Monitor mixer

Gestart door dunDaan, mei 13, 2012, 23:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

dunDaan

Vandaag voor de zoveelste keer met (te) weinig monitor groepen opgetreden; begint ondertussen knap irritant te worden je monitorkanaal met iemand anders te moeten delen :( (Ja ik weet, voor sommigen is dit een luxe probleem, maar als je eenmaal gewend bent je eigen monitor kanaal te hebben wil je niet anders).
Nu zit ik er dus over te denken om zelf voor de band een eigen monitor mixer aan te schaffen. Ik snap best het een en ander op PA gebied, echter qua merken en wat er te krijgen is ben ik volledig n00b.
Zijn er mensen hier die me hierbij kunnen adviseren??

Ik zoek een mixer voor 6 monitor kanalen (6 auxen dus) en een kanaal of 12.
Iemand tips??
Is een eigen monitor mixer iets waar een PA man een hartverzakking van krijgt??
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Machiel

Oei dan moet je er snel al veel geld tegen aangooien wil het een beetje handig en makkelijk werken. (flightcase met 19" slots, mixer, en heel veel kabels.)
Wat je kan doen is alle dingen waar je mee te maken kan hebben op een groot papier zetten en dan problemen afstrepen om zo te zeggen (als je er oplossing voor hebt.)
Zo pak ik mijn issues altijd aan.
Neem mij vooral niet te serieus.

Harre

Merken, daar kan ik je niet aan helpen. Maar wat die hartverzakking betreft: het zal in eerste instantie wel wat vreemd over komen omdat het niet gewoon is dat een band een eigen monitormixer meeneemt, maar als je het goed afspreekt van te voren en zelf een mannetje mee neemt wat je mixer kan bedienen dan lijkt me het niet zo'n probleem.

De meeste stageblokken hebben naast elke ingang vaak ook een uitgang en op die manier kun je alle signalen op het stageblok splitsen naar je eigen mixer en net zo inregelen als je het zelf wilt.

Maar wil je dan alleen een mixer meenemen inclusief wat kabels en die in de PA integreren, of neem je een complete monitor installatie mee inclusief speakers en dergelijke? Ook hier lijkt me dat je dit van te voren wel even goed moet regelen, om te voorkomen dat dingen ineens niet aanwezig zijn 'omdat de band het zelf mee zou nemen'.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Dribbel

Ik speel in mijn 2de bandje met een monitormixer van Allen & Heath dit is denk ik ideaal voor wat jij zoekt.
Wij hebben 1 flightcase met de koptelefoonversterkers en de compressor/limiter, en voor nu nog voor iedereen een hardwired uitgang naar je kastje met volumeknop en uitgang naar je koptelefoon/in-ears.
Dat is voor nu prima, het is de bedoeling dat we als we gaan optreden ieder met in-ear gaan werken.
En dus tenminste voor een zangeres en de gitarist nog wire-less zenders bij komen.

In dit geval hebben wij dus de hele monitor mix en hardware in eigen hand.
Het is dus ff investeren. maar je zult nooit echt meer monitor problemen hebben door een ander....

Wel is het dus nog van belang dat je met de zaal afspreekt dat je je eigen mix gaat maken en dus ergens inprikt op een splitter, of dat jij de kanalen gaat onderbreken op je monitortafel.
(wat bij de allan&heath en de meeste monitortafels wel kan.)
Yamaha recording & sabian

dunDaan

Bedankt voor alle info. Zo leer ik nu dat ik nog tegen het probleem aan loop dat niet iedereen in-ear speelt en dat ik dus
- of afhankelijk ben van de spullen van de PA man en dan de actieve monitoren moet gaan liggen omprikken (is de vraag of de PA man daar zo happy mee is)
- of ook nog een tweetal actieve monitor speakers erbij moet aanschaffen, en dan wordt het wel meteen een duur grapje.

@Dribbel: weet je toeval het type van de mixer die jullie gebruiken?
Al zoekende merk ik dat waarschijnlijk mijn grootste probleem is dat ik 6 auxen wil hebben en dat veruit de meeste compacte mixers er maar 4 hebben.
Bestaat er niet zoiets als een specifieke monitor mixer, een mixer die puur voor dat doeleinde bestemd is??
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Dribbel

Ja Allan & Heath heeft sowiezo een Mon- tafel in de wizzard serie dus 19" ff googelen
En ook de normale Wizzards hebben 6 auxen ter beschikking.
Ik weet zo niet het type van de mon tafel, en ik kon de komende 3 weken ook niet in de oefenruimte ivm vakantie na mijn huwelijk vandaag.
Yamaha recording & sabian

harmen 18

Allen-Heath WZ3 12M MixWizard Wizard Monitor Mixer


In de meeste gevallen zijn geluidsbedrijven (zeer terrecht overigens) niet erg blij als je hun spul gaat omprikken door dat van jullie heen. Daardoor hebben ze er gewoon geen controle meer over.

