Zelfbouw Stave snare (Wenge, Padouk)

Gestart door Jenslathouwers, nov 15, 2012, 14:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jenslathouwers

Zoals de titel al zegt ben ik van plan een stave snare te maken uit wenge gecombineerd met padouk. voor ik hier aan begin heb ik nog enkele vraagjes die naar mijn gevoel toch niet onbelangrijk zijn:

- Ik ga de wenge en padouk zo tegen elkaar lijmen dat de binnenkant padouk wordt en de buitenkant wenge, welke lijm kan ik best gebruiken om deze houtsoorten te lijmen.

- Zijn er lijmsoorten die bijzonder nefast zijn voor de klank ? (vb, PU lijm omdat die schuimt? of iets dergelijks)

- Ik heb op youtube een filmpje gevonden van een wenge stave snare en daar lijkt mij de buitenkant niet gelakt, ik vermoed dat dit absoluut geen probleem is omdat ze bij gitaar necks ook soms wenge ongelakt gebruiken (dacht ik toch?)

Dat zijn de vragen waar ik me momenteel de kop over breek, mocht er nog iemand bedenkingen of waarschuwingen hebben, feel free!!


Nog even ter aanvulling; ik heb van paintpro al een deel van de hardware gekocht die ik ga gebruiken, het worden adams 8000 lugs (chrome en enkel), hij had ook nog een snare strainer en een airvent en dit pakketje is momenteel via de post onderweg naar België  8)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Fred

Gewone witte houtlijm D3 bij voorkeur van Bison, zit je altijd goed!
Ik zou persoonlijk niet de binnenzijde van een andere houtsoort maken dan de buitenzijde.
Beide houtsoorten werken anders waardoor je misschien problemen kunt krijgen.

Geen PU lijm gebruiken, niet nodig en smeert alleen maar, ik doe bijna alles met witte houtlijm voor binnen D3 voor buiten D4.

Lakken is niet nodig, wel zou ik een laagje olie aanbrengen, bij Wenge lijkt het ook alsof er niks op zit omdat de nerf heel grof is.

Succes!

Jenslathouwers

#2
nov 16, 2012, 09:30 Last Edit: nov 16, 2012, 09:32 by Jenslathouwers
bedankt fred !! Een vriend van mij is schrijnwerker en heeft mij tot hiertoe altijd  gezegd met PU lijm te werken voor tropische houtsoorten maar aangezien het schuimt (en dus alles kan ondersmossen) leek het mij niet zo'n fantastisch idee voor deze gelegenheid.

Wat de dubbelwandige ketel betreft, ik denk dat uitzetting niet zo'n probleem zal zijn op zo'n kleine schaal. Wenge zet 0.65% uit op 1000 graden en uit wat ik gevonden heb ligt de uitzettingscoëficiënt van padoek daar niet zo ver vandaan. Dubbelwandige stave snare worden (naar wat ik vind op youtube) wel vaker gebruikt om het estetische en het akoestische te combineren. (best from both worlds)

voorbeeldje ervan: (deze is maple met mahogany)

i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

NathanR

Wel toffe snare, maar wát jammer van die badge en die woodhoops.. vind die totaal misplaatst op deze snare. :(

Technobeat


Mee eens Nathan , ook het feit dat deze man op de floortom metalen hoops gebruikt , de bass en tom donkere woodhoops ( die wél bij de set passen ) en dan die exstra grove lichte woodhoops op de snare . :?

Ben persoonlijk meer van : Alles gelijk .
Dus op alles chrome metalen hoops  *D , of als het zou moeten : Donkere woodhoops in de zelfde kleur als de set .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jenslathouwers

ik vroeg me daarstraks nog iets af toen ik mij het hele proces aan het voorstellen was:

Bij het aftekenen van de positie van de gaten waar de lugs e.d. in moeten komen, hoe begin je hieraan? doe je dit met een gradenboog of is het handiger telkens een bepaalde afstand verder te meten,... ?

(heeft er toevallig iemand een handig linkje waar staat uitgelegd hoe de bearing edges de klank juist beinvloeden ? )

kleine update: vandaag al het hout nagemeten en de snare wordt 14" x5" , binnen padoek, buiten wenge met adams 8000 lugs (chrome)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Als de rand van je shel vlak is kun je natuurlijk gewoon simpelweg een winkelhaak tegenaan houden. simpeler kan niet. Als je winkelhaak te lang is gewoon over een tafel laten uitsteken.

Voor het bepalen van de plaats kan je het best denk ik zon veel te duur papier namaken.

Gewoon een 14inch rondje tekenen en vanuit het midden onder het goede aantal graden (360 : het aantal lugs, snarestrainer in het midden van 2 luggs) een lijn tekenen tot buiten de 14" cirkel.

snare op het papier zetten. Kleine streepjes zetten, winkelhaak erlangs houden en vanuit het midden de afstand tussen de 2 gaatjes van de luggs meten.

Jenslathouwers

bedankt harmen !! Dat lijkt mij een erg handige manier om eraan te beginnen!!

wat ik mij ook nog afvroeg ;

kan ik de gaten van de lugs en strainer boren voor ik de shell rond maak (met ,jawel, een koko jig)?
of is het handiger als ik eerste de shell afdraai en dat binnen een blokje hout er tegen tegen het uitsplinteren ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Alstu.

Ik zou hem gewoon eerst rondmaken, dat tekend makkelijker af. Aan de binnenkant evt. een blokje hout houden idd. Maar er komt waarschijnlijk toch een boutje met redelijke ring aan de binnenkant. Een klein splintertje zie je niet dus.

