Zildjian Gen-16 ervaringen

Gestart door Murgen, jul 11, 2012, 15:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dennis Boxem


Ik bljnf eigenwijs, natuurlijk is de marketing die ze nu zoen niet slim, maar het concept is het ook gewoon niet.
Nogmaals, je gaat een semi akoestisch iets in een digitale omgeving zetten..daar gaat het wat mij betreft al mis. Je hebt in acoustische bekkens een heel scala aan weirdo sounds tegenwoordig en op het digitale vlak is het niet anders,juist daar kan je editten tot je er gek van wordt.
Zildjian zou er veel slimmer aan doen om meer in te zetten op de sample banks..ontwerp er desnoods een pad bij die er cool uit ziet en fijn speelt maar gewoon stil is.


Ik snap jouw bezwaar wat betreft een semi-akoestisch instrument in een digitale omgeving niet zo goed. Is dat gebaseerd op thuisgebruik? Ze maken wel meer herrie dan pads, maar op een podium zal dat geen enkel probleem zijn.

Overigens heeft Zildjian een heel pakket aan samples uitgebracht in de afgelopen twee jaar. Superkwaliteit en gigantisch groot, qua bekkensamples misschien wel het beste wat ik tot nu toe hoorde. Maar die raakten ze aan de straatstenen niet kwijt en voor ieder sample-pakket dat werd verkocht werden er een paar honderd gewownload, of iets in die strekking. Dus dat project staat voor zover ik nu weet in de ijskast.

paQ

en dat is nou precies waarom dit niet klopt...

de gen16 VST's schijnen (van horen zeggen) heel erg goed te zijn! en dan kom je met de 'echte' gens op de markt, en dan is het helemaal 'kut'.
Had er dan iets van gemaakt om allerlei freaky sounds akoestisch te triggeren, dan zou ik nog kunnen denken... hmmm... OK... apart, maar wel uniek

rototoms duiken ook weer overal op. Er is blijkbaar toch ook weer 'vraag' naar retro / anders klinkende instrumenten.

Dennis Boxem

#27
jul 13, 2012, 14:23 Last Edit: jul 13, 2012, 14:32 by Dennis Boxem

en dat is nou precies waarom dit niet klopt...

de gen16 VST's schijnen (van horen zeggen) heel erg goed te zijn! en dan kom je met de 'echte' gens op de markt, en dan is het helemaal 'kut'.
Had er dan iets van gemaakt om allerlei freaky sounds akoestisch te triggeren, dan zou ik nog kunnen denken... hmmm... OK... apart, maar wel uniek

rototoms duiken ook weer overal op. Er is blijkbaar toch ook weer 'vraag' naar retro / anders klinkende instrumenten.


Maar heeft dat dan niet met perceptie te maken? We zijn altijd erg geneigd om in hokjes te denken (heb ik ook last van). Iedereen probeert die Gen-16's in een bestaand hokje te plakken: akoestisch of elektrisch terwijl het in dit geval beide is of zelfs geen van beide.

Ik moet eerlijk bekennen dat het kwartje bij mij ook heel laat viel. Ik had de vorige Gen-16 testset ruim een maand in huis voordat ik begreep wat je er wel mee kon. Dat was ook omdat ik ze eerst probeerde te zien als akoestische bekkens, vervolgens als elektronische bekkens en uiteindelijk pas als  elektrisch versterkte bekkens.

Neemt natuurlijk niet weg dat iedereen recht heeft op z'n eigen mening. En met de sounds die er nu in zitten verwacht ik ook niet dat er grote groepen akoestische of elektronische drummers zullen zijn die er gebruik van gaan maken. Maar in sommige situaties...

Die terugkeer van de Rototom... daar heb ik dan weer een beetje moeite mee. Voor mij klinken de frames van die dingen altijd nog beter dan het trommeltje.

Overigens probeer ik hier niemand te overtuigen van het nut of bestaansrecht van die Gen-16's hoor. Dat mogen ze bij Zildjian lekker zelf doen. Ik vind dit echter wel een interessante discussie, juist omdat het een onderwerp betreft dat niet echt lekker in een hokje past.

paQ

maar je zegt het dan toch eigenlij kal?
WIJ plaatsen het niet in een hokje, dat doet Zildjian zelf.
ze komen eerst met een PRIMA gen16 VST, komen vervolgens met een zeer matig klinkende gen16 'echte' set, en gaan vervolgens volhouden hoe perfect het wel niet is.

ze hadden er JUIST een rototom achtig ding van moeten maken ;)


Dennis Boxem



ze hadden er JUIST een rototom achtig ding van moeten maken ;)


Daar zijn we het zeker over eens.

Ik vroeg Remo Belli ooit waar hij het meest trots op was. Hij vertelde mij dat het de uitvinding van de Rototom was. Juist omdat het een compleet nieuw muziekinstrument was met nieuwe klankmogelijkheden.

Feitelijk zijn de Gen-16's Zildjians rototoms. Ze hebben dat alleen zelf nog niet helemaal in de gaten :)

Dat ze die VST onder dezelfde naam op de markt brengen was ook een forse vergissing (naar mijn mening). Het zaaide alleen maar verwarring over wat die Gen-16 bekkens nou deden en konden en tegelijkertijd was het ook gewoon een compleet ander product. Maar goed.  Wat weet ik er nou helemaal van. Ik heb ook geen marketing opleiding.  :)

paQ

precies

Murgen

Gen16 VST packs zijn nu in US te koop voor oa 2Box. Yummie.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Robert-Jan

Als in kant en klaar voor 2box?
Zover ik weet werkt het nu alleen met bfd en dan ben je nog wel even bezig toch voordat het in de 2box module staat?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Murgen

>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Robert-Jan

Ik zie dus nu gewoon site waar enkel Amerikanen goedkoop de zildjian software kunnen scoren.. :/
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Murgen

Ff geen tijd dingen uit te leggen, op vacance.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

stefan

Als de Gen16 reeks uitgerust waren met triggers (piezo switch switch) dan had Zildjian echt een killerset uitgebracht en had de hele verkoop door het dak gegaan. Zeker weten.

Ooit hoop ik nog eens goedkoop zo'n bekken te kunnen kopen/over te nemen van iemand, om mee te experimenteren mbv wat piëzo's en vloeibaar rubber.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Technobeat

#37
okt 12, 2014, 20:18 Last Edit: okt 12, 2014, 20:21 by Technobeat
Heb zelf vanaf het begin de Gen-16 bekkens in bezit , en heb ook een aantal keren een software upgrade gedaan en in de DCP-module één en ander veranderd .
Maar van de 25 presents klinken er 3 á 4 aanvaardbaar en de rest is niet echt fijn om aan te horen .
Het product ansieg is wel geslaagd m.i. maar qua sounds hadden ze in de DCP iets van de  Gen-16 VST packs moeten verwerken om het eindresultaat echt leuk te maken .
Destijds ben ik voor dit concept gegaan omdat ik het geplok op de rubberen cymbalpads zat was en dit er vet uit zag .
Ook nu ben ik nog steeds blij met mijn aankoop en ben gewent aan wat de Gens qua sound voort brengen , je moet het niet vergelijken met gewone akoestische bekkens , het is gewoon anders ......
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

stefan

Het is zeker anders..

De heb-factor is enorm groot! Ik vind ze prachtig om te zien, enkel het geluid is niet wat ik zoek, zocht of ooit zal zoeken.

Toch als je die bekkens zou kunnen triggeren en een VST aan zou kunnen sturen, heb je mi het beste van 2 werelden.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Otje


Ooit hoop ik nog eens goedkoop zo'n bekken te kunnen kopen/over te nemen van iemand, om mee te experimenteren mbv wat piëzo's en vloeibaar rubber.


Nou Stefan, effe tussen 'neus & lippen' door:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/instrumenten-onderdelen/m857517346-gen-16-cymbal-set-als-nieuw.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

stefan

#40
okt 12, 2014, 21:02 Last Edit: okt 12, 2014, 21:04 by stefan
Ja, ik heb contact gehad met de man. Hij wil er nog best wel serieus geld voor hebben. Iig meer dan ik ervoor uit wil geven, om mee te experimenteren.
Daarbij komt nog dat hij ze al een half jaar probeert te verkopen, wat me geen hoop geeft dat dat bij mij sneller zal gaan.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Technobeat


400,= euro is niet echt heel veel geld , alleen de hihat kost al nieuw 322,= euro in deze kleur en dit materiaal .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

stefan

#42
okt 12, 2014, 23:36 Last Edit: okt 12, 2014, 23:38 by stefan
Weet ik... Maar ik wil enkel de cymbals. Ik hou niet van het geluid wat de DCP ervan maakt. Sterker nog, ik vind het verschrikkelijk.
Simpel gezegd, ik wil deze cymbals om er piëzo's aan te hangen en ze aan een VST te pluggen. Gewoon voor een koopje, en omdat dat blauwe lampje eronder -tesamen met die ubergeile looks van de geperforeerde cymbals- helemaal te gek is!

Qua geluid is het wat mij betreft helemaal ruk...
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Technobeat

Qua geluid is het wat mij betreft helemaal ruk...




Duidelijk , het kan maar gezegd zijn :Y .

Ieder zijn eigen mening :) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nijlpaard

Buitenkansje. Als ik 400 had wist ik het wel :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Technobeat

Simpel gezegd, ik wil deze cymbals om er piëzo's aan te hangen en ze aan een VST te pluggen.




Hier heeft iemand dat gedaan met een 2Box module , dus kijk en luister  maar eens :



DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

stefan

Dat is jMan!
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

stefan

jMan is een oude knakker in de States die zo'n beetje alles zelf maakt van z'n drums tot z'n bekkens en elektronisch.
Fantastische vent (tijdje mee gemaild ook voor persoonlijk hobby project aangaande de Gen16 cymbals).
Met een 2Box schijnt het heel goed te werken, maar helaas weet hij niet zeker of het bv met een MegaDrum (wat een baggernaam is dat toch) werkt. En laat dat laatste nou net zijn waar ik vooral in geïnteresseerd in ben.. :-(
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

paQ

koop dan een setje paiste 101 en ga naar de metaalbewerker op het dichtsbijzijnde bedrijventerrein met de opdracht:  perforeer dit zoveel mogelijk voor me :)

Robert-Jan

Waarom zou het met megadrum niet werken en met 2box (of ander merk) wel?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog