Vintage kit customizen, waarde daling?

Gestart door Rodin, jan 18, 2014, 14:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Rodin

Hi guys....Mijn naam is Rodin, ik ben nieuw hier.
Ik zit met een dilemma.
Ik heb een witte Pearl BLX kit uit 1990. Altijd een geweldige set geweest. Nu wil ik ze eigenlijk gaan customizen. Ik ben gek op een natural gebeitste look zoals Anchor drums dat doet. Dit wil zeggen dat de laklaag eraf moet tot je een mooie fijn geschuurde ketel over houdt en misschien ook de lugs vernieuwen omdat die enigszins aangetast zijn. Nu is dit allemaal geen probleem omdat ik een getraind hout-en metaal bewerker ben. Het probleem is, verlaag ik de waarde van mijn kit omdat hij niet meer origineel is, of verhoog ik de waarde omdat hij nu custom is? Alvast bedankt.

Rodin

Is het eigenlijk vintage na 24 jaar? :)

harmen 18

De kit is van zichzelf geen fortuinen meer waard tweedehands. Al zijn het goede ketels. Als je van plan bent hem een tijd te houden zou ik het gewoon doen. Een drumstel in naturel kleuren verkoop je ook wel weer lijkt me zo.

Rodin

Oke! Thanks! Nou, ik verwachtte ook geen fortuin ofzo, maar het zou jammer zijn als ik een oude kit zou ombouwen terwijl ik dat beter niet had kunnen doen. Er zijn bijv. mensen die liever een oude auto in originele staat zien dan een herstelde.
Ik denk dat ik het gewoon ga doen.
Mijn toms hebben nog wel zo'n lekkere bevestiging dwars door je tom heen. Dat ga ik denk ik wat moderniseren.

harmen 18

Een andere ophanging is iig een goede verbetering.

paQ

Behalve dat 'vintage'  nogal overschat m.i. zal het waardevaster zijn als hij origineel blijft.
Maar waarde stijgt toch pas naarmate iets dermate zeldzaam wordt dat de vraag ernaar stijgt. Tot die tijd blijft het 'een ouwe kit' en is waard wat de gek ervoor geeft...


Robert-Jan

Net zoals met gitaren moet t ook amerikaans zijn om echt verzamelwaarde te krijgen.
Japans/aziatisch telt nog niet echt mee als vintage lijkt het.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

Begint trouwens wel steeds meer te komen, helemaal de japanse gitaren uit de jaren 70 zijn graag geziene feestgangers op het vintage feestje (Aria, Ibanez, Yamaha)

stick tight

Lijkt mij niet dat het waarde vermindering oplevert mits het goed gebeurt.

Wat is de dagwaarde van zon ding? 300 euro of zo?

Fibesman

Ik heb vroeger ook een Pearl BLX gehad. Indertijd zaten ze net onder de toplijn. Heel goede drums vergelijkbaar met de Oude Tama superstar en Yamaha recording. Op het moment zijn de Pearl's nog niet echt gezocht, soms kun je zo'n set vinden voor een bedrag tussen de 4 en 600 euro wat eigenlijk een koopje is als je bekijkt wat je krijgt, het zijn prof sets ondanks het matige chroom. Ook al denk je nu dat je hem nooit weg doet, toch zou ik gewoon van de finish afblijven, zoek een drumstel in een finish die je wilt ipv er een soort frankenstein ding van te maken waar straks niemand op zit te wachten als je hem wilt verkopen of inruilen. Dan is ie NOG minder waard. Je moest eens weten hoeveel oude Ludwig sets zijn vernaggelt door gasten die er een Travis barker set van wilden maken. Oerdom. Nooit onomkeerbare dingen doen met goede instrumenten. Iets zoeken wat je wel wilt en verkopen wat je hebt in orginele staat is altijd logischer.

Rodin

#10
jan 28, 2014, 15:29 Last Edit: jan 28, 2014, 15:31 by Rodin
Thanks Fibesman.

Def-11


Ik heb vroeger ook een Pearl BLX gehad. Indertijd zaten ze net onder de toplijn. Heel goede drums vergelijkbaar met de Oude Tama superstar en Yamaha recording. Op het moment zijn de Pearl's nog niet echt gezocht, soms kun je zo'n set vinden voor een bedrag tussen de 4 en 600 euro wat eigenlijk een koopje is als je bekijkt wat je krijgt, het zijn prof sets ondanks het matige chroom. Ook al denk je nu dat je hem nooit weg doet, toch zou ik gewoon van de finish afblijven, zoek een drumstel in een finish die je wilt ipv er een soort frankenstein ding van te maken waar straks niemand op zit te wachten als je hem wilt verkopen of inruilen. Dan is ie NOG minder waard. Je moest eens weten hoeveel oude Ludwig sets zijn vernaggelt door gasten die er een Travis barker set van wilden maken. Oerdom. Nooit onomkeerbare dingen doen met goede instrumenten. Iets zoeken wat je wel wilt en verkopen wat je hebt in orginele staat is altijd logischer.


idd helemaal mee eens; ik heb bij motoren kuipdelen aangepast, overgespoten etc. , drum kits ge-rewraped etc. etc. Een aantal maal heb ik daar achteraf spijt van gehad omdat je vaak net niet de middelen en ervaring hebt. Bv mijn signaal rode motor was na een vakantie al helemaal verbleekt.. aghummm :'(  Het idee was altijd voor weinig geld iets anders dan een ander hebben maar uiteindelijk ben je het geld ook weer kwijt als je wilt inruilen. Kost ook heel veel tijd en daarnaast klooien met wraps en thinner zonder afzuiging is ook niet echt gezond. Als je het écht goed wilt doen, wrap eraf halen, schuren etc. en netjes over laten spuiten ben je véél meer geld kwijt dan een andere kit in de juiste kleur, glitter whatever.

Mijn stelling ; leave well alone...

Omhoog