Wil je echt splintervrij een gaatje boren:

- Pak een houtboortje met zon scherpe uitstekende punt (hoe heette dat ook al weer......)
- Boor het gat tot je het puntje aan de binnenkant eruit ziet komen. (wel preciesie werk dus....)
- Boor met hetzelfde boortje met als middenpunt het gaatje het gat door. (dan moet je natuurlijk wel een boormachine hebben die in je trommel past.)

Jenslathouwers



- Pak een houtboortje met zon scherpe uitstekende punt (hoe heette dat ook al weer......)



ik denk dat je een vlinderboor bedoeld ;)

ik had er eerlijk gezegd nog niet aan gedacht dat er idd een rondel langs de binnenkant over komt ;) maar toch alles maar zo netjes mogelijk doen  *D anders heb ik er achteraf weer spijt van ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Nope, vlinderboren zijn er alleen maar te groot na mijn weten, zoéén:



Jouw keus, iig een scherpe boor gebruiken.

Jenslathouwers

dit lijkt mij eens standaard houtboor ;)

vlinderboren heb je ook in relatief kleine diameters hoor ;)

i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

mja.  ik zou dat dus echt met een kolomboor doen hoor.
Elke minimale afwijking resulteert in scheven lugs...

Jenslathouwers


mja.  ik zou dat dus echt met een kolomboor doen hoor.
Elke minimale afwijking resulteert in scheven lugs...


dat was ik wel van plan ;) maar daar moet natuurlijk ook een boortje in  8)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

Ik vraag me af of het nou zoveel uitmaakt of je een houtboor of speedboor gebruikt.
Ik zou een gewone houtboor nemen, en voorboren voor de zekerheid met een hele kleine diameter.

harmen 18

Als je de shel dik maakt (meer dan 12 mm) dan is een kolomboor wel handig. Anders gewoon met vaste hand en accuboor doen.

En een kolomboor past niet in je snare, dus van 2 kanten boren word dan niets he?!

Gewoon voor de zekerheid een latje onder leggen tegen het splinteren dus. En ik denk een gewone houtboor (die van mijn plaat je dus) gebruiken. Een speeboord (of vlinderboor) van een klein formaat heeft geen voordeel tot zo'n gewone houtboor na mijn idee.

Succes ermee, en niet te bij de hand worden tegen mensen die je advies geven

paQ

dikte maakt niets uit hoor als je boor gaat lopen of net naast de beoogde plek bijt.
Hoe preciezer je te werk gaat, hoe beter het eindresultaat. Al het werk vernachelen met een accuboor waarvan de kop wellicht ook niet helemaal lekker gecentreerd loopt is doodzonde

Robert-Jan

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jenslathouwers


dikte maakt niets uit hoor als je boor gaat lopen of net naast de beoogde plek bijt.
Hoe preciezer je te werk gaat, hoe beter het eindresultaat. Al het werk vernachelen met een accuboor waarvan de kop wellicht ook niet helemaal lekker gecentreerd loopt is doodzonde


Dat is ook mijn moto voor deze snare, alles zo precies en netjes mogelijk doen. (zelf als je het bijvoorbeeld niet ziet doordat er een rondel over komt ofzo)

en ik wou niet bij de hand doen harmen ;) ik appreciëer de tips van paQ en jou enorm ;) maar omdat ik een kolomboormachine heb staan leek het voor mij logisch dat ik het daarmee zou doen. (kwam er mss een beetje verkeerd uit)

dat de kolomboor er niet in past had ik nog niet echt aan gedacht maar daarom was mijn eerste plan om er binnenin een blokje hout tegen te leggen  :)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Oke, die keus snap ik. Een goed idee.

Sorry, maar zo kwam het (ook daarvoor al) een beetje over. Maargoed.

Oke, kan ook.

Jenslathouwers



Sorry, maar zo kwam het (ook daarvoor al) een beetje over. Maargoed.



sorry daarvoor ;) is zeker niet zo bedoeld!!  :)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

weeral een vraagje ;)

weet er toevallig iemand een webshop waar je gecustomizede (? :+) badges of metalen stickers kan laten maken tegen een scherp prijsje. (en zonder al te grote afname, met 100 badges ben ik natuurlijk ook niks, mijn ouders klagen nu al dat mijn drum te uitgebreid wordt  :+ )
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

koko

ivm met de tijd (niet) nu even in stacato een reactie.

Wenge en Padouk lijmen: zeker proberen. Wel zorgen dat beide stukken (langere tijd) geaclimitiseerd zijn in de zelfde ruimte.

Lijmen met D3 kan, zelf gebruik ik Titebond III, oa bij Baptist in Arnhem te bestellen. Titebond heeft een langere open werktijd.

Aftekenen met een plat meetlint, de diameter delen door aantal lugs en overzetten met winkelhaak, maar is een prettiger een grote geodriehoek.

Wenge in olie is erg mooi, schuren tot p400 (of hoger)

Het uitzetten gaat niet over temperatuur, maar over vochtpercentage. Wenge en Padouk zullen ieder anders reageren maar ik verwacht geen problemen.

Stavedrum heel nauwkeurig (altijd) maken, maar nog precieser inspannen in de jig. Uit het midden is heel zichtbaar door de twee houtsoorten.

Ik hou je thread in de gaten, groeten, Koko

Jenslathouwers

Bedankt voor de tips koko!! De meeste dingen waren al wel bevestigd door andere leden maar als jij dat dan nog is bevestigd kan ik er van op aan dat mits wat precisie en gedult het wel in orde komt  *O*

(Hopelijk komen de lugs vandaag aan want ik had ze al een tijdje thuis verwacht en begin te vrezen dat er iets mis gegaan is met de verzending.  -O-)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Paintpro

Anders hoop ik het wel...

Omhoog