Met welke stokken speel je?

Gestart door Nickvm, sep 15, 2011, 20:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Joris


En, waar ligt het zwaartepunt van de stok? Promark heeft hem in midden/beetje naar de hand toe liggen, Vic Firth al weer meer naar voren (voor mijn gevoel).


Dat is afhankelijk van het model, en zelfs per paar verschillend, niet van het merk.

Stokmans

#226
jan 30, 2013, 19:08 Last Edit: jan 30, 2013, 19:14 by Stokmans
Stokken die per paar verschillen op zo'n manier zullen bijzonder slecht verkopen. Het verschil wat ik voel tussen bijvoorbeeld ProMark en Balbex 5a/b is minimaal qua gewichtverdeling. Als ik dan een willekeurig paar Vic Firth of IceStix pak, ligt het gewicht veel meer naar voren. Als ik nu weer met Balbex speel, is dat elke keer weer schakelen. Een paar gram verschil tussen stokken van een paar, en ze gaan terug naar de winkel. Daar kan ik niet mee spelen. Zo heb ik ooit 10 paar stokken (zelfde merk en maat) op gewicht kunnen leggen... (slechte serie). Binnen een model moeten alle stokken gelijk zijn.

Geeft maar weer aan hoeveel verschil er is, ook per persoon.

Dribbel

Ik ben nu ook weer op zoek naar een stok....
Eerder speelde ik met de sig van steve white die vorig jaar bij Vater is weg gegaan, nu bij Vic V.... :F
Maar de sig van hem bij Vic virth is veeel dikker en dus zwaarder. Niets meer voor mij dus. :N
Nu heb ik vorige week maar weer een paar 5a's met Vic Grip meegenomen kijken of dit bevalt..... :?
Yamaha recording & sabian

Technobeat


Momenteel speel ik met Vic Firth 5AN , fijne stokken en bijna geen ''deuken'' in het hout . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

JayDie

Dank voor je uitgebreide toelichting, Stokmans!
Lange of dikke stokken zijn nu eenmaal zwaarder dan korte of dunne

Gaat niet altijd op. Licht ook aan van welk hout de stok gemaakt is.
Zo'n chart (of dat Thomann programma) is leuk, maar ik weet echt niet of mijn stokken lang of kort zijn en als ik een beetje gemiddeld kies krijg ik zoveel resultaten (waaronder alle signature series) dat ik door de stokken het bos niet meer zie.

Precies mijn punt  *D
Je kan niet op basis van plaatjes en schema's je nieuwe stok uitzoeken, hoogstens van te voren bedenken welke interessant zouden kunnen zijn.

Jep, het geeft een richting aan. Duwt je een beetje in de goede richting in het stokkenbos (althans... goede betekent dan de hoek waar je denkt te moeten zoeken)


Ik zal eens het een en ander gaan proberen. Door de verschillende links, genoemd in de voorgaande berichten, wat meer achtergrondinfo en met dat in het achterhoofd eens wat proberen!

Nijlpaard

Check ook even de silverfox stokken. Gebruik ik nu een tijd en bevallen me erg goed.
Op dit moment speel ik met de silverfox sweet pea. Erg fijne stok.... :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Stokmans

#231
jan 31, 2013, 09:08 Last Edit: jan 31, 2013, 09:09 by Stokmans

Gaat niet altijd op. Licht ook aan van welk hout de stok gemaakt is.


Daarmee bedoelde ik dus stokken van een zelfde merk en houtsoort.

Succes met zoeken  :Y

laurensjustin

#232
jan 31, 2013, 14:06 Last Edit: jan 31, 2013, 14:10 by laurensjustin
Ik speel tegenwoordig met Pro-Mark 5B nylon. Voor metal klinkt 5BN het lekkerst op een ride vind ik. Bij 5AN hoor je naar mijn idee te veel stok aanslag en en bij 2BN te weinig. Verder vind ik nylon mooi klinken op cymbals en mijn tips slijten veel minder  ;). Ik heb vroeger ook veel VicFirth 5BN gespeeld, maar van Pro Mark vind ik de tips dan weer voller klinken op mijn toms. Ook ligt bij de Pro Marks het zwaartepunt van de stok iets meer naar de tip, wat ik prettig vind.
Tama - Sabian - Evans - Promark

Ringo

Stagg SM5B
Stagg SM7A
Stagg 7A American Hickory
Vic Firth 2B American Classic Hickory
Pro Mark Lightning Rods
Vic Firth Jazz Rake

nog kopen
Pro-mark Cool Rods
Metalen brushes
I hit you with my Rhythm Stick

Monuments

Pro-Mark TX7AN.
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Star

Speel sinds een tijdje met een Vic Firth 8D, (is een verlengde 7A).
Een erg fijne stok om mee te spelen, alleen jammer dat ie nog niet met Vic Grip verkrijgbaar is.
Dixon drums & hardware.

