Welke vellen moet ik kopen?

Gestart door vandeflosch, nov 12, 2011, 15:31

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Harre

Same here wat betreft de EC2. Ik heb ze getest en gebruik ze niet weer. Maar ja, inderdaad afhankelijk van smaak en wat voor geluid je zoekt...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

ppm5261

Hoi, Ik heb al veel vellen uitgeprobeerd, van coated naar hydraulic naar pinstripe clear en ben nu op ebony (zwarte) pinstripes al jaren aan het drummen. Ik speel veel (hard)rock, en moet zeggen, ook met diepe toms klinken deze vellen echt vet met een goede punch. De bassdrum is ongekend diep in geluid, maar die stem ik ook erg laag, zo van net niet slap, dus geringe spanning. Maar ik zou graag naar doorzichtig willen, voor de 'looks'. Kan iemand mij advies geven. Moeten dat 'Emperors' worden of 'Powerstrokes 4', of iets anders?

Wouters

Ik ben de trotse eigenaar van een oud model marinierssnare (ook bekend van Pasveerkorps).
Specs: 15 x 4 3/4 inch messing ketel met stalen hoops.
Standaard uitgevoerd met ambassador smooth white batter head en darmsnaren, en looks zoals;


Maar.... ben erg benieuwd wat er naast het traditionele volumineuze knettergeluid nog meer uit te halen is. Zou ie het ook goed doen als main-snare / concert snare?

15inch spiraalsnaren zijn al gevonden, maar iemand suggesties voor vellen die het beste uit de snare naar boven halen?
Kortom, als dit jouw snare was, met welke vellen loop jij dan bij de vellenboer de deur uit?








Paul

Iemand enig idee wat het verschil is in geluid tussen een Ambassador coated, Ambassador Renaissance en Fiberskyn Thin als resonantievel op een 18" bassdrum?

Op mijn 1978 Superstar 18" bassdrum ligt nu een Fiberskyn Thin resonantievel waar de vorige eigenaar een klein microfoongat in heeft gemaakt. Het slagvel is een Powerstroke 3 clear.
Op zich kan ik er een mooie klank uit krijgen, maar het mag van mij een iets meer toon krijgen, vandaar dat ik een nieuw dicht voorvel wil.

Ik heb weinig ervaring met bassdrumvellen wat dat betreft. Ik weet alleen dat ik vaak een Renaissance snareside gebruikte op een snare omdat de textuur een wat donkerder/gruiziger geluid gaf. Wat voor effect heeft het bij een bassdrum? En is dat effect nog sterker bij de Fiberskyn omdat die nog meer textuur heeft?

Hoefnix

Amba coated en Fiberskyn Thin heb ik beide op een 18" gehad. Ik vond de Amba veel lekkerder te stemmen in allerlei variaties. De Fiberskyn klonk een beetje saai eigenlijk.

Renaissance heb ik nooit getest.

Paul

Dankje! Wat voor slagvel gebruikte je daarbij?

De vorige eigenaar zwoer bij Fiberskyn als resovel. Renaissance ziet er erg sjiek uit (ik denk zelfs beter dan Fiberskyn), maar of het die extra 15 euro waard is t.o.v. een Ambassador..?

Hoefnix

#281
nov 24, 2013, 23:18 Last Edit: nov 24, 2013, 23:27 by Hoefnix
Ik gebruik het liefst Amba coated / Amba coated omdat je dan het instrument hoort. Goed stemmen en wat dempen met viltstroken (ouderwets maar ja) en je hebt supersound, zeker voor jazz en latin. Super laag tot hoog is dan te stemmen. Met dunner of dikker vilt en de spanning op het vilt bepaal ik de hoeveelheid demping. Heb je goedkope vellen nodig en met wat geluk wat resten bij de stoffenhal ;) en je kan net zoveel als allerlei dempringen etc.

Ik houd van een open sound en zelf bepalen hoeveel je dempt.

Heb ook met powerstroke 3 gespeeld vond ik matig en de Evans Emad 2 heb ik op een rock set zitten is niet mijn smaak.

Voor rock heb ik: 
Snare: amba coated, amba hazy reso
Toms: clear vintage emperors, amba clear reso (mooie combi!)
Bas 22": emad 2, coated smooth white reso

Voor lichtere muziek:
Snare; amba coated, amba hazy reso
Toms: amba coated, amba clear (bij 20" set) reso en coated (bij 18" set) reso *
Bas 18" of 20": amba coated beide zijden

* ik wil nog de Benny Greb setup met emperor coated batter en amba coated reso op een set testen.

Hoefnix

Citaat
De vorige eigenaar zwoer bij Fiberskyn als resovel. Renaissance ziet er erg sjiek uit (ik denk zelfs beter dan Fiberskyn), maar of het die extra 15 euro waard is t.o.v. een Ambassador..?


Als ik het zo lees is Renaissance geen andere sound maar alleen amba en emp vellen met een andere textuur. Zelfs de beschrijving is hetzelfde op de remo site.

Paul

Het idee is natuurlijk dat de textuur wat doet met de sound.
Ik heb de Fiberskyn 3 medium (à la PS3) wel eens gebruikt als slagvel op mijn vorige bass en dat gaf een veel wolliger geluid dan de clear PS3. Maar of je dat echt hoort bij een resonantievel..

Ambassador/Ambassador lijkt me ook nog een toffe combi! Ik vraag me alleen af of dat genoeg body heeft bij funk. Misschien gewoon eens proberen, Ambassadors zijn relatief goedkoop. Of Emperor/Ambassador, klinkt ook als een goed plan :Y

ppm5261

#284
nov 25, 2013, 14:40 Last Edit: nov 25, 2013, 14:43 by ppm5261
Beste mensen,

Nu weet ik het  *) Ik laat de zwarte pinstripes erop liggen, die klinken vet en gaaf, behalve de 12  :'(  , die klinkt als een telefoonboek.  :'(  Ik heb hem al regelmatig ontveld en opnieuw alles er op. Wie weet er een remedie om hem weer goed te laten klinken, 'sustain' en 'drop down sound'?   :?
Ik ben benieuwd.

Met vriendelijke roffel    :R  ,

Paul

Machiel

Evans G2 op top en de Evans G1 op bottom. Lekker.
Neem mij vooral niet te serieus.

Rick


Beste mensen,

Nu weet ik het  *) Ik laat de zwarte pinstripes erop liggen, die klinken vet en gaaf, behalve de 12  :'(  , die klinkt als een telefoonboek.  :'(  Ik heb hem al regelmatig ontveld en opnieuw alles er op. Wie weet er een remedie om hem weer goed te laten klinken, 'sustain' en 'drop down sound'?   :?
Ik ben benieuwd.

Met vriendelijke roffel    :R  ,

Paul


Even kijken of je hoops en bearing edges wel recht zijn op die tom. Als dat niet het geval is gaat geen enkel vel fatsoenlijk werken.

ppm5261

Goede tip! Had ik  nog niet aan gedacht! Dankjewel!

Monuments

#288
nov 26, 2013, 10:06 Last Edit: nov 26, 2013, 10:08 by Monuments
Ik heb sinds een tijdje een Ludwig Centennial 14x6,5" maple snare. Nu krijg ik deze snare niet echt naar mijn smaak gestemd. Zowel laag als hoog krijg ik erg veel overtonen, terwijl ik op zoek ben naar een droge, krachtige "pok", met een klein beetje een "ringy" geluid. Ik heb inmiddels een Evans Power Center Reverse Dot geprobeerd, en nu ligt er een Remo Ambassador X vel op. Iemand suggesties over welk vel ik kan gebruiken?
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Rick

Ik zou op die snare een Evans genera dry proberen. Een centennial is een prima serie van Ludwig, maar de snares vallen een beetje door de mand. Ik denk dat je met een Genera Dry of een Hd dry goed zit met zo'n snare.

Monuments


Ik zou op die snare een Evans genera dry proberen. Een centennial is een prima serie van Ludwig, maar de snares vallen een beetje door de mand. Ik denk dat je met een Genera Dry of een Hd dry goed zit met zo'n snare.


Dan ga ik die proberen. Dankjewel voor je antwoord!
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Mewa

Beste drummers/drumsters,

Sinds kort ben ik de trotse bezitster van een Ludwig Breakbeats set. Maten: 10 (tom), 13x13 (floor), 16(bass), 14x5 (snare). Er zitten remo pinstripes op top van de toms en fabrieksvellen onder. Ik heb hem laatst uitgebreid gestemd met de tune-bot en dan komt er lekker geluid uit, maar heb zo het gevoel dat er veel meer in zit.

Ik hou van weinig sustain en veel attack, maar omdat deze tommetjes zo klein zijn, ben ik bang dat als ik een dik vel pak, mn drumstel gaat klinken als een dooie hond. Iemand ideeën?

Nijlpaard

Ik zou er niets meer aan doen. Emperors zijn nog wat dikker dan Pinstripes, dus ik stel me zo voor dat het dan helemaal als een plastic emmer gaat klinken. En als je niet van sustain houd dan hoef je met enkellaags niet te experimenteren.

Mooi zo laten dus.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Mewa


Ik zou er niets meer aan doen. Emperors zijn nog wat dikker dan Pinstripes, dus ik stel me zo voor dat het dan helemaal als een plastic emmer gaat klinken. En als je niet van sustain houd dan hoef je met enkellaags niet te experimenteren.

Mooi zo laten dus.


Allrighty, thnx!

Robert-Jan

Pinstripes en emperors zijn even dik, de pinstripe heeft een rand ( vanaf de zwarte rand tot aan de kraag) wat 'aan elkaar geplakt ' is waardoor ze gedempter klinken ten op zichte van de emperor.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard

Goh. Weer wat geleerd.
Ik dacht altijd dat de volgorde pinstripe en dan emperor was maar blijkbaar is het dus andersom.

Dan zou het misschien toch een idee zijn om emperors te proberen. Kan net dat beetje extra geven voor de topicstarter.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

De emperors geven een pak meer sustain, dus in die zin zou ik het bij de pinstripes laten.
Zijn het remo ut vellen trouwens? In dat geval zou je kunnen proberen om eens 1 ondervel te vervangen voor een remo usa ambassador en te horen of dat het verschil maakt wat je zoekt.
De ut en uk versies zijn goedkopere versies die de meeste merken gebruiken als standaard vel..zijn op zich ok maar klinken wel minder dan de amerikaanse remo's.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Mewa


De emperors geven een pak meer sustain, dus in die zin zou ik het bij de pinstripes laten.
Zijn het remo ut vellen trouwens? In dat geval zou je kunnen proberen om eens 1 ondervel te vervangen voor een remo usa ambassador en te horen of dat het verschil maakt wat je zoekt.
De ut en uk versies zijn goedkopere versies die de meeste merken gebruiken als standaard vel..zijn op zich ok maar klinken wel minder dan de amerikaanse remo's.


Oh daar had ik geen idee van maar dat heb ik net opgezocht en het zijn inderdaad UT Remo vellen! maar die reso vellen van mij, daar staat niks op, helemaal geen remo of wat dan ook he... de bovenvellen zijn remo pinstripes.. Dus de reso's zijn volgens mij gewoon cheapie fabrieksvellen. Is je mening dan nog steeds: niet veranderen?

Robert-Jan

Wel veranderen dan..maar misschien even eerst met je 10 tom proberen.
Maar naar wat is dan de vraag natuurlijk.
Ik zou clear emperor nemen met een ambassador als reso, maar dat geeft wel wat meer sustain dan de pinstripes..maar de attack is lekkerder vind ik...het mooie van sustain is, is dat je dat wel kan dempen maar niet toevoegen ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

djska

Ik denk wel dat het er van afhangt wat je met dit setje gaat doen, is het puur een oefensetje dan vind je de toms misschien al snel te veel sustain hebben en dan zijn die Pinstripes misschien okay voor wat jij zittend achter de kit wil horen.
Maar als je dit setje wel voor optredens in kleine settings gebruikt denk ik dat je juist wel dunnere, minder gedempte vellen moet gebruiken om meer sustain te krijgen, omdat het geluid op enige afstand anders echt te kort klinkt, zeker omdat het al hele kleine toms zijn.
Als je dit setje juist voor een laag volume setting wilt gebruiken, dan zijn Pinstripes niet handig omdat dat pas klinkt als je er flink op mept.
Ik vind die standaard velkeuze dan ook niet zo gelukkig gekozen.
Persoonlijk zou ik voor (coated) ambassador gaan.

Omhoog