Drum-Forum Technische Wiki achtige topic ?

Gestart door Hans, okt 16, 2011, 10:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Hans

Dames,

Er wordt hier op het forum vaak erg technisch gediscussieerd. Dat is natuurlijk inherent aan zo'n forum, maar als je geen 15 jaar ervaring hebt in het in en uit elkaar schroeven van een drumkit kan het soms erg ingewikkeld worden !

Ik noem maar wat : triple flanged hoops ? free floating ketels ? lugs ? hot rods ? close micing ? paradiddle ?

Voor velen natuurlijk basis kennis, maar voor nieuwkomers erg overrompelend.

Zou het iets zijn om een soort user generated technisch woordenboek topic te starten ?

Voordeel : Mensen hoeven niet meer van de site af om info te zoeken (vinden adverteerders ook leuker), meer hits vanuit zoekmachines -> meer verkeer = interessanter forum
Nadeel : Waarschijnlijk neiging om erg rommelig te worden -> goede moderatie nodig.

Wat zegt het nederlands (en vlaamse) volk ?

Harre

Een goed idee, maar tussen 'weten wat het is' en 'het begrijpend kunnen omschrijven' zit nogal een verschil en dat laatste is niet voor iedereen weggelegd.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

timmie

op het vorige forum, back in de days, is er toch iets gelijksoortigs geprobeerd?

Boudewijnow

Lijkt me een zeer goed idee, alleen kan rommelig worden zoals je al zegt.

Anserini

Als alle begrippen en uitleg e.d. alfabetisch in de openingspost worden gezet kan het best wat worden.
Anders is een drum-forum-wiki pagina ook een mogelijkheid.

Dries

Het idee kwam ook al in me op toen ik dat faqje aan het schrijven was.
Een los topic wordt een bende, er zou dan een speciale pagina voor moeten komen met spoilers voor extra info waar nodig.

Ik wil me er wel voor inzetten eventueel.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

paQ

ik kan een soort FAQ pagina toevoegen, die is dan benaderbaar vanuit het menu bovenaan de pagina.



Stokmans

Is het niet mogelijk een stuk op het forum te maken waarin je, in plaats van een reactie te plaatsen, een formulier invult en zodra je deze verzonden hebt dit onderwerp aan de FAQ toegevoegd wordt?

Moet je alleen nog kijken hoe je dat gaat doen met modereren en toevoegen van extra info...

paQ

dat heet een wiki

Stokmans

Aha, zo leer ik nog eens wat op maandagochtend... (sorry, ben ook maar een digibeet)

WHiZZi


op het vorige forum, back in de days, is er toch iets gelijksoortigs geprobeerd?


Drumwiki.nl; die was er inderdaad :)
Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

paQ

Punt is dat je daardoor wel beginners wellicht van het forum afhoudt, omdat ze al hebben gevonden wat ze wilden in een wiki  (en dat een wiki extern is)

Machiel


Punt is dat je daardoor wel beginners wellicht van het forum afhoudt, omdat ze al hebben gevonden wat ze wilden in een wiki  (en dat een wiki extern is)

Ik weet niet of dat zo is.. Het hele idee aan een forum is dat je met elkaar over drums kan praten. Natuurlijk, ik snap wel dat er mensen zijn die hier komen voor een simpele vraag en dan blijven hangen. MAar in essentie is dat niet omdat ze antwoord krijgen om- of op iets- maar omdat er ee communiteit bestaat hier die hun aanstaat.
Persoonlijk denk ik dat een eventuele wikipagina/drumwoordenboek niet schadelijk is voor het bezoekersaantal van dit forum.
Het zou juist kunnen verhogen juist doordat er een woordenboek is EN een heel forum eromheen.
Neem mij vooral niet te serieus.

paQ

daarom is het wellicht veel handiger een drumFAQ te hebben in het menu. Dat linkt ook veel makkelijker aan bepaalde topics e.d.

Machiel


daarom is het wellicht veel handiger een drumFAQ te hebben in het menu. Dat linkt ook veel makkelijker aan bepaalde topics e.d.

liefst uitklapbaar ^^
Neem mij vooral niet te serieus.

Erik

Ik vind het een erg goed idee. Duidelijk alfabetisch onder elkaar. Kort en bondige informatie met een plaatje of linkje waar dat duidelijkheid vergroot. Misschien ook nog een idee om het te kunnen filteren of categoriseren. Een afdeling hardware en een afdeling cymbals etc. Zoals we nu ook het forum hebben opgesplitst. Erg straight-foward en to-the-point.

De drummers die zich niet aanmelden omdat ze hun info al hebben, zijn toch sukkels die niks toevoegen en dus ook maar beter weg kunnen blijven wat mij betreft.

Daarnaast is het ook commercieel interessant voor adverteerders. De 'marktwaarde' van deze pagina schiet natuurlijk wel omhoog als we een duidelijke, goeie, omvangrijke drumknowledge-database aanleggen.

Een idee voor ernaast is misschien ook om daar ook een topic met reviews van nieuwe bekkens/kits/stokken etc door forumleden te plaatsen. Zoals op muziekforums concerten en nieuwe albums worden gereviewed.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Harre

Wat is er mis met termen opzoeken als je die niet begrijpt, of als je het onderling wilt houden: simpelweg gewoon vragen in het betreffende topic? Ik geloof niet dat iemand je af zal serveren in het laatste geval, want iedereen is ergens begonnen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Omhoog