Dribbel

#236
feb 23, 2013, 20:22 Last Edit: feb 23, 2013, 20:24 by Dribbel
Ik heb nu een verlengde VF 5A met vicgrip *O* besteld kijken hoe dat bevalt... had wel een behoorlijke levertijd. Maar ik heb nog stokken dus die kan ik nog eerst opkauwen.... :P
Yamaha recording & sabian

drums97

Gavin Harrison Sig sticks (met vic grip)  *O* *O*
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Dribbel

die heb ik ook gehad, maar waren me iets te zwaar. Ze hebben wel echt een mooie balans.
Yamaha recording & sabian


Technobeat


Handige guide JayDie . 8)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

HB

Een jaar geleden begonnen met brushes op een stalen trommel. Met de DVD van Jojo Mayer groeide er plezier in spelen met stokken op een oefenpad. De stokkentas is vol, dus tijd voor een lijstje.

Vak 1
G7A, hornbeam: Balbex.
HD4, hickory: Vick Firth.
AJ5, hickory: VF.
Sweet ride, hickory: Vater.

Vak 2
SPE  Peter Erskine original, hickory: VF.
SPE2 Ride stick.
AJ6, hickory: VF.
Oval cymbal sticks, maple: Vater.

Vak 3
8D, hickory: VF.
7A, hickory: Pro-mark.
7A, hickory: VF.
7A, hickory: Wincent.

Vak 4
SD2 Bolero, maple: VF. 
SD10 Swinger, maple: VF. 
Heavy super 7A, birch: Zildjian.
Soilwork Dirk Verbeuren, oak: Tama.

Vak 4 is voor het stevige trommelwerk, vak 1 en 2 gebruik ik ook voor het spelen van hihat. Vak 3 voor de afwisseling.

JayDie


Vak 3
8D, hickory: VF.
7A, hickory: Pro-mark.
7A, hickory: VF.
7A, hickory: Wincent.

Merk je duidelijke verschillen of zijn de vorm, tips, tapers, weight redelijk hetzelfde? Pro's / Con's?

Star


Merk je duidelijke verschillen of zijn de vorm, tips, tapers, weight redelijk hetzelfde? Pro's / Con's?


De tips van VF en PM verschillen behoorlijk van de 7A stok, check hun sites maar.
Dixon drums & hardware.

Nlz

Een tijdje geleden trok (met name de kleur van de dip) dit setje stokken (Zildjian Super 7A Maple) mijn aandacht bij RDD in de rekken, en ik moet zeggen dat het wel een heel fijn setje is, lekker licht, maar wel voldoende grip door de dip. Daarnaast klinkt dat ronde tipje erg fijn op mijn bekkens!

Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Star


Daarnaast klinkt dat ronde tipje erg fijn op mijn bekkens!




Ik ben zwaar fan van ronde tipjes (op stokken)
Dixon drums & hardware.

JayDie


Ik ben zwaar fan van ronde tipjes (op stokken)

:D

HB

#247
mrt 28, 2013, 17:56 Last Edit: mrt 28, 2013, 17:59 by HB

Merk je duidelijke verschillen of zijn de vorm, tips, tapers, weight redelijk hetzelfde? Pro's / Con's?

De 7A(small) van pro-mark is een relatief licht en dunner stokje met een oval top. Speelt fijn op cymbalen en past in mijn stokkentas beter in vak 1 en 2.
Met de VF 7A speel ik makkelijker lichter dan met de Wincent. De acorn/eikel tips zijn verschillend en de wincent heeft een dikkere hals en nek.
Van de 7A soorten geniet momenteel de Balbex G7A de voorkeur, maar bovenal speel ik graag met een klein rond tipje. Maar onder de oppervlakte dreigt er enigszins een revolutie van barreltipjes.

nanouk

Heb laatst een setje Vic Firth American Classic met grip gekocht.
Dit voornamelijk omdat mijn (idiote) hornet sticks niet meer te koop zijn.
Ik vind dit hele fijne stokken ik krijg er alleen een mega blaar van op mn rechter middelvinger  8)7
Zal wel even wennen zijn

richardcs65

Citaat
Zal wel even wennen zijn


Ik heb kortgeleden ook die VF met extra grip gebruikt bij een optreden en had ook een blaar. Twijfel of je er aan gaat wennen. Of betekent wennen in dit geval eelt kweken op die plek.
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

Omhoog