Dus je moet of mega goede afspraken hebben met het verhuurbedrijf, of een complete monitor set gaan meenemen met alles er op en er aan, maar dat is een duur geintje.

dunDaan

Dank je Harmen, dat komt redelijk in de buurt van wat ik zoek (valt prijstechnisch behoorlijk tegen trouwens, maar dat terzijde).
Ik denk inderdaad dat je of ALLES in eigen beheer moet doen, of niets. Dat kan dus nog een leuke uitdaging worden.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Anserini

Wij hebben een laptop en 19 inch rack met mixer:

1. in ear voor iedereen:  er gaat 2x XLR het rack in met een drummix van de zaal (of in de oefenruimte met een mengpaneeltje). Verder stuurt iedereen (2x gitaar, bass en toetsen) een direct-out van zijn stack of DI's en de wireless mic van de zangeres naar het rack. Met die mixer kun ik via de gewone 'main' alles apart voor m'n eigen in ear mixen, inclusief computer en click.
Daarnaast vanuit die mixer via 2 AUX-en ook een aparte monitoringsmix voor de rest van de band. Die gaat naar hun IEMs in datzelfde rack. Iedereen kan daar vervolgens de balans bepalen tussen hun eigen instrument en de hoofdmix.

2. laptopgeluid & zangeres mic naar de zaal: er gaat 3x XLR het rack uit met alle samples etc. inclusief de wireless mic van de zangeres.

Als we oefenen/live spelen, zetten we dat rack op het podium met 2x XLR erin en 3x XLR eruit en hebben we gelijk een goed monitoringsgeluid zoals in de oefenruimte. Dan is het alleen nog een soundcheck en zijn we klaar (theoretisch gezien :P)

Karim Bizid

Dit klinkt veel makkelijker dan het is...

Als de hele band (of het grootste gedeelte ervan) op in ears speelt kun je het probleem gemakkelijk
oplossen, maar zomaar een eigen monitor board meenemen ligt een stuk lastiger.

Er is soms nog wel eens een multiconnector vrij op een stageblock, maar dan ben je er nog niet.
Lang niet iedereen houd zich aan de standaard NOB norm als het om het om multipin conncetoren gaat.
Het moment dat je ontdekt dat de pin bezetting niet klopt is meestal een half uur voor de gig (Als je mazzel hebt).
Daarnaast is er vaak geen ruimte en trek je een eigen plan rondom het systeem van het huis.
Dit heeft als gevolg dat de monitors dus niet zijn uitgefloten.
Betekent ook weer dat je dus eigenlijk een eigen rack met Graphic Eq's moet gaan aanschaffen ed.

Daarnaast ligt een tekort aan monitorgroepen bij de meeste (semi) prof. bedrijven niet aan de monitormixer, maar aan het aantal ampjes of monitor wedges.
De gemiddelde mixer (niet eens een monitor mixer) heeft al ca. 10 uitgangen.

Ik kan nog wel 500 andere argumenten bedenken om niet met een eigen monitor board op pad te gaan.
Ik ben werkzaam als audio engineer en weet dat er heel veel pannenkoeken zijn die dus niet communiceren met bandjes en gewoon afwachten.

Wat ik je aan wil raden is een goede rider te maken en de technische leverancier op de hielen te zitten.
Gewoon net zo lang bellen todat iemand jou het juiste aantal monitor groepen heeft toegezegd.

Als je me wat band info stuurt wil ik je ook wel even helpen met het bouwen van een rider.
Ik zie die dingen dagelijks en heb wel een idee hoe je dit het beste aan kunt pakken.
|| Sonor || Vic Firth || Remo ||

dunDaan

#10
mei 14, 2012, 15:59 Last Edit: mei 14, 2012, 17:07 by dunDaan
Bedankt Karim, goede info. Een goede rider hebben we (denk ik) wel, maar het blijkt steeds vaker dat PA bedrijven zich er niet veel van aan trekken en gewoon met de spullen kom die ze "altijd" mee nemen, waaronder dus géén aparte monitor mixer. Dat houdt in dat je afhankelijk bent van het aantal auxen op de mengtafel, en dat zijn er vaak maar 4.
Ik begin steeds beter te snappen dat, als we dit al zouden willen, we het een en ander goed voor mekaar moeten hebben. En dan nog zal een geluidsman het niet snel waarderen als er op zijn stageblock door een wildvreemde een en ander wordt ingeprikt. Uiteindelijk is aandringen dat men de technische rider leest (en in acht neemt) wellicht nog de handigste/snelste/beste oplossing.
Ik denk nog even verder ..............
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

paQ

icm in ear wordt het allemaal wat makkelijker denk ik. Dan kun je eenvoudig een los netwerkje voor on stage maken, en helemaal los hangen van de FOH. Maar als je monitor speakers gebruikt heb je echt een monitortafel nodig. Pest daarvan is dat je daar ook eigenlijk een mannetje bij nodig hebt, anders staan de bandleden om beurten de hele avond aan het ding te draaien en te schuiven :N
OF een geluidsbedrijf inhuren met een digitale mixer, dan ben je meestal ook snel van alle zeik af.

ik merk onder mijn klanten trouwens dat de trend is om te professionaliseren. Daarmee winnen ze onder andere dat ze schermen met: "wij hoeven niet te soundchecken" Dat klinkt als muziek in de oren bij organisatoren en boekingskantoren.
die prikken de boel in, lijn check van 1 minuut en dan kunnen ze los.

animal


Allen-Heath WZ3 12M MixWizard Wizard Monitor Mixer


Inderdaad prima apparaat en relatief gunstig geprijst ....... ik heb hem zelf ook  :+

Karim Bizid


icm in ear wordt het allemaal wat makkelijker denk ik. Dan kun je eenvoudig een los netwerkje voor on stage maken, en helemaal los hangen van de FOH. Maar als je monitor speakers gebruikt heb je echt een monitortafel nodig. Pest daarvan is dat je daar ook eigenlijk een mannetje bij nodig hebt, anders staan de bandleden om beurten de hele avond aan het ding te draaien en te schuiven :N
OF een geluidsbedrijf inhuren met een digitale mixer, dan ben je meestal ook snel van alle zeik af.

ik merk onder mijn klanten trouwens dat de trend is om te professionaliseren. Daarmee winnen ze onder andere dat ze schermen met: "wij hoeven niet te soundchecken" Dat klinkt als muziek in de oren bij organisatoren en boekingskantoren.
die prikken de boel in, lijn check van 1 minuut en dan kunnen ze los.


Hier sluit ik me bij aan...

Jammer genoeg moet je 9 van de 10 keer echt zelf achter de PA Leverancier aan,
Maar dat is iets wat je ook zult moeten als je een eigen monitorset meeneemt.
Dan moet je nl. Ook communiceren over (bijv.) een splitmogelijkheid.

Ik weet niet hoe vaak jullie spelen, maar het meest verstandige is tegenwoordig om een eigen engineer mee te nemen.
Die kan dan dit gedoe op zich nemen.
|| Sonor || Vic Firth || Remo ||

dunDaan

In een vorige band hadden we een vaste PA met een aparte monitor mixer die ik regelde. De eerste keer was het allemaal wel wat inregel-werk, maar daarna is het alleen af en toe wat fine-tunen. Dat werkte fantastisch, en inderdaad qua soundchecken scheelt het heel wat.
Allemaal in-ear is voorlopig niet haalbaar, daarvoor liggen de prioriteiten binnen de band wat verschillend.
We spelen gemiddeld 2 keer in de maand; niet al te veel, maar kwalitatief goed genoeg om her en der wat eisen te kunnen stellen. Als we het geluid zelf regelen hebben we meestal hetzelfde bedrijf; dan hebben we een digitale tafel ter beschikking, en dat werkt fantastisch. Maar helaas moeten we 50% van de optredens genoegen nemen met wat de opdrachtgever regelt, en dat valt steeds vaker tegen.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Dribbel

Je kun voor het boeken al wel het nodige regelen met opdrachtgevers, en ook eventueel al in een vroeg stadium na boeken overleggen met het PA bedrijf.
Een rider met prikplan en stageplan opsturen naar bijde tegelijk, zodat iedereen van elkaar weet dat de ander zijn of haar zaken regeld.
Werk, zeker bij nieuwe klanten, met een contract. Dat klinkt kinderachtig maar dat is zeker in deze tijd erg belangrijk.

Ik heb misschien geluk gehad dat het altijd goed gegaan is.....
Maar de kleinere optredens hebben we altijd in eigen hand. Als het groter is huren we zelf in en berekenen dit door, of ik zorg dat ik vlot weet welk PA bedijf de zaakjes regeld, en neem in samenspraak met de klant altijd contact op.

Ook heb ik op de dag zelf een prik/stageplan bij me en zorg dat de tech weet wat we neerzetten, en wat iedereen op zijn of haar monitor heeft.


Voor mijn nieuwe bandje is het nog bekijken hoe het gaat werken met het monitorsysteem.....
Yamaha recording & sabian

dunDaan

Ja, ik neig ook steeds meer richting "PA bedrijven meer achter de vodden aanzitten". Eigen mixer + 2 actieve monitoren + kabels wordt toch al gauw een duur grapje als ik het zo bekijk. (Plus alle sores van PA-mensen die je je op de nek haalt als je op hun spul wilt inprikken)

PS Dribbel, hoor jij niet op honeymoon te zijn  :6??
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

harmen 18

Je moet (dat klinkt wel heel verplichtend, maar toch):

Of je monitor ideeën gaan bijstellen als dat nodig is.

Of een complete goed verzorgde monitorset meenemen.

Of van te voren goed gaan overleggen.

Omhoog