De goedkopere merken edrums...

Gestart door Michels911, nov 06, 2020, 19:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Michels911

Met het gevaar af direct weer van het forum te worden gegooid..
Mijn zoontje (9) slaat nu op mijn oude Yamaha Dtxpress 2.
Hij heeft les en heeft er zodanig lol in, we spelen regelmatig met de hele familie thuis als complete band, dat ik iets meer realistisch voor hem zou willen kopen. De complete 'band setup' staat gewoon in de woonkamer en wordt dus regelmztig gebruikt.
Ik wil dus een mesh set met zo groot mogelijke pads om het echter te maken. Ik zie dan dus bijv 2e hands Roland set TD9 (12 tot 8 jaar oud) / evt TD11 (meestal ook minimaal 5 jaar oud) of een TD1DMK met kleine padjes.
Maar ook Millenium MPS-750x of een nog meer realistische XDrum-dd670 met bijna volwaardige ketels en dezelfde module als die MPS-750x met grotere pads, en beide een hi-hat zoals de VH11 etc.
Op dit forum zie ik als response vrijwel alleen one-liners die verwijzen dat je Roland of Yamaha moet hebben. Vaak enig argument restwaarde etc. Vanuit diverse gitaar fora herken ik de initiele reactie maar ook daar zien we dat bouwkwalititeit etc behoorlijke sprongen heeft gemaakt.
Maar ook dat  die merken vaak gebaseerd zijn op techniek van 5 jaar geleden, dus exact die 2e(3e) hands Roland enzo.
Zo'n MPS-750 is meest verkocht op Thomann, heeft elders redelijke lovende recenties (bijv MPS-850) op Musicmaker.nl maar op dit forum worden ze vrijwel altijd, zonder verder argumenten afgedaan als 'speelgoed'.  En restwaarde? Die set kost 499,- dus als die in drie jaar is afgeschreven, of waarschijnlijker nog 150 oplevert,  waar praat je dan over?
In mijn gitaar historie ben ik ook begonnen met merkloos, dan de Squiers etc om later naar het 'echte' kwaliteitsspul door te groeien. Maar dat goedkopere spul heeft echt wel fijn gewerkt in mijn jongere jaren en heb ik een hoop plezier van gehad (sommige nog steeds).
Enfin, na dit lange epistel die echt alleen bedoeld is om serieuze feedback te krijgen, mijn concrete vraag:
Zijn er nu echt doorslaggevende redenen om niet zo'n Thomann set voor de komende 3-5 jaar te kopen?
Is er uberhaupt iemand die echte ervaring heeft met dergelijke sets?
Nee ik hebben geen banden met merken, winkels etc maar wil gewoon iets leuks kopen voor niet te veel geld.
Dank! Michel




Paul

Ik vind dit een hele terechte vraag hoor. Techniek gaat vooruit, zeker op het digitale vlak gaat het hard.

Het meeste kritiek rondom dit soort kits is meestal op spelgevoel en geluidskwaliteit, naast de restwaarde. Het is niet moeilijk om een grotere ketel met gaasvellen en een beproefd triggersysteem te maken. Maar goedkopere gaasvellen hebben vaak onnatuurlijk veel rebound, het trampoline-effect. De gaasvellen zijn eventueel wel te vervangen door een betere variant met natuurlijker speelgevoel.

De module is veelal de zwakke schakel: onnatuurlijk klinkende geluiden, grote kans op "machine gunning" etc. Er zitten soms wel luxe opties als positional sensing op, maar dan niet goed uitgewerkt. Wat mij betreft is dat ook niet iets wat belangrijk is voor een beginner, mits het niet zo slecht is gemaakt dat hinderlijk wordt.
Specifiek op de Millenium MPS-850: op het Thomman-filmpje klinken de geluiden klinken wat plastic en bij eerste fill is direct te horen dat er machine-gunning optreedt. Dat is bij deze prijs absoluut te verwachten.

Aan de andere kant is men hier ook niet onverdeeld enthousiast over de geluidskwaliteit van Roland, om het subtiel te zeggen. Wellicht dat het iets minder machine-gunning heeft. De voornaamste reden om voor Roland te kiezen is inderdaad bouwkwaliteit en restwaarde.
Als alternatief is er nog Yamaha. Maar voor 500€ koop je ook inderdaad een oudere 3ehands set, met de kleine rubberen pads. Dat doet veel voor het spelgevoel; ik was er in ieder geval snel op uitgekeken.

Is zo'n Millenium dan een slechte koop? Ik denk het niet. Millenium heeft over de jaren bewezen dat ze degelijke middenklasse kwaliteit leveren. Mogelijk maak je wat meer verlies met verkoop, maar waarschijnlijk compenseert dat ruimschoots door het extra spelplezier. En misschien staat er zelfs nog een Millenium op Marktplaats voor een prikje...

drfill

die millenium pads lijken erg op 2box speedlight/ HXM pads/  die cymbal pads hebben een
goede 'feel' en het triggert goed..  ik hoor ook goede dingen over Sparedrum 3 ply mesh
vellen, lijken veel op drum tec 3 ply en kosten de helft..  'later' kun je ook nog software gaan
triggeren bijvoorbeeld via een eDrumin 4 of 10..   en ja mesh 'stuitert' meer als akoestisch
maar met een handdoek (evt dubbel) over mesh vel, kun je toch best oefenen, als je even niet
akoestisch kunt  (m.i.)
https://www.bax-shop.nl/gaasvellen-akoestisch-drumstel/sparedrum-sd-m3w14-mute-series-3-ply-14-inch-gaasvel
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Michels911

Beiden hartelijk dank voor deze response. Heldere overwegingen.
Ik heb nog heel even tot de 9 jarige 10 wordt. en blijf ondertussen ook marktplaats in de gaten houden.

drfill

yep, als je op m.p. zoekt en bv. een roland td4 of 9 of 11 zkt.. zou ik op td4 td 4 en td-4 zoeken,
krijg je elke keer ander resultaat..  (dus sommige kits worden minder gezien..)
ik zeg niet dat roland zo goed is,  maar dynamisch en qua triggering dan weer wel..
een 12" mesh snare is voor snare wel 'minimale grootte'  (vind ik dan)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Black Page

Kijk nog eens naar deze review https://www.slagwerkkrant.nl/tests/artikel/61-24011/millenium-mps-850

Een nieuwe deze of een tweedehands roland zou voor mij de keuze hierop vallen en wel precies om de redenen in de review.

Ik heb een tweedehands en dan merk je toch slijtage in de modules qua solderingen... Koptelefoon die het niet lekker doet...

drfill

daar maak je een heel goed punt.. roland (of yamaha) doet het na 10 jaar nog,
net als een miele wasmachine..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog