vandaar dat ik op zoek ben naar iets dat ik op mijn rack kan bevestigen, want de mounts die ik nu heb zijn er die op de rim gezet moeten worden en dat werkt toch niet zo handig vind ik persoonlijk.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

musiqman

#204
jun 10, 2013, 14:08 Last Edit: jun 10, 2013, 14:13 by musiqman
Dit is voldoende voor een sm57



Met ingebouwde shockmount, minder last van ongewenste vibraties.

Idd eventueel icm de kabelclips.

Paul

Tip in plaats van (dure?) kabelklemmen: van die spanelastieken waar ze grote spandoeken met in een frame hangen. Gebruikten wij op het werk om kabels over de truss vast te maken. Zijn niet duur en werken gemakkelijk.

Jenslathouwers


Tip in plaats van (dure?) kabelklemmen:


valt wel mee :) €3.50,-  voor 2 stuks :)

( de vraag is natuurlijk wel hoelang zo'n dingen meegaan  :')

http://www.thomann.de/gb/gibraltar_sc_cblman_rack_cable_clip.htm
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

#207
feb 15, 2014, 16:33 Last Edit: feb 15, 2014, 16:45 by Jenslathouwers
Ik ben momenteel aan het uitkijken naar nieuwe (betere) overheads. Ik heb lang naar de at2020's zitten kijken omdat deze budgetvriendelijk zijn. Ik heb echter een Rode nt1a liggen, als ik zo nog een tweede bij koop ben ik ongeveer evenveel kwijt. Heeft iemand toevallig deze al eens als overheads gebruikt? Of iemand die weet of deze wel of niet geschikt zijn voor dit werk?

EDIT: ik zou de overheads vooral gebruiken om de cymbals op te pikken, in mindere maten om de overal sound te recorden.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

Heeft er iemand ervaring me de beyerdynamic tg D52d en/of de tg D57/58c ?

De 52d is een dynamische mic, en de 57 en 58 zijn condesor mic's. Ik heb echter geen idee wat de betere keuze is om aan te schaffen. Ik zou ze voornamelijk thuis gebruiken maar ze zouden waarschijnlijk ook enkele keren op een jaar mee moeten naar een gig.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

:?

die BD zijn allemaal clip mics, en meer bedoelt voor close recording. (en klein membraan)
een at2020 is een grootmembraan

In de regel zou je kunnen zeggen dat een grote oppervlak beter de bas oppakt, en een kleiner oppervlak minder goed. Sommige grootmembramen hebben ook een hi-pass filter zodat ze het laag niet registreren.

Jenslathouwers

ow ja, de beyerdynamics waren voor mijn toms :) dit ging niet meer over mijn vorige post  *)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Helaas heb ik geen ervaring met de beyers.
Ik zie ze maar weinig voorbij komen eigenlijk.

E604 zijn eigenlijk de standaard voor tom mics. Klinken prima, misschien zo nu en dan een beetje plastic. maarach, het kost ook niet heel de wereld.

Verder heb ik op gebied van condensator microfoons nog ervaring met shure beta 98. Mooie microfoons, iets duurder en misschien wat eerlijker qua geluid.

Jenslathouwers

Ik heb een tijdje geleden met een geluidsman samengewerkt die beyerdynamics bij had en deze klonken echt fantastisch! (Het was dan ook een prima geluidsman) Maar ik heb er geen idee van welke versie hij bij had, en ik weet ook zijn naam niet  -O-
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Tja, over de beyers kan ik weinig nuttigs zeggen. Beyer is een prima merk met prima spullen, dus daar zal het niet aan liggen.

Def-11

Ik heb intussen e.e.a. bij elkaar geregeld, meeste tweedehands...

2   SM58   SHURE   Zang, instrument
1   SM57beta   SHURE   snare, instrument
2   C430   AKG   Overhead, hi-hat
4   D22   AKG   Tom, instrument
3   D440   AKG   Tom, instrument
1   D550   AKG   basdrum, bassgitaar
1   D112   AKG   basdrum, bassgitaar
2   M3   RODE   overhead
1   NT1000   RODE   Zang, instrument

Niet de meest dure mics, maar ze bevallen me tot dusverre prima.... en iik heb wat keuze...

dunDaan

We hebben met de band een mixer aangeschaft zodat we allemaal met in-ear kunnen gaan werken.
Nu willen we die ook tijdens de repetities gaan gebruiken, en dan is het dus wel handig als ik ook wat van mijn drums op mijn oortjes krijg.

Een bassdrum mic heb ik reeds (Audix D6) maar voor de rest nog niets. Mijn vraag aan jullie: wat kan ik het beste doen
- 2 overhead microfoons aanschaffen om een totaaltje te kunnen maken (maar krijg je de bekkens dan niet te veel binnen tov de snare en toms?)
- of 2 microfoons (voor hi-hat en snare) en dan de rest laten voor wat het is (om budget redenen; ik kan me momenteel geen volledige set drummics veroorloven) omdat alleen 2 overheads niet gaat werken.

Welke mic's kunnen jullie aanbevelen?? (gewoon goede, hoeft niet megasuper te zijn, maar ook zeker geen budget-meuk)
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Joris

Ik zou overheads doen.

Daar zou je eventueel ook nog redelijk goede opnames mee kunnen maken.

Def-11

Ook leuk ...... Hij heft het wel aardig voor elkaar !!  :Y

http://www.gavharrison.com/studio.php

Machiel


We hebben met de band een mixer aangeschaft zodat we allemaal met in-ear kunnen gaan werken.
Nu willen we die ook tijdens de repetities gaan gebruiken, en dan is het dus wel handig als ik ook wat van mijn drums op mijn oortjes krijg.

Een bassdrum mic heb ik reeds (Audix D6) maar voor de rest nog niets. Mijn vraag aan jullie: wat kan ik het beste doen
- 2 overhead microfoons aanschaffen om een totaaltje te kunnen maken (maar krijg je de bekkens dan niet te veel binnen tov de snare en toms?)
- of 2 microfoons (voor hi-hat en snare) en dan de rest laten voor wat het is (om budget redenen; ik kan me momenteel geen volledige set drummics veroorloven) omdat alleen 2 overheads niet gaat werken.

Welke mic's kunnen jullie aanbevelen?? (gewoon goede, hoeft niet megasuper te zijn, maar ook zeker geen budget-meuk)


Ik zou zelf een bassdrum en twee overheads doen en als er nog budget over is een sm57 voor de snare. (Die zijn maar 99 euro.)

Misschien anders ff tweedehands kijken?
SM57 : http://link.marktplaats.nl/m814225365

Neem mij vooral niet te serieus.

Mattias

#219
mei 30, 2014, 14:29 Last Edit: mei 30, 2014, 14:30 by Mattias

We hebben met de band een mixer aangeschaft zodat we allemaal met in-ear kunnen gaan werken.
Nu willen we die ook tijdens de repetities gaan gebruiken, en dan is het dus wel handig als ik ook wat van mijn drums op mijn oortjes krijg.

Een bassdrum mic heb ik reeds (Audix D6) maar voor de rest nog niets. Mijn vraag aan jullie: wat kan ik het beste doen
- 2 overhead microfoons aanschaffen om een totaaltje te kunnen maken (maar krijg je de bekkens dan niet te veel binnen tov de snare en toms?)
- of 2 microfoons (voor hi-hat en snare) en dan de rest laten voor wat het is (om budget redenen; ik kan me momenteel geen volledige set drummics veroorloven) omdat alleen 2 overheads niet gaat werken.

Welke mic's kunnen jullie aanbevelen?? (gewoon goede, hoeft niet megasuper te zijn, maar ook zeker geen budget-meuk)


Wij hebben onlangs drums opgenomen (ik weet dat dat de vraag niet was, maar toch ook hier wel van toepassing denk ik) met twee micro's: eentje voor de basdrum, en een die onder de ride en tussen tom en floortom op mijn snare was gericht. Als je die tweede dan niet te dicht bij de snare zet, worden de toms zijdelings ook opgevangen (eventueel wat hoog wegdraaien dat je niet alleen ride hebt). Geeft voor de opnames een verrassend goed effect, misschien dat het ook werkt bij live-versterking.

Edit: waren er toch drie. Nog één op de "normale manier" op de snare gericht om exacter te kunnen mixen.

Rick

Als je met je mixertje een beetje laag in je overheads draait kan het prima hoor. Ik heb zelf een setje SE1A mics. Zit wel van dat tophoog in om ze "beter" te laten klinken dan ze zijn, maar voor het geld is het echt niet verkeerd. Ben er best tevreden mee zelfs.

Ik heb de overheads toen ook op de "recorderman" manier neer gezet. Als je geen snare mic hebt is het wel belangrijk dat je de overheads dan even goed uitmeet.

drums97

Ah "Recorderman". Voor mij DE gouden tip van Hans  :Y
Zo ben ik begonnen en geëindigd bij de recorderman setup (zoals al aangegeven:  Goed uitmeten!!) en een mic voor de BD en een op de snare, dus 4 in totaal en dat gaat "perfect"  :Y

Check 't "recorderman" topic: http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,603.0.html
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Animal baars


We hebben met de band een mixer aangeschaft zodat we allemaal met in-ear kunnen gaan werken.
Nu willen we die ook tijdens de repetities gaan gebruiken, en dan is het dus wel handig als ik ook wat van mijn drums op mijn oortjes krijg.

Een bassdrum mic heb ik reeds (Audix D6) maar voor de rest nog niets. Mijn vraag aan jullie: wat kan ik het beste doen
- 2 overhead microfoons aanschaffen om een totaaltje te kunnen maken (maar krijg je de bekkens dan niet te veel binnen tov de snare en toms?)
- of 2 microfoons (voor hi-hat en snare) en dan de rest laten voor wat het is (om budget redenen; ik kan me momenteel geen volledige set drummics veroorloven) omdat alleen 2 overheads niet gaat werken.

Welke mic's kunnen jullie aanbevelen?? (gewoon goede, hoeft niet megasuper te zijn, maar ook zeker geen budget-meuk)


Ik zou gaan voor twee overheads. Ik zelf gebruik twee AT2020's in combi met SM57's op mn snares en een D6 in mn kick. Werkt perfect, zelfs voor opnames. Je zou, als je budget het toelaat, ook kunnen kijken naar een setje Oktava's. Volgens mij gebruik ik de MK012 regelmatig live als ik niet met mn eigen mics speel.

Verder is de recorderman een top tip, maar er zijn meer manieren om drums op te nemen. Wat gewoon altijd van belang is dat het eq-en van drum begint bij microfoonplaatsing. Je snare is altijd middelpunt.

paQ

Ik zou denk ik in dat geval ook voor twee grootmembraam mics gaan dan. En zo geplaatst dat je in elk geval voldoende hats oppikt in het geval van in ear. (Anders ga je veel te hard meppen met rechts)

dunDaan

Bedankt voor alle tips. Die AT2020's lijken me wel wat, behoorlijk goedkoop maar toch erg goed. Eens kijken of mijn budget nog een SM57 toelaat (komen immers ook nog kabels en statieven bij), dan kan ik denk ik al een heel eind vooruit.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog